Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1572 ggr
Alowera
2010-01-18 10:27
0

S*Broddan´s

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Före en tid sedan fick ja och min mamma Gunilla (GunillaSverkersson här på ifokus) vårt stamnamns bevis. Vi kommer heta S*Broddan´s och tanken med vår uppfödning är att långsiktigt rikta in oss på långhårsavel med vitfläck. Vi har inte tänkt ha en "stor" uppfödning utan kanske ta någon kull om året. Min mamma har erfarenhet av huskatts kullar innan.

För de som inte vet har jag två balineshonor, Coral Reef´s Miss Mii och Vildbacken´s Wednesday. Jag planerar att låta Miss Mii bli kastrat då jag tror hon kommer må bäst av det.

Min mamma har en liten seychelloiskille, Hoffen´s Kelso.

Har ni några tipps till oss vad vi ska tänka på angående hemsida (viktiga saker som ska stå med osv.), kontakten med kattungeköpare, försäkringar (vad ska man tipsa köpare om) osv.

Wednesday och Miss Mii :)

Söta Kelso är vig :)

Kelso myser i luvan (tyvär har jag ej bättre bilder på honnom på denna dator)

/Emelie & Gunilla

MalinL
2010-01-18 11:22
0

Vilka fina bilder!

Ni vet att jag gärna hjälper till om det behövs. Glad

kalindas
2010-01-18 11:35
0

Mitt tips är att titta runt på flera hemsidor och se vad som står där.
Viktigast är väl allmän info.

Om katteriet
Katterna
Planer
Kattungar
Kontakt

Sen kan man ju alltid fylla på med mer info om man vill det.

Det som man skriver om kattungarna är väl. Var de är försäkrade, om de har dolda felförsäkring, vaccinationer och veckan då de tidigast säljs mer mera..

/Elisa

Alowera
2010-01-18 11:54
0

#1 Ja det vet vi! Både jag och Gunilla har haft en sån tur med uppfödare som är goa och hjälpsamma!!

#2 Tack vi har snokat runt lite på olika hemsidor :)

Var brukar ni anonsera om kattungar förutom här?
Brukar ni råda köparen att ha samma försäkring som ni själva?
I vilken vecka brukar ni sälga kattungarna? (jag tänker att det varierar mycket på olika kullar hur stora katterna är vid 12 veckor)

Millimina
2010-01-18 14:11
0

#3 Jag är helt ny i uppfödarvärlden. Har bara fått en kull och hon är nu tingad och flyttar i mitten av februari. Henne annonserade jag på min, på kattklubbens och Siames- Orientalgruppens hemsidor samt blocket.

Jag berättar vilket försäkringsbolag jag har, men de väljer självklart det bolag de vill ha. Nu hade jag tur och hon,köparen, hade samma så det blir lätt att föra över.

De kattungar jag säljer flyttar inte förens de tidigast är 14-15 veckor. Vet jag att kattungen har en köpare kan de stanna lite längre om det skulle behövas.

kalindas
2010-01-18 15:05
0

Har du agria så rekomenderar jag dej att försäkra kattungarna där innan flytt. För byter de bolag och kattungen dör i FIP. Får de ingen ersättning!
I agria går FIP på vanliga försäkringen, det gör den inte på övriga bolag. Där måste katten varit försäkrad i ett år.

/Elisa

MalinL
2010-01-18 15:35
0

Ja jag brukar alltid råda köparen att försäkra i samma bolag som jag har (Agria) det känns tryggast för både köpare och säljare.

I vilken vecka man säljer ungarna kan variera. Jag har genomgående haft ganska stora ungar som har vägt långt över kilot vid 12 veckors ålder, men jag vet att vissa linjer utvecklas senare och därmed kan behöva några veckor extra att växa på sig och därmed flytta senare.

CoralReefs
2010-01-18 21:33
0

Även vi hjälper gärna till=) Det är bara att maila elelr ringa.

Håller med ovan att man bör sträva efter att ha samma försäkringsbolag då det blir minst strul om något händer.

När jag säljer ungarna så brukar jag ha somriktmärke att dom framför allt fyllt 12 veckor, att dom även väger ca ett kg och ännu viktigare att dom ser friska och krya ut. Är pigga och äter bra.

Attacks
2010-01-19 00:13
0

Så vakre jentene var blitt,så voksneKyss

Grattis med stamnavnet.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

SacredSouls
2010-01-19 00:26
0

Kyss Nydelige jenter.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

cerwinvegas
2010-01-19 18:12
0

Grattis till stamnamnet..

Kul med mera vitfläckar..Tungan ute

Du har fått en del svar här ovan..kommer inte på nåt mer just nu men ni är alltid välkommen att fråga & jag svarar så gott jag kan efter mina erfarenheter med min korta tid med kat 4 katter.

Alla uppfödare har samma strävan med sin avel (gäller nya som gamla stora som små uppfödare)att få fram friska sunda fina katter & jag tycker att det är bra att kunna hjälpa varandra  det vinner vi alla på i längden..

Alowera
2010-01-20 08:16
0

Tack men jag tycker mina pluttor ser lite sura ut på bilden :P :)

Tack för alla svar!