Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1875 ggr
Juliette-
2010-01-18 22:06
0

Fiv/Felv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså det här med Fiv/Felv test, jag säger ingenting om det och Vincent kommer testas i veckan. Dock undrar jag han skall para 2 honor nu om dom kommer med en veckas mellanrum testar ni om hanen då så fort honan innan åkt hem?? Räcker det med snabbtestet då för till Finland hinner man ju aldrig.. Eller anser ni att om honan och hanen var testade så duger hans test åt er med?

Vill bara veta hur jag ska ställa mig och hur ni KAT4 uppfödare tänker i allmänhet.

Juliette-
2010-01-18 23:25
0

Kom igen nu hur brukar ni vilja ha det.. på norsk skogkatt testar vi så sällan fiv/felv att jag vet inte hur ni brukar göra :)

Liljekatten
2010-01-18 23:52
0

Om du testar din hane innan han träffar en hona och hon i sin tur också är nyligen testad så ska du inte behöva test om honom inför nästa hona. Så länge du är noga med att alla honor som paras med honom är negativa i sina tester så ska han ju inte kunna bli smittad så vidare du ej tar in andra katter i ditt katteri. Sen kan det väl vara bra ändå att testa honom igen efter ett tag så att du inte har ett alltför gammalt testresultat att visa upp.

Jag vet inte riktigt hur andra gör, men ungefär så här gjorde jag.

MalinL
2010-01-18 23:59
0

Spara alla testresultat du får från besöknande honor så att du kan visa upp dem inklusive hans testresultat.

Om en hane para många honor tätt så brukar man inte testa om mellan varje hona, då skulle nog hanen rätt snabbt bli tömd på blod. Flört Och då är det extra viktigt att alla de honor han tar emot är nytestade så att du är säker på att inte få in något.

Juliette-
2010-01-19 00:11
0

Ja så jag tänkte men så säger flera dom vill ha nytt test ibland känns ju det omöjligt

Attacks
2010-01-19 00:21
0

Så lenge en testet hannkatt kun parrer nystesta hunnkatter,så er jo smitterisken minimal.Glad

Men litt OT kanskje, hvorfor er dem ikke like flinke til å teste blandt NFO? Det er jo like smittsomt hos alle raser.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Juliette-
2010-01-19 01:15
0

#5 Hur och vad vi gör på NFO hör väl inte rikigt hit.

Då kan man ju undra varför inte ni scannar HCM det finns också hos alla raser om vi nu ska diskutera så och jag anser inte jag kan svara för alla skogisuppfödare för det är inte bara en som inte tester.

Attacks
2010-01-19 01:45
0

Nå må du slappe av litt her,og ikke ta det så persoligGlad

Smittsomme sykdommer går jo i alle raser,og jeg spurte generellt,ikke hva du gjør for dine NFO. Og der finnes vel flere med andre raser her inne også som kan si sitt for sin rase?

Arvelige sykdommer skal jeg teste for den dagen rasen trenger dette.Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Juliette-
2010-01-19 01:50
0

Hur vet man om en sjukdom finns då om katterna aldrig testas.. Nej jag fråga nu om Fiv/felv i denna tråd och om hur nu gör inte hur det testas i andra raser :)

chamytas
2010-01-19 10:10
0

Om man aldrig testar så kan det helt plötligt bli en epedimi, som den på kat 4 år 2004. Jag testar även alla nya katter somköps in till katteriet. Det är viktigt att alla honor är nytestade, som ni andra skriver. Hankatten kan testas 2-3ggr/år, om man nu inte har fört in nya katter till katteriet och inte testat dem. Det kan ta lång tid innan en smittad katt insjuknar. Det är 100% dödlighet hos insjuknade katter, därför anser jag att det är en billig livförsäkring. Jag köper egna snabbtester på nätet som jag kan ta med till min veterinär. Det minsta paketet innehåller 6 tester. Man kan t.ex gå ihop med någon annan uppfödare och dela på paketet. Kostar 905:- exl.moms och frakt. Jag tror det blir ca 200:-/test sen tillkommer veterinärens kostnad. Det blir kanske inte billigare, men har man inte tillgång på snabbtester hos sin egen veterinär är det bra.

Länk till deras hemsida http://www.swevet.se/

Corydoras
2010-01-19 11:37
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade min charmiga siamespojke fertil ett tag och var också ny gamet. Jag frågade runt bland erfarna uppfödare och fick liknande svar som du fått.

Man börjar med att testa sin egen katt, sedan är man noga med att alla honor man tar emot visar upp relativt nytagna testresultat INNAN katterna möts. Sedan får man helt enkelt lita på att honkattägarna är lika noggranna och måna om sina katter som man själv är och att de inte träffat några nya otestade katter däremellan.

Min siames var bara avelshane några månader (han mådde själv så dåligt under sin fertila period, var extremt stressad och avmagrade snabbt). Han hann ändå med att träffa fyra honor. Efter att han träffat två av dem råkade han av misstag träffa bondgårdens musjagande och fritt springande huskatt. Vi blev mycket oroliga och testade honom genast på nytt, han skulle ju snart träffa ännu en hona så fort denna löpte. Vi fick tillbaka ett negativt FIV/Felv test så det var helt okej ändå.
De allra flesta katter verkar (i min mening) ändå fria från FIV/Felv och varje ras verkar ha olika tester som ska genomföras innan parning.
Jag har för mig att när liknande ämne diskuterades i en annan tråd så kom det fram funderingar på om att Kategori IV-katter skulle vara mer känsliga/mottagliga mot FIV/Felv. Själv vet jag inte om det stämmer, bestämde mig för att inte ifrågasätta. Gjorde bara testen som jag blev rådd att göra.

Nu är min siamespojke en kastrerad och mycket gladare katt, han har redan blivit pappa till två söner (hos FIN*Kelmikerhon) och de andra tre honorna beräknas få sina kullar i januari/februari. Även om det var mycket besvär med att hålla honom fertil tycker vi nu att det var absolut värt det! Vi har bestämt att vi ska hälsa på våran älskade katts alla små kommande barn, vi känner ju oss lite delaktiga i kattkullarna som föds efter honom och är samtidigt sååå stolta!

chamytas
2010-01-19 13:17
0

Det kanske är så att våra raser har lättare för att bli smittade men det tror jag isf beror på att de gärna lever väldigt tätt ihop. de tvättar och gosar med varandra. Risken att de blir smittade av en fritt springande huskatt är minimal. Endast 1% av huskatter som går ute blir smittade medans siffran är 30-40% av innekatter. Den största smittspridningen sker via saliv när det gäller FeLV. Däremot är smittspridningen större av FIV bland utekatter, det sprids mestadels via blod och drabbar alltså utekatter som slåss.

Juliette-
2010-01-19 13:37
0

Tack snälla för era svar då vet jag hur jag skall tänka.. nytestade honor alltså och papper på det sen kan jag testa honom en gång i halvåret eller så för att hålla honom uppdaterad.. kanon.