Invagination
Är det någon som känner till detta eller som har varit med om det på sin katt?????
För mej kom det som en stor chock jag visste inte att det fanns ett sånt ord eller var det innebar överhuvudtaget,jag har aldrig varit med om det eller som sagt hört talas om det tidigare.
Min lille Arnold flyttade hem till sitt nya hem & hade det bara bra tills han helt plötslig blir dålig.Han kräktes & fick diarre.Men han var inte jätte slö eller dålig på annat vis men hans nya matte åkte in med honom till sjukhuset trots att veterinären tyckte att hon skulle avvakta.Sagt & gjort väl inne där så röntgades han & veterinären sa att det var stop i tarmen(då tänker man att han kanske har ätit nåt olämpligt som fastnat).Dagen efter kollade dom med ultraljud & kunde se bättre.Tunntarmen hade "korvat" ihop sej i tjocktarmen.Han blev opererad som gick bra,han hade till och med börjat äta lite efter operation & varit på lådan.
Så det såg ljust ut för honom..men då kom det stora bakslaget med blodig diarre & han blev sämre..I fredags ringde Gunilla & berättade det hemska att han klara det inte utan fick somna in..våran lilla skrutt det känns så himla overklig.Så han hade drabbats av invagination.Tarmen sprack på honom tillsist..Han var en pigg & frisk liten kille som helt plötsligt blev dålig men aldrig trodde väl vi att han inte skulle klara det utan bli frisk & leva ett långt liv.
Jag fick 12 härliga veckor med Arnold & jag saknar honom men han kommer alltid finnas kvar hos mej i mitt hjärta.Det är ledsam att skriva det här men med Gunillas tillåtelse så vill jag göra det även om tårarna bara rinner. Och jag är tacksam över att Gunilla tog så väl hand om honom den korta tid dom fick tillsammans & jag vet att han finns kvar i deras hjärtan med..
Veterinärerna på sjukhuset säjer precis som min veterinär att det är väldigt väldigt ovanlig & att det är ren otur om det händer,för det är inte ärfligt eller smittsamt.Och man kan inte förebygga heller på nåt vis.Utan det bara händer.Alla mina bebisar har varit friska & är det fortfarande inga diarrer på nån av dem.Dom är matfriska & pigga.När nåt sånt här händer blir man orolig men man kan inte göra mycket mer än att ta vara på den tid man får med sina kära älskade katter.
Jag har funderat mycket på varför & varför just Arnold men hur jag än grubblar så kan jag ändå inte förstå..
Det korta liv han delade med oss så var det ett liv fullt med kärlek & bus..
Tack Gunilla med familj för all kärlek & omtanke ni gett honom & tack för all omtanke & information jag fått av er det betyder så mycket..ett bättre hem är nog svårt att hitta till sina bebisar.
att ha katter är trevligt & dom ger så mycket men när såna här hemskheter händer då känns det i hela hjärtat men vi kunde inte ha gjort nåt annorlunda utan det bara skedde..
Vila i frid lilla gubben..

Vill bara säga att jag är ledsen för din Arnold och hans familj. Tänker på er. Tröstkramar
Åh, vad fruktansvärt. Och vilken chock.
Så hemskt och jobbigt. Både för dej och hans nya familj…
Jag har hört ordet på sjukdomen innan (tarmvred?).
Tror inte att det är något ärfligt utan har säkert blivit så av ren otur. Kanske var det att han fått i sig något olämpligt? Små bebisar stoppar ju i sig allt möjligt.
Hoppas den lille får det bra i sin katthimmel. Nu slipper han smärtan.
/Elisa

Åh stackars stackars er!! *kram*
Vila i frid lilla gubben!

Tack så mycket.
Ja det är inte ärfligt & Arnold hade inte fått i sej nåt olämpligt heller.Men vi vet ju alla att dessa kat4 katter är påhittiga & leker kanske ibland med olämpliga saker.Ren otur sa dom & väldigt ovanligt att det händer. Tarmvred är nåt annat om jag har förstått det rätt.
Signe & Fritz som flyttade samtidigt mår bara bra i sina nya hem & Nicolas & Lucifer är det inga fel på heller här hemma.. Det känns orättvist att just han råkade ut för det här..
Men han har det bra nu i katthimlen
Men lilla vännen då.. fy vad sorgligt. Beklagar. 

Det är en form av tarmvred. Drabbar även människor. Av någon anledning så dras tunntarmen in i tjocktarmen och det snörs till, kallas tarminvagination och har det väl börjat så kan det vara svårt att få det att bli helt problemfritt…
Det är inget ärftligt och inget som du kan ha förutbygga eller gjort något åt, det bara blir så ibland. Och jag tycker inte att du behöver oroa dig för att det ska hända fler av dina katter, det är ovanligt!

#7 ja precis det du skriver så har jag uppfattat det både av den information som Gunilla gett mej samt det min veterinär sa när jag frågade honom.
men visst blir man skärrad & orolig över sina katter men som sagt det var ju väldigt ovanligt..men hemsk tragiskt är det när man råkar ut för nåt sådant..& på en sån liten som hade hela livet framför sej..
Jag lider med dig och Gunilla. Men vad är det de brukar säga? " Den Gud älskar dör ung.."
Det är så orättvist och man undrar varför. Jag tror att Arnolds själ helt enkelt hamnade i fel kropp. Det var en kropp som inte höll. Alltså kommer hans själ finna en ny så småningom och det kan bli i en av dina kommande kullar. Håll utkik.
(ett litet försök till tröst.)
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Så förfärligt tragiskt!
Stackars lillen.
Stor tröstekram till dig!
Så sorgligt. 
Jag har råkat ut för just det på en kattunge på 14 v. Hon skulle flytta men hann inte det tack och lov. Hon gjorde precis som din kattunge, började spy häftigt och vart jätteslö. Hon opererades en gång och fick komma hem men redan efter ett dygn vart hon dålig igen och de försökte operera en gång till men hon dog då under operationen. Den resan kostade mig ca 22 tusen då hon bara var försäkrad under sin mor och då betalades bara kattens värde ut i försäkringen, sen dess så helförsäkrar jag oftast mina kattungar vid 6 veckors ålder i en egen försäkring.
Fy nu vart jag nervös då jag inte har gjort så med dessa 9 jag har hemma nu.
Fy jag kommer så väl ihåg hur jag låg med henne och led. Stackars Arnold och hans familj, det är verkligen hemskt att vara med om.

Lilla plutten
Beklagar verkligen
Ja det är oroligt sorgligt och tomt utan Arnold även fast det bara var ett kort tag vi fick vara med honnom, han tog alla med storm!
Man blev så glad när vetrinären ringde å sa att allt var bra så kommer ett sånt bakslag.. 
Plutten har sin ängel hänger å vakar över Kelso å han finns med hos oss ändå!
så trist dette var… føler virkelig med dere 
Det var ett hårt slag för er alla, tröstekramar från mig! Bra att ni delar med er så man kan känna igen det om man råkar ut för det.

Usch va jättetråkigt. För er båda. Tänk att äntligen få hem sin nya "bebis" så händer detta.
Åh nej, så sorgligt!
Stackars er och stackars lilla Arnold.
Nei så trist det var å lese. Stakkars dere og nye eier.
Hvil i fred lille gutten.
trøsteklem
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Usch så hemskt.
Tycker också att det var bra att du orkade dela med dig till oss andra. Det är bra att vara medveten om vad som kan hända våra kära katter.
*krama om*

Veldig trist å høre, og jeg vet hvordan det kjennes, har akkurat vært der selv;-))
Men er dette egentlig så uvanlig?? I denne tråden er det nevnt 2 tilfeller, jeg har akkurat hatt en, og jeg vet om 2 tilfeller til innenfor det siste 1,5 året……
Pernille.
#22 Jag har också hört om flera fall bara nu på sista tiden om tarminvagination på kattungar. Det är verkligen jättehemskt och tråkigt när det händer. 
Vad är det som orsakar att det blir såhär?
Funderar på detsamma?
Får alla dessa olika kattungar samma foder? Vad får de för foder?
/Elisa
min kattunge drabbades av detta för 3,5 år sedan ca så man kan nog inte koppla det så.

Tror inte det dær ær en foderfråga utan andra omstændigheter.
Trist nær detta hænder dock. Vældigt trist.
Sökte på invagination och hittade följande kattblogg med inlägg. Vilken sorglig historia. Man blir tårögd.
http://emma-amazingdollz.blogspot.com/2008/06/en-solkenshitoria.html
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

#27 ja vilken sorglig historia,
#15 Tack än en gång Gunilla för att ni tog så väl hand om Arnold.
Jag tror inte det har att göra med fodret.Mina bebisar har fått blötmat mjau & pussi & torrfoder rc baby.
Tack alla för era tröste kramar & tack alla som delar med sej av egna erfarenheter.
När veterinärerna säjer att det är ovanligt så blir jag lite osäker nu när det är iallafall en del här som har råkat ut för detta..men om man räknar till antalet katter det har drabbat så är det kanske få ändå med tanke på att vi är rätt många här på sif.. Händer det "oftare" för kat 4 katter???
Vad det är som orsaker detta?? ren otur att det blir så säjer veterinären..
Det är väl så med allt här i livet en del blir drabbade & en del inte..men det känns så hemsk & jag funderar fortfarande på Varför & varför just Arnold..
#27 Ja den historien var sorglig men slutande ändå ganska bra.
Men jag har som sagt hört om detta på olika håll och då har det gällt just kattungar inom kat 4, de har alla opererats men ingen har överlevt längre än ett litet tag efter operationen. Därför funderar jag på hur god prognosen är egentligen när detta händer eftersom ingen katt jag hört om har överlevt detta. Det verkar så hemskt och sorgligt så visst blir man lite rädd att detta någon gång ska hända de egna ungarna och vad man skall göra då?
#28 Nej jag tycker inte heller att det låter som att det har med fodret att göra. Jag har för mig att jag hört att vissa hundraser med "uppdragen buk" om ni förstår hur jag menar, typ som vinthundar. Lättare kan få vissa magproblem, typ tarmvred" Min man hade en vippetkorsning när han växte upp och den fick just tarmvred och magbesvär ibland och tydligen så kunde det bero på anatomin. Jag funderar på om vi med slankare kattraser också kan lättare utstättas för detta. Men då borde det väl gälla även CRX eftersom de har en "vinthundsliknande anatomi"?
Förlåt att jag tar upp din tråd med mina funderingar cerwinvegas. Än en gång så beklagar jag er förlust, både till dig och till de nya ägarna. 
Att jag funderade på fodret var att det stod något om mat i en artikel om människor. Funderade på om förstoppning kunde orsaka det.
Enda hund jag vet om med tarmvred var en Eng.Bulldog. Men det kanske inte var samma sorts tarmvred?
Jag hoppas att ingen av mina djur någonsin ska utsättas för detta. Lider med er som fått vara med om det…
/Elisa

¨#30 du tar inte min tråd med dina funderingar jag tycker det är bra att vi kan skriva om vad vi tror ,vad vi har varit med om & få mer svar kanske angåeende tarminvagination.

Men usch, va sorgligt att det slutade så för lille Arnold. Vilken mysig bild på honom, han forsätter nog sova lika gott på ett litet moln nu
.
Jag har en lånad bok här hemma om kattens sjukdomar, men jag törs inte ens öppna den. Man kan ju inte oroa sig för allt som kan hända med ens småttingar, då blir man ju tokig. Ibland får man låna en liten ängel en väldigt kort tid, och det är bara så 

Tack för att vi fick ha Arnold hemma hos oss några dagar och tack för allt stöd Ann, jag är verkligen glad att vi fått kontakt med två snälla uppfödare som svarar på alla frågor och jag känner att det är ok att ringa till. Lena hoffen har också engagerat sig i Arnolds öde och jag kan väl tänka mig att vi är lite extra lyhörda för Kelsos önskningar just nu.
Vetinärerna på Ultuna sa att detta med invagination kan uppkomma i samband med parasiter eller främmande föremål i tarmen, men Arnold hade inget av detta i hans fall uppkomm det i samband med att han var lös i magen. Varför han blev lös i magen vet jag ej, kansk hadde det med flytten och nya bakterier att göra. Han fick samma mat som hemma hos uppfödaren, möjligtvis lite extra köttfärs och kött, men han hadde fått det där också. Jag är även glad att vi åkte in till Ultuna och fick rätt diagnos direkt. Beskrivningen Ängel stämmer verkligen på det vi fick uppleva med honom.
Hela fam Sverkersson
Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss www.broddans.se Glad

Karitzy(。❤‿❤。)
Lösa i magen kan de lätt bli av som du skriver flytten. En del är känsligare än andra för stress och ny bakterieflora.
Men det måste vara otroligt ovanligt att det blir sådana här hemska konsekvenser av det..
/Elisa

#34 Välkommen Gunilla till siamesifocus..
Ja det här var tragisk på alla sätt..men jag är så tacksam för att ni tog så väl hand om honom den korta tid ni fick tillsammans.Med den kärleken & omtanken kunde han inte få det bättre.
Jag är glad att det går så bra med Kelso & att han mår bra & jag ser fram emot att få träffa killen i Örebro..
Kondulerer med Arnold
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/