Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 3617 ggr
Gunlog
2010-01-14 18:41
0

Seychellois långhår

Är det någon som kan berätta för mig om denna ras? Är den allergivänlig? Har fått reda på att den inte har underhår, stämmer det?

Vänliga hälsningar

Jenny

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

MalinL
2010-01-14 19:12
0

Hej!

SYS har ju samma hårlag som BAL och OLH och jag skulle inte vilja säga att någon av de raserna är direkt allergiväliga även om vissa allergiker tål dem.

Gunlog
2010-01-14 21:30
0

Okej. Vi var inne på Cornish, men min sambo som då är allergisk och ändå vill ha katt, tycker inte riktigt om att den rasen är så mager. Jag tycker iofs att de är urgulliga, men det är ju bara min smak.

Vi har även hört talas om LaPerm. Den ska vara allergivänlig pga att den inte har underpäls.

Fick syn på Seychellois långhår idag. Jag hittade inte mycket fakta på internet, tyvärr. Kunde dock, efter sökningar, få fram att den inte heller har underpäls. Kunde också få fram att den är besläktad med oriental…

Tack för det snabba svaret!

AngelsCo
2010-01-14 21:52
0

SYL är en syskonras till BAL och OLH, precis som siames, OSH och SYS. Det är en långhårig seyschellois, som i sin tur är en "maskad orientalisk katt med vitt"/vitfläckssiames. Så sätt näsan i en långhårig Kategori fyra katt och du borde få ett hum om huruvida rasen "allergivänlig". Jag måste av egen erfarenhet säga att det är från individ till individ, också. Jag har aldrig reagerat på Zaza. Jag var snuvig i flera månader när Belle kom hem (dock helt klart värt det!).

Det kan vara svårt att hitta info om just SYL eftersom det knappt existerar några. Sen kan jag väl själv tycka att cornishen inte är så mager, för orientalen är inte så himla mycket knubbigare den heller.

Jag vill även säga att det är väldigt olika hur man reagerar på djur. Jag klarar inte av perser, ganska många långhårsraser och heller inte britter någon längre stund. Men jag är då inte jätteallergisk. Jag vet flera uppfödare som är allergiska, men de klarar av sin ras. Jag klarar generellt sett av siames, oriental och seyschellois.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Gunlog
2010-01-14 22:06
0

Okej. Är det någon som finns i Skåne i närheten av Malmö? någon som skulle vilja hjälpa oss att möjligtvis hitta "vår" ras?

Vi är ute på "snusar"-rundor på olika raser.

Vi var hemma hos CRX och det gick bra. Vi lånade hem en dyna av dem, men det gick mindre bra.

Vill också poängtera att vi inte kastar oss in i något, bara för att han kanske tåler snusning och ev. hemlånande av dyna. Det är bara förarbetet…

Jag ska se om jag kan få tag på lite mer information om SYS. Temperament, vikt, ålder, , tappar mycket päls eller lite, barnvänlig mm. Ja, vanlig fakta, så att säga…

[lisme]
2010-01-14 22:18
0

De fleste som er allergiske mot hund, katt, kanin osv er ikke allergiske mot selve pelsen men flass fra huden. Noen reagerer på enzymer i spyttet som sibirkatten ikke har. Min samboer er allergisk mot katt, men reagerer ikke på våre katter. Men alle andres katter, også sibirkatter. Vi har fått noen henvendelser fra folk som er allergiske og som er blitt fortalt at orientalske katter skal være allergivennlige. Noen av disse har fått låne katt med seg hjem og har hatt katten hjemme hos seg i fra noen dager til to uker. Flere av de som har lånt katt har ikke reagert på kattene våre til å begynne med men etter noen dager starter nesen å renne, pusten blir tyngre osv. Derfor mener jeg at det ikke er nok å besøke et hjem med katter for å se hvordan det går i forhold til allergi, man må prøve å ha katten over litt tid for å se om allergien slår ut. Og det er stor forskjell fra individ til individ. En annen ting som er litt viktig å tenke på er innetemperaturen. Jo varmere en har det inne, desto større sjangs for å trigge allergi. Alderen på katten kan også ha betydning, kattunger og yngre katter skiller ut større mengde allergener enn voksne katter.

Når det gjelder informasjon om sys, kan du like gjerne lese om orientaler og siameser siden dette er samme rasene, det er kun fargefordelingen som er forskjellig + farge på øynene.

Vår erfaring med orientalske katter er at siameser og korthåret orientaler slipper veldig mye mer hår enn en balineser eller orientalsk langhår. Hårene som langhårskattene slipper er mye tynnere enn de som korthårsrasene har.

AngelsCo
2010-01-14 22:27
0

#4 Om du har svårt att hitta något om sysen så kika på siames och oriental också. De är syskonraser och får samavlas. SYSen är inte helt sällan en avkomma efter en heterozygot vitfläcksoriental och en siames/siamesbärande oriental (men kan naturligtvis vara direkta avkommor efter sysar). Jag äger en sys och Attack's har fött upp min. Du kan kontakta mig om du vill, men som jag skrev tidigare så har jag aldrig reagerat på Zaza, som är en oriental, men på Belle, som är sys. Trots att Belle har både maskade katter (siames och sys) och orientaler i stamtavlan. Det är väldigt individuellt.

kalindas
2010-01-14 22:28
0

Vet inte om det finns så många balineser i malmötrakten. Men det finns nog en del med korthår som ni kan nosa på.
Hade jag inte ägt en hund, så hade ni gärna fått komma upp till Varberg och nosa på mina. Glad
Men det bästa är att åka till en som bara har katter av en ras och inga andra djur.

Finns en tjej i skånetrakten som har la perm och ett orientaliskt korthår. Men har tyvärr glömt vad hon kallar sig här.

Sibirisk katt sägs att en del tål. http://www.sibiriskkatt.nu/
De har dock ingen likhet med de orientaliska raserna.
Finns ett antal uppfödare av dem i halland.

/Elisa

Gunlog
2010-01-14 22:36
0

lisme, du vet inte hur mycket glädje du ger mig nu! Jag blir helt varm i hela kroppen.

När vi lånade hem dynan från Cornish, ville inte min sambo ha den i sängen under natten OM han skulle få en reaktion. På kvällen när vi tittade på tv, lade handen på kinden. Han höll den där i ca 2 minuter, sen reagerade han.

Om han blir "stucken" av ett hårstrå från en katt, så får han en röd prick precis på stället där han blivit "stucken"…

OM vi nu ska kunna ha en chans att skaffa katt, så verkar det som att sibirkatten ligger bäst till…

Jag vet att kattungar och katter med svart pigment kan utlösa allergi.

CoralReefs
2010-01-14 23:37
0

Jag har kattallerig men tål mina balineser bäst, därefter siamesen=)

Har sålt siames och balines till ett par allergiker som idag är lyckliga kattägare utan några reaktioner alls!

Själv får jag bada mina katter med jämna mellanrum för att tåla dom bättre. Fertila hanar reagerar jag på mest =)

AngelsCo
2010-01-15 00:06
0

#9 nyfödda kattungar kan vara jobbiga, de också. Men jag har en kompis som tål skogis och skogis enbart, typ.