Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 2658 ggr
kalindas
0

Kan ej stödja på bakbenen...

Upptäckte i går att Smilla verkade ha ont. När jag satte ner henne på golvet knäade hon innan hon gick i väg. Hukande med bakdelen och ben som vek sig under henne.
Blev såklart väldigt orolig och fixade veterinärtid direkt.
Tänkte allt från blodpropp till någon enklare sträckning.
När jag kom till veterinären kunde han lugna mej med att blodpropp verkade det inte vara. Full puls i benen och de var inte kalla.
Men hon var smärtpåverkad och när han lade bak tassarna. Så hade hon vissa problem att ta tillbaka dem, speciellt på höger sida. Men hon var inte helt orörlig tack o lov.
Så nu går hon på Metacam. Hon har ont, men kan gå, även om hon vaggar lite konstigt med bakdelen.

Jag har absolut ingen aning om vad som kan ha hänt!?!?
Hon hör inte till katterna som hoppar omkring och ligger mest på sängen. Har inte heller märkt att någon skulle ha bitit henne!

Har ni varit med om något liknade på någon katt?
Vad hände då?

För just nu står jag rådlös och kan bara hoppas att hon blir helt återställd…

/Elisa

Siameshona
0

Låter som Artros.. Sa inte vetten hon var stel när han böjde på benet/benen? Freddy hade det.

kalindas
0

Tycker det är konstigt om det kommer så fort. Sen är hon ju bara fem år.

Hon var väldigt mjuk i lederna och det enda konstiga var att hon inte riktig fixade att lyfta fram höger bakbens tår, då han lagt dem bakåt.

/Elisa

Siameshona
0

Ja, det är sant. 5år. Men sa inte vetten ngt??

kalindas
0

Någon typ av nervpåverkan pga tassen. Men han kunde inte säga vad det var.

/Elisa

[lisme]
0

Huff så skummelt! Det høres ut som meg selv før jeg ble operert…Förvånad  Krysser fingre for at det er noe forbigående og at hun blir fort frisk igjen!

kalindas
0

Nu går hon på bakbenen. Men får ju smärtstillande. Fast det rycker hela tiden i hennes svans..Obestämd

/Elisa

Nilla
0

Hon har inte ont i ryggen då? Stackars Smilla. Du kanske ska beställa tid för akupunktur eller ta kontakt med någon som stretchar djur?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SacredSouls
0

Uff da. Stakkars Smilla. Håper hun er bedre i morgen allerede.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Fielie
0

ingen muskelsträckning eller nåt sånt? är det i lederna problemet sitter alltså?

Juliette-
0

Lilla gumman hoppas ni får ett svar

Lejonhjarta
0

Vackra Smilla….Rynkar på näsan

kalindas
0

Tror det blev lite bättre efter att Veterinären drog ut henne helt. Så kanske sträckte han ut det som var spänt.

Kan ju vara någon svullnad som trycker på nån nerv. Med tanke på att hon inte rörde ena tassen normalt.

Ska testa att inte ge henne smärt lindring i kväll. Se om hon går sämre igen då.

/Elisa

tuska
0

Metacam är ju också en anti inflammatoriskt preparat, som kanske Smilla behöver för sin åkomma. Vore nog bra att hon får fortsätta med det utan uppehåll enl ev. ordination.

kalindas
0

Såg på receptet att hon ska ha i 5-7dagar. Så jag "testar" inte utan låter henne få medicinen de dagarna…Glad

/Elisa

hecajon
0

Hoppas hon kryar på sig och att det inte är något allvarligt.

Så konstigt att det uppkom så plötsligt, knepigt. 

Men jag håller med Tuska, kan nog vara klokt att hon får sin medicin pgav det antiinflammatoriska men hon kanske behöver röra på benet för att det ska bli bättre och då underlättar det ju om hon är så smärtfri som möjligt under tiden.

kalindas
0

Hon går normalt nu. I alla fall så länge hon får medicinen. Vi får se om några dagar hur det verkar. Kommer det tillbaka får man utreda mer…

/Elisa