Kat. IV
Hallooj! Jag skulle vilja ha lite hjälp av er här inne på siames iFokus. Jag vill någon gång i tiden börja föda upp katter, främst siames men även orientaliskt korthår och peterbald. Jag bor hemma nu, och får inte skaffa någon orientalisk ras alls. Därför "fördriver jag tiden" med att skriva något slags "arbete" om dem.
Nu skulle jag gärna vilja höra lite om kat. 4 från er här inne. Svara på vad ni vill, och berätta gärna lite extra som kan vara värt/intressant att veta!
- Jag läste i en bok att en siames med färgen cinnamon (vilket är min favoritfärg) m.fl. inte får ställas ut. Är det så? eller är det godkänt nu?
- Jag kan inte så mycket om avel och genetik, skulle vara kul om någon ville berätta lite om det/tipsa om någon bra sida om det.
- Det skulle vara roligt att veta hur ni som blev uppfödare blev det, och varför!
- Varför föll ni för just de orientaliska raserna?
- Hur fungerar det på utställning? Vad har de olika raserna för standard?
- Jag har hört att många använder yes när de badar sina katter, är det ofarligt? Är det bättre att använda ett schampoo just för katter?
- Vilka sjukdomar är vanliga hos raserna?
- Och sist… Hur väljer ni namn på kullarna? Går ni efter alfabetet, eller använder ni teman? Kom gärna med en massa tips på namn och teman!
Som sagt var, svara på vad ni vill! Jag är glad för allt 
Sabina Linder.
Svarar på några av frågorna.
- Cinnamon = kanel är godkänd färg på SIA/OSH och får alltså avlas och ställas ut.
- Ang. utställningar och även standard så är det lite olika i vilket förbund men är medlem i.
Sverak har en typ av utställningar och WCF som jag är medlem i har en annan typ.
Enklast är att gå in på Sveraks hemsida och på WCFs hemsida och läsa. Ang. WCF så finns det även en svensk sida WCF-föreningarna i Norden men den är under uppbyggnad. WCF sitter i detta nu och diskuterar hur våra Nordiska utställningar ska bli mer exakt. - Standarden skiljer sig också en del. Sverak har en mer tydlig standard än så länge. WCF i Norden jobbar med att ta fram en svensk översättning av standarden.
- Skulle inte använda Yes på katterna, ev. på en katt med fett-svans men aldrig annars.
Man behöver sällan eller aldrig bada dessa katter. - Föll för rasen första gången 1990 då jag köpte min första Siames.
- Började föda upp 2005 så uppfödningen har jag inte hållit på med så länge.
Ang. WCF så blev fd. IDP medlemmar där 1/1-2010 därav är allt lite halvfärdigt ännu. Men det är lite extra kul att vara med i ett så stort förbund som har utställningar över hela världen.
Så för alla som fortfarande säger IDP så finns de inte längre kvar. Nu finns bara WCF..
/Elisa

Tack för svaren
Jag får läsa runt lite på sidorna!
Sabina Linder.
Jag tipsade precis SunnaLiv i en annan tråd om boken "Kattuppfödning, avel och genetik" av Ylva Stockelberg. Det är en jättebra bok och där står det mesta man behöver veta om uppfödning, lite sjukdomar, grundläggande genetik, färger etc.
Ta också en titt i vårt artikelarkiv. Där finns kanske inte så många artiklar om just genetik, men du kanske hittar annat läsvärt. 
Jag väljer några av dina frågor:
Första gången jag träffade en Siames, var när jag var tonåring och gick ner till grannen under för att låna något. Hon hade två Siameser och det hade jag ingen aning om. Hennes hane sträckte sig i sin fulla längd upp till min midja och tog på mig med tassen. Han tittade mig rakt i ögonen med de mest blå ögon jag någonsin sett. Från den stunden var jag såld. Han var fantastiskt vacker.
De tog dock många år, innan jag fick möjligheten att köpa min Siames. Jag hade hund i många år och sedan hittekatter från ett katthem. När deras tid var ute, såg jag min chans: "-Nu ska jag äntligen skaffa den där Siamesen som jag alltid har velat ha."
Jag började söka på nätet efter uppfödare och tittade på massor av bilder på olika färger. Jag kom fram till, att den färg jag tyckte var allra vackrast var blåtabby och det blev det. Jag följde min unge från det hon var nyfödd till leverans och väntan var lååååång.
Jag har nu haft min Bassie i sex år. När hon blev äldre, var jag såpass "insyltad" och intresserad, att allt jag kunde tänka på var katt. Jag ställde ut henne och kom i kontakt med annat kat IV-folk. Nästa katt blev en rödmaskad hane, det näst vackraste och Bassie fick två kullar.
Idag har jag fyra Siameser, en Oriental och en Ocicat. De orientaliska katterna är majestätiska. De är så mycket mer än bara en katt. Det är ett privilegie, att få omge sig med dessa vackra katter. Jag känner mig väldigt lyckligt lottad och kommer inte leva en dag till i mitt liv utan en Siames eller en Oriental…och inte utan Ocicat heller. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Hahaha jag lånade faktiskt boken en gång, men lyckades aldrig sätta mig ned och läsa den, var kattvakt och hade ju skolan
Får ta och låna den igen, den verkade riktigt bra!
Jag håller med, de orientaliska raserna är på något sätt.. gudomliga XD
Ocicat är väldigt vacker också!
små vildkatter!
Jag kan förstå att 12 veckor är långt i väntans tider!
Sabina Linder.

Varför föll ni för just de orientaliska raserna?
Tja, varför jag valde OSH, sedan sys? Och sen ett hoppsanfall av siames, som dock inte bor hemma… Jag hade aldrig träffat en siames eller oriental i hela mitt liv innan Zaza. Eller ja, utställning, men det räknas inte. Jag såg faktiskt en amerikansk dokumentär om katter och kattuppfödning och en kvinna hade sina fem orientaler som sprang runt fötterna på henne, hälsade och älskade alla. Och huvudet… och kroppen! OMG! Jag har aldrig gillat knubbiga katter. Jag visste redan innan att jag ville ha katt, eftersom jag lämnat kvar min huskatt hos mina föräldrar, och jag ville inte ha en huskatt till… Jag skulle ha raskatt. Skulle titta på cornish och aby, någon mer. Jag gillar (egentligen) inte långsamma katter (dock har någon enstaka långsamkatt fallit mig i smaken). Jag tog kontakt med en orientaluppfödare. Jag skulle "bara titta". Så jag åkte dit. Där var hon. Katten med stort K. Hon var inte till salu. De ville att jag skulle köpa en prickig kattunge istället. Det ville inte jag. Jag ville ha henne. Hon fick följa med mig hem ett par veckor senare.
Varför älskar jag kat 4? För att de är precis så. De nestlar sig in i ens hjärta, kräver uppmärksamhet, kärlek och ger lika mycket tillbaka (nåja, uppmärksamheten är på deras premisser).
Sys är en lika lång historia, och låt oss inte bli ännu mer långrandiga…
Jag har hört att många använder yes när de badar sina katter, är det ofarligt? Är det bättre att använda ett schampoo just för katter?
Skulle inte använda yes alls, tror jag. Hellre ett schampoo för katter. Jag har en vitfläckskatt och då är det bra att förstärka det vita/försöka få det vita att se vitt ut, då hon är otroligt bra på att hitta människomat att sätta tassen i… men det är en hel del som inte badar sina katter alls, om de inte blir superdupersmutsiga.
Och sist… Hur väljer ni namn på kullarna? Går ni efter alfabetet, eller använder ni teman? Kom gärna med en massa tips på namn och teman!
Oj. Tja, den ena kullen är en A-kull, men namnen är plockade från Svärdet i stenen och Törnrosa (barnfilmerna, då).
Andra kullen bara… blev. Hon passade bra i namnet, och det plockade upp hennes släktingars namn. Passade deras tema. Sen att det blev en B-kull var ju inte helt fel. Nu kan jag välja själv. Men en C-kull skulle bli knepigt, tror jag.
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

#5 Vilken tur att du fick katten du ville ha, fast den inte var till salu! Bra övertalningsförmåga? 
Det var en tjej på ett hundtrim som sade att yes var det bästa att tvätta katten/hunden med, men jag tyckte det lät lite lustigt.. det är ju trots allt ett diskmedel, och mycket fettborttagande. Som #1 sade så skulle det säkert fungera på en katt med fettsvans.
Sabina Linder.

#6 Snarare så att uppfödaren började få det lite trångt. Belle skulle ju egentligen heller inte flytta, men… hon är också min bebis. Mina tjejer över allt annat.
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

#7 Vilken tur för dig!
Alla katter är ju speciella på sitt sätt, men vissa fastnar man ju för speciellt!
Sabina Linder.