Chansning på blocket.se
Jag har varit lite kluven till att lägga ut annons på blocket.se, eftersom det verkar krylla av knäppisar emellanåt. Men jag tänkte att får chansa, jag kan inte sitta här med nio katter!
Två timmar efter att annonsen kom ut fick jag ett seriöst samtal från en familj i Stockholm, som vill komma ner och titta.
Jag får lov att erkänna att jag googlade namnet på spekulanten, och fick upp hans arbetsplats och allt verkar vara i sin ordning. Jag kan inte hjälpa det, lite paranoid blir jag.. 
De har haft siameser tidigare, så det vet vad det är för sprallisar de plockar med sig hem 
Det tycker jag låter jättebra. Jag är lika paranoid. Om du har utformat annonsen seriöst, så hör förhoppningsvis seriösa människor av sig. En och annan knäppgök får man räkna med.
Det ringde en man till mig, som efter att ha ställt några frågor sa:
"- Vilka kryddor kan du rekommendera om man ska tillaga ungen?"
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Tror det finns lika många knäppisar på andra sidor. Skillnaden är att det är fler som läser annonsen på Blocket. Därav fler knäppisar…
Man får sålla helt enkelt. 
Själv hade jag ett pucko som ringde på bilen och efter 5 minuter, frågade vad jag kostade och om jag ingick. Sen bjöd han mej att flytta hem till honom. Han lät allmänt onykter och lätt störd…
/Elisa

Usch, jag hoppas slippa såna knäppisar 
Jag hoppas att jag har fått till annonsen hyfsat så att det märks att jag inte är med i ligan som säljer falska Prada-väskor från bagaget på bilen 
Det var ju ett spännande erbjudande du fick Kalindas, han kanske var en riktig drömprins du gick miste om där! 

I värsta fall får man byta sitt telefonnummer om man får någon oönskad "kompis" som återkommer med konstigheter…
Visst lät det spännade…

Tack o lov har han inte hört av sig igen…
/Elisa

#2 Du skulle frågat om han var rik ;)
Sjukpensionär efter MC-olycka = inte rik 
Troligtvis kognetiva skador.
Men nu ska vi inte kapa tråden med konstiga bilköpare…
/Elisa

#1 förmodligen samma som ringt till mig ett fletal gånger.
jag lade ut mina nakenkatter då jag tagit beslut om att sluta avla sphynx. därav bestämde jag mig för att sälja/omplacera alla utom en lurvig sak som jag inte kan slita mig ifrån (eller gubben rättare sagt)
flera samtal kom om orm-mat, kryddning, djurplågare och allt vad jag blev kallad. ett av de sista samtalen blev jag även mordhotad och att personen ifråga skulle utrota både mig och min familj..
men dessa människor kan hitta en överallt inte bara på blocket.
jag har hittat många bra och serösa hem just via blocket, sållar bort en del och svarar på de som jag tycker är vettiga och utforskar mer vad de har att erbjuda kissen om jag låter dem adoptera den.
det är viktigt att folk förstår att det är ett privilegium att få möjlighet att köpa och att man ställer krav på kattens framtida liv.
för mig är blocket ett bra sätt att komma i kontakt med vanliga människor som kan erbjuda ett vanligt hem där katten blir en medlem av familjen och får stanna där tills den blir gammal. vanliga människor hittar till blocket men ibland har de svårt att orientera sig vidare via rasklubbar och alla möjliga sajter som finns, detta betyder inte att de är mer oseriösa bara att de kanske saknar den kunskap vi uppfödare tar för given ibland. Så hittar inte den vanliga familjen oss så är det bra att vända sig dit det stora antalet vanliga dödliga är, och där ingår blocket.
så lycka till med din nya familj och du ska se att det går alldeles utmärkt!

Som sagts tidigare så kan man få knäppisar både på Blocket å på andra sajter.
Jag har satt ut mina kullar på blocket av den anledningen att jag själv är en "blocket-kund". När jag skulle skaffa min första siames så visste jag inte om bla. denna sajten utan letade på Blocket. Är grymt tacksam att Blåsans uppfödare hade fått tipset av sina barn att lägga ut henne på blocket då hon och ett kullsyskon var osålda. Jag var först och främst intresserad av en familjesiames men då jag tidigare ställt ut och avlat på annan ras så hade jag bestämnt mig för att en tjej skulle jag ha och då helst rastypisk så jag kunde ställa ut och ev avla.
Jag älskar Blåsan, och hennes dotter Fisen. Är så tacksam över att jag hittade henne på blocket. Å visst 17 e ja lite knäpp ja me.

Finns många bra hem som letar katt på blocket har funnit flera bra så man ska inte alls bömma blocket.. puckon finns överallt
Jag hittade världens bästa hem till min älskade lilla Loah (handmatad Ocicat unge som jag helst ville behålla) på just blocket. Nu fick jag julkort från Loah och hans familj. 

Jag hittade min första oriental på text-tv för jag visste inte om att det fanns speciella klubbar, rasringar, utställningar mm
så äntligen fick jag min första katt med stamtavla (hade ägt två siameser utan innan)
så jag är också tacksam för ställen dit vanliga människor hittar
#7 Fy vad hemskt det låter.
Om jag fick såna svar på blocket skulle jag nog aldrig velat annonsera där mer. Jag har annonserat flera gånger på blocket men som tur är aldrig fått såna svar. det värsta jag fått var väl från någon anonym som skrev att denne "hört att jag var en oseriös uppfödare". Naturligtvis svarade jag inte utan tyckte bara synd om personen som uppebarligen inte hade något liv. 

Hittade min rara Engla på blocket, så vågade annonsera där själv med när vi hade våran första kull.. Fast innan jag hunnit annonsera där var 3 av dem 5 redan tingade iförsig.. Sen ringde och mailade det ju en och en annan knasboll såklart. Men man får nog ha huvudet på skaft när man annonserar därigenom :)

Det låter lugnande att det inte är alla som har haft otur och fått knäppisar på sig i alla fall.
Jag tror också att det kan vara många som gör sin första titt just på blocket, innan de kanske letar vidare på andra sidor hos kattklubbar osv.
Vi får väl se hur det går med våra kattspekulanter uppifrån Stockholm. Det har grymtats lite över att Pascal har så mycket oriental i stamtavlan.
Det känns såklart lite trist om man får sina kattungar utdömda helt osedda, med en far bedömd som "siamesmaskad oriental" men vi får se helt enkelt. De har ingen erfarenhet av orientalinblandning sedan tidigare, utan har haft 8 generationers siameshärstamning på sina tidigare siameser.
Men men, annonsen har bara varit ute i två dagar och ytterligare en familj har hört av sig så vi får väl se hur det går.

Det låter lugnande att det inte är alla som har haft otur och fått knäppisar på sig i alla fall.
Jag tror också att det kan vara många som gör sin första titt just på blocket, innan de kanske letar vidare på andra sidor hos kattklubbar osv.
Vi får väl se hur det går med våra kattspekulanter uppifrån Stockholm. Det har grymtats lite över att Pascal har så mycket oriental i stamtavlan.
Det känns såklart lite trist om man får sina kattungar utdömda helt osedda, med en far bedömd som "siamesmaskad oriental" men vi får se helt enkelt. De har ingen erfarenhet av orientalinblandning sedan tidigare, utan har haft 8 generationers siameshärstamning på sina tidigare siameser.
Men men, annonsen har bara varit ute i två dagar och ytterligare en familj har hört av sig så vi får väl se hur det går.

Idag hörde Stockholmsfamiljen av sig igen, och de har bestämt sig för att de inte är redo att skaffa nya katter än. Det är inte så länge sedan de miste familjens gamla siameser, på drygt 10-15 år.
Visst kan det vara den riktiga orsaken, men eftersom det tillkännagavs dagen efter de hade frågat om stamtavlan igen (och ville ha kopia på den) så känns det ju lite sådär.
Jag har ju inte stamtavlan digitalt så skickade länkar till Shagio-chen i Ungern, och Felides vivres i Nederländerna, och erbjöd mig att skicka en kopia per post.
Jag tänker inte analysera i det, det kan ju vara så att de säger precis som det är. Det kan inte vara lätt att ha förlorat katter man levt så länge med.
På tisdag väntar vi i alla fall besök från Malmö, och familj som har en ung Ragdolltjej som söker en kompis.
#18 Kom ihåg att du kan länka till Pawpeds. Hör annars med Hoffens. 

#19 Pawpeds, SÅ hette det ja!
Jag försökte hitta något bra ställe att annonsera på i Danmark, men på Den blå avisens hemsida kostar det 349 DKK att annonsera på (ca 477 SEK!). Det är ju alldeles galet!
Man måste nämligen lägga in företagsannons om man säljer en katt för mer än 600 kronor
.
Danmark hör ju faktiskt till mitt närområde, så det känns helt logiskt att annonsera där också. Dagstidningar i Köpenhamn och Helsingör kanske?
Nu är man ju medlem i WCF då, det kan ju vara en väg till danska siamesintresserade. Jag fortsätter gnugga geniknölarna här
.

Själv har jag hittat alla mina fem katter via annonser på blocket och har även själv annonserat ut många saker där. Har aldrig råkat ut för några knäppskallar förutom bilprutare..
Jag har aldrig sålt eller köpt katter på blocket, men väl andra saker och ett tips är att inte skriva ut telefonnumret utan bara mailadressen. Skämtarna tycker inte att det är lika roligt att maila och tramsa när man inte får höra tonfallet på den man pratar med. Och så kan man i lugn och ro sortera bort oseriösa köpare och ringa upp dem man tycker verkar bra.
WCF finns inte i Danmark. Tror bara de har Fife där. Men det kvittar ju egentligen. Då det är katten de köper och inte klubben.
Tänk bara på att om du säljer dit så är det troligtvs, pass och rabiesvaccin som tillkommer.
/Elisa

Alla bryr sig inte om att det är oriental i stamtavlan, där ar det 2 läger. Gäller att hitta en i rätt läger.
Jag tillhör dom som själv har 2 "icke rasrena siameser" och och dom är det bästa jag har.
Fortsätt du, det var inte rätt familj för just dina bebisar helt enkelt. Lycka till.

Detta med Danmark blev ju bara mer och mer komplicerat. Hittar inget vettigt forum att annonsera i, till vettigt pris.
De har visserligen en dansk siames- och orientalgrupp, men där kostar det 250 DKK att gå med, och jag har ingen aning om de är särskilt aktiva eller har många medlemmar. Det är lite svårt att veta om det är värt besväret alltså. Näe, danskarna får allt lov att hitta till blocket om det ska bli någon affär tror jag 
Vi väntar besök av Malmöfamiljen imorgon, så får vi se om det leder någonstans. Bra för missarna att träffa lite folk om inte annat, och matte får en undanflykt för att stoppa i sig en kaka på en tisdag