Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1721 ggr
[Melanie75]
2010-01-08 22:29
0

Sterilisering

Jag ska sterilisera min ena siamesflicka. Hon är nu 7 månader, hur gamla ska dom vara när man steriliserar honkatter?

Liltith
2010-01-08 22:31
0

Veterinärerna brukar säga från 6 månader.

saiii
2010-01-08 23:31
0

Är du säker på att du vill sterilisera, och inte kastrera?

Sabina Linder.

iateyourcookie@live.se

Juliette-
2010-01-08 23:38
0

Kastrera henne nu du..

[Melanie75]
2010-01-09 11:36
0

Ja jag menade kastrera henne men skrev sterilisera…

Nilla
2010-01-09 11:51
0

Veterinärerna idag utför väl bara kastreringar? Sterilisering är så vitt jag vet förlegat. Man plockar bort allt.

Vissa tycker att honkatten ska ha löpt en gång innan man kastrerar. Andra kastrerar kattungen tidigt. Själv vill jag gärna att hon ska ha löpt ordentligt en gång. Någon som har mer kunskap i ämnet? Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2010-01-09 11:58
0

Anser inte det finns någon anledning att låta katten löpa.
Löpet kan ändra mycket i kattens psyke och jag tror att övergången som kastrat blir svårare efter katten löpt.
Risken är även större att hon hinner få Pyo.
Så jag kastrerar hellre en sällskapskatt vid 5-6 månaders ålder. Så de slipper både löp och könsmognad.

/Elisa

saiii
2010-01-09 12:12
0

Jag har inte så mycket koll på ämnet, mer än att de lättare får ljuvercanser om man väntar/låter bli att kastrera…

Skulle vara kul att lära sig mer inom området Glad

Sabina Linder.

iateyourcookie@live.se

Attacks
2010-01-09 13:57
0

Hos meg kan jeg få tidlig kastrert mine katter om det er ønskelig. Dem går på vekt,og ikke alderGlad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Nilla
2010-01-09 14:23
0

#8 Vad säger de om en första löpning egentligen? Är det också förlegat/gammelt? Glad

MalinL
2010-01-09 14:33
0

#5, Är lite nyfiken på varför du anser att katten ska ha löpt innan Kastrering? Glad

Själv tycker jag tvärtom, att ska kattten inte gå i avel så kan man gärna kastrera den tidigt. Typ från 3 månader. Den behåller sin lekfullhet och kattungebeteende på ett annat sätt då och börjar aldrig tampas med de andra honorna om rangen. I alla fall är detta min erfarenhet.

Läste på ett annat forum där en menade att om man låter katter löpa innan kastreringen så blir det för katten som att först komma i puberteten och sedan direkt i klimakteriet då hormonerna försvinner vid Kastrering. Och jag håller med om det, som jag ser det så är det lugnare för katten att få slippa dessa hormonvallningar ö h t.

Min tidigt kastrerade hona är den trevligaste honkastraten jag träffat, medan några av de honor jag haft som blivit sent kastrerade har varit riktiga surkärringar mot andra katter och framförallt kattungar.

Nilla
2010-01-09 14:52
0

#10 Jag tror att det är allmänt vedertaget, att katten helst ska ha löpt en gång innan Kastrering. Det är kanske nya rön nu och inte alls nödvändigt.

Om jag hade en ung katt som skulle kastreras idag, hade jag skaffat mig information på nätet, samt lyssnat till de andra uppfödarnas erfarenheter och synpunkter - och sedan fattat ett beslut. Jag är inte så uppdaterad med vuxna katter hemma.

"…Bland djurägare och veterinärer är det en vanlig uppfattning att kastration före pubertetens inträdande kan vara skadligt för kattens fysiska och psykiska utveckling. Det anses också från veterinärt håll att det är för riskfyllt att söva för unga individer (Terese Holmberg, SDR, personligt meddelande, 2002). Flertalet av Sveriges katter kastreras därför idag sannolikt vid sex till tolv månaders ålder…"

Ur PREPUBERTAL KASTRATION AV KATT - MÖJLIGHET ELLER RISK

http://www.amaranti.se/halsa/tidigkastrering.html

Artikeln är för de som vill läsa mer. Vi har haft både diskussion och artikel uppe vid ett flertal tillfällen. Glad

Attacks
2010-01-09 14:56
0

Veldig enig i det du skriver Malin.Glad

Nilla ,min dyrlege har ikke sagt noe om det skulle være fordelsaktig. Han er en ung dyrlege og har ikke vokst opp med sin erfaring da dem mente mye annet. Jeg vet ikke om det er derfor.Glad

Men han er utrolig prikete og nøye med å undersøke ting,gjerne trippel opp når jeg kommer med mine spm,dersom han ikke ikke vet svaret,eller er usikker. Jeg glad han er sånn.

En sånn personlig mening. Jeg kan ikke forstå hva et løp før Kastrering kan hjelpe katten,om likevel hele livmor,eggstokker og alt likevel skal fjernes.

Det blir nesten som dem som ikke vil kastrere hannkattene før dem har blitt skikkelig fertile og gjerne fått store hannkatt kinn og ser veldig maskuline ut. Mye av denne forsvinner jo likevel når dem kastreres,uansett når det blir gjort.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

[Melanie75]
2010-01-09 16:07
0

Jag har pratat med olika veterinärer och dom har olika uppfattningar, en del säger 6 månader en del säger 1 år. Kanske man ska lägga sig mitt emellan och vänta till hon är 10 månader. Jag har inte märkt att hon har löpt än och det borde jag ju har märkt….

MalinL
2010-01-09 19:19
0

#13, Från 6 månader kan du utan problem kastrera. Hade jag varit du hade jag kastrerat henne direkt. Jag tror att risken för framtida problem mellan katterna minskar om du gör så om du har en annan hona du vill ta ungar på och kanske behålla.

Ibland kan det vara svårt att få katterna att gå ihop om man avlar och har två lika ranghöga katter och sedan kastrerar den andra. Min erfarenhet är att tidig Kastrering av den som ej ska gå i avel minskar risken för detta.

MalinL
2010-01-09 19:21
0

#11 Ja att katten ska ha löpt en gång innan Kastrering är en rekomendation från stenåldern Foten i munnen precis som rekomendationen att katten måste få en kull innan Kastrering. Tungan uteFlört

Nilla
2010-01-09 20:49
0

#15 En kull innan kastering? Det där tror väl bara bönderna på?

Jag kan tänka mig, att löp innan kastering "sitter i" hos många veterinärer runt om i landet.  Det finns ju lantveterinärer som fortfarande kastrerar hemma på köksbordet. Med katter är det ju inte så noga. Förvånad

De lite yngre veterinärerna är kanske mer uppdaterade idag. Säger ni att det är så, så böjer jag mig. Ni har mer erfarenhet än jag. Glad