Acana nytt torrfoder

Hallojsan, det har jag just nu till katterna. Fick 2 kg för 99:-! Tja, alla tre gillar det skarpt och magarna är fin-fina på dem. Jag tror att det är likvärdigt med Orijen och jag gillar att det inte är kyckling som huvudingrediens (tänker på de stackars burhönsen
).
Om någon månad kan jag rapportera mer utförligt om hur det funkar på katterna. Jag har ju en med med bra mage, men tendens till hård ibland. Och en med känslig mage och så en bonnkatt som inte påverkas av nåt ;-))

Ja, nu kollade jag lite närmare och såg att det ju samma tillverkare i alla fall… Varför ha 2 olika?
#1 Rapportera gärna sen! Shit, vilket bra pris… Iofs, om manskickar alla man känner till Bromma zoo och köper 2 påsar à 400g för 10:- st så blir det ännu billigare… fast du kanske har långt dit?! 

Haha, ja att åka till Bromma för att shoppa skulle bli en dyr affär för mig som Lundabo.
Men hade de bara provpåsar i Bromma då? Kolla runt lite, för jag tror att de precis håller på att etablera märket i Sverige och då brukar det vara en massa härliga kampanjer :-))
Såna priser gillar jag 

#3 men det går väl flyg till Bromma, i alla fall från Malmö tror jag. Kan det väl vara värt.
Ja, det kan ju vara idé att kolla runt!
Undrar vad det är för skillnad på Orijen och Acana - samma producent och samma filosofi?
Det finns en till som ser precis ut som Orijen. Oliver kanske det hette. Man skickar efter från Husse och det är mörka trekanter.
Kalindas säger att det inte är samma produkt. Jag trodde det var det för det såg likadant ut och katterna åt det inte.

Skumt! Nån som vet?
Olivers har inte lika hög kötthalt i sig. Men det innehåller inte heller ris, majs och vete.
Köps inte från Husse (vad jag vet i alla fall)
/Elisa

Jag har provat det i tre veckor nu och jag måste säga att det är faktiskt riktigt bra! Mina katter har ätit Orijen men inte med någon större entusiasm, det var visst inte så jättegott. Men detta väljer de självmant före annat foder.
Dessutom är det inte lika sprött, det blir inte bara en massa smul kvar i skålen som det blev med Orijen.
Min gamla kastrat äter det med god aptit och jag var först lite rädd för att hon skulle ploffa upp som en boll då hon har lätt att lägga på sig, men hon verkar må prima och har inte lagt ut än så länge… Magarna har klarat fodret bra!
Hm, jag kanske också skulle prova. Mina gillade inte Orijen och åt det knappt alls.
James Wellbeloved tyckte de om men jag tyckte att det blev mer "rester" i kattlådan då.
Efter lite lösa magar så är jag nu tillbaka till RC som de äter och verkar må bra av men eftersom jag hör så mycket negativt om det fodret så är jag alltid i valet och kvalet om att byta torrfoder.
Samtidigt så känns det lite onödigt att byta eftersom det fungerar för mina katter men jag blir alltid lite påverkad av alla negativa omdömen om RC.
Jag behöver ett facit med rätt och fel angående kattmat!
Det finns alldeles för mycket att välja på för en velig matte som bara vill att de älskade katterna skall få det bästa.
Fungerar katterna på RC och du är nöjd. Så har du ju egentligen ingen anledning till att byta.
/Elisa
Nu har också provat. Mina åt inte Orijen alls men det här smakade dom iallafall. En sort med fisk, blå påse, gillade alla 3 och den andra, grön påse som på bilden, med lite av varje i gillade bara en.
Får se vad som är kvar i skålarna imorgon… Eventuellt så är det för små bitar för att dom ska tycka om det. Dom vill ha lite större har jag märkt. Det är mycket som ska passa 
Hade det varit dåligt så hade en kräkts, men inget sånt hände. Hoppas det faller dom i smaken!

#10 får du tag i ett sådant facit, kan du väl lägga upp en kopia här tack!!
#11 det är så jag tänker också… Kan bara inte förlika mig med att det är majs som är största delen av innehållet. Katter jagar ju inte majskolvar i det fria, precis…
Jag har inte testat Acana än, eftersom jag precis bytte från RC kitten till Indoor. Tänkte vänta ett par veckor och inte blanda in nåt mer, så jag ser hur det går.
Testresultat; över natten har det mumsats lite torrfoder och jag brukar ha ett par olika sorter framme som akutföda, så att ingen ska behöva svälta. Annars väcker dom mig bara: "määäää, gaaaoooo, nngoo"
Dom har ätit Acana blå påse, Mjau och Royal, men inte alls av den gröna Acana.
Acana verkade vara bra om man ändå ska hålla på med torrfoder… Jag blev lätt hypokondrisk när jag läste tråden "kissproblem". Det vill vi ju inte ha. PH-värdet i Acana är 5,5 och magnesium 0,08. Både Royal siamese och Mjau har 0.09.
Det finns stora påsar också såg jag; 7 kg kostade under 500 och så fanns det en mindre storlek också utan pris.
7 kg - för 500 det är ju också dyrt tycker jag. Ger RC nu och de har ju höjt sina priser vet inte exakt på öret.
#15 Den kostade mellan 400 och 500, men det var under 500.
4 kg Royal kostar 399 på Simbi här. Det är höga priser, absolut. Särskilt när man kan köpa Mjau för runt 20 sek/kg och rent nötkött för 59 och ibland ännu billigare…Och kycklingvingar för 21… Det är väl transporterna vi får betala för. Och marknadsföringen… Men det blir ju inte katterna gladare av. Bara kattägaren som känner sig duktig och att man ger det absolut bästa till sin katt.
Man behöver bli påmind om problem som kan uppstå, som i "kisstråden". Tur att mina inte äter så mycket torrisar.
tror RC har ett fat pris som gäller i alla butiker

Här är Acana fortsatt poppis. Jag var också lite orolig att bitarna skulle ratas pga sin lilla storlek, men de accepteras. Bra magar.
Fast jag vill tillägga att deras huvudföda är blötmat, så utvärderingen av Acana är lite skev…:-))
Är det någon som vet om det här fodret är bra för foderallergiker där problemen inte yttrar sig i lösa magar utan i form av sår?
Nu äter de ju JW och jag vill inte ge Orijen, men finns det här fodret i flera sorter, kattunge, adult osv?
Skulle ju ev. vara något för kattungarna ju, om inte annat!
Hittade den här infon om Acana på foderbilen.se
Ingredienser
Avfuktat lammkött, sötpotatis, urbenat lamm, ärtor, färsk frigående anka, färska hela ägg, soltorkad alfalfa, solrosolja, färsk vitögongös, pumpa, färsk canadasik, äpplen, morötter, betblad, naturliga alger (brunalg, blåstång, rödalg), enbär, tranbär, häggmispel, svarta vinbär, angelica-rot, cikoriarot, rödklöver, hallonblad, maskrosrot, myntblad, ringblommor, kamomillblommor, rosmarin, lactobacillurs acidophilus, enterococcus faecium plus vitaminer och mineraler.
Konserveringsmedel
Askorbinsyra och vitamin E.
Innehåll och fördelning av kalorier
Kalorifördelning 4600 kcal/kg (550 kcal/250 ml) varav 35 % energi från protein, 40 % från fett och 25 % från frukt, grönsaker och havre.
GARANTERAD ANALYS
Protein 34 %
Fett 20 %
Aska 7 %
Växtråd 3 %
Omega-6 3 %
Omega-3 0.5 %
Taurin 0.5 %
Magnesium 0.08 %
Kolhydrater 26 %
pH 5.5
ÖRTINNEHÅLL
Enbär 300 mg/kg
Angelikarot 300 mg/kg
Hallonblad 250 mg/kg
Maskrosrot 250 mg/kg
Myntablad 200 mg/kg
Ringblomma 200 mg/kg
Hej har sex katter en åt inte detta foder men dom andra var tokiga i detta foder vi får se om detta foder är bra får kolla några veckor.