Siames iFokus

Siames

Etikettomröstning
Läst 2129 ggr
Attacks
0

Hva er den perfekte størrelsen?

Hva som er rett for en trenger jo ikke nødvendigvis være rett for noen andre.

Da jeg begynte oppdrett var kattene i avl middels store. Middels store er jo hva kat IV rasen skal være av rasestandard. Kattene jeg har i avl i dag er også middels store + en kjempestor en:-)

Den perfekte størrelse å hunkatt syns jeg er nærmere 4 kg. Hunnkattene jeg har i avl i dag er vel da 3.5 kg. Noe små i mine øyner- men ikke pyttesmå.Dem er har gode lenger,men dem har ihvertfall store mødre og annet stort i linjene bak segGlad

Hannkatter syns jeg har en topp vekt om dem nærmer seg 5 kg. 6 kg gjør absolutt heller ingenting.

Jeg er glad Major har den størrelsen han har,så kompenserer han som den "bedre halvdel" på hunnkattene han skal brukes på. Det er viktig for mitt avlsprogram.

Nå er der jo mye som teller,også lengder og om dem er høybente så klart. Kat IV skal jo være elegant og ikke fete.Glad

Hva mener du er en riktig størrelse/kg på en middels stor katt i kat IV? Hunnkatt og hannkatt.

PostcardTeachingTheRopesChristmasCa.jpg image by pamelina_album

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

kalindas
0

Medlestor hankatt skulle jag vilja att han vägde minst 4,5kg. Helst vill jag ha en hane på 5kg och uppåt.
Men här är det bara Spidde som kan vara stolt över att vara en stor kille.
Odin är en liten slank skit på ca 3,5kg.Flört
Elliot vet jag inte hur stor han blir. Men tror inte på jättestor.

Honor vill jag gärna ha att de väger minst 3kg. Men helst 3,5kg och mer.
Smilla väger ca 4kg. Saga 3,5kg. Båda ganska stora honor.
Skatan är liten i storlek, men väger nästan lika mycket som Saga.
Ellie ser ut att bli en liten nätt katt. Förhoppningsvis så väger hon 3,5 när hon blir vuxen.

/Elisa

hecajon
0

Min Molly  som blir 2 år i mars väger ca 4,7kg och ganska smärt, stor och fin, tror tom att veterinären gjorde en fettsugning samtidigt med hennes kastrering för innan var hon på+5kg Förvånad. Hennes mamma Maja är på närmare 5kg men lite för rund om magen, matchvikt strax över 4kg, Majas helsyskon Moa som bor med mig också väger dock bara 3kg, och hon har varit kastrat i ca 3år, liten tjej!

MijmuPix
0

Min Kingston är en stor och långbent herreman som vägde 5.7 kg sist jag vägde katterna (för en dryg månad sen). Lillegutt är fortfarande en växande yngling på 4.6 kg men jag tror att han kommer att växa lite till innan han är "vuxen/färdigväxt". Jag gillar hankatter i Kingstons storlek och tycker inte att (fullvuxna) hanar ska vara allt för små och nätta i storlek.

Seelia är en stor hona och jag tycker väldigt mycket om hennes storlek och längder (även om hon som kastrat-dam lagt sig till med en liten kulmage Tungan ute) och hon väger 4.8 kg, jag vill minnas att hon vägde strax över 4 kg som fertil. Pixi är i mina ögon kanske lite liten i storlek och har brukat ligga på 2.8-3 kg.

[hakkapelitta]
0

Javisst gillar jag stora katter också - men för mig är Kategori IV-katter eleganta och medelstora katter, inte bjässar (även om de är mysigt med stora katter att kramas med) och jag föredrar elegant och harmoni före storlek.

Jag stirrar mig aldrig blind på vågen när det kommer till bedömningen, snarare ögonmåttet.. Men det vet du Veena och det här brukar vi alltid bråka om Oskyldig

MalinL
0

Jag är lat och skriver bara att jag håller med dig Veena. Tungan ute

Givetvis är elegans viktigt också. Det skall vara en rejäl men elegant katt, ingen grov, cobby "nordsvensk" typ.

Attacks
0

#4 FnisSkrattande  Jeg tror vi er veldig enige sånn 98 % ? Man kan ikke enes om alt,og det hadde ikke vært bra heller:-)) Og dine katter skal jeg ikke uttale meg om før jeg ser dem live. For man må ikke kun henge seg opp i kg ene og alene.

Der er helt klart forskjeller mellom engelsk,europeisk og amerikansk. Både kropp,eleganse og kg.Glad (og masse annet også)

Altså jeg vil ikke ha en tykk,kanskje cobby kropp,tykk kort hale med en mage som nesten henger ned før dem rekker å bli kastrater hehehe. Det har jeg prøvd.

Ta nå Secret feks. Han er et skrekk eksempel på hva jeg ikke er så glad i kroppslig på en siameserSkäms Tykk,kort i kropp,tykk kort hale. Nei,han hadde ikke mye eleganse. Er i grunnen derfor jeg styrer unna rene engelske linjer direkte i dag,tror jeg fikk litt skrekken. Selvfølgelig er ikke alle engelske siamesere sånn. Får jeg en annen opplevelse med noer rent engelsk,så kan jeg en  vakker dag få en helt annen oppfatning.

Men han gav utrolig mye bra og viktig videre også. Øyenfarge og stabilitet,look og kjempe gemytt.Kyss Jeg gleder meg kjempemasse til å jobbe videre med Secret sine linjer. Foruten hans mangel på eleganse,så var han verdens hærligste koseklump.Det er han jo enda.

Så lenge kat IV er en mellomstor katterase,så skal dem verken være kjempestore eller pyttesmå. Om en feks over en lenger periode kun avler med små katter,så gjør en ikke rasen en tjeneste. Men det  kan saktens gjelde store store kat IV også. Men dem vokser ikke akkurat på trær.

Jeg har sett på utstillinger hvor oppdrettere stiller kull. Mor og søsken er like store ved 3 mnd noen ganger. Det blir ikke helt riktig syns jeg. Da er det ikke bebisene som er store for aldren i de tilfellene,men mamma som er det jeg kaller pytteliten.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

MalinL
0

Kan tillägga att när jag skrev "nordsvensk" så menar jag kallblodet (hästrasen) nordsvensk, inte nordsvenska siameslinjer. Flört

AngelsCo
0

Lagom är bra. Jag tycker att mina katter är lagom, trots att det är ganska stor skillnad i idealvikt på dem. Zaza ligger på runt tre och anses vara en nätt liten hona. Hon är nätt och liten, och kort, men hon är harmonisk. Belle å andra sidan är mycket längre och ser ut att kunna vara mer graciös än Zaza (det är hon inte, vilket inte säger så mycket eftersom Zaza är ungefär lika smidig som en gravid elefant)… Belle har en idealvikt på över ett halvt kilo mer än Zaza. Så vad som är lagom i vikt är lite olika beroende på hur kattens kropp ser ut.
Tycker absolut inte att en oriental ska ha en idealvikt som fertil på under 3 kilo, men jag vill heller inte ha en hona på 5 kilo. Hankatter däremot får gärna ligga på 5-6,7 kg. Hanar ska vara maffiga, men jag vill ändå inte ha hanar på 10 kilo.

Sen kan man (jag) inte vara så krass att säga att nej, en hona ska aldrig väga mer än fyra kilo. Tittar jag på Belle så är hon inte en "stor katt". Hon är inte det, långt ifrån. Men hon behöver väga betydligt mer än Zaza för att inte vara underviktig. Och jag tycker ändå inte att Zaza är så himlans liten. Inte stor, men inte för liten för att jag skulle valt att inte avla på henne av den orsaken. Så harmoni är mycket viktigare än vad som står på vågen.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Attacks
0

#8 Har du et bilde av Belle der hun strekkes ut? Jeg elsker hennes lengderTungan ute

AngelsCo
0

Belle på bild? Hon har inte tid med sådant! Men jag ska se om jag kan skaka fram… Hon har fantastiska längder, men hon ser numera ut som en amerikansk fotboll Skäms fast det är inte så illa som jag tycker att det ser ut att vara, efter att ha sett henne pinnsmal en stund nu.

[hakkapelitta]
0

En annan aspekt med alltför stora katter är ju att de i allt högre grad har problem med höfter och hjärta…

Attacks
0

Hvor mange kat IV katter  har disse problemene om dem veier mer enn 4 kg? Hofte problemer er veldig sjeldent. Jeg fortalte jo en gang da forumet her  var nytt om en dyrlege som hadde hatt en SIA med HD. Det er jo sjeldent. Alle katter kan jo få det. Den katten var ikke spesielt stor. Kat IV kan også få hjerteproblemer,men går det virkelig på størrelse?Glad

Jenny du må utdype hvorfor du mener som du gjør,for det er jo helt utenfor tema jeg startet. Jeg er ikke ute etter et fasit svar på antall kg. For det finnes ikke. Katten må stå i harmoni i både kropp og kg. Men så lenge rasen er en middels rase,så ønsker jeg å avle middels størrelse også i mitt avlsprogram, av den størrele jeg anser som middels.

Attacks
0

Ingen andre som har lyst å svare hva dere mener er ok?

hecajon
0

Jag gillar uttrycket för KatIV: Väger mer än den ser ut att göra! 

Kilona kanske inte är viktigaste utan storleken/harmonin på kroppen när vi pratar om våra katter om de är medelstora eller ej. Skulle vara kul om man kunde mäta höjden på dem ett bra sättObestämd

Sen är smaken som baken, deladSkrattande! Vissa föredrar större tjejer, andra mindre.

Själv så föredrar jag faktiskt den lite större modellen på tjejer om den samtidigt är graciös, smäcker och kvinnlig.

#11 Att stora katter skulle ha större chans att riskera få vissa problem med höfter eller hjärta har jag ingen aning omFörvånad Kan det inte mer handla om dem som lagt på sig lite för mycket för sin storlek (överviktiga katter)?

Juliette-
0

Jag gillar inte fixeringen vid kilo som det är i kattvärlden.. alla ska skryta om hur stora fina katter dom har medans massor är för tjocka där ute men dom kan skryta om en bra vikt. Se till idivid och dess matchvikt istället.. kilon säger inte så mycket.. sen så kallar ni rasen MEDELSTOR och har hanar på 7kg.. det kallar jag en stor katt.. ni vill ha vikter som norska skogkatten har och många maine coon.. känns som ni stävar efter att rasen ska vara så stor som möjligt.. nej medel är nått där imellan.

Attacks
0

Major er for stor til å kalles en middels størrelse,ikke noe jeg benekter. Men jeg syns det er bra med slike,om en vil gjerne ha opp størrelsen litt ved å bruke hunnkatter man skulle ønske var litt større enn dem er.

Zalinaz er en knøttliten katt,nå en lykkelig kastrat. Hun hadde jeg aldri i verden brukt en hannkatt på som veier under 4.5 kg. Der ville Major vært super,for kommende generasjon av en slik kombinasjon.

Man får det man putter inn i avl,er det jo noen som har sagt. Både på god og vondtFlört Og sant er jo det :-)

Juliette-
0

Jo sen som sagt när skall en katt väga vikten.. man måste ju prata om vuxna katter för att bedöma vikten (och när är dom vuxna) beror ju så mycket på linjer

[hakkapelitta]
0

Men ta stora raser som exempel, som väger mer än vad våra gör. För stora katter - som Juliette säger (fixeringen vid kg-vikt och stora "härliga" katter är faktiskt rätt extrem inom Kat. IV många gånger) har just HD-problem och HCM-problem i större utsträckning än vad vi har. Dvs. större raser än vad alla katter inom Kat. IV är/bör vara.

Och det Helena säger, är ju uttrycket jag tycker ska stämma på de här katterna. De ska inte se tunga ut, men de ska vara tyngre än vad ögat tror. well well

MalinL
0

#18 Nej katterna ska inte vara tunga i "konstruktionen" dock musklade men samtidigt eleganta. Min Vinga är en stor katt, men hon är inte tung i kroppen. Fester däremot, han ser inte lika stor ut som Vinga men han väger mer och han är för tung i "konstruktionen" i mitt tycke.

Katterna ska ju inte vara bautastora, men jag vill inte ha dem för små heller. Jag ser gärna att honor väger emllan 3,5-4 kg och hanar får gärna väga 5-6 kg utan att det gör ngt. men elegansen får inte gå förlorad. Dock tycker jag att en vuxen hona på under 3 kg är litet och tycker inte att det är en storlek vi ska sträva efter även om en enskild sådan katt kan vara värdefull för aveln (av andra orsaker än storleken).

alltidsiames
0

Jag säger som jag brukar, genetisk mångfald. Min hona är liten men födde stora och livskraftiga ungar.

[hakkapelitta]
0

#19 Vad menar du? Alltså jag håller ju med dig, de ska se tyngre ut pga. att de består av muskler..

Jag håller dock fast vid att det inte är vikten på vågen som är det viktiga. Ögonmåttet är viktigare för mig.

MalinL
0

#21 Ja jag håller med om att man inte ska stirra sig blind på vågen.

Det jag menade var väl att de gärna får vara rejäla i den mening att de inte är små "räkor" samtidigt som de inte ska vara grova och tunga i kroppen. 3-4 kg tycker jag är "normalt" hos honor.

En medelstor ras är inte för mig en där honorna väger 2,5 kg t.ex.

Sen har jag sett honor som väger under 3 kg men som ändå är stabbiga och "cobby" i kroppen så att man får intrycket att de väger mer än vad de faktiskt gör.

Juliette-
0

Alla (jag ser det inte då skogkatten har betydligt grövre benstomme) man har sagt att mammas Alfons har sån FANTSTISK benstomme.. flera har komendetat det rakt upp och ner på utställning.. och ja förvånadsvärd tung är han men en stor hane är han inte.. inte om man ser endel hästar på show.. fast det kanske är katter som alfons med stabilitet ni skall ta till vara på i avel för att få en stabil elagant katt.. att prata om massa vikt tycker jag är inrelevant.. Vad spelar det för roll vad katten väger? Se till katten istället.. nu ville ju få låna just Alfons för han var fel färg som så många uttryckte sig.. men jag har också märkt det är mera det i KAT4.. ta vara på bra individer istället.. tänkt inte på titlar och om hanen väger 5kg eller 8 spelar ingen roll.. kolla benstomme och sånt för hållbar stl istället.. en vikt är bara en siffra den säger egentligen inte mycket om katten

Attacks
0

Malin forstår hva jeg menerGlad

Jeg syns ikke vekten bare er et tall.Man må jo så klart se til at katten ikke er overvektig.Der skal  være gode lenger i en kropp på ben,dem skal ha muskler.

Jeg klarer ikke å se for meg en elegant men samtidig muskuløs katt på i str S,når rasen er en str M.

Det virker som noen blir litt hårsåre og tar ting vel personlig,DET var slett ikke meningenSkrattande Inn med klørne,ellers tør ikke andre svare sin egen personlige meningTungan ute

Balineser-Felix  var også en stor flott katt. Han svinget gjerne opp mot nesten 6 kg.Selv om han var kastrat,så var han ikke overvektig. Jeg syns den størrelsen er flott jeg.

Jeg velger ikke katter etter titler,kg eller benstamme når jeg leter etter ny avlskatt.For meg er stamtavlen aller viktigst -siden den kan fortelle meg mye om kattene bak også inkl str.Glad

kalindas
0

Min Jackson hade nog det jag tycker var vackrast på en hane. I sitt bästa hull vägde han omkring 4,7kg. Han var slank, musklad, högbent hade lång svans. Men det som gjorde han extra vacker var att han hela tiden gick på raka höga ben och svansen högt.
När Jackson visade upp sig var det många som blev imponerade. Detta trots han inte var en speciellt typad katt. Men han utsrålade elegans!
Odin här är minst lika elegant, dock betysligt mindre. Men han springer gärna med sänkt svans (panterstil). Det gör en otroligt skillnad.
Store kraftige (fete) Spidde kör även han panterstilen, det förstör mycket av kattens skönhet.
Jag tror att jag i Elliot äntligen har fått tillbaka en katt som faktiskt visar upp sig elegant.

/Elisa

Juliette-
0

Jag fast att man ser till stamtavlan är ju självklart och har inte med att göra vad denna tråden handlar om..

AngelsCo
0

Visst är det viktigt att ta tillvara på andra saker än bara storlek! Sen kan jag iof förstå varför man plockar bort honor med en idealvikt på under tre kilo som vuxen. Jag blir fundersam över huruvida det verkligen är lämpligt att avla på en sådan katt av det enkla skälet att jag inte är helt säker på att katten kan bära fram kattungar efter en normalstor hane. Jo, visst. Pytteungar går väl bra, men en kattunge som väger 140 g? Är bäckenet tillräckligt stort för att kunna föda fram ungar, eller måste man snitta dem? Men det är också en bedömningsfråga. Jag har haft en kull på min trekiloshona och förlossningen gick snabbt och nemas problemas. (Sedan var det andra saker som inte klaffade, men det är en annan femma).

Problem som gäller storlek och vikt på katt… och genetisk mångfald. Ju mindre genpol, ju mindre katter. Det är trots allt ett symptom på inavelsdepression. Jag har hört flera som sagt att deras gigantoraser (för mig, jag vill ha mina kat 4) krymper i storlek. Jag antar att det beror på att man selekterat på andra saker än storlek, men eventuellt kan det även bero på att man börjar få ont om nytt blod (nya gener) som har storlek också, utöver allting annat.