"blötmat" för dräktiga honor?
Som rubriken säger, jag har ju en hona som absolut vägrar att äta torrfoder och hon är minst och smalast av mina katter.
Nu är hon ju troligtvis dräktig och då ska man ju ge extra energirik mat, det finns ju i torrfodersvarianten men vad ger jag för blötfoder??
Eller kan jag berika den på annat sätt?
Jag skulle ge Kitten/torrfoder som bas och servera vanlig blötmat. Det kan vara BARF, kyckling, fisk, ägg osv. Men blötmaten ska inte vara mer än 10 % av dagsbehovet, läste jag nyss i en artikel på Hittekatter…
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Vi har også brukt Royal Canin Kitten 34 som tidligere het Baby cat. Vår røde siajente Wen er drektig og hun spiser dette med stor apetitt, spesielt om vi bløter det i vann først.
#1, Varför ska inte blötmaten vara mer än 10% av dagsbehovet? 
#3 Jag ska snoka upp artikeln och länka.
Utdrag ur artikeln "Grundläggande kattmatsvett Del 2" på Hittekatter:
"…När det gäller övrig mat som ges så där lite sporadiskt, t.ex. lite rått kött, så får det inte överstiga 10% av det dagliga man ger katten. Skall man ge mera rått än så, så måste det vara balanserat med rätt proportioner. I andra ordalag så är det inte så fantastiskt bra att servera nötfärs som enda föda en hel dag…"
Avsnittet handlar om BARF och gäller vad jag förstår, den som ger sina katter rått kött och annan blötmat som komplement. Enligt artikeln ska man alltså inte ställa fram ett jättefat. Katten ska ha en rätt så liten mängd per kilo kroppsvikt.
Både artikel 1 och 2 ligger i deras läsvärtlista på startsidan och är absolut värda att läsa! (den något låga diskussionen som sedan följer i tråden…tja, hi hi.) 

#Aha, men då förstår jag.
Det du menade var den oblanserade blötmaten, dvs rent kött och det är ju klart att man inte ska ge för mkt av det, om man inte balanserar upp med ben, hjärta m.m.
Först trodde jag du syftade på vanlig blötmat, typ burkmat, barf m.m. och menade att det inte får utgöra mer än 10 % av dagsbehovet.
När min katt var dräktig åt hon gärna tillskott av smörgåspålägg såsom tunt skivad kokt skinka eller kalkon.
#6 Jag har stora vatten och matskålar av modell hund till mina katter. I badrummet och sovrummet står en extra omgång med lite mindre skålar. Detta för att de katter som är låga i rang ska få äta i lugn och ro.
Den ena skålen är fylld till bredden med torrfoder och katterna äter en sådan jätteskål per dag. Torrfoder finns det alltså alltid. Sedan får katterna ofta rått kött och annan blötmat vid sidan av.
Om jag förstår saken rätt, ska man alltså inte göra så här:
"-Torrfodret i säcken är slut och det är fredag eftermiddag. Jag har Jipotimas korvar i frysen och lite lammfärs, det får duga till måndag. Då åker jag och köper en ny säck."
För det första är Jipotimas tydligen inget "helfoder", vilket jag inte visste. Dina katter som är vana vid fullkost via torrfoder, äter alltså en obalanserad och icke fullvärdig kost under helgen.
Man kan tro, att det "bara skulle vara nyttigt för dem", att slippa torrfodret dessa dagar, men så är det alltså inte.

#0 Kanske inte går att jämföra rakt av med behovet av energirikt foder till en blivande mamma/digivande mamma, men till min Molly, som vägrade äta en torrfodersbit tills hon var ca 1år och är född hos mig, gav jag under kattungestadiet blötmaten "Gourmet mousse gold" vilket jag har hört är den fetaste blötmaten man kan köpa (7%). Hon växte ordentligt, blank päls, bra hull och har aldrig varit sjuk. Inte lätt när de vägrar äta torrfoder

Tack för alla svar men nu var ju min fråga vad jag skulle ge istället när hon absolut VÄGRAR att äta torrfoder?
Bara # 7 som verkar ha förstått min fråga helt?
#10 Aha, förlåt att vi kapade din tråd. Jag måste ha läst slarvigt och missat, att hon inte äter torrfoder. 
Jag råder dig att läsa de två artiklarna på Hittekatter, där kan man lära sig en hel del. Funkar det om du blöter upp torrfodret och blandar med något hon gillar? Det går inte att lura henne på det viset?

#10 Nej du jag har verkligen försökt alla sätt att få henne att äta torrfoder tro mig! Det är väldigt opraktiskt att alla utom en av katterna äter torrfoder..

Kolla med djuraffären, det finns Hills, RC och IAMS blötmat. Du kan ge henne kycklinghjärtan. Frys den först om du ger köttet rått. Ren kyckling och kalkon innehåller väldigt lite kalk.
#8 Jag tror inte det är farligt att göra så. De flesta BARf förespråkare säger ju att det en katt får i sig under en dag inte behöver vara komplett, utan över tid typ 10 dagar. Ger man jipotimas och lamfärs t.ex så är det ju nästan komplett, behöver bara tillsätta lite A-vitamin. Men att ge så under bara några dagar är inte dåligt. Vad jag har läst mig till i alla fall. 
#10 Kan du inte ge henne någon välbalanserad burkmat, typ Mjau, och så kanske lite äggula emellanåt?
Det skal jo ikke være nødvendig med kittens/annet spesial før de 3 siste ukene om kattene er normale i vekt. Er dem normale,så "må" man ikke heller gi dem kittens den siste tiden heller.
Jeg har hatt katt i avl før jeg,som aldri fikk annet enn Bozita bløtmat.Det ligner jo på Mjau. Katten ville ikke ha noe annet.Både før, i og etter drektighet. Mammakatt var perfekt i stand,og fikk unger på 100g hver som vokste normalt.
Jeg er mer opptatt av dem legger på seg normalt jeg.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Har du provat att ge henne RC blötmat för kattungar? Jag vet inte hur pass näringsrik den är i jämförelse med "vanlig" blötmat, eller om det bara är storleken på bitarna som är skillnaden? Tror även att Whiskas mfl har kattungemat i påsar/på burk.
Min hona Pixi löpte väldigt intensivt i höstas och gick ner sig i kondition och blev tunn som en pinne. Jag gav henne RC Recovery (burkmat) och det var smaskens tyckte hon :-) Jag köpte även en tub "Multi Vitamin Extra" från Gimpet på en utställning som skulle vara jättebra (men just Pixi verkade inte gilla den).
Du kan prøve å gi henne Royal Canin convalescence support. Pulver poser som skal blandes ut i vann.
Dette står det om den på RC sin side :
Convalescence Instant Diet har høyt energiinnhold (4 734 kcal/kg tørrstoff). Fôret lar seg lett løse opp i vann og er et energirikt og komplett flytende fôr som er svært velsmakende og lett fordøyelig.
Den passer veldig godt til drektige og diegivende katter. Messi elsket den her da hun var drektig og hadde kattunger.
(Vi kjøper den hos veterinæren)
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Skulle ønske mine hadde likt det du foreslår Line. For da hadde jeg bedt deg sende fler.
Men en ting jeg har merket hos mine egene katter. Dem som ofte er fryktelig kresene på mat,noen kan bli alt-etende i drektighet og amme periode. Så har man matvrakene,som rynker på nesen om dem ikke får akkurat "det" eller "det".
Man må heller ikke glemme at katter er ikke så mye mer andeledes enn mennesker på et område. Noen legger lite på seg,uansett hvor mye man spiser. Mens noen går opp kan knapt se på mat før dem legger på seg. Det viktigste er jo at mammakatt har en fin form og at ungene vokser som dem skal.
Jeg er så misunnelig på Fashion,for hun la kun på seg på magen hun. Jeg så ut som en elefant for 10 år siden
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Ja jeg er glad Messi likte den for hun var helt håpløst småspist etter fødselen. Så den hjalp veldig godt her. Kattungene synes den var super også men det var et par av de voksne som ikke likte den.
Men en pose av den er jo så billig så det er absolutt verdt å prøve. For hvis din liker den Lejdet så er det en enkel måte å få i henne godt med kalorier på.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Maxima är också en kräsen dam som helt torrfodervägrade när hon skulle ha sina bebisar.
Hon matvägrade även när varenda fabrikat blötfoder vi provade serverades, det är bara bitar i sås på påse som duger. Hon fick Whiskas Kitten, bitar i sås på påse, jag har för mig att det var 9,5% protein och 6% fett eller något sånt i den.
RC Kittens blötmat kollade jag också på, men den hade inte högre fetthalt än ICA:s Bitar i sås, som är favoriten i vanliga fall, så den skippade vi.
Convalescence blötmat från Hill's (burkversionen av det Line pratar om i #17) provade vi när Maxi fick dåligt med mjölk under andra veckan. 10.6% fett, så den är alldeles simmig. Hon tyckte den var jättegod, och det blev fart på mjölken igen, men det blev en himla fart på magen också.
#14 Du är säkert duktigare på BARF än jag. Jag jobbar på att få ner Jipotimaskorvar till Skåne…:-D