Siames iFokus

Siames

Etikett: avel
Läst 1128 ggr
Lejdet
0

dubbla kullar eller kanske tredubbla, hjälp!?

Här har jag suttit i flera månader och ondgjort mig över att mina avelsplaner har gått extremt dåligt pga.honor som inte velat löpa och en minst sagt förvirrad avelshanne…

Nu har jag tydligen fått vad jag förtjänar för nu har jag tre löpande honor samtidigt och det är rena bordellen här hemma!

Casper har parat minst två av dom och kanske tre och nu verka han minsann veta exakt vad han ska göra!!

Nu får jag lite panik om alla tre får kullar samtidigt, kan ju bli svårt att sälja alla.. tycker ni att jag ska försöka separera honom från honorna eller tror ni redan skadan är skedd?

De två systrarna Iris och Juno löper väldigt tystlåtet så jag har inte förstått nåt förrän nu när jag såg dom "in action"

Nilla
0

En del tycker ju det är "lättare" med flera kullar på en gång. Själv hade jag tagit undan minst en av honorna och inte låtit henne bli parad. Men det kanske är försent? Oskyldig

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejdet
0

Jag TROR inte att han har fått komma till hos Cinzano min 2-åriga hona, det var hon som började att löpa sen verkar hon ha satt igång de andra två. Lilla Iris fattade jag inte ett dugg av att hon löpte förrän nu när jag kom ut i hallen och såg de höll på.. hon pratar alltid så mycket och är överallt och är alltid extremt kelig så jag har inte märkt att hon löper.

Millimina
0

Vilka fundersamma tre-fyra veckor du kommer få… Flört

Lejdet
0

#3 mmmm…… och så börjar jag nytt jobb om tre veckor också, så jag hoppas att det inte blir några komplikationer om det nu föds en hel drös kattungar här om ett par månader..

Juliette-
0

Gud ojoj nej 3 kullar samtidigt skulle jag inte hurra över… tänk 15-20 ungar kanske shitars skymning.. Hoppas för din skull någon inte blivit dräktig annars får du väl stoppa någon av dräktigheterna.

Lejdet
0

#5 hur stoppar man det?

Juliette-
0

#6 Jag ger p-piller 3-4dagar i rad så tidigt i dräktigheten som möjligt helst dag 1.. (detta kan man såklart inte roa sig med så ofta men jag har ej fått kull när jag fått göra detta akut vid mor/son parning tex)

Siameshona
0

Jisses vilken syn!! 15-20 ungar!!! Skulle jag vilja se!!

MalinL
0

#7 Jag skulle inte våga göra det. Skulle vara rädd för risken för livmodersinflammation. Tror kat 4 katter är lite känsligare mot p-piller än skogisar.

Lejdet
0

Herregud vilken natt! Ett evigt ylande och parande hela natten, han går från den ena till den andra!!

Stackars Casper ser helt utsliten ut!!

Millimina
0

Men varför delar du inte på dem?

Juliette-
0

#9 Jo men är det humant att få 18ungar i ett svep då?

MalinL
0

#12 Nej det är ju inte heller så kul förstås. Obestämd Det beror ju också på hur värdeful en hona är för aveln. I värsta fall kan man ju kastrera en av dem om man absolut inte vill ha ungar.

#10 Jag tycker också du ska dela på dem, ju fler gånger han får komma till dessto större chans för många ungar tror jag. Jag brukar inte ha mina fertila honor och hanar ihop utan tillsyn alls, såvida det inte är en planerad kull eller om honan går på p-piller.

tuska
0

gjort är gjort, en parning kan räcka för att få en hög ungar, de andra parningarna räknas som bonus. 

Det blir intresant och se hur många kattbebisar det blir, men svårt att veta vems ungar som tillhör vem eftersom de blir jämngammla.

Attacks
0

En får håpe du ikke får 3 kjempekull om alle har tatt seg.

Men ellers er det å ha kull samtidig med en annen hunnkatt - det kan  være  veldig positivt.

For noen år siden hadde vi en veldig vanskelig fødsel på ene hunnkatten,som  faktisk fikk en type fødselsdepresjon etterpå. Hun fødte så mange dødfødte unger( på vist ecolie senere). De 2 gjenlevende vokste opp hos den andre hunnkatten som fikk bebiser bare få dager etterpå. Det var helt hærlig å se,og godt å ha begge de små hjemme,uten å måtte gi dem tillegg 2.hver time.

14: Er man usikker i 1 eller flere kull,så må en jo bare merke dem på en eller annen måte,så er det jo ikke noe problem å holde kontroll på hvem som er hvemGlad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Lejdet
0

Jag vill ju ha kullar efter alla tre men det kanske inte var planerat med alla på en gång liksom;-)

Sen får jag se vem av honorna som ger finast ungar, hade nog tänkt att kastrera två av dem sedan efter första kullen.

Ja det blir spännande nu att se vad som händer! Jag TROR inte att han har fått komma till på Cinzano för det har han ju inte fått de andra två gångerna hon har löpt.

Nu måste jag sätta fart med hemsida och stamnamnsregistrering känner jag!

kalindas
0

Tänk också på att om man tar fler än 2 kullar per år så måste man anmäla detta till Jorbruksverket.
Läs på deras hemsida.

/Elisa

hoffens
0

OJ, OJ, stackars dej tänk 3 kullar med 6 st i varje det blir 18 söta hulliganar. Jag har 4 och fullt upp. Skulle aldrig klara så många.

Attacks
0

Det kan kanskje  være smart for en annen gang å ha fast parringsrom,sånn at en får bedre kontroll på hvem som skal parres og ikke. Enda viktigere er det jo om en har mer enn 1 hannkatt,eller en hunnkatt man ikke har tenkt å parre med sin egen hannkatt.

Det minuset jeg kan komme på om en har for mange kull på likt er sykdommer, om det skulle oppstå. Da blir det jo mer kostbart å behandle om det er smittsomt.

Men det er viktig å ikke ta noen sorger på forskudd,men ha det i tankene. Men enda vet du jo ikke om alle jentene dine har tatt seg,så en må ikke tro det verste. Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Rokkur
0

Hur det än blir så hoppas jag på att du får friska glada kattungar!Skrattande Lycka till!

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker