Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1996 ggr
alltidsiames
2009-12-31 22:21
0

Raketer

Än så länge verkar mina katter tycka att det är kul att sitta i fönstret och kolla på raketer. Vi får väl se hur mysigt det är vid midnatt. Jag har tagit fram värmedynan så att det ska finnas nån "ny" varm myshörna ikväll. Vad brukar ni andra göra?

kalindas
2009-12-31 22:26
0

Flyttat ut till skogen för att slippa raketer…Glad

/Elisa

Nilla
2009-12-31 23:06
0

Mina katter är vana att bo på landet, men även där smäller de raketer. Varje nyår de senaste åren, har jag spenderat tolvslaget med mina hästar ute i stallet.

I år tror jag, att jag och katterna stoppar i öronpropparna och kryper ner innan eländet startar. Här har vi en lugn nyår. Kajsa och jag har tittat på "Flickan som lekte med elden", men Kajsa somnade…

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SacredSouls
2009-12-31 23:17
0

#2 Ja der holder jeg med Kajsa. Den var utrolig kjedelig.Skrattande

De to første nye Falk filmene derimot var superbra!!

Her er det ingen som reagerer særlig på raketter gudskjelov.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Attacks
2009-12-31 23:27
0

Rufus sitter her ved føttene mine som en trofast hund han. Han skvatt litt i sted,for dem har jo så klart tyvstartet på rakettene i området. De andre bryr seg ikke noe. Har heldigvis aldri problemer med redsel, etterhvert pleier alle sitte som noen prester i vinuduskarmen for å følge med.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Lejonhjarta
2010-01-01 00:58
0

Alla katter är inne ikväll å hästarna har radion och ljuset på i stallet. Resten av djuren hoppas jag klarar sig utan att få <3-snörp. Tyvärr ingen hund kvar som kan njuta av fyrverkerierna i år.

Attacks
2010-01-01 01:04
0

Rufus er vettskremt han,ble bare verre og verre,og straks er det midtnatt. Har på musikk veldig høyt. Han løper fra gardin til gardin for å gjemme seg,mens Major løper fra  vindu til vindu for å se på rakettene.Svært facinert. Snakk om å være forskjellige.

De andre er veldig forundret,men heldigvis ikke redde.

Passer på en pus for øyeblikket,så jeg skal få sjekket han også igjen. Han tar det også med knusende ro. Må se om jeg ikke kan få lurt Rufus opp til han. Stakkars,får helt vondt jeg.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Lejonhjarta
2010-01-01 01:39
0

Allt avlöpte hyfsat. En katt e fortfarande gömnd men Blåsan satt m nosen mot fönstret å tittade på när vi sköt i väg allt vi hade 10 meter bort. Dom andra brydde sig föga. Hästarna var lite stissiga, speciellt en av dom men korna låg lugnt å idissla. Getter, kaniner å fjäderfäna verkade åxå ta det bra. GOD FORTSÄTTNING PÅ ER ALLIHOPA! Glad

SacredSouls
2010-01-01 01:40
0

#6 Næmmen stakkars Rufus.Håper det går bra nå.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Attacks
2010-01-01 01:45
0

Ja,det er det mest triste jeg har sett på lenge altså. Han som aldri er redd noe. Fant han til slutt bak ene sofaen,der lå han stiv som en pinne og turde ikke røre seg. Men nå er han på loftet katterommet med gjesten min. Rufus er jo glad i alle,og alle er jo glad i han så. Lydene er ikke så voldsomme fra den vinkelen av huset,merkelig nok. Så da vet en hvor en plasserer Rufus neste år før det smeller. Må nok ha han der oppe til over helgen. For her smeller det i mange dager etterpå.

kalindas
2010-01-01 01:52
0

Här sköt de inte så mycket. Men vovven Nelson tog det väldigt bra..Glad
Katterna brydde sig inte.

/Elisa

Nilla
2010-01-01 10:14
0

#3 Line, jag kan lova dig att man sitter som på nålar. Jag höll Kajsa i tassen hela tiden…Skrattande

http://www.youtube.com/watch?v=w_5CtcC733o

Siameshona
2010-01-01 12:09
0

Detta var vårt 1:a nyår ihop. Var väl lite nervös innan,speciellt eftersom vi var bortbjudna men "tack & lov" började man smälla här 2 dar innan & ingen av killarna reagerade! Otto satte sig istället i fönstret för att se vad sjutton de höll på med.

Hade bäddat upp i sängen & gjort en myshåla att ligga i. Visserligen så tror jag att här på min gård är det inte mkt smällande. Det är ju hemskt för djuren detta tilltag & slöseri med pengar & miljöförstöring

Nilla
2010-01-01 12:24
0

#12 Jag håller fullständigt med dig. Det var ett rent helvete med hästar och kor vid 12-slaget. Mina djur gick på lösdrift och ville ut och titta på eländet. Till tolvslaget fick man stänga stalldörren. Taket i stallet var lågt och jag fick vakta på min stora häst så, att han inte skulle slå huvudet i taket när raketerna tjöt. Något skålande blev det inte för mig. Grannen hade också häst, men inhyrd på stall. Att jag hade djur hemma på gården, det struntade de fullkomligt i.

Jag har också bott i centrala Göteborg med en hund som inte kunde kissa på ett dygn pg a att alla barn smällde puffar dagen före. Vi fick gå ner i varmgaraget så, att hon kunde "lätta sig" mellan bilarna. Vid tolvslaget fick jag stänga in henne i badrummet med bomull i öronen och badkarskranen på högsta ös. Då förbannar man grannarna och deras raketer. 

Jag tycker man borde ha organiserade fyrverkerier för allmänheten och förbud för vanligt folk. Tänk på alla hemlösa katter, vilket helvete.Rynkar på näsan

Siameshona
2010-01-01 12:31
0

Jag har en bekant som sitter i Skyddsrummet i sitt hus. Det funkar- Fast som Nilla säger: Kissa. Det är en snabbis på f.m innan alla "dårar" vaknat & börjar smälla igen.

Men hästar/kor etc. vart tar man dem?? Och de vilda djuren??

Nä, fy! Det är väl ett visst förbud? Fast ingen följer det.

Nilla
2010-01-01 12:37
0

#14 De flesta har ju sina stora djur i stallet om nätterna. Det är sällan kossor får vara ute på vintern. Få har sina djur på lösdrift, alltså ett öppet stall. Att stänga stalldörren är då något man får träna på. Djuren är inte vana att vara instängda och blir mycket oroliga.

Ja, det är förbud mot raketer, men kön ringlade lång på Coop här igår. I den stod karlar i alla åldrar med sina små söner.

Enligt tidningen Aftonbladet har det varit en stökig nyårsnatt. En 4-årig flicka saknas från nyårsfirande i centrala Malmö och tros vara kidnappad. Här är en länk till övriga olyckor med raketer och i trafik:

LÄNK

FÖRSVUNNEN 4-ÅRING

kalindas
2010-01-01 12:46
0

Förbud mot smällare är det, sådana som inte ger ifrån sig något sken. Men det har rakettillverkarna gått runt så nu och säljer små smällare med olika färger som gnistrar.

/Elisa

Zandrinos
2010-01-01 13:18
0

Här är varken hunden elle katterna rädda för raketerna, men jag tyckte att det var lite mindre här runt oss än tidigare år.

Nåt, som jag däremot såg var s.k rislampor ( vet inte om dom heter så ), som for genom himlen. Dom lyste längre än raketerna och var helt tysta. Såg ut som stjärnor. Hoppas dom blir populära, är bättre både för djuren och miljön.

Millimina
2010-01-01 15:07
0

Alva, husisen, låg i sängen under bäddmadrassen redan vid 15-16 tiden och blev kvar där till 01-02 tiden. Bönan och Diesel tyckte det var lite otäckt när de brännde av raketerna som mer är som bomber. De som har det dova, tunga ljudet som får rutorna att vibrera. Men de hoppade bara ner från soffan och satt sig under bordet.

Mercedes och Axelina låg och sov på soffan igenom allt oväsen. Jag vågade inte åka någonstans med tanke på att det var första nyårsnatten för både Mercedes och Axelina men de var de som tog det hela bäst!

SergeantHanna
2010-01-01 15:26
0

Här har både mamma- och pappakatt morrat på ungarna som varit ute på gården och stojat och pangat. De har turats om att sitta uppe i fönstret och titta ut, och vara arga över uppståndelsen Glad

Men det verkar som att det var just stöket och böket från ungarna själva som de inte gillade, för de har inte reagerat på smällare som kom lite längre bort ifrån.

Det är fullt med skräp från raketer längs hela gatan. Suck…
Jag stod och bara väntade på att det skulle komma ett litet glin i närheten av min bil med en smällare, för då jädrar skulle jag ut och vråla.

Förra året var det en parkerad bil som började brinna på grund av ungarnas smällare, som de sköt av precis vart som helst utan att tänka. FÖRBUD, ja tack!

Siameshona
2010-01-01 15:38
0

#19 Skräp ja! Sa just det nyss på våran promenad: UNDRAR OM DE GÅR UT & STÄDAR UPP EFTER SIG!!!

Nilla
2010-01-01 16:18
0

Jag kom just in från min dagliga strandpromenad. Här på Österlen har vi bara något minusgrad, men isande vind och röd flagg nere vid havet. På parkeringen, ute på gatan och mellan villakvarteren, ligger hur mycket skräp som helst. Familjer som byggt ramper för sina bomber i smala gränder. För bomber var det, förpackningarna låg kvar…jag börjar låta som en gammal kärring. Förvånad

hoffens
2010-01-01 21:02
0

Det är ett ofog som skulle förbjudas helt. Stora böter för de som skjuter smällare.

Har haft hund som fick ta lugnande. Katterna är inte rädda. De sitter i fönstret och följer eländet. Tänk sen vad pengar det kostar? Det är hemskt när man tänker på, att barn i andra länder svälter ihjäl, medan vi svenskar köper sån där skit.

HasseH
2010-01-02 00:11
0

Jag är helt impad av Krister som satt i min famn och kollade ut genom det öppna fönstret, totalt fascinerad  av alla spännande leksaker som flög på himlen.