Tillsammans med andra
Hur funkar siameser/orientaler tillsammans med andra katter. Vet att de kan vara rasistiska, men är det så att de inte funkar överhuvudtaget? Kan de bli rädda för en katt med mer päls? Vi har förälskat oss i de orientaliska raserna men har ju en NFO här hemma. Hon är väldigt vänlig mot alla hon möter, vare sig det är hund, andra katter eller människor så tror inte det skulle va problem från hennes sida. Men hon är ju större än orientalraserna, och ser stor ut med all päls.
*hoppas hoppas på bra svar* hehe
Brukar sällan vara några problem. Det enda kan vara att Siamesen vill ligga nära och då blir skogisen väldigt varm. Men de brukar anpassa sig bra och Siamesen väljer istället att ligga nära sin matte eller husse.
Är det två eller flera av Sia/osh så kan de bli små rasister. Dvs att Skogisen inte får vara med på samma vis. I väldigt få fall kan de välja att mobba ut skogisen. Men ofta går det hur bra som helst.
/Elisa
Jag har en birma och två orientaler och de fungerar bra tillsammans. Ibland leker de tillsammans alla tre och ibland två och det varierar vilka två som leker ihop.
Däremot ligger aldrig birman i hög med orientalerna.
Från början hade jag tre birmor och en oriental men det var inga problem då heller även om jag hade fått höra att också birmor kan vara lite rasistska. Det kanske inte är specifikt för någon ras utan mer om det blir flera av en ras mot en ensam av någon annan?
Så fort jag skaffade oriental nummer två så låg de tätt tätt tillsammans så det märks att de tycker om att ligga i hög när de får möjlighet.
Hos mig märks inga rasistiska tendenser hos orientalerna men det kanske beror på att min birmafröken är bossen i kattfamiljen trots vissa misslyckade kuppförsök under grabbarna uppväxt 
Jag har Siameser, Oriental och en Ocicat. Det går bra, så länge det är endast en Ocicat. De är annars rätt tuffa och basar över de andra stackarna. Det går säkert jättebra med din NFO. Go for it! 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Tack! :D Va glad jag blir! Nu ska jag bara stå ut med att vänta till i sommar oxå hehe.

Men haha du vet ju min lever med skogisar 5st till och med.. har en skogis som tycker han är ful bara hehe hon vill ha välpälsade män
Vi har en huskatt som er 1/2 balineser men det går bra men enkelte ganger kan dem ha seg en liten krangel men ikke mere enn vi tåler alle sammen.

#5 Ja jag vet ju det :D Men ville försäkra mej om att det funkar för fler. Vinnie kanske är en ovanligt snäll pojke :P
# 3: Här hemma är det tre ocicater och EN oriental (Hoffens Inez). Men Inez håller ocicaterna stången. Faktiskt är hon nog nummer två i rang av katterna…
#8 Hon tror väl att hon är en Ocicat? Fast Mitril och gänget kanske har genomskådat henne? 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Har en salig blandning av katter i massa färger. 3 korthåriga huskatter, 3 långhåriga och 2 siameser. När min siameshona fick sin kull och vi sparade en dotter så höll dom sig mer ihop, det var mindre rasistiskt tidigare. Jag märker av rasismen nu men jag tror att det är mer beroende på hur katterna är som individer. Klart du ska skaffa dig en siames!! Helt klart värt det.
Skickar med en bild på mitt blandade gäng. Saknas på bilden gör siamesdottern då hon inte var född då bilden togs.
Vi har en mco sammen med våres orientalske katter.Går helt supert. Visst blir damene sure på han noen ganger,for han er så klønete i lek
Men likevel elsker dem han. Det sies jo mco er så dumsnille at dem er like glade uansett. Stemmer godt med våres.
Men min erfaring er at det er best å ha 2 orientalske katter,om en har en ganske fredlig sak utenom. Dem trenger som regel en som er lik seg selv. Men det går jo også på personligheter så klart
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

#10 Det var ett härligt gäng katter du har! :D
#11 Ja, vi börjar väl med en först så får vi se, men hoppas på två så småningom! ;)
#12 Tuff brud du verkar ha!

Som sagts på andra trådar…. Dom är som karameller, svårt å stanna vid en. ;-)

Tror jag redan bestämt att jag vill ha fler än en, hoppas bara på att min blivande man ska falla lika mkt för dem :P

#10 Vilket fint gäng. Min erfarenhet med mina "gamla" siameser & en Main coon = han fick aldrig umgås. Efter 5år som utstött fick han flytta till min bästis. Han vart utekatt & fick 2 hundar& ett bättre liv utan mobbing och vi får träffas. Fast som sagt var: de är väl alla olika individer.
Hejsan.
Jag har både NFO o BAL det funkar kan kanon. Skogisen är en kastrat på snart 3år o BAL flickan är 6.5mån. De är bästa kompisar fast balinesen är den som bestämmer eller så är skogisen en gentleman som ger vika för den lilla tuffa bruden. Finns även en schäfertik "unghund" i flocken. Alla tre är polare. Även grannhunden "basset tik" är polare med hela flocken. Vet ej om jag har ovanligt cola katter men dom är ett härligt gäng.
GOD FORTSÄTTNING

#16 Åh va tråkigt. Man kanske får vara beredd på att det kan hända?
#17 Oh va roligt! Vi får testa helt enkelt.
God Fortsättning

En i taget sålänge dom är unge hihi