Antistat-spray?
Är det någon som har bra koll på Antistat-spray/liknande och kan berätta mer om hur de funkar (eller inte funkar)?
Nu på vintern när inomhusluften blir så torr så ger jag ofrivilligt katterna stötar när jag klappar dem och deras pälsar blir helt elektriska. Kan det statiska försvinna om man sprayar dem lite lätt med något slags Antistat-spray tro? Eller finns det några andra knep att ta till för att minska statisk elektrisitet?
(I morse råkade jag ge Lillegutt en jättestöt på svanstippen; rena kinapuffen, huga. Stackars Lillegutt blev väldigt förnärmad
)
Du kan förändra en del saker själv. Genom att öka luftfuktigheten, kan du minska den statiska elektriciteten. Du kan använda luftfuktare eller ställa ut skålar med vatten i exempelvis fönstren. Du ska ha kläder på dig av naturmaterial, helst bomull, som inte alstrar elektricitet.
Du har väl inte Foppa-tofflor? Man har uppmätt så mycket som 25 000 V på person som jobbar på sjukhus i just Foppa-tofflor. Stackars Lillegutt…
Vad är statisk elektricitet och ESD?"…Statisk elektricitet är elektriska laddningar som bildas vid gnidning eller separering av material. Dessa laddningar kan sedan överföras till andra föremål eller till människor på olika sätt, med eller utan direktkontakt. När du t.ex. går över en matta gnider skorna mot mattan och blir laddade. Skornas laddning leds över till din kropp. Om du sedan kommer i kontakt med något föremål sker en urladdning, ofta genom en gnista.
Din klädsel påverkar hur mycket du laddas upp. Konstfiber och ylle är material som är väldigt benägna att generera statisk elektricitet medan ren bomull är mera "neutralt". Därför är kläder av bomull att föredra…"
Detta kallas: Elektrostatisk urladdning = ElectroStatic Discharge = ESD", (Ur Banverkets föreskrift BVF 509)
Varsågod, säger Nilla som är ledig och lite sysslolös…
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
"Din klädsel påverkar hur mycket du laddas upp "
Hahaha,heretter får det bli sånn lekker bomulls bestefar trøye og bomullslongs på deg Emma
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Fick tips att när man torkar golvet så har man i lite sköljmedel i vattnet. Har inte provat med det så jag vet inte hur mycket det hjälper.
Har däremot provat, antistatspray på utställning och det fungerade toppen! Mina skogis kompisar lovordar antistatsprayen. De säger att de inte skulle kunna leva utan den… 
Har du vedovn,kan du sette en gryte med vann på den. Ellers om du huskerm,så er du selv fuktig på hendene før du klapper kattene. Med en feks god fuktighets krem.
Hmm,det var det meg kom på i første omgang.
Nilla hadde mange bra tips.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
# 1: Tack Nilla!
Ha ha, nej några Foppa-tofflor har jag inte! Jag har vattenskålar till katterna utspridda lite varstans och en stor kastrull med vatten på spisen (så att katterna inte ska råka bränna sig om de hoppar upp dit och en platta nyss blivit avstängd), men det kanske vore en idé att även införskaffa sådana där gammeldags luftfuktare som man hänger på elementen?
# 3: Ja det verkar som att antistat-spray är väldans bra alltså, jag har sett så många med semilånghårskatter använda det på utställningar men inte trott att det kunde funka på en kortpälsad siames men det låter verkligen som något värt att pröva!
#5 Nähä, inga foppa-tofflor…
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Jag har använt antistatsprayen på mig själv när mitt hår blir elektriskt.
Fungerar kanon