Registrera sin siames o andra raser
Jag sitter här tidigt på morgonen o läser om några kattklubbar, bland annat om rasklubb för siameser, Nya Raskattföreningen osv. Och att man stambokför i alla klubbar.
Tänkte fråga stambokför - registrera är det samma sak eller två olika saker när man pratar katt?
Och om det nu finns många olika ställen att gör det på, varför? Och vad väljer man som uppfödare att registrera sina katter. Som jag skrivit i en annan tråd så trodde jag att det var SVERAK som skötte allt sånt. Så som SKK skötte all registrering när det gäller hundar. Och att tex rasklubbarna mera pysslade med annat - som utställningar, aktiviteter för dom som har samma ras som intresse.
Och om man är siameskatt uppfödare (o kusinraser - tänk så jag lärt mig mycket här i natt *ler*) Var registrerar man sina kattungar då? Efter eget tycka o smak elller?
Kanske jag som novis missuppfattat lite när det gäller det här, men så är jag väldigt nyfiken o kan till o från vara frågvis *Ler* Så vill gärna få det förklarat för mig
Man stambokför och registrera är samma sak När du gör det får du registreringsbevis, stamtavla.
SVERAK-anslutna kattklubbar har en gemensam stambokförare och du betalar reg.avgifter till SVERAK. I independet har klubbarna egna stambokförare, vissa klubbar har samma, Man går efter gemensamma regler, men varje klubb har sitt och all reg.avgift går till klubben.
Utformningen av stamtavlorna är ungefär lika hos alla, färgerna kan skilja.

Är det samma… vad ska man säga… "status" (hoppas det inte missförstogs nu hittade inget bättre ord) oavsett vilken klubb man väljer att registrera i?
Det borde vara samma "status" oavsett var du registrerar. En stamtavla är en stamtavla och IDP har ju gemensamma stambokföringsregler. Så den enda skillnad jag kan se skulle vara någon lättrare layoutförändring i stamtavlan, färg eller så