Hur gör ni för att julgranen ska få stå kvar?
Jag är en av dom som fortfarande envisas med att ha en äkta färsk gran till jul, nu i år har jag ju fem katter som kommer att göra sitt bästa för att klättra i /demolera/ välta den :-)
Förr om åren har jag brukat sätta fast toppen i en krok i taket med ståltråd eller gjort förankringar i väggarna åt ett par håll…
Hur gör ni? Andra bra tips??

Hänger upp granen i en krok i taket, ända som funkar här!
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker

Lindar ståltråd runt toppen på granen så den bildar en ögla och sen hänger man den i kroken…… så kan ma ha en spann eller ett större kärl som stammen går ner i
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker
Vi ser på bilder av juletrær

Jeg gjør ikke noe med mitt juletre enda jeg har 10 katter, men bank i bordet ikke en katt i treet, men har ikke tatt inn treet ennå så jeg vet ikke i år. Men i fjord var det ikke en katt i treet. Henger alt som er knuselig i toppen og det som ikke knuses henger jeg nede. Men vannet til juletreet det blir drikket opp det smaker så godt sier dem her.
Jeg har ikke juletre hvert år.Tror ikke det blir noe i år heller. ( jeg assosierer ikke julen med pyntet juletre,og vi feirer aldri julaften hjemme likevel)
Men de gangene vi har hatt juletre,så har jeg ikke trengt å boltre fast juletreet. Jeg velger furu,både fordi det ikke drysser,og fordi jeg syns det blir litt ektra koselig da det for meg virker litt gammeldags. Jeg har alltid på pynt som ikke skader kattene om dem skulle syns det var spennende.
Et år fikk dem egene julekuler å leke med,så lot dem treet være i fred.
Om jeg skulle hatt "juletre mordere" blandt kattene,så hadde jeg gjort det veldig enkelt. Ingen adgang for kattene rundt juletre på nettene og når vi ikke var ellers hjemme.
Jeg syns jo man kan oppdra kattene sine til å ikke gå helt beserk.Det går faktisk an med orientalske katter også,om en gir kompremiss
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

VI BRUKAR OCKSÅ GÖRA FAST DEN MED KROK I TAKET. (oj förlåt caps lock)

I år blir det ingen. Med gamlingarna förankrade jaqg den i väggen, strödde pepper runt & hängde pumlor en bit upp. Snygggt? nix, men mer katt säkert
och gud en till som skriver/säger "pumlor" vilken lycka! 

och jag har ingen julgran alls, har inte vågat testa ännu men nästa år tror jag att jag slår till på en.
Vad är pumlor??
/Elisa
Julgranskulor förstås 

#9 koko:) När folk frågar, säger jag: sånt man hänger i granen:)
Har haft julgran i alla år jag haft orientalerna och de har vält den en gång under en häftig lek - förra julen.

#12 mina katter välte granen ett år så allt vattnet rann ut på julklapparna….. vi hade lagt dit dem kvällen före julafton..
Många vattenskadade klappar den julen…
Jag har plastgran så jag brukar vattna den så sparsamt att inga julklappar riskerar att bli blöta 
Vi har gran och för det mesta så får vi ha den ifred, men visst händer det att nån katt försöker sig på en granbestigning. Ömtåliga saker sätter vi lite högre upp och glitter skippar vi. Förra året satt min dotter och trädde upp popcorn på björntråd som vi hade istället för glitter och det var jättefint! Fast katterna tyckte det var gott att knapra på…
Vår gran har en tendens att se lite naken ut nertill….