OT: Idol
Undrar lite vem ni gillar mest i Idol. Jag tittar slaviskt varje vecka (om jag inte jobbar) och min favvo detta år är utan tvekan ERIK. Jag tycker han är suverän och hoppas naturligtvis att han vinner.
Vem gillar ni? Tittar ni på programmet över huvudtaget?
Erik är otroligt duktig, ham lever sig in i musiken och man ser hur han älskra att sjunga! Utav tjejerna är det Reza, älskar hennes röst.
Följer väl inte direkt slaviskt. Men i dag bör Rahbi (stavas det så?) eller Eddie åka.
/Elisa

Tova är min favorit sen början, vet inte hur hon är nu eftersom jag inte följer Idol så bra, heja heja
Tove
Rithwa
#1 Nu har du nog nallat lite för mycket i flaskan, Elisa. (stavningen!)
Skojar bara.
Ja, jag tror också att Eddie åker fast jag hoppas på Rahbi (gillar inte hans ljusa röst).
#2 Tove är jätteduktig, men inte så duktig som Erik. 

Ser nu & då. Är Tove "rasta"flickan? ja, då håller jag på henne, Jämn & bra- stark röst
#5 Nej, det är Mariette du menar. Tove är den ljusa söta 16-åringen.

Detta är Tove…

…och detta är Mariette.

Aha. då är det Mariette jag "håller"på:)
Jag gillar Calle, Erik och Mariette.

Jag tycker Erik är bäst. Nummer två är Mariette, hon kommer ju från Halmstad
Jag har hållit på med musik sedan jag var 10 år och började gå i musikklasserna. Jag har alltid ställt mig tveksam till att tävla i musik (när jag var liten fanns det ju mängder av listor, och så eurovisionsfestivallen), men det är ju ändå ganska kul att det blir mycket musik på tv på det här sättet. Tyvärr är det väl så att de riktigt stora aldrig hade kommit vidare ens första steget i en tävling som Idol. I går lovprisade de Janis Joplin, men hon hade nog aldrig ens fått åka till Stockholm om hon varit med som anonym bluessångerska. Det är ju inte heller så många av dem som lyckas i den här tävligen som får någo vidare karriär sedan och det gör att jag undrar om konceptet är så lyckat egentligen. Men kopplar man bort den biten kan man ju få höra en del skön musik mellan varven och det är kul med dem som vågar sticka ut och göra egna tolkningar, det blir det fräscht av.
Eftersom jag då inte är någon jättefan har jag inte heller sett alla program, men kanske fyra av dem. Givetvis såg jag rockprogrammet, har ju bot ihop med en rockgubbe till och med, så där bankar mitt hjärta lite extra förstås. Men då hände det oerhört märkliga att en jätteduktig kille åkte ut, medan flera som inte alls brann för genren blev kvar. Han sjöng dessutom kvällens bästa låt då (Soundgardens "Black Hole Sun"), det var helt och totalt ofattbart. Men ska man då se på helheten hos dem som är kvar och försöka hitta någon som kan vinna så tycker jag så här (ja, vafan, äntligen kommer hon till saken, haha!):
Den ljushåriga grabben som sjöng Queen i går ät jätteduktig (är den han som är Erik?). Jag kan dock inte hålla med juryn om att det saknas killar med en sån röst i sverige, hör de aldrig på hårdrock? Vi har massa duktiga sångare i den genren i det här landet (och då pratar jag sång, inte growl just nu), men det känns som om den inte räknas… suck. Nå, han sjunger onekligen bra i alla fall och han vågar ta steget att visa känslorna på scenen. Det är de som sjunger med hjärtat som blir något och han har alla chanser att få en fortsatt karriär, inte bara på att han är en söt tonårsdröm för tjejerna, utan för att han faktiskt levererar musikaliskt. Han har också varit jämn och bra. alla vet ju att man inte ska ge sig på låtar från grupper med fantastiska sångare, som Ian Gillan, Slayne Staley eller Freddy Mercury. Men han gjorde det i går och som Bagge sa: "Jaha, ska vi lägga ner programmet nu då?!" Jag skulle vilja höra honom sjunga "Junkhead" av Alice in Chains. Svårare än så här kan inte en rocklåt bli, men får han ihop det här och hittar en egen låtskrivare av klass är han en världsartist om några år. (Frågan är väl snarare om husbandet kan spela den :P )
http://www.youtube.com/watch?v=V9vQMjN0BCI
Tjejen med dreadsen är också väldigt jämn och bra, fast hon sticker inte riktigt ut som jag tror att hon kan, handlar lite om låtval tror jag. Hittills har det funkat, men vill hon nå ända fram måste hon våga mer på slutet. Hon har en riktigt bra röst som passar för det mesta, en jämn och bra allroundartist. Hon skulle behöva göra något där hon får använda spets, precis som någon i juryn också sa, men hon är bra och blir hela tiden bättre. Jag har själv dreads och vet att det är attityd och "lajfstajl" i dag, men det vore falktiskt kul att höra henne sjunga reggae, kanske "Kinky Raggae" som inte är seciellt lätt att framföra, trots sitt enkla koncept.
http://www.youtube.com/watch?v=Xy4UnVppXy4
Hon med de mörka lockarna som sjöng "Summertime" i går var också suvverän i den låten, men hon har inte en lika jämn kurva bakom sig och måste spurta stenhårt om hon ska nå finalen. Hon behöver sjunga något med mer drag i, men som ändå har balladkaraktär. Varför inte "Closer your eyes forever"? (Hittade bara duetten, men det kvittar, den går bra att framföra ensam också, done that)
http://www.youtube.com/watch?v=FyruEG72Kac
Det fnns en kille till som är bra, han hade hatt på rockprogrammet och söng väl sist då har jag för mig. I går gjorde han Beatles. Han är väl ungefär som dreadstjejen, han skulle behöva göra något där han visar lite mer spänst i rösten, ta ut svängarna musikaliskt. Han låter lite för lika varje gång och jag tror att han är lite nervös, han behöver jobba på sin scennärvaro. Han får en akustisk version av låten "Pluch" av mig som förslag. Det är hans genre, men i den akustiska versionen får han mer chans att visa känslor:
http://www.youtube.com/watch?v=2FDk7pGQAKo
Tja, så till finalen tror jag på den ljusa grabben och tjejen med dreadsen (som fick sjunga om igår, men herredjävlar, är svenska folket tondöva som inte röstade ut falsksjungaren? Det var ju så olidligt att jag faktiskt stängde av ljudet och tänkte att det skulle bli hemskt att behöva höra honom en gång till, och så behövde han inte ens sjunga om!!! Där tog på något sätt lusten att se på detta program vidare slut för min del).
Som "mörka hästar" till finalen håller jag den mörklockiga tjejen med "Summertime" och grabben som sjöng Beatles igår.
Ett hedersomnämnande ska den ljuhåriga tjejen ha för sin rocklåt, även om hon aldrig gick hela vägen. Hade hon punkat till det ordentligt där så hade det kunnat bli riktigt super, men hon var för försiktig och det genomsyrar nog alla hennes framträdanden, jag förstår juryns halvsågning igår, för det är hela tiden på halvfart, men med rätt coachning skulle det nog kunna bli bra. Om hon också ska få en låt av mig så får hon sjunga punk, men inte halvhjärtat den här gången tack! Här får hon en lektion av "The godfather of punk" Iggy Pop, i ett framförande efter fyllda 60!
http://www.youtube.com/watch?v=WZYPriCxvoI
Yeah. Fuck! :P
PS Det är ju egentligen mycket roligare att se på körslaget. Det är glädje och hög musikalitet från dem alla. Det är inte flera fåniga minuter mellan ordet "är" och namnet på den som åkt ut och när de åker ut så går de hem i samlad tropp och festar loss, eller fortsätter jobba med sin artist privat. Tyvärr lite väl mycket dansband för min smak (även om dansbandsmusiker oftast är otroligt skickliga musiker så är det inte min genre helt enkelt), men det är kul, de sjunger bra, det är drag och det är avspänt.
Låååångt inlägg. Men kul att läsa..
Du får skicka in förslagen till IDOL. Vem vet, kanske någon nappar?
Körslaget är kul.
Favoriten är team Ola en Idol deltagare som lyckats. Tycker han gjorde ett roligt val att välja manskören. Plus att brinner för allt han gör.
Team Stefan som nu är kvar är jag kluven till. Dansband kan vara kul, men har samtidigt en viss allergi för detsamma. Plus att Stefan ser så jäkla självgod ut att jag har lust att klippa till honom…
/Elisa
Jo, det var kul med lite dansband, men det har blivit för mycket. När de nu fick göra Metallica så lyfte hela kören, man märkte att de hade ledsnat på dansbanden också och blommade ut av att få variation. Jag höll lite på Pontare, jag tycker att han är skön och hans kör sjöng bra, men manskören är väldigt duktig den med och har verkligen visat bredd, så de är nog mina favoriter. Men kan någon tejpa ihop munnen på de fjantiga skrik-tjejerna som förstör deras framträdande, det är ingen popkonsert det här :P

Såg reprisen av Idol igår. Får ändra mig. Erik var överlägsen:) fast ingen är som marcus
Jaha, då var det dax igen. Vem åker ut denna kväll?
Skulle gissa på Eddie eller möjligen Reza. Måste jobba tidigt i morgon så jag orkar inte vara vaken och kolla på resultatet ikväll så jag får väl se det i morgon. Erik var ju alldeles lysande som vanligt så han bara måste ju vara kvar. 
Jeg liker Tommy jeg
Men det er på norske X factor 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Vilken framträdande Tove gjorde ikväll, för mig var hon en riktig stjärna, Hon var bäst tycker jag.
Rithwa
Såg precis att det var Eddie som fick åka hem igår. Han är ju inte dålig, men ändå sämst av dem som var kvar så det var väl rätt val.
#16 Håller med dej om att Tove är grymt bra. Hon får gärna komma tvåa efter Erik. 
Nej men tvåa ska ju lille Calle eller Mariette komma
!
Mariette vill inte jag ska vinna. Hennes kropps språk är hemskt.
Mariette vill inte jag ska vinna. Hennes kropps språk är hemskt.
Jaha, då var det dags igen. 
Vem åker hem idag? Min gissning är Calle. Om man nu vågar gissa innan man hört dem. 
1:a blir Erik
2:a blir Tove
Calle blir utröstad idag
#22 trodde som du innan jag hörde dem sjunga 1:a ggn. Nu tror jag nästan att Tove får åka. Erik ska ju vinna. No doubt about it! 
Bara att vänta nu på sång nr 2….
Calle gjorde jämnast sånginsats.
Erik slarvade bort första låter. Men exploderade på andra.
Toves sista låt var bra sjungen.
- Erik
- Calle
- Tove
Kan bli tvärtom också. Svårt.
/Elisa
Erik bør vinne.Definitivt :)
Har ikke fulgt med men hørte hans versjon av "The show must go on"
Nydelig!
Dette året skulle jeg helt klart valgt tv4 og idol istedet for norske X factor.Kjekke Tommy røk ut og da var moroa over 
Erik MÅSTE vinna! Han är så j-kla bra! Sen håller jag med dej, Kalinda, att Calle bör komma 2:a och Tove får åka hem idag.
#25 Line, hörde du inte dagens Erik med "Run to the hills"? Slog nästan "The show must go on".
Tycker ändå att de skulle gett Erik "Run to the hills" att glänsa med och gett honom någon soulballad eller liknade som utmaning.
Men de vill ha honom till final och då får han bra låtar. De andra fick svårare utmaningar.
/Elisa
Fikk sett den på nettet og tv4. Helt sinnsykt bra!! 

Erik är ju sjukt bra!
Jag tappade liksom intresset när svenska folket lät Erik sjunga om. Jag skäms över att vara en del av ett sånt tondövt folk. Erik platsar i de bästa banden i världen, vi har tyvärr bara inte musiker att matscha honom här i landet.
Han gick ju i alla fall vidare. 
/Elisa
Ja, ordningen är återställd. Jag måste väl vara försiktig med vad jag önskar, för jag hoppas ju att han inte går och vinner, eftersom jag inte vill att han sjunger idollåtar, utan får rocka fett på egen hand, vilket antagligen leder till en mycket bättre karriär. Fast jag vill ju att han ska vinna också. Kluvet liksom :P
#32 Förstår vad du menar, men hoppas ändå att han vinner. Om han gör det får man ju hoppas att de anpassar låtarna efter hans rockröst.

Erik vinner
Jag säger bara wooooooow, Erik! Han sjöng "Run to the Hills" så att jag rös i soffan. Vilken röst han har. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

jag vart så jävla förbannad på juryn som gav tove så dåliga låtar!!! hon hade ju ingen chans med dem… :(
HIPP HURRA Calle gick vidare. Jag är nöjd och glad..

Japp. Eric & Kalle. Eric i Maiden. WOW

#36 Kan hålla med dig. Men Tove är så ung ännu, hon kan bli en stor stjärna.
Tove kommer garanterat att få skivkontrakt direkt ändå. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Det tror jag också
/Elisa
Jag tror att dom ville visa hennes rätta omogna jag som tror att hon inte behöver anstränga sig. Sågen är viktigare än leendet. Hon får växa till sig lite och komma igen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Calles bästa
/Elisa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En Erik låt. Svårare att välja där.
/Elisa
åh, Calle! Jag smälter! Sy satan va han är bra….yippi att han är i final!
#36 håller med dig, hon fick de sämsta låtarna, jag höll på Tove och har gjort hela tiden. Ingen av dem kan bli en idol för mig men Tove är ju en suverän artist. För mig var hon bäst, vem som vinner av Erik eller Calle har ingen större betydelse dom är mycket bra båda två
Rithwa
Jaha, då blev det Erik som vann. Jag kan inte säga annat än att jag är helt nöjd. 
Calle är riktigt bra han också, men Erik var helt klart bäst.

#47 Håller med 
Jag röstade 3 gg på Calle han hade utvecklats mest. Erik var bra redan första gg. Calle var så glad att bli nr 2, man kunde ju tro att han vunnit.
Jag röstade nog 8-10 ggr på Erik (brukar aldrig göra det, men var tvungen när det gällde Erik
). Håller absolut med dej Hoffens om att Calle utvecklats mest, men det är ju egentligen inte det som tävlingen gäller. Den som är bäst ska vinna även om han var bäst från början. Det kommer ju gå riktigt bra för Calle också. Han har en riktigt skön stämma så honom kommer vi höra mer av hoppas jag.