Siames iFokus

Siames

Etiketttillsalu
Läst 2840 ggr
hoffens
0

Julbord, julskinka?

Undrar lite om hur många som ska ha julskinka på sitt julbord?

Jag ska ingen skinka köpa. Får köpa lite annat gott till oss, men ingen julmat då jag och katterna firar jul själva. Kan inte åka bort med 8 katter…

namsooks
0

Aldrig att jag köper julskinka! Inte bara för detta som uppdagats nu utan att jag inte äter kött!

Jag tycker alla borde vara observanta på vad för skinka man köper nu, finns listor på vilka som är ok. att köpa ifrån. Om man nu absolut måste ha julskinka.

kalindas
0

Blir säkert julskinka här tror jag. Äter hos mina föräldrar.

/Elisa

antec
0

Det finns inget bättre än skinka under julen Glad

Nilla
0

Man fråga efter ekologisk julskinka i sin butik om man vill. Dock är efterfrågan vanligtvis låg, då folk är för snåla för att betala 30 kr mer/kilo. Dock gör dessa 30 kr, att de ekologiska grisarna kan leva ett drägligare liv. 

Själv hoppar jag över julskinkan i år. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

HasseH
0

Jul=julskinka. Basta. Sen får man väl såklart kolla upp varifrån den kommer. Vi rimmar vår egen och måste alltså ändå specialbeställa.

[hakkapelitta]
0

Som alla andra jular - ekologisk och närproducerad skinka. Köper aldrig hem kött jag inte kan köpa med gott samvete, då blir det vegetariskt här hemma istället Skrattande

Nilla
0

#6 Very good! Glad

hoffens
0

Är man bortbjuden och det serveras julskinka, så behöver man inte äta den.

kalindas
0

Självklart inte. Men ajg kommer i alla fall äta. Glad

/Elisa

Zandrinos
0

Jag kan tänka mig att slopa skinkan, men resten av familjen vill säkert ha den. Tyvärr vet man inte från vilken gård den kommer ifrån.

Egentligen skulle man bli vegetarian, men då hade jag nog svultit ihjälObestämd 

Det kommer säkert fram fler skandaler om hur djuren far illa Gråter

Tozzi
0

Om det blir skinka så blir det definitivt KRAV- skinka. Jag äter inte själv skinka men sonen gör.

Kattass
0

All skinka och allt fläskkött från närproducerad utegångsgris!! Skrattande Alltid!

Avenacattery
0

#10 "Tyvärr vet man inte från vilken gård den kommer ifrån"

Men det står væl ændå alltid på førpackningen? Åtminstone på de skinkor jag køpt i mitt liv.

Sedan så ska man inte låta de absolut sæmsta exempln styra ens val i livet.

Hade jag berættat om de sæmsta svenska elr. norska grønsaks- eller frukt och bærproduc., før att inte tala om spannmålsproducenter så…. tja ni fattar nog vart jag vill komma.

sedan finns det bara en anledning att klpa nærproducerat och det ær att ev. stødja distriktet dær man bor. Maten ær knappast bættre… Absolut inte bættre før miljøn.

Krav ger jag inte mycket før. Men det ær før att jag inte tror på ideen med just krav eller den norska motsvarigheten. Gillar inte att de blandar in politik i vetenskapliga diskutioner kring ekologi…

Annars så køper jag næstan enbart ekologiska varor, men av helt andra sjæl æn att stødja den nation jag råkar bo i…

Nilla
0

De flesta reagerar säkert med avsky över hur grisarna behandlas, men när de kommer till affären köper de en "stackars skinka" ändå. Kan tänka mig att man resonerar, att grisen ändå är död.

MEN om folk istället gick fram till en anställd och hörde sig för om ekologisk skinka och sa:

"-Jag kan inte tänka mig att köpa den skinkan ni har. Jag vill ha en ekologisk julskinka från ett djur som haft det bra!", skulle efterfrågan på det ekologiska köttet öka. Vi måste helt enkelt visa affärerna och grisproducenterna vad vi vill ha. Annars kommer ingenting att förändras.

Jo, det finns nackdelar med KRAV och ekologiskt också. Bl a att djuren inte får avmaskas och vaccineras.

hoffens
0

Det blir ingen skinka och krav. Ekologiskt mat är för dyrt för pensionärer.

Denna kommentar har tagits bort.
Nilla
0

_"I stort sett allt som är viktigt för en gris har tagits ifrån dem. När djurskyddslagen inte efterlevs så återstår konsumenternas röst. Som konsument är du fri att själv välja vad som hamnar på din tallrik. Använd den makten."
_Göran Gustavsson, djurskyddsinspektör under 30 års tid

Aftonbladet 09-11-30

http://www.aftonbladet.se/debatt/article6176234.ab

Alowera
0

För mig blir det vegetariska "kött"bullar :D

kitte
0

Ingen julskinka här inte, äter inte fläskkött om det inte är från

glada utegrisar med knorr på svansen. Lutfisk, sill och janssons

frestelse och lite annat gott är vad vi har på julbordet. Glad

Liljekatten
0

Det blir säkert julskinka här hemma till jul, annars finns det risk att gubben firar jul på annat håll. Förvånad

hoffens
0

Jag tror att de flesta kommer att ha skinka till jul. Jag tror inte att grisarna har det så dåligts som Aktivisterna skrivet. De såg ju inte skillnad på en böld och testikel. Visserligen tycker jag det är svårt stt se könen på mina nyfödda kattungar jag får ta till förstorningsglas och stark lampa för att kunna se om det finns bollar. Men en stor gris det kan jag se……

kattguld
0

Brukar faktiskt köpa KRAV märkt skinka till julen. Kanske blir det svårt få tag i den nu till jul. Fast egentligen vore det ju bara bra. Om konsumenterna reagerar med bojkott, eller åtminstone det såldes mindre av griskött nu. Förvånad

Vi äter inte särskilt mycket kött, i vilket fall. Det lilla det blir brukar bli  ekologiskt nötkött (Coop säljer t ex sin Änglamarkserie). Eller lammkött. (Köpte ett helt lamm, närproducerat, nyssens.)

Gris äter vi väldigt litet av, och kyckling knappast alls.

Hrmmmm. När jag nu tänker efter; när jag köpt kycklingar och grishjärtan för att tillverka BARF åt katterna, då har jag ju inte frågat efter ekologiskt… Skäms

Nilla
0

Idag har jag tänkt till och köpt ekologisk leverpastej. Den var bara 2 kr dyrare än stackarsgrispastejen. Glad

#21 Jag vet att grisarna har det så här. Detta för att min bästa väninnas son jobbar på olika stall. Det är slaktsvinen som har det värst.

#22 Jag vet att ni äter mycket vegetariskt, med tanke på att ena sonen är vegetarian. Har själv avnjutit härlig böngryta vid ert köksbord. Jag tror inte vi mår bra av allt kött vi vräker i oss. Man borde äta mera fisk och bönor.

kalindas
0

Allt ekologiskt är inte bra.
Jag tycker t.ex. inte att det är bra att kon måste ha kalven hos sej i fem dagar istället för att tas från mamma direkt.
Ska kostackarn tvunget bli av med kalven så ta den innan de hunnit fästa sig för mycket! Det är jobbit tillräckligt att höra en del kor och kalvar gråta och ropa på varandra.
När man kommer på ett sätt att låta korna nå sina kalvar. DÅ anser jag att mjölken är ekologisk!

/Elisa

Nilla
0

Det bästa måste vara, att vara ekologisk köttko. De har kalvarna hos sig och stutarna lever tills de blir två år innan de går till slakt. Då har de fått vara ute och på vintrarna gått i lösdrift. Fast det finns väl nötter som fortfarande har kossor uppbundna. Det är nog inget kul alls att vara mjölkko. Obestämd

kalindas
0

Jo köttdjuren har det nog bäst. Mellankalvarna gissar jag på har det sämst.

/Elisa

yahtzeecats
0

#13 Den senaste skandalen kan inte kallas "de absolut sæmsta exemplen", det var lite för många gårdar för det…?

Om tomater odlas under mindre idealiska förhållanden så måste jag säga att det kan jag leva med eftersom tomater inte kan jämföras i intellekt och känsloliv med grisar… Jämförelsen faller helt platt.

Att köpa närproducerat har stora fördelar när det gäller att minska vårt transportberoende. Transporterna är den samhällssektor i Sverige, och resten av världen, där de klimatpåverkande utsläppen bara ökar. Dessutom kan det inte uteslutas att en jordbruksindustri som bygger på närodlat får ett mer personligt förhållningssätt till kunderna på sikt. Dvs man kanske gör studiebesök med barnen till gården utanför samhället där man brukar se att köttet/grönsakerna kommer ifrån. Vore bra, då skulle bönderna snygga upp lite oftare än när djurinspektörerna gör sina annonserade besök med långa mellanrum…

Skinka = no thanks.

[hakkapelitta]
0

#27 Du säger det så bra :)

Rokkur
0

#24 Har med tänkt på det med att kalvarna går i 5 dagar hos mamman, det kan ju inte vara bra! För då knyter dom ju an till varandra, nej då är det bättre att ta kalven från mamman med en gång tycker jag!

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

kalindas
0

Precis. En ko kan man ju inte tala om att "Du får de här 5 dagarna, njut av dem". Hon fäster sig bara mer vid kalven och kalven är väldigt svår att få att dricka ur spann sen. Sen står båda och råmar i veckor.

/Elisa

Rokkur
0

#30 Det kan inte vara bra, måste ju få både mamma och kalv att må dåligt! Men annars finns det mycket positivt med ekologiskt, men just på den punkten så tror jag dom inte har tänkt riktigt.

Alice Walker

kalindas
0

Där har de absolut inte tänkt.
Jag skulle vilja se en ekologis robotgård där man lät korna gå i en gång innan de kom in i roboten. Sen lösdrift box till kalvaran så de kan sticka in huvudet och dia.
Vet dock inte hur effektiv det skulle vara.

/Elisa

Rokkur
0

Nej, allt handlar ju tyvärr nuförtiden om att tjäna så mycket pengar som möjligt… sad but true!Rynkar på näsan

Alice Walker

namsooks
0

Ska man tänka på miljön så ska man inte äta ko/Nöt alls!

Vilt och lam i sånna fall. Sen håller jag absolut med om att närproducerat krav och ecologiskt är det rätta valet, vad man inte får glömma är att en slags kombination mellan överstående och import av råvaror från andra länder då det ofta är fattigare länder levebröd! Vad händer med de redan så fattiga om alla slulle sluta att köpa från dem?!

Sen måste jag göra lite reklam för julklappstips!!! Jag har köpt dräktiga getter att ge bort i julklapp. kanon fint att ge bort till någon som man inte riktigt vet vad man ska köpa till.

www.actionaid.se

Asnees
0

Vi köper gris från av en bonde som har 6- 10 grisar men vi tar inte nån skinka.

Vet inte om vi köper någon skinka i år firar inte hemma och jag kan vara utan skinka på julbordet bara jag får min Jansson så är det jul.

#34 Vilken härlig julklapp vi ägde tre getter en gång men var tvugna att sälja dom då vi flyttade närmare bebyggelse.Både jag och min man saknar dom de va nästan som hundar.

kalindas
0

Får och flera av de vilda djuren idisslar också. Dvs även de utsöndrar gaserna som kor gör.  Dock finns de djuren inte i lika stora mängder.
Säger som en bonde sa en gång.
"Varför anklaga korna? Ska vi skylla på alla bufflar som fanns i USA förr? Att de är boven i miljöförstöringen?"

Att skylla korna på miljöförstöringen tycker jag personligen är helt fel. Visst finns det lite för mycket kor än vi behöver i ett land.
Men det är ändå ett sätt att bortförklara så att det ska kännas rätt att vi kör bil. Obestämd

/Elisa

namsooks
0

Vi ska absolut inte utrota alla kor och med det tro att vi räddar miljön men som det ser ut på jorden idag så äter vi människor alldeles för mycket nötkött. Allt kräver en balans.

Jag har aldrig påstått att man ska skylla korna för vår miljöförstöring. Men vi bör ta oss en tankeställare om vad och hur mycket vi konsumerar, då är givetvis bilkörning en av de sakerna.

kalindas
0

Håller fullkomligt med dej att vi bör minska på mängden kor. Även för kornas skull. Trängsel och stress är inte bra för nåt djur.

Ang. det där med kor och bilkörning var det mest en kommentar. Då man läst i sensationstidningar som Aftonbladet hur "farliga" korna är.
Så det var ingen direkt pik till dej..Glad

/Elisa

Nilla
0

Jag tror inte, att det är djuren i sig som bidrar till miljöförstöringen, utan människans ökade köttkonsumtion - "industrialisering" inom djurnäringen. Bönderna går ihop och kan tillsammans ha jätteanläggningar med flera tusentals  slaktsvin, kor och höns.

Konceptet "ge bort en get/gris" tilltalar faktiskt inte mig. Det är bättre att sätta in pengar på ett konto. Den fattige människan har oftast inte ens råd att föda djuret. För oss i västvärlden blir det en skojig julklapp till nära och kära.

namsooks
0

#39.

Jag ser det absolut inte som en "skojjig" julklapp till nära och kära! Att kunna ge hjälp till självhjälp är något av det bästa man kan ge, anser jag. Visst att skänka pengar är inte fel, av den erfarenhet jag har så anser jag att en get skänker en familj stor glädje. Djuren för "familjen" betyder jätte mycket för dem och är värdefull på flera olika sätt.

Sen är det bevisligen lättare för "den välbergade" människan att ge bort en "get" än att sätta in pengar på ett konto.

Vad det gäller kornas bidrag till försämrad miljö, tycker jag nog att det är en kombination mellan indistialisering och ökad mängd kor som bidrar till miljöförstöring.

kalindas
0

Tycker också att "Skänka en Get" är bra. Då den betyder mycket för familjen och måste skötas för att ge bra med mjölk. Så tror jag de flesta getter blir väl omhändertagna.

Ska man hjälpa i fattiga länder tror jag det bästa är att hjälpa med kunskap. Kunskap att odla marken, starta egna företag med mera…
Sen är det den mer akuta hjälpen, som mat, vaccin och mediciner som behövs.

/Elisa

tuska
0

Min välgörenhets julklapp går till ett veterinär konto där hemlösa katter får hjälp. I år fick kusten mitt bidrag, hon hjälper hemlösa katter.   i år vart hon vinnare hos Agria för det arbete hon gör med alla sjuka stackars katter. Vinsten hon fick  kanske  räcker till en säng, hon har sålt sin för att kunna betala vet. räkning.

Kusten är de hemlösa katternas Ängel

Ps. Skinka ska finnas på mitt julbordTyst