Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1877 ggr
annzoo
0

IDP- uppfödare..hur blir man de?

Hur blir man IDP uppfödare (steg för steg) och skiljer de sig mycket ifrån tica och sverak?

kalindas
0

Skiljer sig inget alls tror jag.
Du blir medlem i den klubben som passar dej bäst. Du ansöker om stamnamn via en blankett som du skickar in till klubben.
Om namnet stämmer blir du godkänd.

I övrig gäller samma lagar inom IDP som inom Sverak. Dvs. när det gäller vård av katter och liknade.

Enda skillnade är väl att det är billigare att skaffa stamnamn inom IDP.

Tipset jag kan ge dej är att gå in på www.idpnordic.se och fundera vilken klubb som du tror kan passa dej bäst.

De två största och mest aktiva är SNRF och Föreningen Hallanskatten. Tänker du föda upp Siameser utan Oriental i stamtavlan, så kan Svenska Siames Sällskapet vara en idé.

Det händer mycket inom IDP just nu. Men priser och grunden är den samma.

/Elisa

annzoo
0

själv är jag sverak-uppfödare…en kompis funderar på att bli IDP-upppfödare så jag fick hjärnsläppp och mindes inte hur man gjordeSkäms Trodde att de skillde lite mer mellan de olika organisationerna..bra att de finns forum att frågaSkrattande

hur mycket kostar det inom IDP?

kalindas
0

Priset är lite olika beroende på vilken klubb du väljer.

/Elisa

Lejonhjarta
0

#3 Skilljer det sig mellan klubbarna att bli uppfödare Elisa?? Stamnamns anskaffandets pris är väl samma vilken klubb man än väljer? Men det är kanske medlemsskapet och senare kullregistreringen som du tänker på eller?

kalindas
0

Nej tror det är lite olika pris för att få stamnamn. I alla fall i nuläget.

SNRF tar 420kr + porto och FHK tar 600kr. Ingen koll på de övrigas priser.

/Elisa

AmandaWvW
0

Nu efter nyår är det verkligen ingen skillnad på Sverak och IDP då IDP går med i World Cat Federation och vi till och med är välkomna på Sveraks utställningar.

Det var annars det jag tyckte var mest begränsande med Snrf, som jag är med i, att det inte finns tillräckligt med katter anslutna så det inte finns underlag för särskilt många utställningar.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

kalindas
0

Skillnad finns kvar. Vi är fortfarande fristående och kan välja priser på medlemskap, stamboksföring, stamnamn med mera.
WCF är IDP fast i större format…Flört

Sen hur välkomna vi är på Sverakutställningar är lite av hur man ser det. Vi är ju tvungna att betala en dyr licens varje år per katt, för att få lov att ställa ut. Obestämd

/Elisa

Avenacattery
0

#7 så du menar att Fife anslutna førbund inte kan motionera kring priser? (som om nu just kostnaden ær så stor skillnad…)

kalindas
0

Hänger inte riktigt med vad du menar?
Menar du licenspriserna för att vi ska få lov att ställa ut eller priserna för stamnam/medlemsvgifter?

/Elisa

kalindas
0

Om jag förstår dej rätt så frågar du om Fife inte kan lämna in motioner om priser? Självklart kan man det precis som vi kan göra i IDP. Men chansen att de skulle sänka priserna för stamnamn pga en motion. Det tror jag ju inte på. Sverak har ju flera anställda på sitt kansli och till de krävs pengar. IDP har inga kansli utan idéellt och kan därför hålla lägre priser.

Svarade jag på rätt fråga nu tro?Obestämd

/Elisa

Avenacattery
0

Menade, ær det den enda skillnaden att SVERAk har ett kontor dit man kan vænda sig?

Avenacattery
0

Tror du svarade på min fråga

kalindas
0

Tror att IDP även har en kortare resväg för en motion eller hur man ska förklara…
Låt säga att du är med i Hallandskatten och tycker att vi borde ta mer betalt för våra stamtavlor.
Då skickar du den till styrelsen direkt och den tas sedan upp på årsmötet, där klubben bestämmer om vi ska höja priset.

Med risk för att ha fel.
Så skulle samma fråga i Sverak först skickar via klubben och sedan till Sverkas huvudstyrelse. Den tas ev. sedan upp på Sveraks årsmöte (vet inte om den måste vidare till själva Fife?). Motionerna färdast alltså lite längre väg och skulle tro att de kan bli stoppade tidigare också. Kanske din klubb tycker din motion är ovidkommande och vägrar skicka den…

/Elisa

FiiaL
0

Eftersom SVERAK har central stambokföring och centralt stamnamnsgodkännande, lär inte priserna kunna variera på klubbnivå. Det kostar lika mycket oavsett vilken SVERAK-klubb man är medlem i.

De klubbar som hittills kallat sig IDP har var sin stambokföring och kan därför själv bestämma över sina avgifter. Stamnamnsregistrering är visserligen central, men klubbarna kan ändå själva bestämma vad ett stamnamn ska kosta.