Siames iFokus

Siames

Etikettofftopic
Läst 4685 ggr
Liljekatten
0

OT: Julbordsfavorit

Det pratas julskinka i en annan tråd här och då började jag fundera på vad jag inte vill vara utan på mitt julbord. Vad klarar ni er inte utan till jul? Vad bara MÅSTE ni ha på julbordet?

Själv har jag svårt att se en jul utan sill, Janssons frestelse, inlagd strömming och ris á la Malta.

kalindas
0

Janson och hemlagade köttbullar. Glad

/Elisa

hecajon
0

Igen Jul utan JanssonFlört

[lisme]
0

Ingen skikkelig julaften uten pinnekjøtt!

Nilla
0

Vad är pinnekött, Lisme? Jag klarar mig inte utan sill, Jansson, köttbullar och julmust. Vi har ägghalvor med räkor också…eller var det kanske till påsken? Obestämd

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lisme]
0

Pinnekjøtt er laget av sidene på lam eller sau (får). Kjøttet blir saltet og tørket, og noen røyker det også. Når middagen skal tilberedes må kjøttet ligge i vann i inntil 1 døgn før det dampes. Mange lager pinner av bjørk som legges i bunnen i kasserollen og kjøttet legges oppå pinnene. Etterhvert har flere begynt å bruke ferdige pinner laget av bjørk. Når kjøttet er ferdig dampet, pleier vi å legge det på rista til stekeovnen og sette det under grillen i noen minutter for å få vekk litt av fettet. Pinnekjøtt serveres med rotmos hos oss, andre bruker kålrabistappe. I tillegg serverer vi kokt potet. Pinnekjøttlukta er spesiell og vi kan ikke feire jul før etter at pinnekjøttet er spist.

http://no.wikipedia.org/wiki/Pinnekjøtt

http://www.matprat.no/oppskrift.aspx?artid=7776

alltidsiames
0

Jag måste ha ägg, senapssill, köttbullar, prinskorv, stenugnsbakat bröd med julcheddar och julmust. Sen kommer skinka, skänsk stark senap och Janssons frestelse. En paté är aldrig fel heller med små cornichons. Leverpastej och rödbetssallad får man inte glömma. Det är nog allt.

Siameshona
0

Skinkan är då nr:1 trots alla hemskheter. Jansson, prinskorvar,ägghalvor med rom OCH EN MASSA CHOKLAD

SacredSouls
0

Hva er dette ? Janssons frestelse, inlagd strömming och ris á la Malta.Hørtes så godt ut alt sammen Glad

Jeg MÅ ha riskrem med jordbærsaus som dessert på julaften Glad

Og til middag er det sossiser (små pølser) og rosenkål som er det aller viktigste å få med Skrattande Ingen jul uten mine små sossiser som tilbehør.

På julaften pleier vi å ha :skinkestek,sossiser,medisterkaker,medisterpølse.

Rosenkål og blomkål som grønnsaker og mandelpoteter + en knakende god saus..

Ohhh som jeg gleder meg til julemiddagen og rosenkålen min Skrattande

Rosenkål, norsk, rå

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Millimina
0

Gravad lax…. Sill, Jansson, skinka, mormors köttbullar!

kalindas
0

Sossiser måste väl vara prinskorv?

/Elisa

SacredSouls
0

#10 Jeg aner ikke.Ca 5-6 cm. lange De smaker jo egentlig ikke så mye og er jo ikke voldsomt gode heller.Men de må jo være med og passer så godt til brun saus.

Høres det ut som prinskorv? Skrattande

namsooks
0

Åhh!!!Utan tvekan….Jansson! Lax är inte heller fel.

kalindas
0

Jo det låter som prinskorv..:-)

/Elisa

[hakkapelitta]
0

Jag kör inte janssons längre. jag har kommit fram till att ansjovisflarn är det ultimata och således en big time favvo!

sen vill jag inte vara utan den rökta laxen, både varm och kallrökt. kallrökt lax i tunnbrödsrullar med pepparrotsvisp som små tilltugg - om nom nom!

sen måste jag ha vörtbröd med gubbröra, och forbondekorv och söt hemlagad senap på min skinka! och mammas köttbullar och sillsallad! och ägg!

Juliette-
0

Rökt och gravad lax måste finnas annars går det inte Flört

kalindas
0

Hungrig…

/Elisa

alltidsiames
0

Och grönkålssoppa med frikadeller!

Millimina
0

#14 Ansjovisflarn?!?! Lät intressant…

kattguld
0

Janssons! Sill, särskilt senapssillen är ett stort måste.

Vört, julknäckebröd och en god lagrad cheddar. Hemlagade julköttbullar, med stött kryddpeppar i köttbullssmeten.

Hemkryddat malörtsbrännvin (så hemskt mycket godare än Systemets. Vi bränner av vår med några apelsinskrubbade sockerbitar, det blir mjukt och gott. Malörtskvisten ska av tradition plockas på Bartolomeusdagen, 24 augusti, så det brukar yngste sonen få göra. Eftersom han fyller år den dan).

Traditionell risgrynsgröt med kanel och socker vill jag ha.

(Syd)halländsk Långkål förstås! (Den gör man på grönkål och jättejättemycket grädde. Vågar man bara äta till jul, annars får man väl en hjärtinfarkt på kuppen).

Och så finsk kålrots-morotslåda! Receptet fick jag i vuxen ålder, av en finsk kvinna som jobbade på barnens skola. Lagade den samma jul och kan inte vara utan den sen dess.

#14: Vad är forbondekorv för nån sorts korv?

Nilla
0

Line.

Riskrem (Ris á la Malta):

"Riskrem er en tradisjonell skandinavisk juledessert. I Danmark og Sverige er det vanlig å blande inn hakkede mandler, og i Sverige er det også vanlig å blande inn konsentrert appelsinsaft eller appelsinbiter."

Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Riskrem»

Janssons frestelse: http://no.wikipedia.org/wiki/Janssons_frestelse

Här kommer receptet på svensknorsk:

• Potater: 12 stykker
  • Gul lök: 2 stycker
  • Ansjosfilé: 1 burk
  • Flöte: 2 1/2 dl
  • Melk: 1 1/2 dl
  • Smör: 2 msk
  • Strökavring: strö over.
  1. Skala potatisen. Skaer den i tynna staver.
  2. Skala og hakke den gula löken.
  3. Varva potater, lök och ansjos i en smurt ugnssäker form. Börja med potater i bunnen og avslutte med potater på toppen.
  4. Blanda melk og flöte. Häll det mesta over poteten, men spara litt til senere.
  5. Strö over strökavring.
  6. Legg ut noen klicker smör.
  7. Grädda i ovnen 225 grader i cirka 30 minuter.
  8. Häll på resten av flödemelkblandningen.
  9. Grädda i ytterligare 15 minuter.

Kanske dags å pröve en svensk Jansson i år? Du ser att vi svensker ikke klarer oss uten. Flört

kalindas
0

När jag/mamma gör Jansson så river vi lök och potatis. Lägger sedan ett lager av detta. Sen asjovis el. ansjoviskryddad sill. mellan. Sen ett nytt lager osv…
Häller sen på grädde och ansjovisspadet.
Använder inte smör, ströbröd eller ost. Blir mumisgt!

JAG ÄR HUNGRIG NUUUUU!!
Men får nöja mig med en ostmacka…Obestämd

/Elisa

SacredSouls
0

#20 Tusen takk Nilla.

Blir jo nesten samme som den riskremen vi pleier å ha rent bortsett fra at jeg bruker jordbærsaus over.Ris á la Malta hørtes jo enda bedre ut Glad

Jansson hørtes veldig godt ut minus ansjos..haha Tungan uteBrukes den som tilbehør til middagen?

Felicula
0

Julmust.

Vi har aldrig haft alkohol på våra jular. Det har inget med nykterism eller sådant att göra, men vi har alltid haft den stora måltiden till lunchen, folk ska iväg och köra bil sen och dessutom har vi alltid sett det som barnens högtid och då bör de vuxna inte dricka annat än folköl. Själv tar jag gärna en öl på krigen, men till mat tycker jag inte att det är så värst vidare. Och då kommer den härliga julmusten som en räddande ängel.

Om det måste vara fast föda så är det nog ändå skinkan. Jag äter bara kokt skinka en gång om året och då vill jag ha den på en hörbdrödmacka med senap och äppelmos på. Det där med äppelmoset tror jag kommer från övre norrland, från min mamma som var från Piteå. Och får man inte välja skinkan så vill jag se jansson och pappas whiskygravade lax på bordet.

[hakkapelitta]
0

Du gör en pajdeg och trycker ut i en form, sen finriver du potatis och lägger i formen, häller över grädde och lägger ansjovisen (jag brukar lägga som en sol) och in i ugnen med ett tjockt lager vällagdrad ost. lika god kall som varm, mer smak än janssons och nam-nam så god. du kan få hela receptet om du vill?

hoffens
0

Varför ska det vara så mycket mat för det är jul? Folk vräker i sig mat, en del kommer på sjukhus, och efter jul klagar de att de har gått upp flera kg. Alla pratar om julskinkan och grisarna.  Tänk på alla barn som svälter. Köp mindre och skänk en slant till de behvande. Ingen julmat här.

Nilla
0

#24 Ska ärligt säga, att det gånger jag gjort Jansson är räknade. Syrran brukar fixa den och då med lite mindre ansjovis än vad det ska vara. Hon häller i spadet också. Jag hittade receptet till Line på nätet. Oskyldig

alltidsiames
0

Janssons är utmärkt nattamat när man har lite festligt som varar långt in på natten.

Elegantangel
0

Äter inte fisk, försöker någon gång i mellanåt men det bara vänder sig i magen på mig…

Mitt julbord blir inte så stort… skinka, prinskorvar, sambons hemlagade köttbullar, sylta, vörtbröd med russin i samt julmust. Det finns naturligt vis lite mer som man kan tänka sig att stoppa i sig men inte mycket bara goda tillbehör som Aengelns hemlagade senap hoppas att vi får en burk av honom i år med;) för receptet tänker han inte lämna i från sig familjehemlighet säger hanSkrikandes.

Millimina
0

#24 Tar gärna hela receptet! Lät gott.

[hakkapelitta]
0

Ansjovisflarn Flört
Superenkelt och mycket godare än Janssons!

1 ägg
1 msk vatten
0,5 tsk salt

Jag mixar ihop min i matberedaren eller köksmaskinen, man tager vad man haver. Sen får den stå kallt ett tag så den är lättare att trycka ut i formen.

Fyllning:
5-6 rårivna potatisar
1 liten burk ansjovis
2,5 dl grädde
Riven, lite starkare ost ordentligt över

Sprid ut potatisen i ett jämt lager, lägg ut ansjovisen i önskad mängd. Jag brukar hälla över spadet också. Sen häller man på grädden och strör över osten

175-200° tills den ser klar ut, ca 30 min brukar det ta.

[hakkapelitta]
0

Ett till recept på små goda och väldigt fräscha laxrullar! Pepparroten gör att man nästan rensar munnen från smakerna på julbordet, lite som när man luktar på kaffebönor när man provar parfym. Skrattande

Pepparrotscréme:

• 1 dl creme fraiché
  • 1 tub pepparrotsvisp
  • 1 tsk flytande honung
  • ½ dl finhackad rödlök

Röran brer man på tunnbröd, så många som man vill göra. Sen lägger man på laxen och ruccolan och rullar dem, sen skär man ca 3cm tjocka snittar som  man lägger upp på fat. Jag brukar dekorera mina med ett ruccolablad.

• gravad lax
  • ruccola
  • tunnbröd
[hakkapelitta]
0

Kattguld - forbönder var vanligt i Norrland och i synnerhet Hälsingland därifrån jag kommer, och korven hade en hållbarhet som gjorde att den var bra att ha med när man körde timmer med häst genom skogarna :)

Såhär skriver de om den på tillverkaren Björks & Co's (över 100 år gammalt!!) hemsida:

FORBONDEKORV

Innehåller kött, fläsk, potatis, kryddor, ej något tillsatt vatten! Röks i gamla murade spånrökar med rökhärden på golvet i låg temperatur under 6-10 dygn. Genom rätt tid, temperatur, fuktighet och rökmängd uppnår man en konservering som i svunna tider. Glutenfri, kallrökt, utan potatismjöl och ingen mjölk.

http://www.bjorkco.se/FORBONDEKORV5.jpg

Millimina
0

# 31 o 32 Tusen tack!

kattguld
0

#32: Ah, det var intressat. Min pappa kommer från Hälsingland, för resten. Ska titta efter den, korven . Mjukseg hälsingeostkaka med saftsås och grädde är jag tacksam att jag "ärvt" från hans sida familjen. Den gör jag inte speciellt till jul, utan någon sällsynt gång när andan faller på. Det går ju rätt mycket mjölk till den…

Både ansjovisflarnen och laxrullarna lät smaskens, de ska jag göra!

alltidsiames
0

Mandelformar med grädde och hallonsylt på annandan?

[hakkapelitta]
0

#34 Mjukseg hälsingeostkaka är den enda ostkaka jag äter! Den gör vi till jul men vi brukar spara och äta den på juldagen. Den är så god, det blir inte många gånger per år man äter den. Vi brukar köpa våran hos en dam i Färila som har ett ostkakeri.

Lejonhjarta
0

#35 Vi har jordgubbssylt å äter det på juldagen efter middan som består av någon fiskrätt, dock inte lutfisk. Älskar mandelmusslorna!Kyss

alltidsiames
0

Sen måste man spela det där roliga paketspelet som dom ju till och med visade i Ullaredsprogrammet!

Liljekatten
0

Vad kul att höra om allas olika mattraditioner. Glad

Jag kom på att jag bara måste ju ha Felix rödkål också. Det är underbart gott!

#38 Vi spelade det i sensomras på en kräftskiva och det var verkligen superkul! Det blev en riktig stämningshöjare.Skrattande

Attacks
0

Vi har både pinnekjøtt og ribbe,samt medisterkaker og julepølse. Mine foreldre er vokst opp med en av tingene hver,og kan ikke unnvære den ene tingen om julen. Så har vi så klart rosenkål, rødkål,kålrabistabbe og det som hører med på selve julekvelden. Ellers er det lutafisk m. bacon neste dag,og dagen deretter kalkun om vi samles mange nok.

Julaften har vi jo verdens beste dessert. Multekrem med rips. Gleder meg allerede.Tungan ute

Pinnekjøtt :

pinnekjott3.jpg

Ribbe :

Medisterkake:

Julepølse:

Multekrem :

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Nilla
0

Tjosan…ni tänker väl på upphovsrätt och reklam? Det är jag som åker på smällen. Var tvungen att plocka bort din rödbetsburk där, Lotta. Felix har råd att betala för utrymme på iFokus. Skrattande

SacredSouls
0

#41 Oppsan ja..Mine sossiser har nå fått en ku som skjuler hvor de kommer fra Tungan ute

alltidsiames
0

Tänk att ni har sån rik matkultur i Norge! Det var spännande att få veta!

Liljekatten
0

#41 Oj då, tänkte inte på det. Skäms Bra att du har huvudet på skaft Nilla.

#43 Vad trodde du? Att norrmän enbart lever på bröd och vatten?Skrattande Flört

tuska
0

Multekremen tilltalade mej,    Är det risalamalta med hjortron ?

Gott såg det ut att vara.

Attacks
0

Multekrem er :

Multer,kremfløte,sukker og litt vanilje sukker - ihvertfall i min mors oppskrift.Glad

Jeg husker meg og en venninne var på utstilling i Stavanger en gang. Det var mer på sommerstid. Så var der multekrem med rips på dessert menyen på hotellet. Vi var ikke sene om å bestille det noen av ossSkrattande  Så etter erfaringen med rips til multekremen,så har jeg heretter også alltid det.Plukker noe rips på sensommeren i hagen vår,så ligger dem i frysen til julekvelden.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

SacredSouls
0

Multekrem er bare så fantastisk godt.Min mormor pleide å lage det på julaften. Men så var det jo lille meg da som sikkert krevde riskrem som liten og da vart det slutt på multekremen Tungan ute

#38 Hvilket roliga paketspill? Glad Nå må du fortelle :)

#43 og #44 Skrattande

alltidsiames
0

Paketspel - en version. Vi gjorde det på jobbet och det var helt vansinnigt hög stämning. Alla köper ett par julklappar för t.ex. sammanlagt 100 spänn och slår in dem fint. Gör större paket än nödvändigt o.s.v. Man går laget runt och slår med tärning och om man får en 6:a får man välja ett paket och lägga framför sig. När alla paketen är slut öppnar alla de paket de fått, vissa har inte fått något och andra kan ha många. Nu är det dags att spela om klapparna på blodigt allvar. Man bestämmer sig för ett klockslag, säg t.ex. om tio minuter. Då är tävlingen slut och ingen får byta fler prylar. Man fortsätter slå med tärningen och nu får den som slår en sexa ta vilken pryl han/hon vill - från någon annan.Stooooor dramatik!

Populärt är trisslotter, vin, choklad, julpynt, ljus och liknande.

Nilla
0

#48 Den leken körde vi med släkten på julafton förra året. Vi har avskaffat julklapparna och ägnar oss bara åt det här spelet. Det var otroligt spännande och ALLA ville ha ett litet externt minne på 2 Gb. Paketen innehöll: ett externt minne, en trätomte, kinesiskt grönt té, en Alladin chokladkartong, 4 bordstabletter, 2 minispel, körsbärsmarmelad, duschtvål & natursvamp…ja, nu minns jag inte fler. På slutet vad stämningen smått hysterisk och klapparna flög fram och tillbaka mellan deltagarna.

Man kan alltså köpa precis vad man vill. Det blir lite extra kul att klura på vad man ska köpa för sin hundring… Tungan ute

SacredSouls
0

#48 og #49 Skrattande Hørtes kjempegøy ut.

alltidsiames
0

Sen måste jag också göra reklam för en hjärtevärmande julklapp. Ge en fattig familj i Zambia en get för 200 kr via Skandinaviska barnmissionen! Man får namnge geten!

www.barnmissionen.se eller ring 040-6893040 så skickar de inbetalningskort.

Asnees
0

Janssons frestelse, hemlagade köttbullar och en god julkorv dock ej prinskorv som går bort på mitt julbord.

Extra gott på julbordet är också honungsgriljerade revben och ugnsomelett med räkstuvning.