Siames iFokus

Siames

Etikett: hälsa
Läst 18286 ggr
annzoo
14

hur rengör man längst in i örat?

ingen annan har haft mycket öronvax men denna lilla tös har:( sitter långt in och jag är rädd att hon börjar skaka på huvudet om man petar med tops där…

Fins de andra sätt? medel man kan använda?

[lisme]
1

Vi bruker bomullspads så risikerer vi ikke at vi skader katten om den skulle riste på hodet

Nilla
0

Man ska undvika att peta långt in i hörselgången. Vad är det doktorn säger; "en armbåge i örat"? Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Är du säker på att det är öronvax om det är mycket?
Man ska inte använda tops på katt, då man kan skada örat. Bomullspads brukar fungera bra.

/Elisa

annzoo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

på bilden är hennes ena öra lite mera i de andra… Jag tycker det ser ut som vanligt öronvax iafSkäms Tar man med en fuktig bomullsrondell får man bort lite men inte allt..

I ena örat sitter de hårdare fast än i andra(hoppas ni förstår vad jag menar).. Kan man göra de lättare att få bort…
elller så är jag för mesig när jag rensar öronen mina andra katter sitter och tvättar varandra i öronen hela tiden men än så länge har jag ej sett någon tvätta denna tös i öronen (dom har börja bli mer vänner så även örontvätten kommer väl=) )

kalindas
1

Går du inte djupare än det man ser på bilden, kan du använda tops med lite ljummet vatten och tvål på.

/Elisa

[lisme]
1

Eller du kan bruke olje på bomullspad´en - solsikkeolje, rapsolje, olivenolje etc

AmandaWvW
0

Jag tycker det där är misstänkt likt öronskabb. Prova att behandla alla katter samtidigt med spot on.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

annzoo
2

#7 hur ser man skillnad på öronskabb och öronvax?
När hon kom till oss hade hon fina öron och alla katter som jag äger har fina öron..kan de ändå vara skabb? vars kan hon då fått de ifrån alla katter är innekatter..Skäms

AmandaWvW
0

det är mycket mera vax, kletigare och mörkare. Man vet aldrig riktig var skabben kommer ifrån, men man ska inte känna sig hel säker bara för att de är innekatter, kanske en hund?

Nilla
0

#9 Skräm nu inte upp stackars annzoo. Det behöver inte alls vara öronskabb, utan bara ett vanligt, hederligt, skitigt öra. Tvätta ytterörat med fuktig bomullsrondell och se om vaxproduktionen avtar. Sök annars vetetrinärvård.

Mina katters behov av örontvätt skiljer sig åt. Några har jämt rena och fina öron, medan andra behöver tillsyn titt som tätt. Jag är helt säker på att de inte har skabb. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

På bilden liknar det inte skabb. Ser för brunt ut för det. Tror det är vanligt herdelig smuts.

/Elisa

AmandaWvW
0

Det kan säkert vara vanligt smuts, men öronskabb är väldigt vanligt och symtomen varierande. Men ni har rätt, är det bara en katt och det inte kliar ska man väl avvakta.

Millimina
0

Hur gammal är hon?

Min tonåring hade VÄLDIGT mycket öronvax innan hon blev könsmogen. Jag var rädd att det var skabb så jag åkte till vet. som sa att vissa katter kan få enorm vaxproduktion innan alla hormoner är på plats. Mycket riktigt, efter första löpet försvann det och nu är hennes öron "normala".

annzoo
1

hm hon är ca 5 månader nu om jag inte minns helt fel…tiden bara flyger iväg=)
då kanske de försvinner då könsmognaden kommer…hon är på väg att gå ut barnstadiet, blivit tuffare och "moppsar" upp sig/retas med de andra mer nu än då hon kom=)

namsooks
0

Tycker inte att det ser ut som skabb! Säger som de andra tvätta med bomullsrondell.

annzoo
0

Hon fick följa med till veterinären när jag skulle vaccinera några andra katter…de rengjorde örat nogrann och sa att de såg ut som en början på en infektion. tror de var svamp hon sa…fick ut droppar att droppa i öronen 2 ggr om dagen i 7 dagar..hoppas de blir bättre nu… =)

kalindas
1

Svamp kan också ge det utseendet. Bra du kollade upp henne hos veterinären..Glad

/Elisa

annzoo
0

nu är det bara frågan hur man ska kunna rengöra och droppa…hon är hal som en ål och äldigt motsträvligSkäms

Har nån bra tips får ni gärna skriva dom… vi har möjlighet att vara 2…

kalindas
0

Ett stadigt tag i nackskinnet brukar fungera om inget annat går. Dvs. om inte katten heter Spidde, för han är omöjlig att hålla..Flört

/Elisa

Elegantangel
0

Om du sitter på "hög" knä med fötterna lite korsade kan du stoppa in katten mellan benen och knipa åt lite lagom då har du katten i ett stadigt grepp och båda händerna fria.

Ett annat alternativ är att linda in katten i en handduk eller filt så hon inte kommer åt att sprattla.

Lycka till!