Siames iFokus

Siames

Etikettofftopic
Läst 2820 ggr
Nilla
0

OT. Djurrättsalliansen.

En lycklig gris.

Äntligen någon som uppmärksammar missären innanför svinproducenternas väggar.

Klicka på bilden för att komma till deras hemsida. Där finns massor av intressant läsning och rapporter från de besökta gårdarna. Ja, det här inlägget går utanför ämnet, men jag tror att fler än jag ömmar för djuren. Glöm inte läsa den fina berättelsen om kvinnan som räddade 4 slaktsvin till ett fritt och lyckligt liv, "Älskade Grisar". Absolut läsvärt. Hurra! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Har sett filmen och den är hemsk! Det de missade att ta upp är Kastrering utan bedövning, av smågrisar.
Kanske de inte känner till det?

Samtidigt som detta är jättebra att ta upp om att djuren far illa. Så blir det som vanligt synd om de som verkligen tar hand om sina djur. Men starkare och bättre lagar måste till!

Skulle vilja se mer gårdsförsäljning i Sverige. Där man kan se hur grisen har det under tiden den växer upp.

/Elisa

Liljekatten
0

Såg också filmen och det är helt vidrigt hur en del grisar lever.Gråter

Nilla
0

Jag kan inte se filmen. Det räcker att läsa.

#1 De vet om kastreringen av smågrisar. Deras polisanmälningar gäller dock förhållanden som de har uppmärksammat när personalen inte varit där. (oanmälda besök)

De som sköter sina djur, är inte med på listan över anmälda svinuppfödare.

namsooks
0

Usch och fyyyyyyy! Att de kan leva med sej själva.

Jag kan inte se filmen, såg en om hundar för två år sen och den glömmer jag aldrig! Mår så dåligt av sånt här, jag blir rädd för mig själv, jag vill bara åka dit och mörda idioterna.

Det bästa vore om alla blev  vegitarianer!

Denna kommentar har tagits bort.
kalindas
0

Fick inte klarhet i vad Djuralliansen egentligen gör…
Det är bar att de kollar upp sådantvhär och anmäler missförhållanden. Likaså att de har demonstrationer och protesterar.
Har dock inte fått klarhet om det är samma gäng som iblans släpper ut minkar. Får då får de absolut inte mitt stöd!
För då hjälper man inte djuren.

Hittar ingenstans på deras sidor vad de står för och hur de arbetar.

/Elisa

Nilla
0

#6 Skriv och fråga dem. Jag håller med dig om, att de som släpper ut minkar inte hjälper djuren alls. Den organisation som gör detta är Djurens Befrielsefront och jag är rädd, att Djurrättsalliansen stödjer dem moraliskt. Vad jag förstår, är alliansen inte någon millitant djurrättsorganisation.

LÄNK

Nåväl, det arbete de lagt ner för att uppmärksamma grisarnas miserabla liv, är i allafall beundransvärt. Affärskedjor som ICA, Coop och stora Scan vägrar nu ta emot kött från de ca 40 anmälda gårdarna.

Lejonhjarta
0

BRA! Man vill ju att djuren haft det bra innan man äter upp dom. Tycker tyvärr om kött för mkt för att kunna avstå. Fler gårdsbutiker!! Hade ja kunnat ha gris för eget bruk hade ja haft det. Vi börjar så smått m att ha kor….

hoffens
0

Jag tänker på alla som säger jag äter bara svenskt kött för att utlandet behandlar sina djur illa. Svenskarna är inte ett dugg bättre.

Nilla, tänk vad smal du ska bli. Rädd att du kommer att svälta och få näringsbrist. Jag får väl flytta ner till Skåne och ta hand om dej.

Nilla
0

#9 Ja, jag äter inget griskött mer, det är en sak som är säker. Det finns så mycket annat att äta sig fet på. Jag älskar bönor och fisk. Skrattande

Corydoras
0

Jag måste påstå att jag är skeptisk till Djuralliansen. Vilka är de egentligen? Tycker nog att ganska mycket påminner om Djurens Befrielsefront och liknande fenomen… Det som gör att hela den här historien känns otäck är att de påstår sig ha smygit in på gårdarna utan att lantbrukarna har vetat om det. Är inte det kriminellt i sig att privatpersoner går in hos andra och filmar deras djur?
Kan det hända vem som helst? Kan de börja ta sig in hos oss som har katter också och filma? Klart man tar hand om sina djur så bra man kan. Det gör nog varje sund djurintresserad människa, men ibland blir våra djur sjuka och kan då se mycket eländiga ut.

Vill absolut inte försvara vanvård av djur, men efter några år i branchen är jag mycket skeptisk till sådana här "upptäkter". Det finns flera lantbrukare som inte borde ha djur, men sådana här nya djurrättsgrupper kan vara ganska duktiga på att förstora och vrida upp hemskheter i branchen. Reagerade bl.a. på att de flesta rörliga bilder (förutom de smutsiga grisarna och den förruttnade grisen) var för mig helt normala. De otäcka sjukdomsbilderna var nästan samtliga stillbilder. Var har man fått dessa stillbilder ifrån? Det var inte många filmade frekvenser med skadade djur.

Misstänker man vanvård bör man anmäla till Djurskyddet tycker jag. De brukar göra ett bra jobb och har faktiskt rättigheter att göra oanmälda besök. När privata personer agerar "kvarterspoliser" blir jag orolig. Själv är jag inte så intresserad av svinproduktion, tycker att det blir mer personligt på mjölkgårdar. Det är arbetet med härliga ko-personligheter som gör att man orkar med det tunga jobbet och ibland "är på jobbet" till långt in på natten för att se till alla innan man själv kan gå och lägga sig med gott samvete.

kalindas
0

Jag är också mer för att jobba med kor. Då de är lugnare. Men även där finns mycket dåligt. Jag har fortfarande svårt att skilja kalven från sin mamma och anser att det borde finnas andra sätt att fixa mjölken och ändå låta kalvarna få dia.
Det är som du säger. Man kan hitta dåliga och hemska saker överallt. Sen tron som en del har att våra svenska djur har det bättre än utländska är ofta fel. Finns lika mycket hemskt här som i andra länder. Bara mer dolt.

Faran med en del djurorganisationer är att de inte lever i det verkliga livet och ofta inte kan något om djuren de släpper ut eller protesterar om.
De tror de är "snälla" när de t.ex. släpper ut minkar. Men förstår inte hur rädda djuren blir och hur mycket skada minkarna gör i omgivningen.

Även om jag i grunden är emot viss produktionsuppfödning. Så är det något vi får stå ut med i nuläget.
Tycker samtidig att det är bra att de visar denna film, då de öppnar ögonen på många som inte vet. Samtidigt skadar det dem som faktiskt jobbar för att ge sina djur bra liv.

Som jag skrev innan så vill jag se mer gårdsförsäljningar. Även möjligheter för människor att adoptera en gris och se att den har det bra. Kanske lättare att förstå vad det är man äter då.

Något som de som gör dessa filmerna inte tänker på är:

• Vad händer med alla dessa djur om vi slutar äta kött?
  • Hur många vill och har möjlighet att föda upp kor bara för att beta deras öppna marker?
  • Var gör man med grisarna? En gris får 10-12 kultingar. Hur blir man av med dem?

Tror att många djur skulle bli utrotningshotade väldigt fort.

/Elisa

Nilla
0

Sökte lite på KRAV och fann följande:

http://www.krav.se/skola/Ekoskolan/Fakta/Sa-blir-det/-Sa-har-blir-det-ekologiskt-griskott-/

Om jag visste, att alla grisar fick vistas ute åtminstone en del av dagen, att de hade torra liggplatser, att de hade möjlighet till stimulans och att de sedan hade fått avsluta sina dagar lugnt och värdigt, kan jag absolut tänka mig att köpa griskött. Men vi vet, att verkligheten för grisarna i slaktsvinstallarna är en helt annan.

Jag har en god vän som utbildar sig inom naturbruk och arbetar på olika svingårdar i Skåne. I slaktsvinstallen "ströas" det med en näve per box om tio grisar. Min gode vän gick med famnen full med halm mot en av boxarna, varpå en anställd kom rusande och skrek:

"-NO NO, diarréa, diarréa!!!

Grisarna i slaktsvinstallarna har ofta beteendestörningar, är apatiska och gnager knorrarna av varandra. De sitter som hundar i sin egen avföring och min vän säger, att samtliga grisar har samma döda blick och den undviker man helst att möta; stora svarta ögon med synlig ögonvita ovanför. Bogsår är vardagsmat och skylls på generna.

När djurskyddet kommer, har de avtalat möte flera veckor innan. Det betyder att bonden har möjlighet att ströa och städa innan inspektion. Oanmälda stickkontroller görs då en anmälning mot gården har kommit in och hur ofta sker det? Nedragningar inom djurskyddet, gör inte saken bättre.

De som arbetar inom grisnäringen, är så vana vid att det är på det här sättet. Arbetet med grisarna ska vara så enkelt och kostnadseffektivt som möjligt. Innan grisen blir kotlett, kostar den bara pengar.

Jag åker dagligen förbi "ett stort koncentrationsläger", påväg till mitt arbete. Stora marker ligger runt gården, finkrattat grus runt de enorma stallarna, inte ett spår av liv utanför, fast jag vet att insidan rymmer tusentals grisar.

Har haft långa diskussioner med en arbetskamrat och f d svinuppfödare sen 17 år. Jag undrar varför lagen om daglig utevistelse, inte gäller ALLA djur? Vore det inte bättre, att öppna stallarna och låta grisarna bo i hyddor på åkrarna?

"-Oh nej, det går inte att ha grisar ute! Det finns alldeles för mycket smitta och de är inte anpassade för ett liv utomhus. Man kan inte släppa ut 5000 grisar bara så där."

"-Men så som de lever i slaktsvinstallarna…det är inget värdigt liv."

"- Ja, men det vet ju ingenting annat."

Min teori är att priset på griskött bör höjas. Idag är fläskkotletterna och skinksnitzeln det billigaste köttet i kyldisken. För att ha en möjlighet att förbättra för djuren, bör grisbonden få mer betalt.

• Mer betalt per kilo griskött.
  • Fler ekologiska gårdar med färre djur.
  • Utökat djurskydd med oanmälda inspektioner.

Att ställa om till ekologiskt kostar massor med pengar och detta behöver grisbönderna få hjälp med.

Är Djurrättsalliansens metoder egentligen värre än exempelvis Uppdrag Granskning? De använder sig också av otillåtna medel vid sina utredningar och reportage.

Jag stödjer inte millitant djurrätt och Djurrättsalliansen har inget samröre med DBF. Däremot har de tagit ställning till DBF´s metoder, men själva valt att arbeta på en annan nivå. Oavsett så anser jag, att Djurrättsalliansen verkligen har slagit ett slag för grisarna. Hur skulle missförhållandena annars ha uppdagats? Glad

flis
0

När min son var 4 år såg han ett fiskeprogram på tv och började gråta. Jag visste inte att det var döda djur jag åt, sa han. Efter den dagen är han vegeterian, nu 29 år och helt frisk. Själv äter jag kött ibland men väljer då att köpa kött från ekologiska gårdar. Min förhoppning är att djuren kanske har det lite bättre där.

När jag ser priset 10kr för 2 kycklingklubbor, äcklas jag. Det priset garanterar att fågeln inte haft det bra.

Om jag var ett djur skulle jag nog hellre utrotas än leva ett liv i koncentrationsläger. Det finns inget försvar för att föda upp djur som vi gör. Vi blir vad vi äter.

Svininfluensa, fågelinfluensa etc… är kanske djurens sätt att slå tillbaka.Obestämd

kalindas
0

Det finns en orsak till att vi i Sverige inte har våra grisar och även kor ute året runt.
Det är vädret och jorden.
Vi har aldeles för få marker att ha djuren på. Sen i samband med regnet och lerjorden (som är den vanligaste jordsorten i sverige) så blir det bara en sörja av allt.
Trots att man strör med bark, asfalterar vissa bitar och gör allt för att slippa geggan. Så går korna ibland i lera upp till juvret. Detta gör att de åker på koliebakterier, vilket i många fall är dödligt.

När det gäller grisar så blir det ännu värre. Tänk 500 grisar eller fler som har tillgång till 1 hektar mark. Det tar inte många dygn för detta att vara uppbökat och grisarna fastnar i blöt lera.

Problemet ligger i att djurägarna måste ha så många djur för att det ska gå med förtjänst. Hade priserna för kött varit högre så hade de inte behövt skaffa så många djur.

Samtidigt misstänker jag att de är mellan gårdarna som har sämst hos djuren. Där är det få anställda och ägarna jobbar med annat för att det ska gå ihop. Fattade det var vad Djuralliansen kom fram till också. 
De större gårdarna har ofta mer koll på sig och fler anställda.

/Elisa

namsooks
0

Jag tror att problemet ligger i att det massproduseras djur, då speciellt grisar! Säger som Nilla, höj priset på grisköttet, så som fläskfilé och annat.

#12 vad som händer med alla djuren om vi inte äter kött? För det första så massproduceras djur för att människan vill äta kött. Minskar efterfrågan minskar givetvis mängden på djur också och då behöver man inte fundera på vad man ska göra med alla kultingar.

skulle man minska köttproduktionen på ex. kor skulle det också göra stor skillnad på vår strävan efter en bättre miljö.

Sen måste jag försvara djurrättsorganisationerna, tyvärr är det de som väljer att agera millitant som får medial uppmärksamhet ex. att släppa ut minkar som sen blir överkörda. Så även med andra org. så som Greanpease som de flesta, ikke pålästa, förknippar med våldsamma människor som vandaliserar och skadar andra. Dock är dessa få en liten skala som tidigare nämnt får uppmärksamhet medan mestadels av org. sköter sina åsikter på ett sätt som inte är våldsamt.

alltidsiames
0

Kan inte leva utan bacon, korv, köttfärs och skinka. Jag älskar griskött! Vi konsumenter får trycka på nu och bara köpa sånt kött som är framtaget på ett humant sätt.

alltidsiames
0

Glömde leverpastej…

Missannas
0

#4 Kunde lika gärna varit jag som skrivit ditt inlägg, kan inte hålla med mer. Ont i hjärtat får man av att det finns sådana människor Skrikandes

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Nilla
0

Så här ska grisar ha det.

Bilden är från Fotoakutens gratisbilder.

kalindas
0

Var en kille här i Varberg som hade sina grisar så. Men han kursade. Krävs väldigt stora marker för det ska går runt.
Men jag håller med dej. Grisarna har det bra.
Bara det inte är för mycket lerjord för då kommer de inte trivas.

De större gårdarna som föder upp smågrisar har oftast de sinta och seminerade suggorna på lösdrift och djupströbädd.
När kultingaran föds så är de även där på djupströ. Men i ensamboxar.
Fick nyligen lära mig att man fixerar suggorna vid mat, då de går i lösdrift. Detta för att de lägre rangade suggorna ska få äta.

Det mesta slarvet och vanvården är säkert i slaktstallarna. En del har automatisk utfodring och utgödsling. Skulle gissa på att ägaren max behöver besöka grisarna mer än en ggr dagen. Vilket självklart skapar problem då man inte ser djuren som far illa.

/Elisa

namsooks
0

#21 Jo, det blir ju så när så många vill äta gris…massproduktion

Nilla
0

#21 Ja, jag tror att det är slaktsvinen som har det värst. "Automatisk utfodring och utgödsling"…det blir ju som en förvaring av grisarna. Det glöms bort att de är levande, kännande varelser som har rätt till ett drägligt liv innan vi äter upp dem.