karaktär, siames vs oriental
Jag undrar, ni som har eller har haft både siames och oriental, vad har ni för erfarenheter av deras karaktärer? Är de olika, eller lika? Tycker mig i litteratur utläsa att orientaler är lite mer återhållsamma än siameser? Vad tycker ni?! Stämmer det, eller är det helt och hållet bara individuellt?
Nyfiken, för jag har bara siames! 
Jag tycker orientalerna är mer 'fartfyllda' än siameserna. Kanske inte busigare, men det är mer fart och fläkt när de leker. Åh andra sidan är siameserna jag har att jämföra med heltokiga, så det är kanske bara som våra katter är 
Ingen skillnad. Bara färgen som skiljer dem. Sen är det individuellt vilka som är vilda. 
/Elisa
Alla är dom olika individer. Men det jag har sett när jag har kullar med både siameser och orientaler i så är oftast orientalerna de som är först med saker och ting. Först på tutten, först ur lådan osv - lite mer go i dom på något sätt. Men det kan ju självklart vara en tillfällighet. Men att dom skulle vara mer återhållsamma är totalt fel iallafall.
Det handlar om i såfall om olika linjer med olika temperament.
Har ju inte haft siames. Men kan inte tänka mig att orientalen skulle vara "mer återhållsam".
Fartfylldare katt än vår oriental, Hoffens Inez, har jag svårt tänka mig. Hon får våra ocicater att verka litet småslöa, i jämförelse. Och då är ocicat allmänt erkända som att vara en aktiv, "racig" kattras.

Jag håller helt med #2 det är individuellt, bara färgen skiljer dem åt.
Att orientaler skulle vara mer återhållsamma håller jag absolut inte med om, den snabbaste, och galnaste katten jag har haft är min svarta oriental Molly.
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Det mest tulleruske kullet jeg har hatt,som virkelig var høyt og lavt fra dem kunne stabbe rundt, dem var 3 jenter, 2 SIA og en sys
Dem har også veldig sprettende og fartsfylte foreldre:-)
Nei,jeg tror også på at det kommer av på individet, ikke søskenraser.
Siste kullet mitt på 4 var der 2 SIA og 2 OSH. 1 SIA og 1 OSH var utrolig fredsommelige,mens de andre 2 var hopp og sprett.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Här står det 2-2. Hade 2 SIA tidigare, lever ju nu med 2 orientaler. "ser"ingen skillnad. Ser 4 lika intelligenta & tokiga killar. Fyllda med bus. Enda skillnade är ögonen. Men som med alla andra levande varelser: alla är vi olika, fast ändå lika:)

Jag har inte heller märkt nån skillnad på raserna, när det gäller lekfullhet m.m
Nej, jag tror bara att det är individer som skiljer, inte raser dessa emellan. Däremot kan de långhåriga vara lite mildare om man ser till ett större underlag, men givetvis kan vissa individer även där vara mer eller mindre på.

jag har helel rinte märkt någon skillnad. Bara färgen som skiljer.
Rent logist så undrar jag också om det verkligen kan finnas någon skillnad…de kan ju födas i samma kull. Detta skulle innebära att vi skulle ha en temperamentsskillnad mellan blonda och brunetter också?
#10 Men du har väl hört om rödhåriga kvinnors temperament? 

Japp det har jag och jag vet att även dom röda kattungarna samt paddrona kan vara lite vassare….(sen är ju bara frågan om dom verkligen är det eller om man inbillar sig) men fortfarande ingen skillnad mellan brunetter och blondiner antar jag.

Jag håller med #2 & #5
myten om att rödhåriga kan kanske stämma på en del precis som paddor kan vara vassare. Men det är nog individuellt Fanny som är min första SIA padda är otroligt stark & en aning vassare tycker jag samtidigt som hon är otroligt snäll & go & mycket kelen tjej & hennes sätt behöver inte ha en anknytning till just padda -beteende..
#12 Nej, frågan är om man kanske inte medvetet uppmärksammar just skillnader. Jag har träffat minst lika många brunetter som är bimbos också 

Oj så många svar frågan fått
!
Ingen karaktärsskillnad på siameser och brunetter alltså, eeh jag menar siameser och orientaler… 
Iallafall förstår jag att orientaler då rakt inte är återhållsamma!
(Hakkapelitta, mår din stackars avartar illa?
)

Influensan? Eller varför inte lite ombyte…Vinterkräksjukan.