Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 2709 ggr
MalinL
2009-11-20 23:45
0

Ögonfärg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu måste jag fråga er här om en sak. Jag satt just och surfade bland utländska kattsidor och hittade siamesens rasstandard, på ögonfärgen står det att siamesens ögon skall vara bright intense blue bläddrade fram Fifes standardsida och där står samma sak.

Nu känner jag mig som en riktig rookie men min absoluta övertygelse har alltid varit att ögonfärgen skall vara så mörkt, intensivt blå som möjligt. Detta är också väldigt viktigt för mig i min avel, då jag anser att många både SIA och OSH inte har särskilt bra ögonfärg. Foten i munnen

Är detta alltså fel, ska ögonen vara ljust intenstivt blå?

Lägger in en bild på vår avkomma Chevelle här, som enligt mig har precis den ögonfärg jag vill att de skall ha.

ramithi
2009-11-20 23:53
0

Den katten har en nydelig blå øyen farge. Balineseren og siamen skal jo ha en fin blå øyen farge.

kalindas
2009-11-20 23:54
0

Håller med dej. Jag vill ha den där härligt mörka blå färgen.
Samma gäller den gröna ögonfärgen, där jag helst vill se den mörkt blåtonade gröna.

Vackra kattungar! Kyss

/Elisa

MalinL
2009-11-20 23:58
0

Tack. Glad

Lägger in en länk här till vad som står i rasstandarden för den som inte läst den: http://www.fifeweb.org/wp/breeds/breeds_prf_stn.htm l

Corydoras
2009-11-20 23:59
0

Kanske menar de bright, med betydelsen klar?
För visst ska siamesen ha så mörkt blåa ögon som möjligt…?
Klar intensiv blå ögonfärg, kanske?

Jag tycker också att våra älskade siameser och orientaler har fått mycket sämre ögonfärg senaste åren. Eventuellt kan det ju bero på att katter man ser på utställningarna är mycket unga. Ögonfärgen på siames och orientaler brukar ju bli bättre med åldern.

Dina söta katter på bilden har dock mycket snygg ögonfärg enligt mig. Helt i min smak!
Kyss

marieirene
2009-11-21 02:51
0

Fina chevelle Kyss Nog tror jag att de ska vara djupt blåa alltid. Tror som #4 att det betyder klar intensiv…

Zandrinos
2009-11-21 11:15
0

Jättevackra ögonKyss

[lisme]
2009-11-21 15:13
0

#4 Jeg tror du har rett, bright i denne sammenhengen betyr klar

Har diskutert dette med samboeren som studerer engelsk på siste året sitt på høyskolen, og han mener det samme. Igor hadde samme fantastiske øyefarge som Chevelle, og både når vi viste han på utstilling og når vi har vist avkom etter ham på utstilling, har dommerne alltid kommentert at øyefargen er fantastisk, perfekt, outstanding osv. Mikael Edstrøm gikk en liten runde blant publikum med Murcielago for å vise fram hennes øyefarge, fordi den var så bra og akkurat den fargen siamesere og balinesere skal ha. Spitfire vant prisen  for beste blå øyne i kat IV spesialen i Piteå. Både Igor, Murcielago og Spitfire har mørkt blå øyne