Pris på parning?
Det har varit heta debatter senaste dagarna, där tråden i början handlade om priset på en parning. Jag skulle vilja diskutera detta utan så mycket upprörda röster. Detta är intressant för mig eftersom jag själv har en fertil hane som jag lånat ut åt några få honkattsägare. Jag har inget eget katteri, jag vet egentligen inte vad priserna ligger på, men tack vare Siames Ifokus kunde jag till slut bestämma mig för vilket pris jag ville ta.
Vi har ju redan kommit fram till att det är en fri marknad. Hankattsägaren har all rätt att ta vilken avgift som helst. Sen är det upp till vad honkattägaren vill betala. Det har jag fått klart för mig.
Men ni som har/har haft hankatt som ni lånat ut, vad har ni tagit för avgift? Jag vet att de finns dem som inte vill berätta vad man tar, ni behöver inte heller göra det. Men kanske finns det även hankattsägare som faktiskt vågar berätta?
Jag kan börja. Har ändå bestämt att inte tacka ja till fler honkattsägare, så jag förlorar eller vinner ingenting på att berätta.
Jag har begärt 1000kr för parning och sedan 1000kr per kattunge. Eventuellt pristak har alltid varit en möjlighet.
Min hane var inte den snyggaste i kullen, men han är mycket trevlig och är defektfri, så vett jag vet. Han har inte varit på utställningar än, men det borde inte vara något problem att iaf komma upp till IC för honom. Han har hittills bara träffat 3 honor så han kommer inte att överanvändas. Han bor hemma i lägenheten med mig, min sambo och en 7-årig huskattskompis. Det är alltså ingen affär jag tjänar pengar på även om priset kan tyckas vara högt. Jag har valt att ha honom fertil eftersom att jag önskar att fler gjorde som jag och att jag anser att det gynnar siamesrasen om fler hanar används i aveln. Att sedan kunna få lite pengar ser jag som "plåster på såren" för alla vakna nätter då man försöker trösta en orolig och frustrerad katt, för nerkissade soffor, fotöljer, datorer, skrivare, högtalare och annat som man kommer att måsta köpa nya i framtiden och för att man tar emot honor i sitt hem som ibland kan spöa skiten ur sin älskade siameshane.

Ska kanske tillägga (trots det långa inlägget innan) att jag gav kraftig rabatt till en nära vän till mig som har en hona som min hankatt fick "träna" på när han var nybörjare. I hennes avelskontakt står det 500kr + 500kr istället. Man kanske inte kan ta fullt betalt innan man vet att ens hane kan "leverera"…
Eller vad säger ni?

Hej! Jag har bara en erfarenhet av att ha hane. Jag höll min hane fertil (detta gäller inte Krister, så ingen undrar) för att hans uppfödare gärna ville att han skulle få träffa någon hona innan kastreringen.
Eftersom han var helt ny i gamet bestämde vi som ovan 500 + 500 och ingen omparning (eftersom han redan hade börjat kissa och jag har en man med nolltolerans för kattkiss). Han bodde dessutom hos honan (också pga mannen).
Tyvärr blev det inga ungar.
Jag har för min senaste hane jag har tagot 1500:- i parningsavgift och sen 3500:- för hela kullen. Får man bara en eller ingen unge så får man para om.
På min förra hane tror jag att jag tog 1000:- i parning och 1000:- per unge med tak 5000:- Samma sak här med ingen eller bara en unge.
Jag har tagit samma pris under hela deras fertila tid, otitlade som senare Europa respektive Supreme.
Jag har absolut inte tjänat några pengar på detta, men jag har fått lite täckning för fler utställningar, mat och sand osv. Men det som behöver renoveras om snart (golv, väggar - mm) nu när Manne blir kastrat det har jag tyvärr inte sparat några pengar till.
Jag har ju sysslat med ocicat, men kanske kan det vara intressant att snegla på prissättningen för andra raser?
Det vanligaste priset för ocicathanes tjänster tror jag fortfarande (varit så många år) ligger på 1000 parningsavgift och sedan 1000/unge. 500/unge om den är annat mönster är AOV (solid, classic tabby, tickad eller maskad). Sedan brukar man skriva rätt till omparning utan extra parningsavgift om det bara föds en unge. Eller om honkattsägaren nöjer sig med denna enda ungen blir det inget kattungepris för den. Kattungepriset betalas normalt när ungen är 5 veckor gammal.
När jag lånade hane till min första kull var jag angelägen om en särskild hane (inte ofta ställd, men snygg). Betalade då 1500 parningsavgift, 1200 för de båda spottade ungarna och 600 för AOVn.
Tycker inte det är nödvändigt att en hane meriterat sig en massa på utställningar. Finns fina pojkar ändå.
Generellt sett, när jag tittar på olika raser, tycker jag nog hankattsägare borde ha mer betalt. Det är inte lätt hålla fertil hane.

Jag håller ju också en fertil hane, Casper främst för att avla med mina egna tre honor men jag tycker också 1000 i språng och 1000 per frisk unge är ett rimligt pris.
Naturligtvis med fri omparning.
Ser nå ar 1000 i sprang og 1000 pr levende kattunge (som regel uten tak) har vært ganske vanlig i mange år. Jeg syns ikke man skal trenge å sette tak. Man betaler for det man får.
Jeg har også fulgt den samme pris modellen da jeg lånte ut Secret. Men han var sånn en trygg og god katt,så han ble også sendt til hunnkatt i stedet noen ganger.Da tok jeg så klart ikke noe for spranget.
Jeg låner ikke så mye ut,men kommer jeg til å gjøre det,kommer jeg til å øke pr levende kattunge etter x antall uker. Det er ikke for å få noen lett tjente penger.
Prisen har jo steget sånn smått i løpet av årene på kattungeprisen ved salg,så det er jo naturlig at hannkatt utlånet også burde følge samme vei?
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Det är intressant att följa den här tråden, då jag också har en hane.
Mina tankar hos mig som är nybörjare har just varit det om hanar är olika värda?
Alla visas inte på utställningar, stamtavlor ser olika ut, de hanar som ställs ut har då även olika karriärer, alla kan väl inte bli supreme.
Har följt en tidigare tråd, då det verkade som att titel hade betydelse.
Vad jag förstår nu så bestämmer man själv, men kan tycka att det skulle kännas bra om det fanns nån slags mall, eller bestämmelser på "det här priset gäller".Kanske bara min tanke eftersom jag är ny.
När jag läser det ni skriver, så har ni också lite olika prissättningar.
Det ska vara ett skäligt pris, jag håller med om att alla hanar har lika värde. Och inte heller helt ologiska priser.
Så det är en bra fråga, vad är våra hanar värda?
Är man intresserad av en viss hane som skulle passa den honan man har så har priset 1000 hit eller dit ingen betydelse tycker jag, jag är inte förmögen, men vet att hålla en hane fertil för att andra ska få glädje av den det kostar.
Letar efter en hane nu för att ev para min Pida vid hennes nästa löp, men var hittar jag den grabben då?? Jag har önskemål men det ser ut som den hanen inte lånas ut
Min egen Hälge tänkte jag ha till Kosmha och Bina. Pida skulle jag haft en annan kille till. en kille modell större med inte allt för dominanta ögon resten har hon själv.
Kanske det finns nån kille gömd i garderoben hos någon ???

Tack till er som delat med sig av era erfarenheter i den här tråden! 
Tänkte att det kanske kan minska missförstånden mellan honkattsägare och hankattsägare om det kommer fram vad det faktiskt kan kosta att para sin katt.
Jag blev själv förvånad över att flera väljer att inte ha något pristak. Jag hade fått för mig att det nästan var standard att ha. Där ser man, man lär sig något varje dag!
#9. Jag har också upplevt det som att hannar med fina titlar skulle vara mera värda. När jag har berättat vilken parningsavgift jag tar har jag fått blandade reaktioner av honkattsägare. Några har glatt betalat, medan andra tycker att jag tar alldeles för högt pris för min hane. Det har gjort att jag själv börjat grubbla på om jag kanske fått storhetsvansinne…
Men jag har kommit fram till att för "rätt" uppfödare kan ju min hane vara mycket mer intressant än någon med mera extremt utseende och fina meriter.
T.ex. har min Milo en stamtavla som är intressant för dem som väljer att avla på katter som endast har siameser i stamtavlan. Så när en sådan uppfödare blir överlycklig för att jag valt att hålla just min hane fertil så känns min prissättning inte så tokig.
Hoppas fler också vill dela med sig vad de tar/har tagit för parningsavgift.

Det är viktigt för honkattägarna att förstå kostnaderna bakom att hålla en fertil hankatt som hunnit börja markera… som någon nämnde: tapetsera om/lägga om golv (i bästa fall, i värsta fall måste man åtgärda trossbotten), byta soffa - etc.

Jeg tar 2000 kr i sprangavgift og 1000 kr kattungen på min SC Kattilan Corkcrew Charlie. OSH b24. Jeg er dyr men er ikke redd for og si det.
Men så holder jeg Kalle for meg selv og ikke andre.
Jeg vet at det koser 1000 Euro og parre hos enkelte "kjente oppdrettere" i Europa.
Pga min pris blir jeg sikkert ikke nedringt av hunkatter som ønsker og komme;-))) Og det er litt av meningen;-))

Fatta mig rätt så det inte blir ramaskrik! Jag har själv haft hane fast inte KAT4 så jag vet att det inte är en dans på rosor. Men risken man tar som honkattägare är att stå med kattungar som inte blir sålda av olika anledningar. Jag hade en himla tur å bli av med alla mina i senaste kullen trots att det var mycket kattungar just då. Flera satt kvar med dom jättelänge och det är dyrt med annonser, mat etc som blir extra när det inte blir som det är tänkt, avresa vid 12-14v ålder. Båda sidor har sina nackdelar och fördelar.
Betalade 800:- + 800:-/ lev kattunge vid 5 v ålder. Inget maxbelopp. Detta var förra kullen.
Kollade en annan vid det tillfället och dom tog 1000:- för parning och 800:-/kattunge men hade tak minns inte vad.
Kan det vara lite olika prissättningar beroende på var i landet vi bor?? Hur mkt man kan ta ut beroende på hur mkt katter det finns i olika regioner? Bara en tanke.

Approp titlar och utställning: Jag tycker det är en fördel om katten är utställd några ggr iaf, då kan du vara ganska säker på att katten inte har varken sternum eller svansknick… Detta gäller ju även honorna…
Så känner jag hur känner ni?

Jag har "lånat" många olika hanar och betalat nästan lika många olika parningsavgifter.
#15 Jag vill bilda min egen uppfattning om hanen, sternumkrok eller svansknick kan jag känna efter själv.
Det är ju ingen nackdel att katten är utställd, men inget tvång.

#16 Jag menade absolut inte som ett tvång utan som jag skrev en fördel…
Jeg har lånt en hannkatt og jeg betalte 600 svenske i sprang og 600 pr levende kattunge ved fylte 6 uker.
Selv har jeg tatt 1000 kr pr kattunge pr 3 uker med et tak på 4000 kr. Begge hankattene var stilt ut, begge premierte den ene mer enn den andre

#15 Vi vill gärna ha våra honor till CH-titel innan avel, minst 3st oberoende domare som fått sagt sitt om katten och då lär det upptäckas om inte tidigare dessa brister!
Sen om det är lätt att få cert inom katIV är ju upp till domarna! Tänk om de kunde precisera sina poäng på bedömningsedeln istället, det finns ju faktiskt poäng som ska uppnås för att förtjäna ett cert för varje klass, hur många konkurrenter det än är

#19 Så sant, så sant 
#15 ja tänk om de kundet sätta ut poängen, hade var kanon! Ännu bättre hade vart om alla dommare faktiskt följde poängen!
Jag har själv tagit lite olika avgifter. Men 1000 i språng och 1000/unge är absolut inte för mycket. Sen håller jag faktiskt med om att man inte skulle behöva ha något tak, betalar för det man får? Jag har haft ett tak på 5000-6000.
Jag gillar att få ett tak satt om jag lånar hane. Av den enkla anledningen att jag då har koll på vad jag "max" måste betala.
Känns tryggare på nåt vis…
/Elisa

#21 Med tanke hur jobbigt det kan va att ha fertil hane så tycker jag absolut att man kan utesluta tak utan dåligt samvete… naturligtvis upp till var och en.Men jag skulle iaf inte tycka det var fel. Jag beundrar verkligen alla som håller hane!
Gjorde det ju själv en stund och det är defenititvt ingen lek…Även om de inte strilar så är de ju mest på G hela tiden..
En sak till varför säger man låna/låna ut hane? Det låter ju som det är gratis.
Kanske borde man säga anlita, hyra el dyl…?
# det er veldig greit med et tak synes jeg, spesielt siden det har vært vanskelig å selge kattunger ei stund. De som lånte hannkatter hos meg har også syntes det har vært veldig greit med et tak. Nå skal dere også huske på at jeg bor i nordland og det er ikke mange som hoder på med oppdrett av kat. IV katter. Da kan det være greit å være rimelig på prisen når man skal låne ut hannkatt bare for å gjøre ting litt enklere for nystartede oppdrettere, på en måte hjelpe dem litt videre

#23 Håller helt med dig, i Storbritannien säger de "stud service" och det är vad det är - en tjänst man anlitar.

Jag tycker absolut att hankattägarna är värda alla pengar de kan få. Vilket jobb.. Jag skulle nog inte klara av att ha en fertil hane hemma.
För mig spelar det faktiskt ingen större roll vad ägaren vill ha i avgift, vill jag låna hanen så betalar jag vad ägaren vill ha. 1000/1000 ser jag definitivt inte som orimligt på något vis.
1000/1000pr kattunge uten tak er en helt grei pris synes jeg. Vil jeg låne hannkatten betaler jeg gjerne mer enn som så 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jag hade ju Obi okastrerad ett tag och jag tog 800:- + 800:- per kattunge. Inget tak. Får man många kattungar så får man ju in mer pengar när man säljer dem så jag förstår inte riktigt vitsen med att sätta ett tak på parningsavgiften. Som så många sagt här så är det ingen dans på rosor att hålla en hane fertil även om han inte strilar. Man utsätter ju hanen och även sina andra katter för smittorisk och proverna (FIV/FeLV, klamydia) man måste ta är ju definitivt inte gratis. Trots dessa prover kan man ju få in ohyra, herpes och gud vet vad.
Om vi kan hålla Sigge fertil så kommer jag höja avgiften.

#24#
Er det vanskeig og selge kattunger!?? Jeg har bestilling på ca 100 Kattunger og skjønner ikke at det er vanskelig og selge?
Men nå har ikke jeg kull hvis jeg ikke har bookinger.
Kommer tilbake til det jeg har spurt om før. Hvorfor lage kattunger hvis man ikke har bestillinger eller en plan med kullet som man lager.

ha ha :) 100 bebbar! Wow! Tror det ær lite unikt jag;)
#31 ja det har vært veldig vanskelig å selge kattunger, også for oss. Vi er ikke alene om det! Vi er nystartede oppdrettere og skulle vi venta med kull til vi fikk interessenter, hadde vi ikke hatt et eneste kull enda. Hvem har sagt at vi ikke har en plan med de kullene vi har hatt? Synes den er ganske frekk egentlig 

#32. Er det!? Jeg vet ikke, men får ca 2-3 mailer vær dag fra folk som ønker og kjøpe katt. I dag har jeg hatt mail fra Russland,Latvia,Italia og Tyskland. Men jeg lager ikke så mange babiser..Så hvis det er noen som trenger kattunge kjøpere er det bare og ta kontakt
Tror du missforsto meg, jeg mente ikke ditt oppdrett men genrelt. Det er mange som bare har masse kull og tror det er grunnen til at det blir vanskelig og selge til kos.
Avelskatter er ikke vanskelig og selge, men det er jo ikke alltid man ønsker og selge til avel. Men har forsatt ca 10 folk som venter på kosekatter hos meg. Så derfor syntes jeg det var rart at det var vansklig og selge. Nå snakker jeg om Norge. Svergie vet jeg ikke noe om.
Synes du det er frekt og spørre!? Da må jeg bare beklage.
Jeg har heller ikke problemer med å selge,verken til kos eller avl. Jeg har mange som venter på den rette katten i avl fra meg.Fra 4 ulike verdens kontinenter:-)) Men jeg sender kun fra meg de beste,og har heller ikke så ofte kull.
Kosekattene har jeg aldri heller hatt problemer med. En annonse på finn.no, og det tar ikke lange stunden,og en skulle gjerne hatt dobbelt opp med kattunger om en skulle sammenlignet med hendevendelsene.
Og sånn sett, leter jeg etter den riktige katten for meg,og kjemien føles riktig med oppdretter ,uansett om det gjaldt kos eller show/avl, ja, så reiser jeg gjerne til Svalbard for å hente som å reise nedover i Europa.
Men dette ble litt avsporing.
Dere som mener et tak er det beste? Å ta et kull er jo en risk for hunnkatt eier uansett,og jeg syns jo ikke hannkatt eier skal lastes for om hunnkatt eier syns det er dyrt med pr kattunge om katten får et stort kull. Oppdrett er dyrt:-)
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

#34. Bare att gratulere till flotte katter ;). Men jag tror ff. inte det ær så vanligt med en så många køpere på kø… Ær bara glad att det finns sådant sug efter en katt från dig :).
Klart man bør ha ett mål med att ta en kull.
Att sedan det ær lættare om man har lite mer erfaring, har bættre kontakter och har mer "køtt på benen" ær en sjælvklarhet.
Min enda kull, so far, var inte då svårsåld. Efter den hade jag en kø på ngra køpare, men då jag inte ville ha kull igen -husrenoveringsprosjekt- så tippsade jag dem vidare.
Tror man inte ska ha før få eller før många kullar. Måste ju hela tiden tillgodose behovet och visa sig aktiv.

#35 og ni andra.
Tak eller inte. Jag ær kluven. Føljer diskusionen med intresse. Tror också kanske att restriktioner spelar in. Menar om hankattsægaren sætter in vissa restriktioner så tycker jag att det kan påverka diskutionen kring ett tak eller inte.
Annars vet jag inte. Ær som sagt kluven, ser båda sidor.
Caroline22 och Lisme:
Jag är/var också nystartad uppfödare som hade min första kull… och jag hade kö på kattungar, och har fortfarande inför nästa kull. Jag betalade en ganska hög summa för en såpass liten kull som jag ändå hade, och hade inga problem att betala det för den hane jag ville para med.
Jag tror det är svårare med varianter och långhår faktiskt, jag föder ju precis som Lisme upp långhår och jag upplever också att det är svårt att sälja kattungar, särskilt just varianterna.
Att sluta föda upp varianter ser jag inte som en lösning, de är nödvändiga för långhårsavelns forlevnad och utveckling, men man får också vara beredd på att man kan bli sittandes med dem en tid. Det betyder inte att man saknar planer för sin avel, snarare tvärtom faktiskt. 

#39 Så kul att se på utställningar att de långhåriga tar plats, äntligen
Det kan inte vara lätt alla gånger för er som verkligen jobbar för deras fortlevnad och avel, + i kanten till er som gör det och orkar.
En varianter är/blir ju en lika underbar sällskapskatt som vilken annan katIV katt som helst! Är inte de flesta bebisar man säljer till sällskap ändå
Variant eller?
Har ni stort utbyte mellan snygga långhåriga hanar/honor med andra uppfödare(bara en snäll fundering) eller använder ni korthårshanar/honor till största del för att gå vidare? Nyfiken faktiskt
Så merkelig. Jeg hadde ikke særlig problemer på de langhårs/variant kullene jeg gjorde heller. Dem som ville ha kosekatter,for dem passet det jo perfekt med en variant. Og balineser bebisene gikk det også helt fint med. Hadde jo først et kull på 3 varianter,siden 7 balinesere, så 2+2 var og BAL, siden 4 varianter før jeg sluttet med langhår. Der gikk noe til avl fra hvert kull. Norge,Sverige og Finland :-)
#41 Ja varianter er helt nødvendig i langhårsavelen, uten disse ville det sett mørkt ut for langhårskattene! Mange av de vi har hatt kontakt med har en oppfatning av at varianter ikke er ekte rasekatter fordi de er blanding av langhår og korthår. Og det er vanskelig å overbevise dem om noe annet.
Så langt har vi for det meste brukt katter fra andre oppdrettere i vårt oppdrett men vi vil bruke noen av avkommene våre videre. Siden avlsbasen er liten er vi nøye med å ikke ha for mange kull pr katt, og de avkommene vi bruker i aveln vil få svært få kull. Sånn som den ene fertile gutten vi har, View, som er andre generasjon Bekmørtnanskatt. Han vil mest sannsynlig få bare 1 kull før han blir kastrert. Vi bor langt fra andre langhårsoppdrettere noe som gjør et samarbeide umulig ut fra et økonomisk synspunkt.
Det andre kullet vårt som besto av 4 balinesere og 3 varianter tok ganske lang tid å selge. De ble født i oktober og siste kattungen ble solgt i mars. Nå er vi ikke de eneste som har hatt problemer med å selge katter, andre kat IV oppdrettere både i Norge og i Sverige har hatt samme problem, og også populære raser som Maine Coon, Ragdoll, Hellig Birma har hatt et vanskelig år i 2009. Vi merker dog at interessen har økt igjen, og fra å nesten bare få useriøse henvendelser på kattungene har vi hatt mange seriøse henvendelser på det kullet vi har nå. Mulig det er på grunn av at det er et korthårskull?
Ok nå kan jeg ikke holde meg lenger. Jeg bor nå ikke mest sentralt jeg heller men har ingen problemer med å selge mine balinesere. Jeg har faktisk folk som står på venteliste for å kjøpe kattunge. En jeg hadde her på liste ventet i nesten 2 år før hun fikk den fargen og kjønnet hun ville ha. Men det kommer også litt ann på hav en gjør selv for å få solgt sine kattunger. Jeg reiser mer en gjerne for å levere mine kattunger. Har vært til Oslo flere ganger med kattunger og har vært til England med dem også så hvor den neste reiser er ikke godt å si. Pga det er ikke bare å forlange at folk skal komme til meg å hente når en ikke bor sentralt i Norge. De to som reiset fra siste kullet der kom dem å hentet pga dem tok det som en ferie tur hit. Om ikke det hadde passet for dem å komme så hadde jeg reist eller så hadde vi nok møtes i Oslo.
Kan jo si at vi venter små her men det er ikke før i januar 2010. Der er alt en døpt og kjøpt før den er født.
Uff dette ble langt fra meg. Ha det godt og ha en fin week end alle sammen.
Tror det är svårare att få sålt raskatter i Sverige, just nu.
På grund av lågkonjukturen. Folk har helt enkelt inte råd att köpa dem.
Även renrasiga hundar är svårt att få sålt.
Jag hade ju kattungar här med intressanta stamtavlor för bicolouraveln, inga extremtypade katter. Men de borde varit intressanta. Hade ingen som stod på kö innan och de två som är sålda, såldes till sällskap. Då till personer som var vänner till några som köpt katt av mej innan.
Är inte den enda som satt/sitter kvar med ungar i Sverige. Även uppfödare som alltid fått sålt sina ungar sitter kvar med dem längre.
/Elisa
Jag är glad att höra av ni andra inte haft några problem att sälja ungar. 
Jag har tidvid upplevt att det varit svårt, inte omöjligt givetvis, de har ju alla blivit sålda i sinom tid, men ibland har jag fått kämpa en del för det, och vissa har fått stanna kvar här lite längre. Jag vet inte vad det berott på riktigt, kanske att jag är en förhållandevis ny uppfödare. Ibland har jag haft folk som köat inför en kull, men då har det uteslutande balineshonor de varit ute efter, och som sagt så har jag tagit många variantkullar och det är tydligen inte lika intressant för ev blivande uppfödare.
Lite synd eftersom jag har haft flera varianter som varit riktigt fina i typ i mitt tycke men som intresset varit noll för och de har sålt enbart till sällskap.
Det jag tror kan vara en orsak ( i alla fall om man inte hållt på så jättelänge eller hunnit bli ordetligt "känd") är att de som vill ha långhår vill ha just långhår och inte varianter. De som vill ha korthår går hellre till en "riktig" korthårsuppfödare, även om det bara är en sällskapskatt de skall ha. Så varianterna hamnar liksom "mellan stolarna" där. De flesta av de intressenter jag har nu är sådana som köpt katt av mig tidigare och kommer tilbaka för att köpa en till, och det är naturligtvis roligt.
#41, Jo visst kan man sammarbeta långhårsuppfödare emellan, dock så är det ju så att avelsbasen är mkt liten och därför så har många uppfödare ändå liknande linjer och därför behöver man göra variantparningar och importera.
Det hade varit kul om fler fick upp ögonen för balinesen som ras, då skulle fler kunnat sammarbeta och man skulle kunna både bättra på typen samt bredda avelsbasen med nya linjer.
Tror att den ekonomiska krisen ställer till en del. Behöver ju inte va så förstås.
Jag håller med Fielie, här på landsbygden har många blivit arbetslösa.