Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 3944 ggr
Fielie
2009-11-16 22:01
0

Ny medlem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, svejsan ny medlem i forumet här, verkar jättekul, och tack för välkomnandet.

Har inte så många järn i elden just nu, härnest blir det Birkas utställning som jag ser fram emot. Jag ska dit med en brunmaskad kastrat och en fertil foreign white hane, båda med titelmöjlighet så det ska bli spännande värre.

Ha det bra

kalindas
2009-11-16 22:08
0

Har du en FW?
Spännade…Glad
Var kommer han ifrån?

/Elisa

Rithwa
2009-11-16 22:20
0

Välkommen hoppas du kommer att ha trevligt på lista. här får du länk till min hemsida och mina katter Simyketh

Lycka till på på Birkas utställning.

Fielie
2009-11-16 22:28
0

Båda katterna är två bröder från Edos

Simyketh väldigt vackra katter

Fielie
2009-11-16 22:29
0

Kanske ska berätta vad de heter också

Den vita heter Edo Créma de Luxe, hans stamtavla finns på pawpeds

Brodern heter Edo Café au Lait

[lisme]
2009-11-16 22:35
0

Velkommen hit, Fielie! Flört

kalindas
2009-11-16 22:41
0

Hade jag kunnat i nuläget så hade jag hängt på telefonen för att få låna din vite kille. Men jag har snuviga katter. Så jag får vänta ett tag innan en sådan dröm går i uppfyllelse…Rynkar på näsan

Vill gärna ha en vit Oriental igen.Glad

/Elisa

SacredSouls
2009-11-16 22:49
0

Så gøy med FW. Kyss

Du må gjerne legge inn masse bilder av dem :)

Velkommen hit til forumet Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Fielie
2009-11-16 22:51
0

Häng på telefonen när snuvan är putsväckFlört

Än så länge är han en väldigt snäll pojke.

Det domarna säger om honom är:

Hans bästa är fantastisk blå ögonfärg, god päls som är rent vit och god kontition

Hans minus är att öronen kunde ha varit större fast han har en vin placering fin trekant, men har inte denna bananböjda profil, lite platt panna altså.

Men det ska bli spännande och se hur lång utställningskarriären kan bli

På birka har han möjlighet att bli internationell champion, spännande

kalindas
2009-11-16 22:58
0

Det tar nog en tid innan snuvan försvinner här tyvärr. Rynkar på näsan
Men tala om, om han får några bebisar. Det är så få FW som går i avel och jag hoppas verkligen att fler ska dyka upp! Glad

Kanske finns det några fina barn eller barnbarn när jag kan börja avla igen..Glad

/Elisa

Fielie
2009-11-16 23:29
0

Jag håller i nuläget på med en tingning av en liten prinsessa, för att jag inte har någon avelshona till honom, så om allt går som smort så blir det ungar när prinsessan är stor nog,

Då kan jag passa på att fråga, lämplig ålder för honan för att bli mamma??

[lisme]
2009-11-16 23:45
0

Disse kattene våre blir vanligvis tidlig fertile, og mange av oss parrer sånn at hunnkatten er ca ett år når hun blir mamma. Så om alt går som det skal med dine firbente venner kan du vente kattunger om ett års tid Skrattande

Corydoras
2009-11-17 00:12
0

Du har mycket fina katter, Fielie. Är FW-hanen trevlig och defektfri så är han ju jätteviktig för FW-aveln! Det är värdefulla katter du har. Lycka till på kommande utställningar och med din blivande lilla prinsessa. Ska bli spännade att höra mer från dig i framtiden.

/Malin.

Fielie
2009-11-17 00:32
0

Tack allihop.

Det ända negativa med min prins är att han är bärare av sternumkrok, han själv har ingen och jag har pratat med flertal domare om detta på utställningar.

Så det jag måste tänka på är att han inte träffar en sötnos som även hon är bärare av samma sak.

Så det jag har fått höra är att om honorna inte är bärare så ska det gå bra.

Hoppas.

Nilla
2009-11-17 08:48
0

Hjärtligt välkommen!!! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kattguld
2009-11-17 11:25
0

Välkommen hit! Fina kissar du har.

Spännande med FW. Du är alltså ute efter en siameshona, för har jag förstått rätt att man aldrig parar FW med FW?

Har det i så fall - bara nyfiken - någon alls betydelse vilken färg siamesen har? (Kanske bäst med brunmaskad med bara solidbrunt maskning bakom sig, när jag funderar. Då ser man så snabbt man bara kan vilka ungar som blir FW….)

kalindas
2009-11-17 11:39
0

Har han sternumkrok själv?

Finns inga bevis på hur sternumkrok nedärvs. Det kan även finnas flera olika sorters sternum.
En del katter verkar utveckla det om de har haft magproblem som unga. Då tror inte jag det är ärftligt.

/Elisa

Lejdet
2009-11-17 12:49
0

Välkommen hit! Har själv övertagit en hona från Edo, S*Edos Cinzano men hon är sköldpaddstabby.

Träffade då ett par av hennes FW :-)

Fielie
2009-11-17 13:02
0

Han har ingen sternumkrok själv.Har läst gamla trådar om sternumkrok och det var väldigt intressant.

För att svara kattguld, så får man aldrig para 2 FW, man ska tänka på att den andra katten har så mörk mask som möjligt, men alla färger är tillåtna-utom röd, och då talar jag utifrån sveraks regler.

kalindas
2009-11-17 13:30
0

Sverak har de reglerna, det stämmer.
IDP (beroende på vilken klubb) har andra regler.
Får para med alla färger här vad jag vet och även Oriental. Vi har inte heller den regeln att maskade katter efter en FW inte få gå i avel som Sverak har.
Däremot tror jag inte att IDP får para FW + FW.

/Elisa

Fielie
2009-11-17 15:23
0

Det låter som att IDP klubbar har lite bredare avelsmöjligheter.

Eftersom jag går under sverak, så är Goofy knuten till siameser och balineser.

HasseH
2009-11-17 16:13
0

Nyfiken i en strut - undrar vad som kan bli fel om man parar fw+fw?

kalindas
2009-11-17 16:51
0

Är inte säker att det igentligen är nåt fel. FW är en vitmaskad SIA. Så kattungarna bör ju bli vitmaskade SIA.

Det jag "tror" man är rädd för är att det ska födas kattungar som inte är maskade under det vita. Vilket kan ge vissa problem.
Kan vara så att det blir något genetiskt fel om man parar så.

Tar man t.ex. colliehundar. Så kan man inte para två bluemerle då valparna efter dem kan dö.

/Elisa

Fielie
2009-11-17 17:13
0

Sveraks motevering är att det är hög risk för dövhet hos vita avkommor om man inte knuter FW med hymalayiagenen (siamesmaskningen)

Lejonhjarta
2009-11-17 18:08
0

#20 Du är knuten till sverak men betyder det att du inte kan låta honom para en IDP-hona med annan färg?!

Det är ju inte du som har honan och det är ju i IDP dom blir reggade.

Har ju siameshonor så det gäller inte mig e bara intresserad.

Fielie
2009-11-17 18:25
0

Det borde man ju kunna göra.Det är om jag föder upp själv som sverak råder. Jag tror du har rätt.

kalindas
2009-11-17 18:26
0

Tror inte Sverak kan förbjuda det. Men de kommer att försöka avråda om de kan.
Men det de inte vet har de inte ont av om man säger så. Flört

/Elisa

Fielie
2009-11-17 20:45
0

Flört

[hakkapelitta]
2009-11-17 21:53
0

Nej, är man medlem i SVERAK får man inte låna ut för icke godkända parningar inom andra förbund.

Lejonhjarta
2009-11-18 00:22
0

Jaha så s..t sig d. Som sagts tidigare, fördelar å nackdelar m bägge förbunden.

kalindas
2009-11-18 00:43
0

Har mer fattat det som att SVERAK anser sig ha rätt att bestämma det. De kan knappas utesluta en medlem som lånar ut sin hane till ett annat förbund.
Däremot vill de gärna bestämma de sakerna. Vad jag vet (kan ha fel där) står det inget i reglerna att det är förbjudet att låna ut sin katt till en syskonras. Där stamtavlorna inte blir sverak.
Så jag tror Sverak enbart vill leka översittare, annars hade många uppfödare i Sverak blivit uterslutna. Då jag vet flera sådana parningar.

Sen väljer såklart ägaren om h*n vill göra en sådan parning eller ej. Vill man följa Sverkas regler om just den rasen. Så parar man det inte med en OSH t.ex.

/Elisa

yahtzeecats
2009-11-18 11:25
0

Välkommen till forumet, jättefina kattpojkar du har Glad

[hakkapelitta]
2009-11-18 11:26
0

#30 Jag har haft kontakt med SVERAK kring det här, och som medlem i SVERAK måste man rätta sig efter SVERAKS regler. Om du vet flera 'sånna' parningar så kan det röra sig om att man sökt dispens, vilket jag inte tror är omöjligt att få. Själv tycker jag det är ganska skönt att veta att jag inte får in FW på OSH som det så friskt blandas, eller silver på SIA alltför enkelt. Reglerna finns ju av en anledning.

kalindas
2009-11-18 11:38
0

De jag känner till har inte bett om dispens. De har bara lånat ut sina katter.

/Elisa

kattguld
2009-11-18 16:19
0

#8: Mer och mer att fundera över. Varför får man inte para med en röd? Är man rädd ta fel på en ur)dåligt maskad röd och en FW?

yahtzeecats
2009-11-18 16:34
0

Är ingen expert på området… har läst om detta ngn gång. Här är länkar till info om FW-avel:

FW x Oriental:

"It is unwise to mate a FW to an Oriental shorthair, because the Waardenburg syndrome gets
a chance to pop up again. With it come the partial or total deafness, the lack of fertility, the
metabolism disorders, etcetera. The blue-eyed whites that result of such a mating might well
be Oriental shorthairs under their white coats and have white-blue eyes, instead of being
Foreign Whites with double Siamese underlying pattern."

www.foreignwhite.nl/FWBerntropenglish.pdf

FW x rödmaskat etc:

"Never combine White X Red or Tortie as this too strengthens the Waardenburg Syndrome."

http://www.foreignwhite.nl/general_info.html

kattguld
2009-11-18 16:40
0

#35: Yahtzeecats: Tack för snabbt svar! Jag ska titta på länkarna också. Glad

yahtzeecats
2009-11-18 16:40
0

Det låter ganska hemskt Förvånad Vågar jag fråga varför IDP tillåter det? Är det bara ibland detta syndrom dyker upp?

kalindas
2009-11-18 17:04
0

Det är lite olika från klubb till klubb. SES tillåter inte dessa parningar.

Ska läsa på lite om rödmaskat som du länkat in, då jag förstått att att det är någon gen som kan bli fel där.

Ang. para FW/OSH bör man såklart tänka på vad man gör. Risken är som skrivs ovan att det kan dyka upp katter med dövhet osv…
IDP (alla klubbar) godkänner inte vita blåögda OSH och oddeye vit OSH. Den första är ju en självklarhet. Låt säga att jag skulle göra kombinationen FW/OSH och få en blåögd katt. Hade DNA testat den. Skulle det visa sig att det inte var en FW utan en vit OSH hade jag sålt den kastrerad. Samma med Oddeyen.
Mitt personliga intresse är ju FW och Vit grönögd Oriental. FW som ras vill jag gärna hålla "ren" dvs inte köpa in en katt. Som inte har OSH bakom sig.
Däremot skulle jag kunna tänka mig ta en kull för att få fram vita grönögda. Som jag sen hade använt i en egen linje.
Men så länge jag har svartvita silverkatter. Så är det lite väl mycket kaka på kaka. Att blanda in FW. Flört
Vill ha stenkoll på genetiken innan jag gör nåt sånt.

/Elisa

kattguld
2009-11-18 17:39
0

Hm. Hm. När jag började titta mer på länkarna Yahtzeecats delade med sig av stötte jag nästan genast på nedanstående (i kursivt) skrivning om faror med att para FW med OSH.

Googlade litet mer också; Det där Waardenburg syndromet medför tydligen inte "bara" dövhet, utan där finns också uppräknat fertilitets- och ämnesomsättningsproblem och bristande immunförsvar. (Och - på människor - problem med ryggraden.)

It is unwise to mate a FW to an Oriental shorthair, because the Waardenburg syndrome gets a chance to pop up again. With it come the partial or total deafness, the lack of fertility, the metabolism disorders, etcetera. The blue-eyed whites that result of such a mating might well be Oriental shorthairs under their white coats and have white-blue eyes, instead of being Foreign Whites with double Siamese underlying pattern. Sometimes the difference is very difficult to see, but most Oriental white's have a coloured patch on the head when born. These patches disappear with maturity. GCCF (in England) and Fife do not supply kittens from FW x Oriental breeding with a pedigree, but register them separately. I must admit that a white cat with green eyes is a beauty, but if you know that you can also get blue eyed and odd-eyed deaf cats in breeding with it, you must think twice. So, the best thing to do is mate your FW to a typy Siamese with deep blue eyes and a nice short coat.

kattguld
2009-11-18 17:51
0

Å så gick jag in och läste infon på grabben under Avelshanar i Katter.nu.

Att han vunnit pris för bästa blå ögon.

Har du någon riktigt bra ansiktsbild, jag vill se dem?Kyss

Fielie
2009-11-18 17:58
0

javisst

kalindas
2009-11-18 23:10
0

Håller med där. Skulle jag göra en sådan kombination så är det för att få fram de grönögda. Blir det vita med blå ögon (som inte är FW i ett DNA prov). Så kastreras de direkt.
Tanken från min sida om jag skulle göra en sådan kombination. Så gör man den bara en gång.

Förra året var fråga om blåögda vita Orientaler och Oddeyd vita Orientaler uppe på IDP mötet. Motionen gällde att godkänna dessa katter.
Då tyckte jag det skulle vara helt ok med oddeye, men var redan då emot blåögda. Efter läst på mer är jag glad att dessa två inte är godkända färger och automatiskt blir lagda med avelsförbud.
Däremot är vit grönögd Oriental godkänt.

Bild på min Spokie.

Han hade en oddeyed syster. De föddes från en "hoppsan" parning och sattes då med avelsförbud.
Fler bilder på han och hans syskon finns HÄR.

Hade detta varit nu så hade jag bett om dispans för att avla på Spokie. Hade jag i nuläget ägt en FW hona hade jag inte backat för att ta en kull med en solid Oriental. Men som sagt blåögda och oddeye hade jag satt avelsförbud på.

Jättefin! Kyss
Hoppas verkligen att han får några kullar efter sig.

/Elisa

Corydoras
2009-11-19 09:45
0

#41Kyss
Oooh! Vilken blick. Den är nog lätt att fastna i.
Jag hoppas också att det blir några kattungar efter honom. Har du kontakt med någon FW-uppfödare som intresserat sig för honom?

Fielie
2009-11-19 14:30
0

Jag har ingen kontakt med andra FW uppfödare, men det är några som har hittat honom under avelshanar, de frågar inte efter hans tjänster utan efter avkommor.Skrattande Det känns jätteroligt. Förhoppningsvis kommer hans första avkommor om nåt år eller så.

prodigy
2009-11-19 14:41
0

#42,#44, vilka stiliga herrar!

kattguld
2009-11-19 16:34
0

Instämmer med föregående. Det är något speciellt med dessa snövita kissar Kyss

Lejonhjarta
2009-11-19 17:17
0

Men hur är det att para med en blåskölpadda? Är det ok. Hon har ju rött i sig.

SacredSouls
2009-11-19 17:22
0

#47 Nei ikke skilpadde heller. Se linken #35 la ut Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2009-11-19 18:15
0

Du kan ju para Ögat (eller vad hon nu hette?) med honom…Glad

/Elisa

alltidsiames
2009-11-19 18:56
0

Hahaha, Fisen heter hon väl, det är ju jag som har Ögat!

kalindas
2009-11-19 20:03
0

Alla dessa namn..Flört

/Elisa

Lejonhjarta
2009-11-20 00:07
0

#50 Jepp Fisen e d. Fast man skulle ju kunna kallat henne ögat. Hade ju varit mer passande.Flört

#48 Jepp såg d nu. Tack! Men hennes dotter är brunmaskad (Fisen), hon skulle kunna fast hon har en skölpadda till mor? (å bruntabby till far) Vad kan det bli av detta?

Fielie
2009-11-20 00:21
0

Tror inte det skulle vara nån fara så länge det inte är röda gener, och att det inte är direkt parning mellan fw och tabby eller sköldpadd

kalindas
2009-11-20 01:26
0

Visst kan du utan problem par Fisen med en FW. Hade jag inte haft huset fullt. Så hade jag stått först i kö på en FW hona…Glad

/Elisa