Vaksinering/Levering
Jeg vil ikke spore at tråden med utstilling,men kom på et interessant tema i et av Røvardotters svar
- Når begynner dere å vaksinere kattungene?
- Hvor mange vaksiner får dem?
- Når er dem leveringsklare?
Hos meg så starter normalt 1.vaksinering et sted mellom 10-12 uker. Jeg vaksinerte enda tidligere et kull,da vi hadde en syk MCO. Men da ble dem levert med 2 vaksiner og pålagt å gi en 3.
Jeg ser an hvor kattungen skal.Skal den ut på en lenger reise,til et annet oppdrett så er det en selvfølge at dem får begge vaksinene,og blir gjerne holdt igjen hjemme litt ekstra.Fordi jeg har mest erfaring med,dersom der kommer en bivirkning,så kommer den gjerne på vaksine nr 2.
Så mine kattunger er leveringsklar tidligst 12-13 uker.De aller fleste flytter et sted mellom 14-17 uker. Jeg føler noen har 12 uker som en magisk alder,da er dem flytteklare. Jeg vil ha dem lenger hjemme.Dels for deres egen skyld,kattemor sin skyld,immunsystemets skyld ikke minst,og at vaksinen får tid å sette seg.
Jeg ble forklart helt i starten i mitt første møte med oppdrettere at vaksinene virker ikke optimalt heller om dem settes før katten er 12 uker.Veldig mange vaksiner anbefaler også vaksine produsent samt mange dyrleger som følger produsentens råd med å vente såpass.
Felo Vax vaksinen kan gies( I Norge) helt ned i 6 ukers alder om en har en grunn for å vaksinere så tidlig,men da skal det altså settes 3 stk totalt for best virkning.
Jeg har utrolig respekt for vaksiner og også de skumle bivirkningene som kan komme,også i samband med flytt og ev stress. Jeg har jo selv mistet en kattunge jeg skulle kjøpe pga vaksine som ble satt litt yngre enn 12 uker.Katten ble alvorlig syk og døde. Nå hadde heldigvis ikke kattungen flyttet hit,da hadde jeg følt veldig ansvar.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Jag vaccinerade mina två idag, de är 9 veckor och jag kommer leverera dem vid 14 och 16 veckors ålder, är det tänkt. Jag valde att vaccinera nu och sen andra vaccineringen enligt rekommendation av veterinären vid 13 veckors ålder nästa gång.. och sen håller jag dem hemma någon vecka efter vaccinering för att se hur de reagerar och mår av vaccinet.
De fick Nobivac Tricat, för jag har inga dåliga erfarenheter av levande vaccin, men utav avdödat har jag det.
Jag har inte avmaskat mina kattungar heller, och kommer inte att göra, apropå. Istället har jag använt kollamasken!
Angående leverering så kommer jag att hålla på mina kattungar tills rätt köpare dyker upp, hellre än att sälja dem bara för att bli av med dem och sen se dem hamna på Blocket efter ett halvår 

Enligt Dr Susan Little ger vacciner på kattungar under 16 v ålder bara skydd i fyra veckor, därefter behöver man fylla på med en till spruta för att de inte ska vara oskyddade. Hon menar att man kan ge flera vaccinationer innan kattungen är 16 veckor men det är väldigt viktigt att den sista vaccinationen ges vid 16 veckor eller strax därefter för att den ska få ett varaktigt skydd fram till nästa vaccination vid vuxen ålder. Det är ett råd jag tänker ta till mig och rekommendera kattungeköpare att följa även om kattungen har hunnit flytta innan dess. Det är pga denna upplysning som jag heller inte tänker rekommendera någon att ställa ut sin katt innan den har blivit fyra månader gammal.
Jag har vaccinerat den här kullen jag har nu vid 7 veckors ålder och kommer att ge en spruta vid 11 veckors ålder. Jag funderade mycket på om jag skulle våga vänta längre med att ge första sprutan men vågade inte. Troligen kommer ungarna att flytta vid 13-14 veckors ålder eftersom det blir mitt i semestern och människorna kommer att kunna vara hemma med sin nya kattunge då. De kommer att säljas som sällskapskatter och inte ställas ut. Det blir då fem veckor mellan vecka 11 och 16 men jag räknar med att det ska fungera ändå, tidigare har jag inte rekommenderat en extra vaccination och det har ändå fungerat så detta blir bara som en extra säkerhetsåtgärd. Jag har använt avdödat Felovac PCT och fick inga biverkningar på första sprutan, ja de blev lite sömnigare men jag märkte ingen annan effekt. Jag har dålig erfarenhet av levande men det berodde troligen på att den veterinären inte var så skicklig att ge vaccinationer och det kom ut en droppe i luften. Den erfarenheten har dock gjort mig rädd att försöka igen. Om de misslyckas med att ge avdödat är det inte lika farligt. Den här gången var det en djurvårdare som gav vaccinationerna och inte en droppe kom utanför så det var skickligt gjort och är troligen anledningen till att jag inte fick några biverkningar. Det var också något som Dr Susan Little tog upp när jag lyssnade på hennes föreläsning tidigare i år; att det är mycket viktigt att man inte spiller någon droppe i luften för då kan kattungarna bli sjuka av det.
Tidigare har jag gett Fevaxyn Pentofel till kattungar men jag kommer bara att ge det till kattungar som ska användas i avel framöver och då inte vid första sprutan. Jag kommer att behålla en unge i den här kullen och den ska få det vid 11 veckor och vid 16 veckor. Mamman till kullen revaccinerades samtidigt som kullen med Fevaxyn Pentofel, hon har aldrig haft några reaktioner på detta vaccin.
En annan viktig sak som Dr Susan tog upp är att vaccinerna inte ger ett omebelbart skydd, avdödade tar längst tid på sig att ge effekt, det kan ta upp till 2 veckor. Därför bör man inte låta ungarna flytta innan vaccinet har hunnit verka. De vaccinationer jag kommer att ha gett ungarna innan flytt bör alltså ha hunnit göra effekt innan flytt. Så har jag även planerat och gjort tidgare.
Ingen andre som har noen meninger?
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Väldigt intressant! Jag puttar upp tråden.