Svartspottade orientalhanar?
Finns det några fertila svartspottade orientalhanar som vi vet om? Kollar läget bara…blink, blink.
Köpa eller till avel?
Brun/svartspottade hanar finns det väl annars lite varstans.
/Elisa
Till avel nästa höst isåfall.
Du har ju Rollo. Pappan till mina kattungar. Men han är classic tabby. Bli ofta väldigt vackra spottar om man använder en tabby.
Han är väldigt lik Elliot i typen.
Högbent, stor katt, superpäls, gröna ögon och en superprofil. Nackdelar är väl något små och högt placerade öron. Men allt beror ju på vad man vill ha. Jag tycker Rollo är väldigt vacker.
Vet ej hur länge han blir fertil.
Han bor ju för dej, relativt nära. Sen kan det finnas brunspottar längre upp i landet och självklart fina i Norge.
Sen vet jag en blåspottad hane från Okonor också.
/Elisa
Glömde Manne (Mancdrake??) kan inte namnet riktigt. Den snygge chokladclassicen hos Noninomos. Men tror han skulle kastreras ganska snart.
Kanske någon av hans barn är fertila till nästa höst?
/Elisa
Blåspottad låter vackert. Jag vill para min bruntabby nästa höst och hon har spottar under.
Ja Manne ska kastreras men han är ju inte brunspott så han är ju inte intressant ändå. Jag vet faktiskt inte om några… jo är inte zandrinos katten brunspott, han som bor i Stockholm med en bicolor.
#5 men nu pratar du ju om blåspottad, om du ska para en bruntabby hona så är det nog bättre du letar efter dilutionskatt att para med. Bär din hona blått, vet du det eller tänkte du chansa?
Pacino är chokladspottad och kastrerad.
/Elisa
Aha synd!
Jeg har jo Major her da. Men han blir ikke lånt ut på lenge enda. Han er brunspottet. Ikke overhode show type,men super stamtavle:)
Planen er å bruke han på Maiden og Fashion,muligens på Bosse-døtrene,så skal han få seg chip. Har flere planer senere for han,men jeg tør ikke sette i chip på han før jeg har noe etter han.
Bebiser kan han lage,det gikk jo bare ikke så greit for Zalinaz i sin tid,så derfor har jeg ikke fått brukt han mere selv enda:)
Han er 7 kg tung,supersnill og markerer ikke, og blir 2 år i april. Jeg vet ikke når chippen blir satt inn på han enda,så enda er det for tidlig å love at han er parrings dyktig neste høst.
Vi bor helt nede på Sørlandet. 1.5 t fra Kjevik flyplass - Kristiansand.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Om allt går enligt planerna, så ska våran Oda, blåspotted, paras med en blåspotted hane. Då blir det ingen brunspotted, men blått och ev. lila. Håller tummarna att hanen bär på classic
Jag njuter och antecknar. Jag vet inte om min hona bär på blått men jag bär på en hemlig dröm att skaka fram en Merikissan Lauri ur henne. Se bilder hos Sandvretens. 

Sen kan jag sluta med avel
. Sen har jag fått allt. Fast en bicolour eller harlekin kan också bli ett mål. Sen kanske man är nöjd. Eller kanske…hahahaha.
#9 Major…åååh…han har snygg kropp…
#11 ja du det känns som om du har drömmar om mycket. Jag tycker nog att du ska rikta in dig åt ett håll för att nå något mål istället för alla möjliga för det kan lätt bli pannkaka då. Tycker att drömmar om brunspottar och harlekin inte riktigt går ihop.
Jobba utifrån vad du har för grundmaterial - det tycker jag är ett bra råd till många. Avel är långsiktigt och se till vad era katter har i sin stamtavla och hur uppfödare innan har tänkt just i era stamtavlor, innan ni kanske vill göra amerikanskt typade bicolors utav en gammal nordisk siameslinje tex. Verkar bättre då att köpa sig ett mer lämpligt grundmaterial - eller? detta var nu bara ett exempel.
Jag har en vän till mig tex som så gärna ville göra tabbysiameser med tickat som bottenmönster för att få ett så jämt kroppsmönster som möjligt. Bra tanke, ja. Men att då göra det med katt ifrån mig tyckte jag var fel tänkt - jag försöker ju förstärka mönster och jobbar mig bort från tick, bättre då att köpa sig en katt som redan har tick i sin stamtavla tyckte jag. Förstår ni vad jag menar? Om man har ett mål så blir resultatet bättre ju bättre material man har.
Jag skrev det där lite skämtsamt för vi människor vill bara ha mer och mer ibland. Man sätter upp ett mål och sen plötsligt vill man mer.
Ja det känner jag igen, ibland får man hejda sig ;-)
Rollo är pappa till min lilla Sadie. Jag har inte träffat honom, man hans dotter är i alla fall oerhört trevlig. Hon pratar mycket, busar mycket och kelar mycket. Hon är också lättsam att ha ihop med andra katter och har visat väldigt fint temperament t.ex. på utställning. Det är verkligen en tjej att älska.
Vem är det som äger Rollo och har de någon hemsida? Verkar spännande!
Hur är det med svarttickade orientaler då, känner vi till någon sådan gentleman med kulorna i behåll?
Hun har brunticket hannkatt :
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
www.jackpotts.com äger Rollo
Fast vill du att kattungarna ska se ut som Sandvretens så är han nog fel. Men han ger superfina mönster i arv och gröna ögon.
Blåspotten jag nämnde ovan bor där också.
Kom att tänka på den killen i natt då jag själv funderade på pojkar till Ellie. Fin katt det också.
/Elisa
De andra är också jättefina men jag gillade Hi Tor´s hane bäst!
Kattilan Mara Katti ser ut precis som i mina drömmar och fantasier! Vilken katt!
Herregud så vacker! Måste kolla släktskapet.

Men om du vill ha spottar kanske inte tikkat ær så lurt… Men det ær ju bara min synspunkt. Fin katt ær det då.

Ta en funderare på om du vill ha katter med vackra spottar eller en mönstrad katt med läckra öron…
Vill du ha tickat så har du ju fördelen att kattungarna efter Obi antingen är tickade i sitt tabbymönster eller bär på tickat. Då Obi är tickad. Även Obis pappa som du gillar är bruntickad.
Kanske det är just tickat du vill ha?
Ännu ett vackert Rollobarn. 
/Elisa
#22 Mycket vacker!
#23 Kan man vara både spottad och tickad? Isåfall är det nog det jag gillar:-)
Min hona är bara 14 veckor så jag hinner lära mig mer tills det är dags och ni är duktiga lärare! Jag lär mig så mycket på det här forumet.
#24 I början talade du ju om "lasse" som är en tickad katt, så då är väl inte tickat fel att du jobbar mot då.
Men det är svårt att få bra tickat det är lätt att det är mer en dåligt spottad katt eller en dåligt tickat katt, rena rama mixen dem i mellan och tro mig då får du lite problem. Vissa domare säger tick och andra spott.
#25 hihi, vem är Lasse?
Obi's pappa
/Elisa
Kallas han för Lasse? Gud så charmigt. Han är så vacker så jag får ståpäls när jag ser honom på bild.
#28 Då skulle du träffa honom då. Han är lika underbar i sitt temperament som Obi. Nästan iaf….
Myyyyyysiiiigt. Men vi kan inte para Pang med farfar Lasse.
#30 Nej, verkligen inte. Han är nämligen kastrerad nu. 
Pang ska ha en n25 tickad oriental med spottar och det finns väl inga såna. Hon hamnar på glasberget som matte.
Finns nog massa tickade med spottar. Dvs spottade med dåliga spottar eller tickad med dålig tickning…
Satsa du på snygga tickade katter. Så de liknar abbesinier i mönstret.
/Elisa
Jag spanar vidare, man vet ju hur fort tiden går.