Siames iFokus

Siames

Etikett: avelshane
Läst 2650 ggr
Milliusgarden
0

Avelshane i Eskilstuna SIA brunmaskad

Finns en på 12 år men är dyrare än katter med titel? Dom vill ha 800 i språng och 1000 per kattunge. Han är aldrig utställd ens… En del drömmer verkligen!

Attacks
0

Det er jo ikke titlene som normalt teller,men ev utseende og egenskaper katten har og hva egenskaper som finnes i stamtavlen. Stamtavlen er jo det viktigste syns jeg.

Jeg stiller normalt ikke mine til ulike titler,men det har hendt jeg låner ut hannkatt til noen få hunnkatter utenfor mitt eget oppdrett. Jeg ville tatt samme pris uansett om han hadde tittel eller om han så var stilt til toppsGlad

Personlig syns jeg at en hannkatt på 12 år burde vært kastrert for lenge siden,men prisen syns jeg ikke har noe å si. Den er ganske normal.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Nonimonos
0

Jag förstår inte varför du hakar upp dig på titlar. Detta är inte hundvärlden. En titel hit eller dit har oftast ingenting med kattens kvalitet att göra utan bara ett tecken på att ägaren har stor plånbok och tycker om att ställa ut. Det finns extremt otypade kat 4 katter som utan större problem tar sig upp till IC eller tom GIC. Vissa domare är alldelses för snälla tyvärr.

Du ska titta på stamtavlan och du ska se till hur katten, föräldra djuren, syskon, avkommor m.m ser ut och mår. Är det sunda fina linjer, har katten det som din hona kanske saknar osv spelar titlar ingen som helst roll.

Vad har din hona själv för titel??? Kan man ju undra då om du är så upphakad på sånt.

Nonimonos
0

Sen en sak till. Det priset är ett ganska normalt pris och det har vilken hankattsägare som helst befogenhet att ta! Det är upp till honkattsägaren att välja att betala för tjänsten eller skaffa sig en egen hane.

MijmuPix
0

Jag tycker att det verkar vara ett ganska normalt pris för en parning/kull, jag har sett betydligt högre priser än så.
Håller med # 1 & 2 vad gäller det här med titlar kontra hankatten och dennes linjer bakåt, # 2 sammanfattade det väldigt bra.

Zandrinos
0

Dom flesta hanar är betydligt dyrare. Utställningstitlar är inget jag bryr mig om.  Är det en trevlig hane med intressant stamtavla och inga synliga defekter, så är det okej.

yahtzeecats
0

Tja, om det är den katt jag tror så är mammans kullsyster vinnare av Årets Katt-titel, och pappan far och farfar till otaliga BIS-katter i flertalet länder.

Vem är det egentligen som drömmer…

Avions
0

Tja titlar kan man inte gå på när man avlar. Man får sitta och studera stamtavlor och leta efter en typ man gillar och har förtjänster där ens egna katt brister. Man kan hitta många bra katter som aldrig satt sin tass på en utställning. Och priset var väl absolut inget att reagera över!

Millimina
0

Har en kompis som letar hanar som INTE är ställda så mycket samt har få eller inga kullar efter sig. Nu har hon NFO så det finns lite mer att välja på… Flört

Corydoras
0

Håller med Yathzeecats. Om du är ute efter en hane med höga titlar men lägre avgift än 800kr+1000kr så är det kanske du som drömmer. De finns, men de är inte många.

Tar själv liknande pris på min hankatt som ännu inte har några titlar. Inte någon som har klagat på priset än. Dock hade jag halva priset när han skulle möta sin första hona (som en vän till mig har), men det var för att han var ung och oerfaren då.

Det kostar att ha en hane. Skulle jag vilja tjäna pengar på det skulle jag behöva ta ett mycket högre pris. Jag har ingen egen uppfödning. Jag har honom fertil endast för att jag intresserar mig av siamesrasen och anser att en trevlig och defektfri hane med fin stamtavla kan gynna rasen som han hålls fertil ett litet tag.

Milliusgarden
0

Hade en GIC*S jag tog på henne som tog 800 + 600 en frisk och kry katt. Som uppfödare kan jag absolut förstå du försvarar din katt. Men titel har betydelse! Iaf vad det gäller pris…. Jag är realist. MVH Monica

[hakkapelitta]
0

Så när flertalet uppfödare som sysslat med uppfödning på siameser och orientaler i flertalet år säger att titlar inte har med priset att göra, så menar du ändå att titel är det som ha betydelse för priset?
Inte vet jag vad det är för realism du hänger dig åt, surrealism kanske?

kalindas
0

Jag måste säga att jag är imponerad av att det finns 12 åriga hanar som fortfarande är fertil. Går han inne i huset är det ännu mer imponerande…Glad

/Elisa

tuska
0

Den SIA fertila 12 åriga hanen är jag intreserad av stamtavlan på .

Om han har tidigare kullar, mycket intresant tyckte jag.

Frisk och kry 12 åring som inte strilar är ett värdefullt ex.

Zandrinos
0

#12 Bara detta borde höja prisetSkrattande

yahtzeecats
0

Han är 1 år och inte 12… om det är den katt jag tror…

Det är självklart lättast att avla utifrån kriterierna titel och parningspris. Då behöver man inte sätta sig in i  stam och linjer, vilka linjer som kan passa ihop, vilka egenskaper som nedärvs. Endast om man är osäker på vad som är en bra siames utseendemässigt enligt standard, så är titeln en trygghet.

Finns det verkligen billiga(re) hanar så är det väl bara att välja dem, då behöver det ju inte annonseras alls här.

AngelsCo
0

800+1000 är i mina öron långt ifrån orimligt. Oavsett om katten är utställd eller ej. Det handlar snarare om huruvida man verkligen tror på kombinationen.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Juliette-
0

Du är otrolig.. Antingen vill man låna en hane och accepterar priset eller så letar man vidare.. Är priset det viktiga kan du ju låna vilken hane som helst.. Jag trodde typ och stamtavla var det viktiga och göra bra kombinationer men för dig verkar priset vara det viktiga

Caroline22
0

Super billig!!

Jeg tar MYE mere for katter som kommer til min hannkatt!!

MEN så tar jeg NESTE ikke i mot katter til parring daOskyldig Skjønner du ikke hvor mye arbeid det er og ha en hannkatt!?? Det at katten IKKE er stilt er bare bra i mine øyne. Tenk ingen bassilusker fra utstilling daSkrattande

Nei tror du skal være happy med den prisen jeg, det hadde jeg vært!!

Milliusgarden
0

Jag ber verkligen om ursäkt för att göra er så upprörda! Ber om ursäkt till Neo också som jag skrev om. Jag betalar mer än gärna när det är något speciellt jag söker. Har haft ganska mycket tur hittills och träffan uppfödare med priser som 800+ 600 och då har dom haft titel. Det är ett plus i kanten ju*S

Så glöm vad jag skrev. Ni väljer själva vad ni vill betala, liksom jag. Det är ett fritt land:) Lycka till allihop. Ni är duktiga som har hanar och det är tur ni finns ABSOLUT! Så glöm tråden och gå vidare…

MVH Monica

Attacks
0

Det beste for deg muligens,er jo å kjøpe din egen hannkatt,om du har mer enn 1 hunnkatt i avl selv. Men det er slett ikke alltid like enkelt å holde hannkatt fertil.  Jeg har bare til dags dato alltid hatt flaks med mine som nesten aldri har markert. Men kjøper du egen hannkatt så blir det kun et engangsbeløp om katten ikke pisser ned hus og hjem,og det må pusses opp….

Jeg syns det er bra det koster litt,både med parringer og at prisen på kattunger har steget. Ikke for at jeg som oppdretter skal  tjene noe mer på det,men jeg syns rasen er verd det. Hvorfor skal kat IV katten være en billig-rase?

Jeg har kun hatt import hannkatter,og dem har slett ikke vært gratis å kjøpe eller få hjem til Norge. Nå holder jeg først og fremst hannkatt for eget oppdrett,men kan hende jeg noen få ganger låner ut katt. Jeg tar også MYE mer betalt enn de tallene du har funnet rimelige,de få gangene jeg låner ut. Og det er ikke for å tjene på parringeneGlad

Mine har heller ikke flotte titler,for det er ikke det som betyr noe,det er stamtavlen.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

yahtzeecats
0

Hej! Jag tycker inte att du, milliusgarden, behöver be mig om ursäkt, men däremot tycker jag om detta är ärligt menat att du ska maila till hankattens ägare och be om ursäkt. Det är dem som du har behandlat illa genom att på ett offentligt forum antyda att de är idioter som tar för mycket betalt för parning. Om det är så kattägare blir bemötta när de försöker hålla unghanar fertila och kan tänka sig låta dem bli pappa, tror du då att det kommer att finnas några hanar alls i avel i framtiden som du och andra kan få para med?

Jag tycker de tar mycket rimligt betalt. Du får gärna ha en annan åsikt, men nu har du till och med talat om vad katten heter och var han bor. Tror du inte att de tar illa upp när de hängs ut på ett så negativt sätt av dig? På ett offentligt forum??? Att böla här om att bli förlåten hjälper inte dem, för de är inte med på det här forumet. Men de kommer att höra detta på omvägar, bli ledsna och inte fatta någonting. Allt de gjorde var att erbjuda dig att det var OK att para med din hona.

För min egen del tycker jag att du ska tänka på att när du frågar efter tips på hanar, och får tips om detta från t ex mig, så kostar det inte så himla mycket tid och ansträngning att i alla fall skicka ett svar och tacka för tipset. Gjorde du det? Nej. Inte ett ord!!! Utan det du gjorde var detta - snacka skit om hane och ägare på ett forum där inte ens ägarna är med.

Så i framtiden tycker jag du ska försöka lära dig att det kan ses med positiva ögon att i alla fall tacka när man får svar på en fråga man ställt. Tänk att det inte är självklart annars att människor ska anstränga sig för att hjälpa.

Denna kommentar har tagits bort.
Lejonhjarta
0

Visst kan de vara lättare försäljningsargument om bägge katterna har massa titlar, men det är nog bara till fok som är okunniga å vill stoltsera m nått fint. Annars tittar nog dom flesta på hur själva kattungen ser ut å hur stammen/kombinationen ser ut.

Om det är dyrt eller inte ska ja inte uttala mig om, vi har haft såna disskusioner här tidigare. Men att hålla hankatt, speciellt om man har honom som familjekatt, är ju inte helt enkelt.

Är det en IDP-katt så är det ju inte heller så lätt att skaffa titlar då vi inte har så många utställningar att åka på. Katten kan ju vara hur fin som helst och ha bra stam trots detta.

Är man inte nöjd, leta vidare.Glad

Milliusgarden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Allt har löst sig nu och jag har bett alla om ursäkt! Neo är en ung katt med en jättefin stamtavla så vi ska använda honom sen. Tack ni LÄXADE upp mig lite:)

Med vänliga hälsningar Monica och Katterna

yahtzeecats
0

Hej, jättetack Milliusgården för att du mailade dem ursäkt och förklaring! Är jätteglad för det. Missförstånd händer och huvudsaken är att det blir bra till slut.

Önskar ett stort lycka till med allt! Glad