Siames iFokus

Siames

Etikett: avel
Läst 1780 ggr
Lejdet
0

Vad tänka på inför avelshanne?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, min underbara choklad OLH-hanne Casper börjar att bli rejält könsmogen och jag tänkte börja att ta emot honor om nån är intresserad?

Jag vet att och jag bör veterinärbesiktiga honom innan och kolla testiklar etc. men ska man också ta några prover? FIV, FELV?

Hur gör jag för övrigt, scannar jag hans stamtavla och lägger in i avelsannonsen eller?

Vad bör jag ta i språngavgift och per kattunge?

SacredSouls
0

Du kan scanne inn stamtavlen og sende den til Pawpeds

http://www.pawpeds.com/

Når den har blitt lagt inn der kan du bare linke til den i din annonse.

Ja Fiv/Felv er vanlig å ta av prøver.Noen tar også klamydia. Ellers ha helseattest klart uten anmerkninger.Passe på at vaksinene er i orden.

Bestemme deg om du skal tilby at hunnkatter kommer hjem til deg eller om han skal reise til hunnkatten.

Ha parringskontrakt. Viktig! og ha alt avtalt og klart på forhånd.

Kommer ikke på noe mer sånn i farta jeg.

Når det gjelder pris så er det litt forskjellig og jeg vet ikke helt hva som er vanlig i Sverige. Det kan sikkert noen andre svare på.Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

tuska
0

Språnavgift 1000-1500   Endast en unge 1700 eller omparning.

kull över två ungar går på 3500 kr .  det är en vanlig summa man tar vid parning.

Lejonhjarta
0

Kollade flera hankattsägare när jag skulle leta sist å så dyra var dom inte. Inte någon faktiskt. 800-1000kr  för en parning å 800kr för levande vid 5 v ålder. Lite upp och ner på siffrorna. Och det var både sverak å idp-hanar.

tuska
0

Vill man ha en fin passande hane så då tycker jag att ca 5000 kr för en parning är en blygsam summa för att hålla en hane.

Priset på att låna hane har stått stilla länge och priset på en unge har höjts.

MalinL
0

Vilken jättefin OLH kille! Kyss

Vid de få tillfällen då jag lånat ut mina hanar har jag tagit 800-1000 i språng och 800-1000 per kattunge.

Juliette-
0

#4 Ja jag är lite fundersam över KAT4 då skogkatthanar är dyrare att låna och den är billigare i inköp.. känns som det stått still länge i KAT4

Nonimonos
0

Ja ni jag har förundrats länge över hur det kommer sig vi följer inflationen och är villiga att betala mer och mer när det gäller kattungar men inte när det gäller hanar.

När jag började låna hane så kostade en kull i regel som en kattunge skulle ha kostat mig att köpa - vilket jag tycker är helt rätt - för grundtanken med att para är i mina ögon att spara en avkomma. Och om jag sen får fler ungar som jag kan sälja så kan det förhoppningsvis gå jämt upp i kostnad. Men jag har inte vågat ens tänka på att ta så mycket som 7000 för en parning - korkat ja visst! Jag har fegat och tar istället 1500:- för parninge och sen 3500 för kull när dom är 3 veckor. Får du ingen eller bara 1 unge så får du para om.

Så jag skulle vilja slå ett slag för höjning utav hankattpriser.

tuska
0

Lina  Vi har diskuterat det här förut att vi tycker båda att parningsavgiften ska vara priset av en kattunge.

Priset av en defektfri kattunge är ju 7000 idag

Nu har jag ingen hane ännu men har varit beredd att betala för att låna.

Juliette-
0

Det verkar som ni är mer för fast pris än pris per kattunge?
Har ju förfrågningar på min hane och jag tror väl folk kommer undra vad jag vill ha för parningen.. har dom flesta fast pris eller?

Zandrinos
0

Det är upp till hankattsägaren om hon/han vill ta per kattunge eller fast pris. Jag tycker att även priset får bestämmas av hankattsägaren, det är som sagt inte lätt att hålla en avelshane.

Lejonhjarta
0

Vet att en del säger att rek. pris e 7000 men hur många tar det å hur många får det! Även om dom e perfekta. Speciellt nu när svångremmen dragits åt hos alla människor pga nedskärningar i personal etc. Tycker själv det är på tok för dyrt.

tuska
0

# 11   Vad tycker du vore ett lämpligt pris för en Siames/orental ?

Det är inte dyrt i jämförelse med andra raskatter.

Priet av två kattungar då sänker jag priset samt en defekt.

Vill någon ha en billig katt hänvisar jag till hemlösa hittekatter som jag värnar mycket om.

Lejonhjarta
0

Då jag själv sitter å ska sälja nu så har jag ett längre tag kollat med olika vad dom tar och mellan 5.500-6000 har detta legat på. Har faktiskt aldrig (innan detta) stött på någon som sagt rätt ut att 7.000 tar vi. Menar du att alla raskatter kostar 7.000? Jag är ledsen men jag tycker det är dyrt trots att jag ska sälja själv och jag har inte fått den uppfattningen om priser på andra kattraser heller. Då har väl folk inte talat om rätt utan vill att jag inte ska hålla mig till "rätt prissättning". Bara att beklaga. Håller helt med dig när det gäller huskatter/hemlösa katter, dom behöver åxå nån som bryr sig. Men jag tycker även priset på hundar har skenat iväg, speciellt som där är det poppisraser som dom får fantasipriser på. Å vilka som är poppisraser kommer ju å går. Är kanske inte fullt lika vanligt hos kattraserna.

tuska
0

# 13   De finns allt uppfödare som kan klämma till med 10000 för en Kat 4   Om det  nu är en eftertraktad unge (stamt.-utsende)

Och vem köper den katten då….  Jo uppfödareFlört

MalinL
0

Det är ju fri prissättning så man får ju naturligtvis ta vilka priser man vill. 1000 kr eller 10 000 för en parning, det är upp till ägaren och de som är villiga att betala.

Jag har ju en liten ras och har inte lånat ut mina hanar mer än två gånger, ofta lånar man väl ut om man tror att det kan bli en bra kombination och kanske kan man själv få tillbaka något därur.

Personligen så känner jag som hankattsägare (och honkattsägare) att det i huvudsak är honägaren som står för riskerna.

Visst kan man sälja hela kullen och förhoppningsvis gå jämt upp (inräknat hanavgifter + allt annat), men det är väl inte helt ovanligt i dessa tider att man blir sittandes med en eller flera kattungar som blir äldre och slutligen ändå inte säljs till fullpris. Kanske får en eller flera ungar någon defekt, kanske blir kullen sjuk osv.

Därför har jag någon gång även satt ett tak till honkattsägaren så att denne inte ska behöva betala för mycket, även om det blir många kattungar.

Kanske är det dusnällt av mig eller så, jag vet inte. Flört

hecajon
0

Vilket parningsavgift skulle ni ta om hankatten ej kommer att hållas fertil för eventuell omparning och att honkattsägaren har hanen hos sig vid parningen? (Så var det nu när jag parade Molly med Pacino)

Har ni skillnad i prissättning på parningsavgiften vart efter hanen blir mer meriterad?

#0 Kolla att det står med i stamtavlan att både testikel och navelbråcks undersökningen är UA, det finns kolumner för det.

tuska
0

jag skulle tro att det rör sej om 1000 kr att låna hanen fast det inte blev någe…. Men nu har du bebisar på G som tur är

hecajon
0

#17 Tycker jag lät lite mycket med tanke på att det är den summan vi betalat tidigare för att lämna bort honan(och man slipper fixa i ordning parningsrum och städningen i hemmet själv) och då ingick även omparning vid < 1st levande kattunge vid viss ålder.

Det ser faktiskt lovande ut på blivande bebis fronten, ta i träGlad

Klart att summan för parning ska följa summan man får för kattungar, ökar den ena så borde ju den andra öka också. Inte det lättaste att hålla en fertil hane kan jag tänka mig, men eftersom jag inte har någon hane själv så har jag aldrig tänkt på det.

Rithwa
0

# 7 Jag tycker också att vi skall höja våra priser på kattungar. 7000 kronor för en kattunge är inte det minsta lilla oskäligt.

# 8 Håller med dig helt och hållet, att hålla en hane fertil kan för många kanske rent ut av för de flesta föra med sig bekymmer med sprayning.

Jag tar en fast språngavgift och med en omparning. Jag har ej tagit emot honor hemma hos  mig.

Vi har alla olika åsikter om kattungepriser och språng eller parningsavifter det är väl upp till hankattägaren att bestämma sina språng eller parningsavgifter. Men jag tycker själv att priserna är låga.

Sveriges populäraste ras Ragdoll där kostar en kattunge mellan 6000-15000 kronor beroende på vilken färg dom har. Jag har för den skull inte sagt att vi skall ta 15000 kronor men en höjning vore på sin plats.

[lisme]
0

Her hos oss i nord er det slett ikke enkelt å selge orientalske kattunger og skulle vi tatt 7000 kr pr kattunge ville vi mest sannsynlig sittet der med hele kullet selv. Siden jeg holder på med en bitteliten rase, har jeg ikke tatt mer enn 1000 kr pr kattunge, maks 4000, når jeg har lånt ut hannkattene mine. Jeg har lånt dem ut til oppdrettere som er enda ferskere enn det jeg er, og en av grunnene til at jeg ikke har tatt høyere avgift er at jeg ønsker å være med på å legge til rette for at andre skal kunne starte opp med oppdrett av f.eks balineser. En gang lånte jeg ut en av hannkattene til en etablert oppdretter, men så slett ikke hensikten med å forhøye parringsavgiften.

Det er veldig mye enklere å selge en "pels"rase så som ragdoll, sibir, MCO og NFO enn kat. IV katter. At disse har en høyere pris, finner jeg helt naturlig fordi det hele styres av etterspørselen.

alltidsiames
0

Jag vill också påminna om att priserna är lite olika i landet p.g.a. konjunkturen. Det är säkert lättare att ta 7000 för en kattunge i Stockholm än i glesbygden där man tycker att 6000 är mycket.

kalindas
0

Tycker man bör gå lite efter vad det är för linjer på sin katt. Om det är import eller inte osv…

Att ta 7000kr tycker jag är aldeles för dyrt. Delvis för att många jag känner inte har de priserna på sina kattungar.
Har själv valt efter vissa funderingar att hålla mej på summan 6500kr.
Jämför man med hundar är det även betydlig mer kostnader på kattungar. Man har kattsand, två vaccinationer (hundar har bara en) och andra mindre omkostnader.
Kattungar drabbas även lättare av infektioner än hundar.

Ett rimligt pris tycker jag är mellan 800 - 1500kr per kattunge, beroende på linjer, hur ny hanen är och om den är en import.
Maxpris är viktigt och visst kan man för en extra fin katt sätta maxpris 7000kr. Men mer normalt och godkänt hade enlig mig varit mellan 5000-6000kr.

Sen ska det mycket till om jag ska betala en klumpsumma för en parning.
Detta då jag bara har en hona och de där "gratis omparning" inte är något jag skulle tjäna på om jag måste kastrera min hona pga av t.ex. kejsarsnitt.

Men viktigast av allt är att man hittar en hane och hankattägare man känner man kommer överrens på och kan lita på…Glad

/Elisa

Rithwa
0

#22 7000 alldeles för dyrt skriver du men 6 500 är en lagom summa det är 500 kronor emellan och 500 är ingen stor summa.  En deffektfri kattunga för 7 000 kronor är de pris jag tar oavsett om katterna jag har parat med är importer. En kattunge som har någon deffekt är billigare.

Parningsavgift eller språngavgift det är upp till hanägaren att bestämma det man kommer överens om är det rätta för det avtalet. Det viktigaste är väl att man är överens.

Själv har jag en språngavift och det har varit det jag känner är det rätta för mitt katteri.

Zandrinos
0

Summan av kardemumman….hankattsägaren bestämmer priset och man gör en skriftlig överenskommelse innan parningen.

kalindas
0

Precis..Glad

/Elisa

[hakkapelitta]
0

Jag har inga problem att betala en fast avgift på ca ett kattungepris 6-7000:- för en kull. No, no problema.

Jag tycker tvärtom, skönt med fast avgift istället för rörlig så vet jag i förväg vad kullen kommer kosta på den fronten. Jag betalade 1500+3500=5000:- för min kull, som bestod av två kattungar. (Med resor inkluderat, ca 7000kr)  Det borde väl räknas som en liten kull, och det sved då inte i vare sig mitt huvud eller min plånbok att betala de pengarna.

Rovardotters
0

Hankattägaren bestämmer priset och så får h*n se om någon är beredd att betala för det. Om man ska låna ut en hane är det smartast att fråga den man har köpt hanen av (om det är i Sverige) vilket pris som är lagom. Dumt att ta för lite men också dumt att ta för mycket för då kanske ingen vill/kan låna honom.Glad

Det är honkattägaren som tar riskerna runt dräktigheten och förlossningen och kostnaderna för kullen, det är också h*n som ska sälja kattungarna, med eller utan defekter.

Vanligast är det att man tar en språngavgift och ett pris för varje kattunge, ibland sätter man stopp vid ett visst antal kattungar. Jag har betalat för en hel parning en gång men det gör jag inte om: 4500 kr och då skulle jag få en omparning om det bara blev två eller färre vilket i sig var generöst. Men jag fick bara två levande kattungar varav en med defekt. Det var ett antal år sedan då kattungepriset var lägre och alla andra kostnader också så det var dyrt då och jag ville inte göra om parningen pga defekten. Det är många konstiga situationer man kan hamna i om man inte tänker sig för innan.Foten i munnen

Hanen ska vara id-märkt, ha testikelintyg och navelbråckfrihetsintyg. Han bör också vara nytestad för FIV och FeLV, honan ska också vara testad.

Liilu
0

Wow! In England it is still only 1500kr for the entire stud fee.

Liilu
0

My view on breeding cats is not about making money but to support my hobby and the cats I have. I think taking a huge price for a mating fee is unreasonable because the tom cat is likely to have a number of girls throughout the year and the price of his mating fee + kitten fees easily keeps my cat fed, watered, vet costs and even has paid for building his stud house. I also get to use him with my girls which saves me someone elses astronomical mating price. My mating fee is max 3500kr which I still feel guilty about since that is a massive difference to home where it was 1500kr max.

Juliette-
0

#29 Är det svenska pengar du menar då? Alltså dom 1500 är omräknat till kronan?

kalindas
0

Tror det är det hon menar. Glad

Läste ditt inlägg lite fel och trodde först du skrev svarta pengar…*hehe*

/Elisa

Liljekatten
0

Puttar upp detta inlägg eftersom det diskuteras parningsavgifter i andra trådar.

Lejdet
0

#32 ja det var värst vad diskussioner det varit senaste dagarna i ämnet.

Själv är jag beredd att ta mindre betalt första gången för att se vad han levererar för ungar men sedan tycker jag att ett pris på 1000 kr för språng och 1000 per frisk defektfri unge inte är nåt orimligt pris.

Det är ganska jobbigt som sagt att ha avelshanne, mer oro i huset, markeringar av revir etc. nu senast på mina soffor :-(

Eine
0

Parningsavgifter är alltid intressant.Jag tar 1000/1000 på en av mina raser.Det vill säga 1000 i språng,1000 per levande kattunge.Ingen omparning eftersom jag inte vill låsa mig med en hanne som kanske är stressad av att vara fertil.Språngavgiften tar jag för att hannen dels är testad mot Felv/Fiv /HCM,dels kan bli skadad eller sjuk vid parningen,vilket händer även om man är aldrig så noga.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Lejdet
0

#34 Vad är HCM? jag har bara testat mot FIV/FELV

alltidsiames
0

Jag avmaskade min hona innan parningen, tyckte det skulle vara pinsamt om hon hade spridit mer än kärlek till den lille gossen…

kalindas
0

En hjärtsjukdom. Det är bara ett fåtal inom Kategori 4 som scannar för HCM. Men inom rex och sphynx världen är det vanligt.

Lite svårt med HCM då din katt kan vara frisk första gången du scannar och flera gånger därefter. Sen kanske det visar sig att katten dör i det vid sex år ålder. Även om katten är friscannad hela livet, så kan den få barn med HCM. De barnen kan i sin tur ha fått barn innan det uppdagas.

När det finns ett fungerade DNA (inte bara till Maine Coon) så kan jag tänka mej att ta det. Men i nuläget känns det ganska onödigt.

/Elisa