Fodertillskott
Är det någon av er som har erfarenhet av att ge ett fodertillskott som heter Cystease till katter som har urinvägs besvär?
Hittat en länk om Cystease
Är det någon som känner till Ipaktitine? Vad jag känner till är att även det är ett fodertillskott, bra för njurproblem. Har någon erfarenhet av det. Hittar inte så mycket på webben om det.
Rithwa
Aldrig hört talas om det.
Det som ibland fungerat på katter med urinbesvär (om de inte är för allvarliga vill säga). Är foder med tranbär i.
Detta finns bl.a. i.
James Wellbeloved
Orijen
Precept plus
Olivers
Har en kompis som har en känslig katt och han fixar dessa.
/Elisa
Det var veterinären som berättade för mig om båda dessa fodertillskott för både urinbesvär och för njurbesvär och om jag förstod det rätt så skall Ipapkitine när dom njurbesvären inte har gått för långt.
Jag fick även tips frånen veterinär att ge c-vitamin för urinbesvär.
Rithwa

#2 Jag har på min veterinärs inrådan(efter kontroll om ev urinvägsinfektion) gett min Molly lite C-vitamin tillskott eftersom hon kissar väldigt sällan normalt men med jättestora klumpar när det väl kommer ut. Löper hon så kissar hon på allt och lite åt gången, låda, soffa, säng mm. Med P-piller kissar hon typ varannan dag och jättestora klumpar och nu med bebisar så kissar hon faktiskt helt normalt varje dag
Jag använder JWB som huvudfoder, kanske ska tilläggas.
Jag fick för många år sedan rådet av en uppfödare att faktiskt ge njurte för människor åt katter med urinvägsbesvär. Uppfödaren hade fått rådet av en siamuppfödare som hade erfarenheten att detta te hjälpte när inte antibiotikan gjorde det. Jag använde teet och det fungerade men så ändrades innehållet i det te jag använde och då funkade det inte längre. Så det gäller att hitta rätt te också.
Men har katten bakterier i urinen så måste den få en veterinärmedicinsk behandling med ett preparat som tar de bakterier som katten har. Först brukar veterinärer oftast börja med att ge en mer allmänt verkande antibiotika som Synulox. Fast ofta funkar inte den och då kan det vara bakterier som är känsliga för enrofloxacin som katten har problem med. Nästa steg blir då att ge katten Baytril. Tyvärr är en del veterinärer numera restriktiva med att skriva ut detta pga att katter kan få ögonskador och t o m bli blinda av enrofloxacin. Veterinärerna är rädda för att kattägarna ska ge katterna för höga doser av preparatet. Det gör att en del katter får lida onödigt länge innan de får den hjälp de behöver.
Jag antar att katten ifråga har fått lämna urinprov och att inga bakterier växte i detta. För Cystease har ingen som helst effekt om katten har bakterier i urinen. Det vet jag, för jag har provat detta.
Nu finns det ju massor av katter som har urinvägsbesvär där man inte kan hitta bakterier som bakomliggande orsak. Urinblåsan verkar sakna ett skyddande lager som ska finnas där (det är väl ungefär som att vara skinnflådd). Samma problem har människor och det är kvinnor som är överrepresenterade i det fallet.
Här har du en väldigt bra länk till ett arbete om katter som har problem med urinvägarna.
http://epsilon.slu.se/10113842.pdf
Enligt veterinär Anne-Marie Nilsson kan inte askorbinsyran i C-vitamin surgöra urinen hos katt. Tyvärr verkar veterinärer ofta ge detta råd som då är helt verkningslöst för katter.
Hon säger också att katter med urinvägsproblem bara ska äta två ggr per dygn. Maten får alltså inte stå framme. Detta för att urinen ska hålla sig sur.
Det där med att äta 2ggr om dagen var intressant och något att tänka på om nåt händer här. 
Vet att torrfodertillverkare säger att man ska ge fri tillgång. Just pga att det skulle vara bättre för katter med urinproblem. Stämmer det som veterinären säger så kanske vi gör helt fel som ger fri tillgång..
/Elisa
# 4 Mycket bra läsning Jag lusläste och skrev upp lite i min komihåg bok.