Försäkring - maxbelopp
Vad har ni era katter försäkrade till för maxbelopp?
Upptäckte att Agria har sänkt från 30000 till 25000. Och dom pengarna räckte inte långt vid en stor operation. Får "nya" pengar först i juni, det är en evighet dit.
Kändes inte så roligt att åka in med katten idag med blödande operationssår, när man inte vet hur om man har råd att lösa ut katten sen eller inte… :-(
Kommer att ändra alla mina katter till 50000 så fort jag kan. En av tre var försäkrad till det, de andra vet jag inte varför de hade så lågt belopp. Det är lätt vara efterklok.
Vad var det för en stor operation eftersom det kostade så mycket?
Hoppas att din katt blir frisk!
Skatan och hennes barn är försäkrade på högsta beloppet. Tror de andra är det också, då det inte kostade så mycket mer…
/Elisa
Alla mina 5 juveler är försäkrade till max belopp.

# 1 Dom har gjort en penisamputation.
Det gick på 20000. Då åkte han in akut tisdag, fick operationstid först på fredan, sen låg han inne hela helgen.
Och då hade han legat inne en vecka tidigare med kateter, men det fungerade inte.
Vad dåligt samvete jag får, att jag inte hade bättre koll på mina försäkringar….
Det var den lille killen, nu minns jag…
Så det räkte inte med kateter? Synd.
Har också aldeles för dålig koll på försäkringarna. Det var ren tur nu att jag fick ut på den när mina katter var sjuka. Men här fick jag ändå lägga ut omkring 6000kr i självrisker…
/Elisa
#3 Men den lilla stackarn, hoppas han blir bra nu i alla fall. 20000 låter väldigt mycket, varför väntade dom så länge??? Slipper du inte självrisken eller en del av den med tanke på att han varit inne så många gånger med kort varsel?
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Jag har mina försäkrade i Folksam och där kan man välja mellan 20 000kr eller 40 000kr. Jag har mina försäkrade för 20 000kr, men jag tror faktiskt att jag ska höja beloppet. Bra att du tog upp detta för det är så lätt att man inte tänker på det förrän det är försent och då står man där med skägget i brevlådan.

#4 Katter har för bra läkekött tydligen, i vissa fall iaf.
6000 i självrisker lät ju inte kul alls. Jobbigt med så stora oförutsedda utgifter.
#5 Länge? Menar du från tisdag till fredag?
Jo, vi åkte in på akuttid på tisdan för att han hade helt stopp och kunde inte kissa. Då satte de kateter igen och därmed blev det inte längre akut. Men de vill inte gärna skicka hem en katt med kateter och första operationstiden var på fredan. Och den tiden kunde han bara få om han var inskriven. Alternativet var att han fick gå hem med kateter och boka en tid den här veckan.
Betalade självrisken första gången vi var inne, tror inte de betalar tillbaka något av det tyvärr.
#6 Ja, det var lite därför jag tog upp det, så man kan se över vad man har. Eftersom jag inte tittat så noga på sista försäkringsbrevet trodde jag att jag hade 30000 som max iaf.
#7 Det var det jag menade, nu förstår jag. Tycker det verkar lite orättvist bara… ni får ju betala för tiden han ligger inne och hade dom haft resurser så det räckte till att operera tidigare så hade han väl inte behövt stanna så länge = inte lika dyrt. Men det är ju inte mycket att göra åt…
Behöver sätta mig och kolla igenom mina försäkringspapper, dom har säkert ändrat min till 25 000 också.
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Hos Sveland kostar det 100 kr till per år för att få 40000 kr ist. för 20000 kr. Så snål kan man bara inte vara om det väl händer nåt! Tänkte jag…
Med vänliga hälsningar Lisa
Har haft dem för 60 000 i Agria förut men det har sänkts till 50 000. Har alltid haft det maxbeloppet.
Har alla djuren förs. för Max veteriär beloppet 50000 med hög självrisk. Några av dem är livförsäkrade, avelsförsäkrade.

Alla mina katter har max veterinär, hade nog inte det från början men i samma veva som jag började ställa ut lärde jag känna en som är himla trevlig och som dessutom är försäkringsombud. Hon hjälpte mig med att fixa iordning alla försäkringarna samt att jag alltid har någon som jag kan rådfråga samt hänvisa mina kattungeköpare till
.
Ungarna i den senaste kullen sålde vi med ett års försäkring (max veterinär) och det kommer vi göra framöver också då det fungerade bra.
#12 Ingick försäkringen i kattungarnas pris ?
Jag tar individuell förs. på ungar när de är 6 veckor som köparen tar över, då blir det ingen karens för köparen.

#13 Jag försäkrar ungarna när de är 6 veckor sedan skrivs försäkringen över på köparen kattungarna levereras.
oavsett om priset på försäkringen varierar lite t.ex. är det lite olika pris på hane och hona så ingår det i priset på kattungen. dvs samma pris på alla kattungar. (så vet jag att de har en mycket bra försäkring om olyckan skulle vara framme)
Det enda som är lite knöligt är att försäkringsbolaget inte kan sända fakturan till mig direkt utan köparen får hem den till sig och sedan får de skicka den till mig så att jag kan betala den.
# 14 Nu kommer nästa fråga
Vad kostar dej fösäkringen på kattungen det Året ?

#15 Skall jag vara helt ärlig så kommer jag inte ihåg det men det är billigare när försäkringsbolaget räknar dem som kattungar då får man kattungerabatt men efter en en viss ålder försvinner kattungrabatten…och det blir betydligt dyrare men vi ändrar inte priset på katten för det.
De som har köpt katt av oss har inga mängdrabbatter som vi har som har fler än 5 katter försäkrade och är uppfödare. Den rabatt som köparna får är rabatt för medlemskap i kattklubb vilket också ingår i kattens pris.
Jag får ingen extra rabatt på kattungarna av försäkringsbolaget för att jag säljer dem med försäkring.
Det är mer än ett halvår sedan vi sålde någon kattungen senast där av det svaga minnet
Är det Sveland du har? För de vet jag har, eller i alla fall hade, billiga kattungeförsäkringar.
/Elisa

Nej jag har agria, uppfödaren som vi köpte vår första siames var försäkrad där och hon var nöjd och just då fanns det inte något annat bolag som hade så bra försäkringar för katter. Då de har fungerat bra för mig så finns det ingen anledning till att byta, har sparat mycket pengar på att ha katterna försäkrade…Huvudsaken är inte priset på försäkringen utan den skall vara så bra som möjligt jag är mån om att de skall få den försäkring jag tror är bäst.
Kollar med jämna mellanrum upp vad de olika bolagen har för villkor och ännu har jag inte bytt bolag.
Som jag skrev tidigare får man rabatt på kattungen upp till 4 mån på agria, har dock sålt hulliganer som varit över 4 mån och då har det kostat mer.

Alla mina är försäkrade hos agria. Zaza har det lägre ersättningsbeloppet, Belle det högre. Lägsta rörliga självrisken. Belle och Lilly har livförsäkring. Det känns inte så relevant att ha en livförsäkring på min 6-åriga kastrat. Har aldrig haft problem att direktreglera mina veterinärbesök och det är något jag uppskattar.
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Verkar som många har mycket bättre koll än jag hade. Det är bra!
Tungt att behöva åka in akut igen när försäkringen inte täcker mer… Fick "lösa ut" min katt för 4300 idag, nästan lika mycket som jag betalade i måndags.
Väldigt tacksam för den underbara veterinär som tagit hand om min katt.

Ag¨ria sänkt? I mina papper sen jan, står det plus veterinärvård.60.000 ca 1200/katt/år. Det är det värt om ngt händer
Du är nog snart inne i en ny försäkringsperiod och då ändras reglerna.
/Elisa