Åh nej...upp på diskbänk och spis!
Det höll sig i ett år i allafall. Men nu har Adora upptäckt att det finns mycket roligt uppe på diskbänken. Disktrasan ska fångas och tyvärr har endel glas fått stryka med i denna jakt. Atlas vågar inte men sitter nedanför och hejar på.
Vad kan jag göra nu?! Tänk om hon skulle hoppa upp på spisen när vi har plattorna på.
Jag sätter alltid en gryta med vatten på den varma plattan. Detta för att undvika att katterna bränner sig.
/Elisa
Induktionshäll, säger bara det. Nu har jag ingen sån där jag bor nu, men katterna är kloka, de känner att det är hett och låter bli att gå där. Geom alla åren har jag en som brände sig på trampdynan, spolade snabbt kallt vatten över tassen. Han ömsade skinn en vända, men slap få blåsa i alla fall och så var den läxan lärd. Men en vattenkastrull på är förstås superbra.

Efter att ha varit väldigt "sträng" så är det mkt sällan numera de hoppar dit. men visst händer det & tänk vad de grejar där när man ej är hemma….Gäller att vara med när de tänker hoppa upp & avstyra det hela
Har oxå 2-3 grytor med vatten stående på spisen ( inte speciellt snyggt i mitt "ordningssamma liv") men vad gör man inte. En ggn dock glömde husse att sätta en gryta på en platta & genast var olyckan framme. Tur nog så gick det bra & vart "bara"lite ont + torrt skinn.
Jeg gir alltid kattene noe godt å spise når vi holder på med middagen/ spiser middag. Så her har vi ikke noen som hopper opp på komfyren. Også så vi kan spise våres mat i fred uten at dem tar sikte på midtpunktet av hele middagen
Men ellers har jeg også gryter med vann stående på om platen(e) skal avkjøles.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
När jag har lagat mat och plattan är varm sätter jag ALLTID en panna med vatten på plattan så att ingen skall bränna sig. Jag har peppar peppar aldrig haft någon katt som har bränt sig ännu på någon platta. det är som #2 skriver att dom känner när plattan är het och unviker att gå där. Men du kan hoppa direkt från golvet och upp på den heta plattan. Så mitt råd är sätt en panna med vatten i så går det säkert bra.
Rithwa