Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 6844 ggr
Liljekatten
0

Besviken på ny mjau-mat

Jag köper mest Mjau och ICA:s kattmat till våra missar eftersom det är svensktillverkad mat vilket jag gillar. Nu har Mjau slutat med sina stora burkar med bullar i gelé och sås och i stället börjat med fler varianter i tetrapack. Visst är tetrapacken bra ur miljösynpunkt och skönt även för oss att slippa alla metallburkar, men jag är ändå väldigt besviken.

Mjauburkarna innehöll 635g och kostade 12.50, alltså ett kilopris på ca 20kr. De nya förpackningarna innehåller bara 370g och kostar 10.90, ca 30kr/kilo. De "gamla" tetrapacken innehåller 380g till samma pris som de nya, alltså en smyghöjning. Inte mycket, men ändå.

Om vi nu bortser från priset (som då har ökat med ca 50%!) så är jag allt annat än nöjd med den nya maten. Jag tyckte att det var så himla mycket sås och väldigt lite bullar så jag fick för mej att jag skulle kolla hur mycket. Alltså silade jag bort såsen och vägde den och resultatet blev att av 370g kattmat var det 132g sås! Förvånad Alltså mer än en tredjedel av förpackningens innehåll är sås!!! Visst finns det väl en viss näring i denna såsen, men nån mättnadskänsla blir det knappast av den.

Om jag nu ändå håller på så kan jag passa på att klaga på en sak till. En av de nya sorterna kallas Kattungemat och jag undrar varför. Precis samma näringsinnehåll (% fett, protein mm) som "vuxenmaten" och precis lika stora bitar. ?????

Ni undrar kanske om jag inte har nåt bättre för mej på min lediga tid än att ödsla energi på detta, men jag vill ge mina katter bra mat och blir lite sur när det blir sån tydlig försämring på nåt som var bra innan.

Nån annan här som provat nya Mjau och vad tycker ni i så fall?

MalinL
0

Kan du inte skriva til dem och klaga? Jag ger väldigt mkt Mjau och jag har inte provat de nya sorterna ännu men jag vet flera som klagar på att deras katter fått diarre av dem. Jag tycker inte att det är bra av Doggy att bara tvärt ändra på ett fungernade recept som många katter mår bra av till ett helt nytt och jag fattar inte varför de gjorde det.

alltidsiames
0

Nymodigheterna har inte kommit hit ännu men nu är jag beredd på att ta strid med handeln tack vare din forskning!

Tozzi
0

Hade inte reflekterat överhuvudtaget på hur mycket innehåll det var i paketen men det låter ju inte bra. Tozzi har haft problem med magen sen vaccinationen (om det nu var den eller inte men det kom efter det iaf) i juni så jag får vara väldigt försiktig med hans mat. Mjau tetra funkar bra och vi provade nya sorten anka i sås för ett tag sen och det funkade bra. Katterna vill ha det och hans mage tolererar det också.

kalindas
0

Har inte sett de nya förpackningarnar här heller. Hoppas verkligen att de inte slutar med alla plåtburkar! Mina katter lever för tillfället på Maju Kalkon.
Man kan ju undra vad Doggy håller på med. Med tanke på att deras ekonomi sägs vara urusel. Så ska de väl inte börja med massa nya och dyra förpackningar.
Fast de kanske sparar in på att hälla i en massa sås?

/Elisa

Liljekatten
0

Jag kan inte säga om den nya maten är okey när det gäller deras magar. Några av katterna har varit lite lösa i magen, men jag har bara provat några förpackningar och de har även fått lite annan mat de inte är vana vid. Det är ju vanligt att katterna blir lite konstiga i magen när man provar nåt nytt och det brukar ju fort gå över.

Tycker bara att det känns som att man betalar för en jäkla massa vatten nu när man köper Mjau. Jag hoppas också att de låter de andra plåtburkarna vara kvar annars har jag liksom bara ICA:s mat kvar som jag tycker är prisvärd och som katterna gillar.

Attacks
0

Jeg har prøvd begge typer,men jeg foretrekker tetrapakkene, det gjør kattene også Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

BaraLisa
0

Jag klagade och skulle få ersättning (av en o-trevlig typ, med tanke på deras smak-garanti) men har inte fått det, på två veckor… Framförde kritiken som hon inte besvarade, men hade just köpt en burk med gelé utan gelé…

Med vänliga hälsningar Lisa

BaraLisa
0

Hej!

Tack för ditt mail. Vi har slutat tillverka Mjau oxkött och Mjau strömming i gelé. Det finns nu 6 st olika Mjau bitar i gelé,
i tetraförpackning i butikerna.

Behöver din postadress för att ersätta dig för din Mjau oxkött i gelé.

Med vänlig hälsning
Annika Norberg
Kundtjänst
Direkt tel. 0322-66 65 11
annika.norberg@lantmannen.com

Lantmännen Doggy
Doggyvägen 1
447 84 Vårgårda
www.doggy.se

Lisa B <lisambri@gmail.com>

2009-10-14 07:05

Till

dogpost@doggy.se

Kopia

Ärende

Mat-strul

Hej!

Jag har fyra katter som äter Mjau burkmat. Jag har för mig att ni hade fler smaker i gele el. sås tidigare? För tyvärr är det så att mina ganska okräsna katter ratar ALL Mjau-paté och jag får alltid slänga bort några fulla burkar per år. De är alltså hellre utan mat än äter paté. Jag har provat med olika smaker, men de gillar inte konsistensen eller något. Och många affärer har inte ens gelé-varianten på burk alls. Det blir avsevärt mkt dyrare med tetra, även om det är ett omtyckt och lite lyxigare alternativ. Men även på tetra väljer många butiker att ta in mest paté.

Nu till en annan sak. Jag köpte en burk Mjau Oxkött i gelé på Coop i förrgår. Öppnade den idag och det fattades ca 3 cm innehåll längst upp i burken och det fanns ingen gele i maten, såg riktigt otrevligt ut. Hoppas att den inte var otjänlig att äta, för jag hade bara den. Det måste ha blivit fel i produktionen? Art. nr: 250, streckkod: 7300330002501, Coop i Gävle.

[hakkapelitta]
0

Mina katter har totalratat Mjau tills den här nya sorten kom, så jag är glad att den kom och väldigt nöjd att jag äntligen kan ge mina katter mat som är så bra som Mjau. Tummen upp för kattungemat och lamm också!

hoffens
0

Lotta bra att du kollar, skriv och klaga Har inte köpt den nya. Blir väl nät kattungarna ska börja äta.

AngelsCo
0

Mina vägrar burkmaten. De kan äta "samma sak" om det står ICA på förpackningen, men Mjaus burkar funkar INTE.

Jag har inte sett de nya förpackningarna och jag misstänker att min matvarubutik tänker ignorera deras existens tills dess att det blir för många som ber om de nya, men jag gillar att de har lamm i åtminstone en icke-paté.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Zandrinos
0

#11 Då kan dina katter läsaSkrattande

Liljekatten
0

#7 Dåligt att det dröjt så länge.

#9 Bra att du och dina katter gillar den nya maten, men jag är lite undrande till varför de kallar kattungematen för just kattungemat när det inte skiljer nåt jämfört med den vanliga. Jag ska maila dem och kolla.

#10 Grattis till bebisarna Lena! När får vi se bilder? Glad

AngelsCo
0

#12 Ja… Men eftersom jag inte har kvar maten i burken, utan placerar dem i platsburkar, efter att den är öppnad så borde de inte ens kunna se detTungan ute

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[hakkapelitta]
0

#9 Jag vet inte, jag skulle ändå ge mina kattungar Mjau oavsett om det stod kattungemat eller inte. Det är tveklöst det bästa alternativet. Speciellt eftersom det innehåller lammkött och det är bra mot små kattungemagar. Men jag är ju en sån hemsk uppfödare som ger dem RC-blötmat också Cool

Liljekatten
0

#15 Oj, RC-blötmat! Då måste du vara rik…. Flört

Skämt åsido, jag undrar bara om de 4% lammkött som finns i burken gör så stor skillnad. Huvuddelen är ju ändå nöt och gris antar jag. Står ju bara att det innehåller kött och köttbiprodukter.

Felicula
0

Mina bara älskar Mjau på burk, helst oxkött. Hoppas att de inte ska sluta med den, för den har vi nästan som godis här hemma (de har torrfoder som bas och så ger jag dem några "kluttar" mjau per dag när jag går ut i köket och gör mat till mig själv.

BaraLisa
0

#8 Inte så mycket att tjafsa om, man kan ju inte klaga för varje burk. Men det kändes som en anledning nu att kunna tycka till då de marknadsfört sig som så användarvänliga, katterna bestämmer, billig bra "huskattkost", nöjdhetsgaranti. Det känns ju i allmänhet som att de inte bryr sig så mycket om det där längre. Kanske har de fått hybris när folk talat så gott om dem senaste tiden. Det är det som är problemet, då höjs priserna när de inte behöver anstränga sig längre.

Om katterna inte livnär sig på deras burkmat är det klart att det inte gör något. Eller katter som inte äter annat. Men allt detta "tjat" (i synnerhet på kattforum.se) om att katter kan leva på Mjau burkmat, det näst bästa efter BARF… Det får sina konsekvenser uppenbarligen… Tidigare har de ju fått slåss med Pussi och Whiskas, men det är nog vi kattmänniskor som gratis sett till att de slipper anstränga sig… :(

#17 Haha, oxkött var den enda mina katter ratade för just smakens skull.

BaraLisa
0

#15 Är det verkligen lamm i "Lamm"? Så pass att den är värd ännu högre pris? Jag kollade då en person sa att hennes katt var allergisk mot kyckling. Och ALL mat i princip innehåller ändå kyckling i grunden.

kalindas
0

För att få kalla något för lamm. Så räcker det med 4%, vilket är löjligt lite. Samma gäller de flesta foder.
Läs noga på innehåll på t.ex. Lamm & Ris till hund.

En del foder innehåller då 4% lamm & 4% ris. Resten är köttbiprodukter och spannmål.

/Elisa

BaraLisa
0

Man ska klaga, fick 50 kr presentkort idag: "Valfria varor i valfri butik" vilket måste innebära inte bara deras varor? :D