Siames iFokus

Siames

Etiketttillsalu
Läst 5775 ggr
JanaNilsson
2009-10-01 17:39
0

Svart siames!

Hej! Jag funderar på att eventuellt skaffa en siames. Helst svart och kanske nakensiames. Är det någon som har en till salu eller bara vill bli av med en? Bor i Skåne.

Jag bor i en etta på 35 kvm. Tror ni katten kommer att trivas?? Vill ju inte ha en ledsen katt hihi Ska man ha djur måste man ta hand om den och inte bara ha den för sin egen skull.

mvh Jana

nilssonjana@hotmail.com

Attacks
2009-10-01 19:27
0

Du bør uansett vurdere 2. De aller fleste kat IV kattene trives ikke som alenekatter.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Nilla
2009-10-01 20:47
0

Är det kanske en Oriental du tänker på? (svart)

Nakenkatten kallas Peterbald och kostar mer än Oriental och Siames. Det finns säkerligen katter för omplacering på Blocket, om du är intresserad av en vuxen katt. Omplaceringskatterna kostar kanske någon/några tusenlappar och då kan du ta hand om två kompisar. 

Du bör ha 2 katter, annars kommer din katt inte att må bra. Lycka till. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

lejoneva
2009-10-02 13:29
0

En ensam siames i en liten etta kan bli ett stort problem. Den kommer troligen att längta ihjäl sig efter dig eller efter en kattkompis. En siames som lämnas ensam kan lätt få beteendestörningar, börja skrika, äta ylle eller annat. Då blir det en mycket olycklig katt.

Dessutom behöver siamesen ytor. Den är muskulös och behöver springa av sig, klätta och ha roligt. Den behöver ha sysselsättning och vill vara nära, när något händer.

Tänk dig för mer än en gång, om du verkligen klarar att ta hand om en så krävande  katt. Siamesen är oerhört vacker, klok och fascinerande på alla sätt, men bor man trångt och katten ska vara ensam, kan det vara mer lämpligt att satsa på en en katt som klarar ensamheten bättre.

Tordine
2009-10-02 13:40
0

Jeg har solgt en rød Oriental som nu er 15 år. Han har alltid bodd alene og trives som fisken i vannet. Han har heller aldrig vært syk, Han er inne katt og sjefen i huset.

PogoPedagog
2009-10-28 20:43
0

hmm, nu får jag väl alla efter mig….men…jag har haft katter("bondkatter") i hela mitt liv och de har så fort de blivit vuxna flytt/slagits och inte velat ha kattsällskap det minsta. Menar ni verkligen att dessa katter umgås som vuxna?

Avenacattery
2009-10-28 20:59
0

#5 Ja.

Snarare vantrivs de oftast som ensamkatter… men som Trondine skrev finns det undantag.

MalinL
2009-10-28 21:02
0

#6 Precis. Själv säljer jag inte mina katter som ensamkatter ö h t om inte särskilda omständigtheter förekommer och ägaren är hemma med katten dygnet runt eller så.

Enl min åsikt så är kat 4 katter flockdjur generellt sett.

PogoPedagog
2009-10-28 21:05
0

spännande att dom är så olika kat 4 och "bondkatter"

jag har läst på många ställen att dom inte trivs med att gå ute pga att de lätt fryser, vad har ni för uppfattning om det , oj nu är det OT men frågar ändå

hecajon
2009-10-28 21:07
0

#5 Kolla gärna tråden här på forumet: "Om dessa katthögar!" så förstår du hur en Siames/Oriental vill ha det när de mår som bäst, vuxen och/eller litenSkrattande De är klumpbildande till sin natur.

Varför skulle du få någon efter digFörvånad?

PogoPedagog
2009-10-28 21:11
0

#9 tack för tipset, jag ska läsa på och se om jag kan skaffa en i framtiden

hmm….mina erfarenheter av olika forum i olika ämnen är att många tolkar frågor som påhopp och besserwisser uppträdanden, men här verkar trebvligt.

MalinL
2009-10-28 21:19
0

#8 Jo siameser gillar värme även om några säkert även gillar att gå ut i alla fall om det är varmt. Dock så är det väl inte särskilt vanligt att man har siameser och orientaler som utekatter i den bemärkelsen att de får gå ut på egen hand.

kalindas
2009-10-28 22:30
0

Säger som ovan. Ska du ha någon av dessa raser. Så skaffa dej två. Ha två siameser i en etta går aldeles utmärkt. Bara man har flera leksaker och bra med klätter/spring möjligheter.

Men mina 3 gamla katter bodde jag som minst på 33kvm. Holly min siames trivdes bättre i de små lägenheterna där hon hade koll på var jag och de övriga katterna var någonstans. När jag bodde på större yta, var hon orolig och sprang och ropade.
Men självklart är det från katt till katt.

Ang. ha dessa katter att gå in och ut. Så kan de fungera väldigt bra. Men man ska tänka på att de har sämre pälskvalitet för att klara detta klimat, plus att risken att någon stjäl katten är betydligt större. Jag säljer helst inte till någon som släpper ut sina katter.
Gå i sele är däremot ofta väldigt uppskattat av de flesta katter. Glad

Har ev. katter som söker fodervärd. Men dessa kräver speciell omvårdnad. Mejla vid ev. intresse…

/Elisa

spexis22
2009-10-28 22:52
0

Jag leter febrilt efter en liten orientalhona till min siamespojke :)

Nilla
2009-10-28 23:17
0

Siamesen saknar underull och passar inte i vårt klimat. Höst/vinter vill de helst ligga och jäsa med sin egen sort framför elementet. En ensamkatt blir lätt en deppig problemkatt. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejdet
2009-10-28 23:26
0

# 8 Jag har haft både "bondkatter" och olika raskatter i hela mitt liv och det går INTE att jämföra kat 4 katter med några andra enligt min åsikt.

Mina 5 katter går ut och in fritt genom kattlucka då jag bor på landet (förutom när de löper.)

De älskar att vara ute, jaga möss,ödlor och insekter och är duktiga jägare precis som bondkatter och de kanske kommer in lite fortare nu under vintern men på sommaren är de ute timmar isträck.

Dock går de inte iväg speciellt långt och även när de är ute så är de ute i flock, alla går dit nån annan är, oftast är det min stora kastrat som leder gänget.

För övrigt blir de andra helt olyckliga när nån av dem saknas, tex när Casper låg på Ultuna i 3 dygn gick alla de andra och letade efter honom…

Nonimonos
2009-10-28 23:33
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Jag har en orientalhona till salu. Dock inte svart utan brunspottad.

Lejonhjarta
2009-10-29 00:21
0

Min  siames ,Blåsan, går gärna ut, har kattlucka så det är svårt att hindra henne när huskatterna knatar in å ut. Däremot går inte hennes dotter ut. Är ju inte mer än 4 månader men hon har inget behov av det tydligen. Blåsan började m det när hon var liten så hon är mammig å skulle med mig ut. Kom knappt 5 m från huset innan hon kom skrikandes efter och hade tagit kattluckan ut. Är ofte m ute i stallet och käkar hästmat och sitter på en varm, go hästrumpa.

Att ha dom ute är i mitt tycke att man får anpassa det efter hur man bor. Men helt klart är ju dom men stöldbegärliga än en husis.

Jag förstår uppfödare som inte vill sälja till folk som vill ha dom ute. Men i mitt fall är ja lycklig att dom jag köpte Blåsan av inte hade dom restriktionerna.

[hakkapelitta]
2009-10-29 01:04
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, dessa raser umgås som vuxna! Alla mina tre fullvuxna ligger i en hög tillsammans. Jag har aldrig fräs eller bråk här hemma heller. På nätterna sover de mellan min och min sambos kudde - i hög alla tre. Bildbevis bifogas! Jag skulle nog aldrig klara av att sälja en katt som ensamkatt av de här raserna, de älskar verkligen varandra och njuter av varandras sällskap.

AngelsCo
2009-10-29 13:02
0

Jag hade Zaza som ensamkatt ett tag och det gick okej. Däremot höll hon på att driva mig till vansinne när hon skulle vara max fyra cm ifrån mig HELA TIDEN. Zaza är lite speciell till det sättet att hon är fruktansvärt dominant, trots att hon är kastrat och hittills har jag bara haft en katt som lyckats hävda sig mot henne. Nu ligger de i katthög och är allmänt söta. Helt klart så mår hon bättre av att ha en kattkompis, speciellt med tanke på att jag inte längre är hemma på heltid.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Ninja
2009-10-30 01:33
0

Jag sällar mig till skaran som tycker att man ska ha minst en katt till, inte en ensam katt. Klart det finns undantag där vissa siameser tycker det är ok att vara ensamma, men överlag vill de ha sällskap.

Att "bondkatter" inte kommer överens tycker jag inte att man ska säga. De är inte avlade på något speciell egenskap, så vad de tycker om kattsällskap är helt individuellt. Jag är uppväxt med flera huskatter (hanar) och de har fungerat fint tillsammans. Så bra att när den ena dog, tynade den andra bort av sorg.. men de var kastrerade, vilket kan spela stor roll i hur bra eller dåligt katter kommer överens.
Jag har en huskatt nu med, tillsammans med min siames. Det går alldeles utmärkt, de älskar varandra.