Vaccinationsrekomedationer?
Har för mig att det någonstans på Jorbruksverkets sida (elelr är det SVA?), ska stå om rekomenderade vaccinationstider. Dvs. hur ofta man bör vaccinera…
Sverak och IDP har ju egna regler. Men det hade varit intressant vad rekomedationerna ligger på…
Ta kattsnuva t.ex. den bör man ju vaccinera mot oftare än kattpesten. Då den har kortare livslängd…
IDP ändrade för några år sedan till att man bara behöver vaccinera vartannat år.
Men med facit i hand ska i alla fall jag se till att de reglerna ändras igen!
Har för mig att Sverak ändrade tillbaka nyligen från två år till ett år?
/Elisa
Tycker man kan få bestämma själv. Är man rädd om sin katt vac för snuva en gång om året. Ibland hjälper det inte att vac för snuva då det bara hjälper för 5 sorters snuvor och det finns många fler snuvor.
Är smitt trycket högt ser jag att en del ger sina ungar 3 vaccinationer. vet inte riktigt när de börjar ges men det är tidigt.
Följ vaccintillverkarens rekommendationer. För "kattsnuverna" rekommenderar alla vaccintillverkare jag vet årlig vaccination. Oavsett vilka andra rekommendationer som finns "där ute" hos kattklubbar och dyl så spelar det ingen roll om de säger två år eller ngt annat om tillverkaren säger att det håller max ett år.
Själv vaccinerar jag mina årligen. Planeras det kattungar ser jag till att de är nyvaccinerade för att inget skall gå ut under tiden.
Som jeg skrev i en annen av dine tråder tror jeg…
Felo-Vax PCT (eller IV) kan man vaksinere helt ned til 6 uker med.Noe som brukes ved høyt smittepress. Da anbefales det 3 vaksiner med 4-5 ukers mellomrom. Dette fordi det er en svekket vaksine. Dette anbefales av både norske dyrleger og vaksine produsent.
Jeg har selv vaksinert et kull her hjemme tidlig,og med 3 vaksiner.Det var da vi hadde vår syke main coon. Ingen ble smittet av han,men vi var bedre føre var. Men da syns jeg 6 uker var litt tidlig,så vi drøyde det nesten til 8 uker. Det er også tidlig for meg som normalt ikke vaksinerer første gang før nærmere 12 uker 
Voksne vaksinerer jeg 1 gang årlig.
Jeg har ikke prøvd det selv,men noen med høyt smittepress har god erfaring med å vaksinere i siste del av svangerskapet med felo-Vax-pct.(en må for all del ikke vaksinere en drektig mamma tidligere,da kan det skade fosterene!!) Da har kattungene blitt forskånet fra å få calici smitte når deres eget immunforsvar begynner å jobbe for fullt. Om dem ikke vaksinerte i løpet av de 3 siste svangerskapsukene,så fikk dem gang på gang calici syke kattunger. Dette gjorde dem en god stund.
Veldig viktig å merke seg om en vil prøve å vaksinere sin drektige katt,så må man for all del ikke bruke levende vaksine.Det kan bli farlig for fosterene.
Nå har dem ikke vært plaget på lenge med calici,og vaksinerer ikke den drektige mamman eller tidlig vaksinerer noen av kullene. Så nå har dem trolig ingen smittebærer i hus 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Felo-Vax PCT är det vaccinet som är avdödat vaccin? Stämmer det?
Ska se om min veterinär har möjlighet att skaffa fram det och vad han i så fall kommer ta för vaccinet.
Själv kommer jag var väldigt noga med vaccinering framöver, det är en sak som är säkert!
/Elisa
Felo-Vax PCT är avdödat vaccin och kan beställas av alla veterinärer, sk licensvaccin. Är vare sig bättre eller sämre än andra vacciner men vill man vaccinera tidigt, kanske redan från 6.e veckan så är detta ett av mkt få alt.
Bäst är trots allt att ha en nyvaccinerad kattmamma som är fullmatad med antikroppar att dela med sig av, samt att kattgruppen i övrigt är välvaccinerad.
Alla vet kan ta hem avdödat vac, men de vill inte och en del säger att det inte finns. Det är bara att stå på sej. Det är inte dyrare. Jag vac alltid med avdödat till kattungar.