Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 9660 ggr
kalindas
0

Slemlösande till katt?

Vet någon nåt slemlösande man kan ge till katt? Ellie håller på att korka igen med slem nu också..Rynkar på näsan
Det enda jag kan komma att tänka på är honungsvatten.

/Elisa

HasseH
0

Något varmt? Men vad kan man få dem att dricka? Varmt tonfiskspad? (uuuäääh, vilken lukt)

kalindas
0

Testade lite ljummet vatten i näsan på henne nu. Gav ljummet vatten uppblandat med RC recovery. Det drack hon glatt upp.
Än är hon pigg och äter. Är hon slemmig och inte vill äta i morgon ska jag testa med varmt honungsvatten. Det borde ju inte vara farlig?

/Elisa

BaraLisa
1

Det kanske är riskabelt och/eller omöjligt att få dem att andas in ångan från en kokande kastrull. Annars är det väldigt förlösande.

Honung ska inte vara farligt, mkt socker bara..?

Med vänliga hälsningar Lisa

Attacks
0

Denne vet jeg  dyrleger skriver ut til katter med mye slimdannelse av feks en øvre lufveis infeksjon. I Norge er den reseptfri, MEN man skal likevel snakke med sin dyrlege for å få rett dosering i forhold til alder og vektGlad Finnes i 2 typer,til voksne,og en til både barn og voksne om det gjelder mennesker.Tror det er den sterke man gir til dyr,for den smaker medisin,og er ikke tilsatt noe søtt som det ofte er i barnemedisiner.

http://www.bisolvon.no

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Attacks
0

Honning skal man ikke gi til kattunger. Det lærte jeg av en dansk oppdretter venninne-du kan riskikere den naturligt forekommende bakterien Clostridium botulinum. Samme årsak som man ikke gir honning til menneskebabyer.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Nilla
0

#5 Gör man inte? Det visste inte jag. Jag har alltid trott, att honung är nyttigt för både liten och stor. Förvånad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Fick tipset av en veterinär att sätta duschen på hög värme och göra en ångbastu.

Ska ringa och kolla om Bisolvon. Tack!

/Elisa

Attacks
0

Jeg håper det kan gjøre susen Kalindas.

Men det å få damp rundt kattene er et kjempebra tips.

BaraLisa
0

#8 Hihi, fukt/ånga på engelska/norska :D Att få DAMP runt katterna tror jag inte hjälper nämnvärt just här ;)

Med vänliga hälsningar Lisa

Attacks
0

HeheheSkrattande Det er en liten språk tvistTungan ute

kalindas
2

Pratade med veterinären och Bisolvon går att ge katt.
Lägger ut doseringen här om någon skulle vara intresserad.

Köp flytande Bisolvon 0,8mg/ml

Dosering: ca 1ml per 1kg katt

/Elisa

tuska
0

dygnsdos ?

kalindas
0

Skulle tro det. Ska slänga iväg ett mejl och fråga. Glömde den biten..Skäms

/Elisa

tuska
0

Jag skriver nämligen upp allt som är bra att veta i en komihåg bok

kalindas
0

En sådan bok är bra! Funderar på att skaffa nåt liknade.

Har du bra och smarta tips så lägg ut dem här så vi får lära oss…Glad

/Elisa

tuska
0

Skrattande  det är allt från mått på utställningsburar, till färgutfall på kattungar.  En del är provtagnigar och priser.

mediciner för det ena och andra.

det är sånt där som måste stå på ett papper nu mera…

Åldern skulle jag tro

Siameshona
0

#14 det lät jättesmart.

Nenya10
0

Acetylcystein är slemlösande men då måste du få det utskrivet av veterinär. Annars finns det förstås slemlösande örter som man kan lägga i ångbad och sedan sitta och andas in. Men hur får man en katt till detta. Det bästa är väl att veterinären skriver ut något som verkligen fungerar och som går snabbt att ge katten så den slipper uthärda ångbad och annat när den är sjuk.

Lejonhjarta
0

Droppa lite Oleum Basileum i d varma vattnet, rensar näsan fint!

Nilla
1

#18 Håller med Nenya10, överlämna slemproblematiken till veterinären, så slipper katten ångbastu och diverse huskurer. Flört

Attacks
0

Den jeg anbefalte er faktisk noe vi brukte på våres syke main coon i sin tid,som da dyrlegen skrev utGlad

Nilla
0

#21 Ok. Glad

kalindas
0

Bisolvon var något veterinären (och Attacks) rekomenderade och jag fick doseringen av honom. Så jag räknar med att det är ofarligt.Glad

/Elisa

Nilla
0

#23 Ja, då är det säkert bra. Glad

Nenya10
0

Jag menar inte att Bisolvon inte fungerar eller är farligt. Däremot vet jag att Acetylcystein fungerar bättre och att det verkar snabbt. Tyvärr är det receptbelagt så en veterinär måste skriva ut det åt dig.

tuska
0

Bisolvon till människa gör att upphostningarna blir som vatten, inte så segt och rossligt. så jag kände som det va jättebra att kunna ge katter som är rossliga och har det jobbigt i sina förekommande förkylningar.

Så jag skrev upp det på en gång i min  "kom i håg" bok. Tyckte det va jättebra att veta att det kan ges även till katter.

kalindas
0

Bra! Glad
Ska bara få svar hur ofta man får ge det också.Flört

/Elisa

tuska
0

Acetylcysten ska en tabl blandas i ett 1/2 glas vatten till en människa, kan även det ges till katter  tycker jag det är för stor mängd att ge en sjuk katt.

kalindas
0

Fick svar nu.
En gång per dygn är det som gäller med Bisolvon.

/Elisa

tuska
0

5ml / 5 kg katt, jag tror jag skulle dela upp det i två doser, för det känns bra att bli slemfri även på kvällenObestämd

kalindas
0

Man kanske inte behöver ge så mycket. De kanske klarar sig på 2ml?

/Elisa

Nenya10
2

#28 Men naturligtvis både kan och ska dosen av Acetylcystein "kattanpassas". Precis på samma sätt som Bisolvonet också måste "kattanpassas". Veterinären vet i båda fallen vilken dos katten ska ha.

Jag skriver igen, om det nu är någon som är intresserad, att Acetycystein är bättre än Bisolvon. Att jag skriver det beror inte på att jag vill "bräcka" någon med att veta bäst. Jag vill bara dela med mig av de kunskaper jag har. Det enda som är problematiskt när man behöver få tag på Acetycystein är att det är receptbelagt. Så man kan inte bara springa in på Apoteket och köpa det akut, om man nu skulle råka hittar ett Apotek som har öppet sent på kvällen.

kalindas
1

Det kanske smakar mindre äckligt än Bisolvon? Försökte ge B till Spidde och han höll på att spy bara jag närmade mig honom med medicinen.
Choklad o apelsinsmak var bläää sa han…Flört

/Elisa

Nenya10
2

#33 Det Acetylcystein jag känner till har ingen tillsatt smak. Det finns en svag smak och doft av själva medicinen. Den har gått bra att ge till de katter jag känner till men katter är ju alla individer. Fattar de avsmak mot något så blir det ett rent helvete att få i dem det.

Att läkemedelsföretagen inte slutar att smaksätta mediciner med artificiella smaker, åtminstone försöker vara försiktigare i smaksättningen. Det är faktiskt ännu äckligare att ta dem när de smakar körsbär, choklad eller apelsin. Inte ens som barn gillade jag medicin som försökte smaka någonting annat än medicin. Tänk att vara sjuk, må jättedåligt och då vara tvungen att ta en medicin som smakar en uräcklig artificiell smak av jordgubb. Jag bli illamående bara jag tänker på det.

tuska
0

Acetyl… smakar nog bättre lite salt vatten bara

Bisolvonet är ju fränt.