Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1460 ggr
kattguld
0

Klasse 1 och 2, avelsrestriktioner?

Jag vill inte kapa "annzoo" pågående tråd.

Men skulle gärna vilja veta mer om ovanstående.

I Danmark blev jag förvånad när en uppfödare som visade mig sina sex kattungar (fina, defektfria) förklarade att bara två av ungarna skulle få gå till avel, resten skulle hon lägga avelsförbud på.

I Sverige kan uppfödare ju enbart belägga med avelsförbud om kattungen endera har någon av ett antal uppräknade defekter eller en oönskad färg/mönster. Enda möjligheten säkerställa att inte en unge går till avel är ju annars faktiskt att sälja den kastrerad.

Attacks
0

Jeg selger også sjeldent et helt kull til avl,noe annet om jeg fikk eksportert og spredd kombinasjonen min.

Dessuten syns jeg tidligkastrering,altså Kastrering før salg er supert. En ting man kan være trygg ikke noen katter går i avl som ikke burde + kattene healer raskt etter operasjonen.Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

kattguld
0

#2: Så katter som är klasse 1 får gå till avel, men inte klasse 2, stämmer detta?

Om köparen trots allt avlar på katten, vad händer då?

Blir kattungarna ej registrerade (huskatter)? Någon sorts böter?

Fast om det "bara" är att ungarna blir utan stamtavla tror jag tyvärr det finns gott om köpare ändå. Inte "tyvärr" för kattens skull förstås, men för att det gynnar oseriösa "uppfödare", att många köpare är villiga hosta upp nästan lika mycket för en katt utan stamtavla.

Ja, min erfarenhet (1) av tidig Kastrering har också varit positiv. Lät kastrera en ocihona - pga navelbråck - innan leverans. Drygt 14 veckor gammal, fick stanna hemma ytterligare någon vecka innan flytt. Inte för att det egentligen behövdes för operationens skull; har aldrig sett en katt hämta sig så snabbt.

Attacks
0

I Norge kan man ikke få registrert kullet om katten er på klasse 2.

Klasse 1 er til avl, klasse 2 er til kos,og det er oppdretter som bestemmer om kattens stamtavle skal åpnes til klasse 1. Man har en klasse 3 også,men den er det NRR som bestemmer og den blir nok sjeldent åpnet om en katt havner der.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

kattguld
0

Vilka katter hamnar i klass 3?

Attacks
0

Det vet jeg ikke,for jeg kjenner ingen som har blitt plassert der.Men det kan jo hende pga pga en ugyldig farge feks eller en alvorlig defekt kanskje?

kattguld
0

#5: Alright, det verkar troligt. Det enda som kan bli avelsförbud på här i Sverige.

ramithi
0

Det er rett det Attachs sier at her er det oppdretter selv som bestemmer om en kattunge skal gå i stamklasse 1 eller 2. En trenger ikke å ha en derfekt for å gå kl 2 en oppretter vil bare beskytte sitt oppdretternavn og at ikke det blir for mange i avl utav de linjene. Jeg gjør det ikke ettersom det er så lita balier.  Kl 3 tror jeg at kattungen må ha en alvorlig defekt eller noe annet som jeg ikke er sikker på men du kan gå inn på http://www.nrr.no

å se hav du finner. Tror Danmark og Norge kjører det samme. Men er ikke helt sikker. Så ikke drep meg om jeg tar feil.

kattguld
0

#7: Nei, ikke dreper jeg degSkrattande

Jag hittade skrivelsen, tror jag (nedan). Där står inte varför en katt kan hamna i klasse 3, men det är nog så att det är mer allvarliga saker ja. Tack!

Katter kan registreres i hovedstamboken (LO) eller kontrollstamboken (RIEX). Klasse 1 anvendes til katter uten avlsbegrensninger. I klasse 2 kan oppdretteren registrere katter som ikke skal anvendes i avl. Oppdretteren kan selv få overført katten til klasse 1. NRR har anledning til å registrere katter i klasse 3. Disse kattene har avlsforbud og kan kun tillates anvendt i avl dersom NRR gir slik tillatelse. De fleste katter som registreres i kontrollstamboken (RIEX) må avlsgodkjennes i tråd med NRRs regler før avkom etter dem kan registreres.