Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 1964 ggr
Quetta
0

Svårt att kissa

Tänkte berätta om min kastrerade hankatt.
Jag var inne med honom till veterinären i somras för att han hade svårt att kissa.
Han gick på toa ofta, det kom inte mycket kiss & tvättade han tvättade sig mycket efter han varit på lådan. Vi fick Metacam - smärtstillande och Cosequin(pulver) att ge mot urinvägsinfektion.
Jag tyckte inte att han blev riktigt bra av detta. Men sen blev han sämre igen efter ett tag och vi åkte in igen till veterinären. Han fick samma diagnos och medecin. Tyckte inte det gav resultat så jag fick antibiotioka efter några dagar.
Började köpa Hills C/D, foder för urinproblem. När han ätit detta i 3 veckor och jag tycker fortfarande att katten inte är bra ringer jag igen till veterinären.
Då skrev hon en remiss till djursjukhuset här i närheten. Bokade tid där och fick komma in för att ultraljuda blåsan samt tog de ett urinprov direkt från blåsan. Skulle få svar på proven i 2 omgångar. Första visade inget och inte andra heller. Det kändes hopplöst när de inte hitta något.
Ny tid bokades och i måndags åkte min sambo med katten till djursjukhuset för att lägga in honom. De skulle undersöka honom grundligare och även kunna se hans beteende. På eftermiddagen ringde veterinären till mig och sa: " Vi har hittat felet"
Jag höll på att börja gråta av lättnad, för jag hade varit så orolig att de inte skulle hitta något och att problemet skulle kvarstå.
Troligtvis har katten någon gång fått ett sår på penis, som läkt ihop mer än urinröret skulle vara. Så han hade för litet hål för att kunna kissa normalt. Stackars katt vad ont han måste haft!
Nu har de "sprängt" upp urinröret och satt in kateter och hoppas på att det ska läka ihop runt katetern. Fungerar inte detta kommer de att operara honom. Håller tummarna för att detta fungerar nu, så vi får hemma våran kille snart. Jag hoppas att vi får hämta honom innan helgen. Men det får vi se.

Rithwa
0

Håller tummarna för att det skal gå bra för katten. Så han slipper operation.

hecajon
0

Stackars killen! Vilken tur att de hittade felet till slut, hoppas att allt blir bra för honom nu.

kattguld
0

Hoppas det räcker med det de redan gjort. Och så ni också får hem honom snart. Stackars kille.

Nilla
0

Men oj oj oj, stackarn. Vilken himla tur, att de hittade "felet". Förvånad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Så jobbigt!
Skönt att de hittat felet och han slipper att ha ont.

/Elisa

kattkompaniets
0

stackars liten, hoppas han blir frisk snart

Siameshona
0

Ja, fy va ont han ska ha haft. Va "tokigt" det kan bli. Läka ihop för mkt. Usch. Nu håller vi tassarna att det blir bra

Nonimonos
0

Nejmen vilken grej! Vad skönt att han äntligen kommer få en fungerande snopp ;-)

Missannas
0

Men stackarn, vad ont han måste haft! Vad bra att du inte gav dig! Glad hoppas han får komma hem snart!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

cerwinvegas
0

stackarn..men nu blir det förmodligen bättre..& han är snart hemma igen

Quetta
0

Tack för all omtanke. Det verkar som att han får komma hem imorgon. Med eller utan kateter. Hoppas verkligen på utan!

kattkompaniets
0

Så jobbigt Quettas, tänker på er

Helenaf76
0

Oj, lilla vännen! Vad skönt att de hittade problemet.

SacredSouls
0

Næmmen stakkars lille gutten. Så godt at de endelig fant ut hva som var galt.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus