Drontal avmaskning
Nu när jag precis tryckt ner Drontal i halsen på alla utom mamma katt så ser jag att man inte ska ge det till digivande katter. Undrar varför? Då ska jag alltså köpa annat medel till mamman. Tycker det är dålig info på utsidan av paketen!
Ja dumt! Men det är väl för att ungarna får i sig "inombords" då. Reklamera :/
Med vänliga hälsningar Lisa
Har kattungarna fått Drontal? Banminth är väl mer lämpligt för småttingar och digivande honor. Nå, de lär inte dö av det, men tänk på att ge probiotika. Avmaskningen rensar säkerligen rent hela systemet, även från sunda bakterier.
Nu låter jag lite som Rövardotter, märker jag. Men hon är inte så dum hon! 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
#2 Jag smyger in här och lägger mig i lite. Hur ger man probiotika, kan de äta A-fil t ex?
#3 Ja, det är bra. Man kan också köpa Lactoplus på apoteket och strö över maten. Det är små kapslar med pulver som man tar isär och strör över. Alla katter gillar ju inte fil/yougurt. Mina katter får getyougurt från mitt jobb. 
#4 Vad bra, Harriet älskar fil och är lite fisig ibland :) Hon äter ju precis allt! Förutom lyxig kattmat på burk, sån där finsmakar-mat jag fick gratis. Det var äckligt :)
Vän av ordning vill jag påpeka att vanlig avmaskning inte påverkar några bakterier eller andra mikrober. Men nog är det ett gift man ger sina katter så probiotika kan nog inte skada om de är lite oroliga i magen.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
här finns allt man behöver veta;
Jag älskar fass!
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
Jag är ingen expert och har säkert fel. En avmaskning "rensar" kanske inte ur systemet? Jag tänkte nog på annan antibiotika.
Men två saker vet jag; Drontal är ett rätt starkt avmaskningsmedel, som jag endast använder till vuxna katter. Och probiotika är alltid bra. 
Drontal är jätte svårt att dosera till kattungar 1 tabl/ 4 kg katt
En 8 delstabl till en unge på 500 g
Nee jag håller mej till pastan
Drontal stoppar jag i mina två katter som kan ta någon gnagare
Fast det var apoteket som tryckte på mig Drontalen och sa att den var bäst. Mina kattungar väger 1 kilo så det blev 1/4 tablett - inga problem. Har inte märkt några reaktioner ännu på bebismagarna.
Har gett Drontal till mina och det har gått bra. Köpte en annan sort till dessa som var nytt och till kattungar. En tablett för katter över 1kg. Några fick dock lite magreaktion på den tabletten.
/Elisa
Jag har nyligen brottats med alla 12 katter (5 vuxna + 7 kattungar) i mina försök att få i dem flytnde Axilur. Fy f-n vad det måste smaka illa för dem! Hela badrummet blev spraymålat prickigt av denna vita substans och Tuss tuggade fradga en bra stund efteråt. Nä, nästa gång blir det Banminth igen. Eller Profender i nacken på de stora iaf.

Jag har nyligen börjat avmaskat mina med, skippade Axiluren denna gång #12
det blev Banminth till bebisarna (betydligt enklare) och Milbemax till mamman på rekommendation av veterinären.
Milbemax var det jag gav kattungarna.
/Elisa

#14 Mibemax skulle jag inte använda till bebisarna, tydligen överkurs för dem enl min vet.
Stod till kattungar på förpackningen. Men håller med, Ellie mådde illa av dem.
Men den är nog inte fel att ge till kattungar som varit ute eller träffat utekatter. Då den tar fler masksorter än bandmint
/Elisa
Har inte sett några maskar alls och ingen har haft några magbesvär heller.
Drontal fungerar ju ganska bra!