Råd vid fetsvans?
Hej.
Min Milo som jag tänkt hålla okastrerad några månader till är riktigt fertil och har både svarthaka och fetsvans. Någon som har något bra tips hur man kan hålla detta i schack?
Först tänkte jag göra så lite som möjligt. Är jag där och "pillar" för mycket kanske det bara triggar igång mera talgproduktion tänkte jag. Har baddat hans haka några gånger med sårsprit men nu börjar pälsen falla av vid svansroten!
Badade honom med Yes för två veckor sedan och avslutade med ett balsam för att inte störa balansen i huden allt för mycket. Det blev jättebra först, men nu börjar han bli fet i pälsen igen. Huden under pälsen ser helt normal ut och ser ute ut att vara irriterad, men jag är orolig att han ska tappa mer päls på svansroten och bli helt kal! Om det händer, visst borde pälsen kunna växa tillbaka då?
/En lite orolig Malin och hennes Milo.

Anti mjällshampoo (flass sjampoo) som Head & Shoulders eller Bio+ hjelper bra.
Det brukte jeg på en av mine hannkatter. Han hadde knapt pels på halen en periode og det var ikke noe særlig siden han var svart og utstillingskatt:-)
Anne-May
yeshandd iskmedel är det absolut bästa. Min rysshane hade fetsvans. Jag satte honom på diskbänken och stoppade mer enbart svansen i vattnet. Sen höll jag honom och sköljde svansen under rinnande vatten från kranen. han tyckte nog att det var ganska skönt att få den fixad, för han krånglade aldrig.
PS Man får upprepa med jämna mellanrum, har de fetsvans så har de. Men oftast går det över vid Kastrering sen.

Ja, jeg har også testet Zalo (norsk diskhandmedel) og det var ganske bra men mjällshampooen var best:-)
Og helt korrekt, fetthalen går bort når katten kastreres;-) Blir som ny da;-)
A-M;-)
Jag tror på Yes för svansen, använde det på min grabb (BARA svansen…).
För svarthaka kan du testa ta en MJUK liten tandborste, sätta litet matolja på den och borsta hakan försiktigt. Det har funkat här hemma när en fertil hona fått svarthaka.
Jag har inte haft problem själv med fetsvans på mina katter men mina vänner med skogisar har haft det och de använder Apotekets talk. Det är toppen säger de. Billigt är det oxå samt skonsamt för päls/skinn. 400gr 100:- och det räcker hur länge som helst! Har köpt det till min balines tjej och det är super bra att ha för att fixa till päls som skivar sig!
Ha i rejält och gnid in det så det kommer ner i botten, låt det sitta kvar. Det suger i sig det feta så det blir luftigt och bra i svansen.
Lycka till!
Lite dyrare då, men Espree Energee Cat Shampoo ska vara bra specifikt mot "fetsvans".
Man får rabatt på Espree, Extreme Classic-sand, Urine-Off, Salmopet, Toa-Lätt (tror jag) mm samt deras olika foder om man blir uppfödarmedlem: www.lupus.se
Med vänliga hälsningar Lisa
Hade en ragdollhane som fick problem med svarthaka i perioder, efter tips från uppfödaren tog jag lite vanlig majonäs och smorde in hakan med och hur konstigt det än låter så funkar det, allt försvinner! 

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus