Siames iFokus

Siames

Etikettutställning
Läst 2025 ggr
embla2
2009-10-18 15:10
0

preparering

Hejsan.

Jag funderar på att ställa min balines i Örebro o jag har ingen erfarenhet av det. Vad bör man tänka på? Hon är då 7.5mån. Ni som har erfarenhet har ni några bra tips?ska hon badas innan? Ska dom trimmas på något speciellt ställe? Snälla hjälp mig.Gråter

Kram

ramithi
2009-10-18 15:19
0

Jeg stillet ut min lilla balineser jente Pricella i september jeg gjorde ikke noe med pelsen hennes før hun skulle på utstilling. Men det er vel opp til hver enkelt hva dem vil gjøre. Jeg bader ikke mine balier før utstilling. Om du vil så kan du godt sende meg en mail på ramithi@online.no

embla2
2009-10-18 15:32
0

#1 Jag har mailat till digGlad

Annestoa
2009-10-18 15:33
0

Selvsagt skal man stelle en katt med pels før utstilling!

Du må kamme pelsen fri for floker. Er katten en utekatt så bør den bades også.

Utstilling er en skjønnhets greie og kattene skal vises på sin flotteste måte:-) Dommere bedømmer katten ut fra kondisjon, type etc og pelsen er et av kriteriene på bedømmingen. Ser katten shabby ut så ligger du tynt an videre i konkurransen.

Det er ikke noe som er vakrere å se på enn en velstelt skinnende balineser:-) og du vil vel vise frem det beste av katten, ikke sant?

Pelstell er noe Solbjørg Karlsen kann (av Karitzy) - sjekk med henne:-)

Og masse lykke til i Ørebro!!!

A-M

embla2
2009-10-18 15:48
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 tack för ditt svar. Förstår vad du menar jag är ej nybörjare ang utsällning för jag har ställt Norsk skogkatt många ggr så det där med pälsvår kan jag. Men alla raser är olika. Jag undrara mest om dom ska plockas i öronen mm.

BaraLisa
2009-10-18 16:06
0

#4 Många tycker att de ska rakas i öronen, även om det råder debatt om det :)

Med vänliga hälsningar Lisa

[lisme]
2009-10-18 16:29
0

#3 Balineserne får ikke floker i silkepelsen sin hvis de ikke har grist seg til med noe vått som har tørket, f. eks saus.

Når vi stiller balineser er de som de andre kattene som regel badet hvis ikke utstillingene kommer tett, som det gjorde i høst med utstilling annenhver helg. Da blir kattene badet til den første utstillingen. Vår erfaring er at skal man bade kattene er det best å gjøre det en ukes tid før utstilling sånn at pelsen får lagt seg litt. Vi tørker dem med håndklær, så får de lufttørke resten. Vi grer halen på balineseren og bak på lårene. Napper ørehårene vekk og barberer det som ikke er blitt nappet.

Utstillingsdagen ser vi over katten, renser ørene og øynene om det trenges. En stund før katten skal opp til dommeren bruker vi silkedråper som strykes inn i pelsen og avslutter med å glatte over pelsen med et pusseskinn.

oscarsine
2009-10-18 17:07
0

Ingenting er vel så vakkert som velstelte katter;-))) Jeg bader mine orientalere før utstilling, alt ifra en uke til dagen før, alt ettersom hvordan pelsen deres reagerer på badet;-)) Ellers får de barbert ører, og på utstillingsdagen bruker jeg litt gloss i pelsen;-)

Det finnes jo de som bruker tørrshampo også, om ikke katten er så enkel å bade;-)) Vet også at noen bruker pudder istedenfor gloss, nettopp for å få den rette finishen på katten.

Alle gjør vi forskjellig, men bading, barberte ører, også en siste touch på utstillingsdagenGlad

Lykke til, også får du fortelle hvordan det går på utstillingen;-))

Pernille.

Attacks
2009-10-18 18:24
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Karitzy lærte meg også pelstell.

De to første gangene Felix stilte,så måtte jeg prøve meg frem alene. Solbjørg tror jeg nesten fikk litt "fnatt" av meg,da vi møttes på Agderkaten på en senere utstilling. JEG hadde ihvertfall ikke stelt Felix riktig,selv om jeg hadde gjort så godt jeg kunneFörvånadSkrattande Pelsen strittet og var åpen,og det skulle den jo ikke være,selv om den var ren.

Balineser pels blir ikke flokete ala en semilanghåret katt,men dem kan bli krøllete.Og særlig de balinesere med lenger pels,særlig kastratene. Det er nok det Anne May mener. Dem skal jo gres,så alt er rett og pent.

Men jeg fikk lært masse,og senere var alltid Felix tip top stellet for show. Siden det er en skjønnhetkonkurranse,så syns jeg jo et bad er et minimum,det er fint at dem lukter rent og er rene. Men der er jo også forskjell på pelsen på balineserene som andre katter.Noen holder seg mer shiny og rene enn andre igjen. Ørene ble også nappet,klørne klippet.

Det jeg syns fungerte best på Felix var å bade han onsdag eller torsdag. Puddre han med baby talkum pudder fredagen,og ikke børste ut alt før lørdag. Pudderet var med likevel hele show helgen. For ekstra pudder bak ørene og ev i halen,men det skal jo ristes ut igjen.

En siste finish er en Alovera Gel i pelsen,som først gnis i hendene før den påføres og ev litt antistat spray. Da ble Felix superfin for show!! Ren,enda mer silky og pelsen var som en drøm. Katten selv var alltid som en drøm,med sitt ubeskrivelige deilige gode gemytt,som stortrivdes både hjemme og på utstillinger. 

Både børste og kam er alltid med blandt mitt utstillings utstyr.

Her er Blue Castello av Karitzy (Felix) på Jærkatten der han tok både BIS,BOB og vandt Gulliver prisen Kyss

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

embla2
2009-10-18 20:55
0

Hejsan,

Tack  för era svar. Ni har varit underbara. Nu är det bara för mig att testa mig fram och se vad som kan funka för min del. Hoppas att jag får träffa er på någon utställning framöver.Glad

#7  tack så mycket. Jag ska berätta sen hur det gått för mig.

kram på er alla

Attacks
2009-10-18 22:40
0

Du finner nok ut hva som blir riktig for din katt Glad Det finnes ingen fasitsvar på dette med pelsstell.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/