Från det ena till det andra...
Detta ligger definitivt utanför ämnet katt. Herregud, hur är det ställt med människorna? 
Pizzeria i Tidaholm med levande bagglamm i köket…
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Usj så fælt. Blodspor stod det. Skulle de slakte dem i kjøkkenet og bruke de på pizzan.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Men jisses!!!
Vilka idioter rent ut sagt. Stackars baggar….
#1 Ja, säkert. HALALPIZZA?
Nä, enligt islam är det tydligen viktigt, att djuret inte får se ett annat djur dö. Så detta är väl några jubelidioter som vill spara på "fläskfilén".

Å vilken kommentar då. Fåret har inte avlivats å styckats där! Spelar roll!! Man tar väl inte in får eller nått levande på en pizzeria. Stackars djur.

Läste just det i Metro. IDIOTER!!! Säger inget mer…..
Bra att en privatperson såg, fattade misstankar, och sedan larmade.
Hoppas den pizzaägaren får förbud att överhuvud taget driva restaurangrörelse i fortsättningen.
Men kan inte också låta bli att fundera: Varför sälja levande lamm, just vid den tiden på året man normalt brukar slakta årslammen dessutom? En arbetskamrat till min driver tillsammans med sin make ett litet jordbruk vid sidan om. De brukar sälja ägg. Och hösttid även lamm. Men hennes lamm levereras slaktade och färdigstyckade.
Uppfödaren av "pizzerialammen" borde ju rimligen förstått att lammen (4 bagglamm) skulle slaktas, inte avlas på.
Det som gör det litet extra pikant är uppgiften i artikeln att "Uppfödaren är gift med polischefen i Tidaholm"… Pinsamt eller? 

Ja, en del är bara glada att bli av m "skiten", i detta fallet bagglammen. Bryr sig inte om vad som händer bara dom får in liiite pengar och slipper problemet.
Har 2 getter, killar, som vi tog hand om för 4 år sen. En kompis granne fick dom i 25-års present av sina "polare". Bodde inte lämpligt för att ha sånna djur så vår kompis tog dom och skulle gräva en grop å skjuta dom. Kom på att vi hade skaffat gård. Hade inte hjärta att ta livet av dom. Underbara djur, när dom håller sig där dom ska.
Enda problemet är att dom som sålde dom i Skåne hade inte brytt sig om att sätta gul lapp i öronen så nu har vi fått reda på att ser fel person detta så måste dom avlivas å skickas till destruktion. Våra små goingar!! Bara inköp å frakt hit upp hade gått på 2.500:-, varför inte köpa nått vettigt till polaren i stället för 2 stackars djur! Å dom idioterna som sålde dom!!!! Vi har kastrerat dom å dom har ett mkt bra liv, men saknar gul lapp!! Kanske fåren gjorde me…..

#7 Har alltid sagt om jag fick en gård skulle jag ha getter. "slåss" med ungarna i lek & kelhagar när jag kliver in i en sån. Men kan man inte sätta en gul lapp i efterskott??
Du får be någon bonde regga dem som kalvar. Så de får fina gula lappar i öronen..
Går det inte be om dispans? Eller alternativ klippa dem i öronen som med grisar?
Se bara till att ha kastrerade getter. De små raringarna kissar annars på sig själv som parfym…
Kan meddela att Getabocken vi hade stank på 1km avstånd.
/Elisa

Så obehaglit 
Väldigt rasistiska kommentarer där på Metro, men en var iallafall lite rolig…nån tyckte det var miljöpartiets fel som tjatar om närproducerat
.

Ja kastrerade getkillar eller honor är det som gäller. Dom STANK när vi först träffade dom. Kissar sig i ansikte å skägg för att vara attraktiva. Tur vi människor inte har likadana åsikter.
#9 Vi har faktiskt egna lappar numera då vi skaffat kossor, sen igår. Så i värsta fall får vi förfalska lite.
Är det Charolais kor? De kommer bli stora monster av den i så fall!
Se till att träna dem gå med grimma!
Om du har stålgrimmor, vänd dem upp o ner.
/Elisa

Nä nåra monster vågade vi inte köpa. D är Fjällnära. Blir som en C-ponny ca. Men vi ska ändå träna dom att bli ledda. Kom igår och vi var ute å gick m dom med en gång. Hur då vända grimman? Har ingen m stål just nu. Ska vara en vänlig å snäll ras. Hoppas dom vet det!!
#13 Vad fina de är Kerstin! Vem av dem är Lotta? 
Såg inte ut som fjällkor. Inga prickar på.
Stålgrimmor har en ögla under hakan och en plåtbit som man ska lägga över nosen. Vänder man på den så öglan är upp kan de inte lyfta upp huvudet och dra iväg med en…
Repgrimmor brukar fungera på ungefär samma sätt och de skaver inte på korna.
Har sett många bönder som har stålgrimman på sina kor och undjur på sommaren. Denna skaver på näsan och det går otroligt fort för en kädja att växa in i näsan och bakom öronen…
/Elisa

#16 Vi tror, har inte fått papprena en så just nu är dom nr, att den lilla utan grimma e Lotta å den lite större e Malin.
#17 Den bakre har ljusgråa fält i ansiktet, kommer nog synas bättre när hon blir äldre. Hennes mamma var helgrå. Den främre har röda fläckar på öron och hals. Bägge e övervägande vita så ser man snabbt kan man nog tro dom är av annan ras.
#18 Tyckte väl att den lilla var sötast! 

Håller faktiskt me.
Min favvo när vi såg dom allra första gången.
Ni har kapat min tråd, era rackare…

E ledsen Nilla, men vi e fortfarande inne på klövdjur. Inte fullt så ulliga bara.
Förlåt!
F´låt….

/Elisa
#22 nåja, fjällkorna han vara nog så ulliga. våra ser ut som vita jakar på vintrana ska du veta.
men inte tycker jag att det är helt ok att kasta galla över polischefens fru. Jag vet av egen erfarenhet att det kan vara svårt att hitta bra folk som vill köpa lamm på hösten och jag tvivlar starkt på att de sa att de skulle hålla dem i en pizzeriakällare och slakta dem efterhand till henne när de köpte lammen. vi har haft väldig tur när vi sålt lamm (i julas fick vi ett julkort med våra fyra baggar i tomtemössa som hälsing från en tidigare lammköpare) fast då har vi varit extremt selektiva och helst bara sålt till folk vi känner. och hon tog ju genast tillbaka dem när det hela uppdagades.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

#25 Å va kul, fler m sånna kossor.
Kanske skulle ha en fjällnära/fjällko.ifokus-grupp?
Men förstår vad du menar m ulliga. Vår minsta vi köpte e helt lurvig. Mkt å borsta å gossa me.
Kalinda och jag har funderat på att starta KossaIfokus…men tiden räcker inte till. 

Va synd. Här är både förlite kunskap och tid som är problemet. Blir det så ämnäler ja mig på studs! Behöver mkt kunskap som nybliven kossägare.
Blir ju arbetslös nu. Så, så många kossor blir det väl inte framöver…
/Elisa

Då får du fixa kossor på .ifokus istället.
För dåligt betalt jobb..
/Elisa

Menar du inte?!