En tankevekker,eller selvfølge-1.inntrykk:
Tenker dere på hva dere pakker med dere i utstillingskofferten? Altså personlige klær? Det er noe jeg har i bakhodet,takket være min mamma.
Jeg har en mamma som er ekstremt nøye på at man skal være velstelt når man går ut døren. Jeg og min søster har blitt påvirket.Hun er prikk lik mamma,mens jeg er sånn gylden middelvei. Jeg trenger ikke shine meg opp med sminke og stasj for å gå ut døren til en hver tid,men det å være ren det er noe annet.
Min mamma er da ikke noe glad i katter.For henne er katter urenslige og ekle. Hun har katte fobi. Jeg prøver å forstå det,men det er vanskelig. Men jeg har det jo på samme måte med fulger.
Derfor var det utrolig sprekt gjort av henne å ta med seg lille baby-Felix hjem i 2002 fra Agderkattens utstilling i Arendal. Der gikk hun inn på en utstilling,hvor det krydde av noe av det ekleste min mamma vet.
Men det var ikke kattene hun syns var det verste. Det var utstillerene
Der var så utrolig mange u-stelte shabby mennesker sa hun. Hun så forbi kattehårene på klærne. Så påpekte hun at hun var veldig glad Felix sin oppdretter var en veldig velstelt dame i pene klær.
Så da jeg selv begynte å gå på utstillinger,så snek ordene fra min mamma seg inn i bakhodet mitt. Jeg ville alldeles ikke være blandt dem som gir "ikke kattefolk" dårlig og noen ganger feil første inntrykk. Kan tenkes også kattungekjøpere også får seg en bakoversveis eller to. Det å se shabby ut kan mistolkes til å tro at alle oppdretterhjem også er shabby osv osv.
Hvordan jeg går kledd hjemme noen ganger,eller hvordan jeg ville sett ut om jeg gikk på heietur på hytta - det er noe annet.
Hvordan jeg ser ut når jeg får besøk av feks kattungekjøpere, skal på jobb,på shopping eller annet - det er utenkelig for meg å vise meg fra min verste side:))
Jeg er litt rocke jente i klærne mine.Så en får ikke på meg romantiske søte klær eller strikkegensere. Ikke er jeg en moteløve heller,om jeg ikke liker den moten som da er. Men jeg tror ikke jeg en eneste gang har med meg utvaskede,hullete eller 1-kleskift-hele helgen på en eneste utstilling.
Et godt førsteinntrykk er viktig syns jeg.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Jag förstår vad du menar. Första gångerna jag ställde ut, blev jag förvånad och ibland stum över hur "kattfolket" kan se ut. Vissa ser ut att ha kupit fram under en sten. Tar man en närmare titt, ser man att samma gäller deras transportburar och burinredningar, fläckigt, smutsigt, nerpinkat, urk.
Det är min personliga åsikt, att man gör reklam för sitt katteri, när man ställer ut sina katter. Sådan person sådant hem, tänker jag och undrar genast hur hennes/hans katthållning är?
Det handlar inte om, att vara uppklädd och trendig, utan om att vara "ren och proper" och ge ett seriöst intryck. Man bör också ha rena prylar till sina katter.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

#0 bra skrivet & jag förstår också vad du menar..
#2 sitter här ensam (ja katterna är med så klart) & håller på att garva ihjäl mej(nästan iaf) Krypit fram under en sten..haha

jag förstår också dej Nilla vad du sett..
förlåt men jag kan inte sluta skratta jag får en speciell bild framför mej..

#3 Du får skratta. Med risk för att få däng…det värsta jag vet är nog "skrynklig leopardklädsel ", sorry alltså.

Ja, man ser litt av hvert på utstilling. Og som du sier Nilla, man kan lure på hvordan de har det hjemme hos seg…..
Jeg sier heller ikke man må ta på seg sine fineste klær, men at det er rent og helt, og ikke totalt utvasket…. Man kan klæ seg ordentlig selv om det "bare" er en katte utstilling, for sånn virker det som om noen tenker.
Jag klär mig som jag klär mig när jag går på stan, när jag träffar folk.. Och jag sminkar mig och fixar håret då med, precis som på utställning. Det är lite som att vet jag att jag har snygga och bekväma kläder jag känner mig säker i så ska det smitta av sig på katten, och så har jag en sak mindre att vara nervös över.

Usch, jag försöker förtränga hur jag ser ut på utställning. När jag går assistent klär jag mig i det som är bekvämt, alltså träningsbyxor och en långärmad tröja. Däremot har jag inte trasiga eller skitiga kläder på mig.
Ställer jag utan att göra något annat så har jag på mig vanliga kläder. Sådana jag skulle ha på mig om jag skulle gå på stan eller liknande. Men ni vet hur det är när man ändrar om i vikten - allting man har i garderoben sitter konstigt. Eller sitter inte alls…
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus
Känner en del hundägare/utställare som tycker att vi kattägare ser för j*vl*g* ut när vi ställer våra djur.
Hundutställare klär ju ofta upp sig snyggt för att matcha sin hund. Det är inte lika vanligt inom kattvärlden…
Är väl som de flesta andra här. Klär mig i (förhoppningsvis) snygga kläder och är hel och ren. Undviker för mycket kattaccesoarer, men kommer nog ha med mig min Smilla väska.
/Elisa

Enig!!! Shabby looken blir aldri bra på en katteustilling;-)
Lurer på hva dommerne egentlig tenker når de shabby viser frem kattene sine???
A-M;-)
#9 "Shabby looken"…shabby chick? Ha ha ha!
#0 Veldig sant
Min mormor lærte meg at man alltid måtte ha på seg ren truse når man skulle ut.. sånn i tilfelle man havnet på sykehuset ;-)
Jeg liker å pynte meg jeg.Liker å se velstelt og ok ut.Om det så er på et kjøpesenter eller en katteutstilling.
Hadde det ikke vært så kaldt i hallene skulle jeg gjerne ha pyntet meg mer
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Intressant att det är andra som också tycker att vissa "kattmänniskor" ser skabbiga ut. Har själv samma åsikt. Försöker fixa till mig lite när jag åker på kattutställning. Katten har man ju snyggat till så gott man kan (även fast de flesta katter naturligtvis är jättefina precis som de är), då kan man ju inte vara sämre själv. Känns som en del av presentationen av sin katt, i alla fall på de utställningar däre man själv bär fram sin katt till domaren.