OT Kryptorkism hos hund
Hej!
Jag skulle uppskatta tips på bra länkar med info om fördelar och nackdelar kring att operera en kryptorkid hund. Min älskade cockerkille är kryptorkid och jag har tänkt operera honom, men skulle gärna vilja ha så mycket info som möjligt innan. Det verkar som om åsikterna går lite isär bland veterinärer och det är ju ett stort ingrepp…
Skriver här oxå eftersom jag vet att många av er även har hund, har postat på Hundar iFokus innan.
Tack på förhand! /// Mia och Chili
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Min mammas schäfer var kryptorkid, han kastrerades för två år sedan tror jag det var. Hon resnonerade som så, att eftersom cancerrisken är förhöjd och hunden ändå inte skulle avlas på så kan han lika gäna kastreras. Som vi fick berättat av veterinären så är ingreppet lite större än en vanlig Kastrering eftersom de måste öppna buken, men inte värre än när man kastrerar en tik eller katthona t ex. Risken är väl att de får leta lite innan de hittar kulan, men normalt så är det inga problem med att kastrera en kryptorkid hund.
"Följande sjukdomar förebyggs i och med en kastrering: Testikeltumörer, analadenom (tumörer runt anus som orsakar blödningar), prostataförstoring, cystor i prostatan, återkommande urinvägsinfektioner och förhudskatarr.
Då hunden uppnår puberteten ska båda testiklarna ha intagit sina lägen i pungen. Men ibland så händer det att en eller båda testiklarna blir kvar i buken, s.k. kryptorkism. En sådan kryptorkid testikel kan med stor sannolikhet förstoras då hunden blir äldre genom tumöromvandling. Om din hund konstateras att vara kryptorkid så rekomederas Kastrering dels för att undvika ev framtida tumörer och dels för att detta i stor grad är ärftligt så hunden bör inte gå i avel. Att kastrera en kryptorkid hund är oftast något mer omfattande då man oftast måste gå upp i buken för att hitta testikeln i ljumskkanalen"- http://goto.glocalnet.net/bullwhippen/kastrering.htm
Med vänliga hälsningar Lisa
http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=4146220
Även här om cancerrisken. Vet inte om sidorna är bra, men alltid nåt?
Med vänliga hälsningar Lisa

Undrar hur man läser ibland. "Vaddå kryp-tork-sim", tänkte jag och öppnade tråden….