Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 3119 ggr
RedPoison
0

Para variant med renrasig?

Hej!

Jag vart lite fundersam över en annons jag så på blocket.

Hon vill sälja två siameser som är utan stamtavla.

Men det som jag funderar över är att hon skriver att anledningen till att de inte har någon stamtavla är för att mamman är SIA var och pappan är ren sia och men får inte para variant med renrasiga SIA.

http://www.blocket.se/stockholm/2_Chokladmaskade_Siames_tjejer_soker_nytt_hem_23992832.htm?ca=4&w=3

Stämmer det? jag tycker det låter konstigt.

marieirene
0

Det stämmer, SIA var får endast paras med en annan SIA var eller Långhår.

Corydoras
0

Tycker också att det låter konstigt. Jag tror (men vet inte säkert) att dessa siamesflickor också borde kallas varianter eftersom de kan bära på långhårsanlaget. I långhårsaveln borde det ju inte vara några problem att använda dem.

Är kullen registrerad borde hon ju ha fått stamtavla på dem. Låter lite mystiskt…

marieirene
0

Tror inte hon får registrera kattungarna i huvudtaget.. De räknas som bondkatter i och med denna parning. Så som bondkatt borde de kunna reggas förstås.

Corydoras
0

Oj. Där ser man. Man lär sig något varje dag…Obestämd

RedPoison
0

#3 varför är det så? om en SIA var paras med en ren SIA varför blir nte ungarna då SIA var också?

går det att läsa någon stans om varför det är bestämt så?

kalindas
0

Regga ungarna bör hon väl få? I alla fall i de flesta IDP klubbar är denna parning godkänd. Sen om den är att rekomendera är ju en annan sak.
Sverak borde väl inte förbjuda katterna att blir reggade? Skulle däremot gissa på avelsförbud eller RX stamtavla.
Båda katterna är ju "äkta" bara att den ena bär på långhårsanlaget och kan ge det vidare till en eller flera av bebisarna.

Men som sagt. Regga dem bör ju inte vara några problem?

/Elisa

marieirene
0

#4 Ja och tur är väl det Flört Livet skulle bli himla tråkigt om det inte fanns lite nya saker att lära och förundras över.Glad Själv får jag mej en påminnelse av denna händelse att jag ska vara riktigt tydlig och förklara vad en variant är när mina kommande variant bebisar ska hitta sina nya hem. Glad

RedPoison
0

Kan det vara så att den regeln finns för att det senare ska finnas kvar katter med bara korthårs gener?

marieirene, visst föder du upp balineser? såg att du då parar dina honor (bal var?) med SIA hanar. får de inga stamtavlor då? eller kan en balines inte vara en variant? Bär inte balineser på korthårs gener?

Förvånad

marieirene
0

#8 Nej Jag parar mina BAL med SIA och får då SIA Var bebbar. GladJag har mao inga SIA Var ännu.. Dessa parningar gör man för att få in nytt blod till långhårs aveln och bättre typ etc..   Balinesen är ju väldigt liten så vi är mycket beroende av Var parningar. Glad

MalinL
0

Jag tror att hon kan ansöka hos sverak för att få stamtavlor på dem ändå. Jag vet en annan som hade en tjuvparning mellan ren OSH och SIA var och dessa fick dispens hos sverak och registrerades som varianter.

Juliette-
0

Jo men visst måste hon få regga dom men ungarna får avelsförbud???

Då som SIA var

kalindas
0

Kanske någon skulle meddela henne att de går att regga?

Funderade på om de egentligen får helt avelsförbud. Tror ni inte att den kanske får en RX stamtavla och får användas på Balines?

/Elisa

AngelsCo
0

#8 Korthårsgenen är dominant över långhårsgenen. De korthåriga katter som bär långhår kallas varianter. Balineserna är ju långhåriga. Varianterna kallas siamesvarianter.

I någon eller några IDP-klubbar kan man, som kalindas påpekar, regga kombinationer mellan varianter och korthår. Inga problem. Man får ju para variant*variant, varpå man kan få homozygota korthår, men de anses fortfarande vara varianter.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Nebukadnesar
0

Dette har jeg lurt på min SIA gutt har mor som er SIA var og far som er rens siameser,er han en variant da? Han er vartfall registert og jeg har stamtavlle på han.

[hakkapelitta]
0

Jag tror hon får dem reggade som varianter i SVERAK ja.

[lisme]
0

I Norge er det ikke tillatt å parre SIA var med SIA eller OSH. Varianter kan kun parres med varianter eller langhår

Millimina
0

Har kollat med Cecilia på SVERAK (skulle ändå ringa henne i ett annat ärende…) SIA var får endast paras med SIA var eller långhår.

Skulle det bli en parning där mor är SIA var och far är SIA blir kattungarna reggade som SIA var samt att uppfödaren får "en knäpp på näsan". Hon sa att det ska mycket till för att man inte ska få regga en kull, tredje part ska inte bli lidande av ev uppfödar strul samt att de ska veta vad det är de köper.

Corydoras
0

Alltså går de att registrera som varianter!!

Det verkar ju vara det rätta ändå. Även om den här parningen blev "en miss" så verkar ju uppfödaren mycket mer seriös om kattungarna säljs med stamtavla.

Zandrinos
0

Uppfödaren kanske inte vill regga kattungarna, vill slippa "en knäpp på näsan"

MalinL
0

De borde inte få avelsförbud heller. Den katt jag vet som hade en OSH pappa och en SIA var mamma blev reggad som OSH var och fick användas i avel. De får inte heller RX stamtavla såvida de inte har någon icke godkänd färg el dylikt i stamtavlan.

marieirene
0

Jag ringde henne och hon blev jätte glad Glad och skulle kolla upp saken..

Så hatten av för Redpoison som från början uppmärksammade denna annons.  Alltid trevligt att kunna muntra upp folk. Skrattande

kattguld
0

#21: Sicken solskenshistoria!Glad

Jo, visst vore det väl logiskt om de reggades som SIA var? Och eftersom det är långhårsanlaget som orsakar restriktionen, att man inte vill det poppar upp oväntat, så borde de väl kunna användas i avel också, som varianter i långhårsaveln (fast det väl inte var aktuellt i detta fallet, bara tanke alltså).

Corydoras
0

Bra gjort marieirene! Glad

[lisme]
0

#0  Varianter er også renrasede katter Flört