"Bara siameser i stamtavlan"
Jag har funderat på det uttrycket lite, "bara siameser i stamtavlan". Om en katt har 8 generationer med bara siameser, så klassas det som en "ren" siames (dvs utan inblandning av oriental).
Jag är nyfiken på vad det spelar för roll, egentligen? Som jag förstått det, på sättet folk använder det, skulle det vara lite "finare", men jag förstår inte riktigt varför. Snällt om någon kan förklara lite! 
Jag själv tittar mycket på genetiken, och eftersom helfärgat är dominant över maskat så kan ju inte siameser bära på det i vilket fall, och därmed kan det inte dyka upp orientaler i en siameskull (för de som vill avla på siameser alltså).
Däremot kan ju orientaler bära på maskat, och siameser kan dyka upp i en orientalkull.
Därför, så som jag ser det, borde det väl inte spela någon roll om en siames har orientaler i stamtavlan. Men om man vill avla orientaler så kanske det kan ställa till det lite med siameser i släkten..?
Eller blir maskningen kanske bättre om siameserna renavlas? Ögonfärgen? 
Nu är det inget uttryck som jag håller mig fast vid eller bryr mig särskilt mycket om, jag är bara nyfiken på vad det spelar för roll helt enkelt. Eller har jag fått det helt om bakfoten när jag tänker som jag förklarade ovan, kanske ligger något annat bakom? Jag har nämligen aldrig hört att någon sagt "bara orientaler i stamtavlan" och därför började jag fundera..
Vad har ni för tankar om det, och hur viktigt är det för er? Både siames- och orientalägare/uppfödare.
Tack, den tråden har jag missat. :)
Jag tycker man borde vara glad att man kan mixa med både siameser och orientaler, då blir det ju lite större avelsbas!
Jag tycker det låter skumt att det är just siameserna som "ska" vara helt rena, eftersom helfärgat inte borde påverka så mycket.. siames+siames kan ju som bekant inte ge orientaler i en kull. Därför borde ju det vara orientaluppfödarna som vill hålla siameser ute ur linjerna, eftersom det kan dyka upp lite varstanns annars. Om man ska hårdra det.
Det var därför jag undrade vad det beror på, om det finns någon grund till det eller om det är en "fix idé"! 
Man kan inte ha koll på allt. :)
Jag håller med dig.
Med vänliga hälsningar Lisa
Det finns en lååång tråd på SO-gruppen i detta ämne. Under Forum/Avel:
http://sogrupp.forum24.se/sogrupp-about263.html
Tills för ganska nyligen tyckte jag att det väl bara var jättebra att kunna blanda SIA och OSH, för att just få en större avelsbas. Men så har jag läst funderingar om risker för urvattnade ögonfärger (på både OSH och SIA), risk för oönskad vitfläck, siamessilver som kan "poppa upp" när man inte haft stenkoll på silver bakåt osv osv.
Dagny Dickens (Novarita), som hållit på med siamesuppfödning i flera decennier, menar att den mixade aveln i alla fall inte är av godo för siamesen…. (bland annat läst om hur hon och Alva Uddin tillsammans på en utställning identifierade och behövde färgändra en SIA med silver i sig, resultat av en tidigare OSH inparning).
Jag vet inte. Jag är bara relativt nybliven sambo till ljuvliga orientaltjejen Inez. (Resultatet av en sådan där mix för övrigt. Jo, hennes ögon är härligt gröna).
Nån gång i framtiden - när det blir en naturlig lucka i min nuvarande kattgrupp - vill jag också ha en siames. Det vore kanske kul om det i alla fall fanns möjlighet att hitta en "ren siames" då.
Det här blir intressant…
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
#6: Jojo. Ungefär som att när de diskuterar "huskattsavel" på Katter.Nu
En enkel sammanfattning. Alla katter är lika värda oavsett OSH bakom eller inte. Maskning och ögonfärg gör ingen som helst skillnad. Beror helt och fullt på vilka linjer man använder.
Smaken är som baken och alla bör ha rätt att avla som de vill. Så länge de inte försämrar hälsan på sina katter…
Sen finns det de som jag kalla för "militanta renavlare"
.
De som inte kan acceptera man har olika inriktningar i sin avel.
Den person (vem det nu än var) som sa till en nybliven Siameskattägare att hon hade köpt en blandras. Bara för att farfar var OSH. Plus fick denna tjej att sälja kattungen vidare och anklaga uppfödaren för att sälja blandraskatter. Det är en i mitt tycke en "militant renavlare". För då har det gått för långt!
Tack o lov är dessa personer få…
De flesta väljer avel på de katter de själva finner intressanta. Vill man avla med bara SIA så gör man det. Vill man inte, så gör man det..
/Elisa
#4 Tack för länken, ska läsa hela tråden senare. Hann bara med första sidan innan jag var tvungen att dra iväg på annat.
# 5 & 6 Tanken är ju inte att det ska bli en hetsig diskussion eller något (men en diskussion spelar det ju ingen roll om det blir så länge folk sköter det på rätt sätt, såklart!), om det var det ni menade?
Jag själv tänker lite som Kalindas, man väljer ju sin egen inriktning. Vill man syssla med antingen det ena eller det andra utan inblandning, då är det ju bara att göra det. Klart man ska respektera det, oavsett.
Jag undrade för att jag helt enkelt är nyfiken i en strut
och undrar varifrån det kommer, om det spelar någon som helst roll. OSH och SIA har ju samma typ och allt, bara färgen som skiljer.. då blir jag nyfiken varför det är bättre med bara SIA i stamtavlan, de som ägnar sig åt OSH får ju mer jobb men SIA-uppfödare får ju inga OSH i sina kullar oavsett.
Men, om det är så att siamesernas ögonfärg påverkas av att man blandar in OSH, då kan jag ju såklart ha försåelse varifrån uttrycket kommer. För de som är intresserade av avel och utställning blir ju det i såna fall en fördel. Men påverkar det å andra sidan inte fenotypen, då tycker jag det kan vara bra att veta. Synd om det uttrycket ska användas om det inte är sant, menar jag.
Låter ju helt knasigt att någon ska påstå att det är en blandras bara för att det finns OSH i stamtavlan! Men ja, det får väl stå för dom.. synd att de sprider ut osanningar bara.
Jag har själv en SIA med bara siameser i stamtavlan. Har kollat på pawpeds för att kunna se så långt bak som möjligt, för att se hur det ser ut. För mig hade det inte spelat någon roll om hon haft OSH där med, så länge hon har samma fina temperament. 

Trodde att jag hade en siames med endast SIA i stamtavlan och bakåt men det visade sig att det fanns OSH i linjerna efter hennes far, men vad gör väl det jag älskar min katt lika mycket för det och det är ju synnerligen nyligen som man på ett mycket enkelt sätt kan se vad som finns bakom stamtavlan
. och det var så jag upptäckte detta med OSH linjerna.
Visst strävan är att ha så rena siames linjer som möjligt men insett att det inte alltid går. Man måste se till inavelsgrad, hälsa etc. och finns det då OSH lite längre bak i stamtavlan kan den hanen fortfarande vara ett bättre alternativ än en hane som är lite mer närbesläktad utan OSH.
Detta att avla med endast SIA i stamtavlan kan ni läsa på länken som finns i inlägg #4. Det finns ytterligare en skilnad på sia och OSH, SIA katterna skall vara lite grövre och något större i sin kroppsbyggnad än osh men i övrigt lika.

Jag som har en siames med bara siameser i stamtavlan vill lägga mig i denna tråd också. I stora drag håller jag med Kalindas. De som väljer att avla "rena" siameser gör det som sin inriktning. De inser att det gynnar siamesenrasen när det t.ex. gäller ögonfärg eller maskning.
För att sedan svara lite mer på Ninjas fråga så har du ju rätt att två siameser bara kan få siameskattungar. Men det finns ju också en massa andra gener, förutom maskningsgenen, som kan ligga dolda i flera generationer. De som avlar "rena" siameser vill gärna kunna se även hur t.ex. mormorsfarfarsmorfar såg ut för att kunna vara säker på hur katterna efter dessa linjer kan komma att bli.
Nästan samtliga orientaler bär på maskningsgenen. Men den ligger ju dold. Det är svårt att förutsäga hur bra kontraster eller hur blå ögon en eventuell siamesavkomma skulle kunna få. Ibland blir det ju jättebra! Några av de vackraste siameserna (i mitt tycke) har orientaler i stamtavlan. Men handlar det då om en lyckad slump? Vacker grön ögonfärg eller vacker blå ögonfärg behöver inte alltid gå hand i hand.
Orientalen är en nyare ras. Förr parade man sina orientaler med siameser för att förbättra typen. Nu är orientalen så fin i sin typ att vi inte behöver "blanda" för att få fram vackra smäckra orientaler. Varför ingen verkar ha en "ren" oriental är en bra fråga. Det kanske blir nästa stora grej? Nu när orientalen har en bra typ kanske det finns annat att förbättra? Exempelvis ögonfärg eller tydligare mönster?
Bara för att man "renavlar" en ras eller färg behöver det inte betyda mer inavel. Varken min siames eller Ninjas vackra Äzzy är mer inavlad än någon siames med orientaler i stamtavlan. Men det krävs mer jobb att avla "rent". Man kan vara tvungen söka sig utom landets gränser. Det kostar mer och är krångligare. Särsklit nu när de allra flesta blandar orientaler med siameser i allt större utsträckning. Det börjar vara riktigt ovanligt med "rena" siameser.
Jag är ingen militant förspråkare av "ren SIA-aveln". Har faktiskt inte mött på någon sådan heller, även fast jag rör mig i "ren SIA-avelns kretsar". Jag anser inte att kat. 4-katter med SIA-ORS-SYS i stamtavlan är blandraser! Men jag tycker (min egen åsikt) att katter med bara siameser i stamtavlan är mer intressanta (för mig). Samtidigt blir de ju som sagt allt mer sällsynta. Därför tycker jag att du Ninja faktiskt kan vara lite extra stolt över din älskade siames. Inte för att hon nödvändigtvis skulle vara bättre eller vackrare än någon annan. Men hon är ovanlig och sällsynt.
Det där med att det ska vara olika i kroppsbyggnad stämmer inte. Så många olika standarder de finns i världen på SIA/OSH, de flesta är helt lika i sina bedömningar.
Finns både små och stora katter inom alla raserna.
/Elisa
#11 Nej, det har jag aldrig stött på heller, så mycket som jag har läst sista tiden. Det är nog mer en smakgrej, lite "hittepå" :). Iaf ingen regel. ;)

Är det inte så att England vill ha 5 generationer SIA och Norge 8 ? Så om man vill kunna sälja dit är det väl bra om man kan hålla det av den anledningen om ingen annan giltig anledning finns. Eller? Vill själv gärna hålla mej till Bal/Sia men inser att det kanske kommer att bli svårt i längden… Eftersom det finns ännu mindre Balineser och SIA Var att välja på med endast Bal/Sia i stamtavlorna än vad det gör för både Siameserna och Orientalerna…
Vill man avla rent SIA eller inte är ett val som uppfödaren gör. Självklart.
Men den dag jag som kattungeköpare ser mig om efter MIN drömsiames lär jag nog få vara beredd behöva vänta ett bra tag, om jag vill ha en med enbart siames bakom sig.
8 generationer är ju den "magiska" siffran. Jag har roat mig med att leta i stamtavlorna på Pawpeds, på utannonserade siameser. Det är faktiskt mycket få som inte har OSH i de där 8 generationerna.
OK, det finns färre OSH, och därför vill man kunna använda sig av siameser i OSH aveln… Men, rätta mig om jag har fel, är inte problemet till största delen bristen på avelshanar? Man drar sig för besväret att hålla sig med egen hane? Jo, jag VET det är besvärligt hålla fertil hane, jag har själv - som ocicatuppfödare - haft fertil hane som jag använt till egen hona och även lånat ut till andra uppfödare. Det är jobbigt, men inte ogörligt.
Lek med tanken att några likasinnade uppfödare slår sig ihop om att "gemensamt" hålla hane.
Endera turas man om att hålla hane (som sedan antingen får stanna kvar som bortskämd kastrat eller flytta med en kattunge som vuxen "bonuskatt").
ELLER så har man en unghane av egen uppfödning. Uppmuntrar man sin kattungeköpare att hålla grabben fertil ett litet tag. Intresserade honkattsägare får anmäla intresse, så kön redan finns där den dagen hanen är så att säga beredd att stå till tjänst. Då har man också möjlighet hitta bästa möjliga kombinationer. Ger förhoppningsvis fler bra och färre "medelmåttiga" kombinationer..?
Underlättar för hankattsägaren genom att hjälpa till med navelbråcksintyg, tester etc. Ställer kanske rentav upp med parningsrum när så är dags. Och låter honkattsägaren betala REJÄLT för hankattens tjänster.
Vet inte vad normalpriset för en kat IV hanes tjänster är? För rasen ocicat har det i åratal stått still på 1000 i språngavgift + 1000 för varje levande femveckors korrekt tecknad unge (500 för AOV-varianter). Även om jag själv gav mer för mitt första lån av hane. Men det blev fina ungar också 

Jeg vil dra frem et punkt som ble sagt oppover her.
Kattguld sier :Det vore kanske kul om det i alla fall fanns möjlighet att hitta en "ren siames" då.
Nettopp! Man skal være glad for at vi er noen som faktisk ønsker å beholde siameseren ren.Hvor hadde vi vært om få år om ingen ville jobbe med rene linjer.Hva hadde skjedd med avlsbasen.Hva hadde skjedd med siameseren tilslutt.
Når det gjelder arv/farger ,øyenfarge osv så anbefaler jeg alle å lese Robinson genetics for cat breeders and veterinarians.Den er super på det området.
Jeg ser overhodet ikke ned på de som ikke bryr seg om det er en ren siames eller ei.Det er en fix idé at noen tror vi gjør det.Poenget er at man ikke har interesse for katten i avlsammenheng.Like lite som man bryr seg om langhår når man driver med korthår. Det er en smaksak og man må få lov til å velge hva man liker og synes er best selv.
Når det gjelder orientaler så hadde det jo vært supert om avlsbasen ble såpass bred etterhvert at de kunne renavles de også. Tenk dere selv etter 6-7 generasjoner med gnistrende grønne øyne og supert mønster. DET hadde vært lekkert det. 
Det som er litt merkelig er at vi som er uppfödare av såkalt ren siames gjerne blir sett på som om vi tror at vi er så mye bedre enn alle andre. Jeg synes det er så feil når dette tross alt handler om en interesse for en bestemt katterase.Vår lidenskap ,liksom andre har en lidenskap for mønster på en oriental.
Sånn.. nå er jeg ferdig med dagens tale 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Kanske ska förtydliga mig och säga att jag inte räknar dej till de "militanta renavlarna"…
Vet inte ens vilka de är. Men tycker det är tråkigt att de finns. För de förstör för andra uppfödare genom att kalla andras katter för oäkta…
Tack o lov verkar just de personerna vara få…
När det gäller "renavlade" OSH finns det få. Jag försöker para med OSH om jag hittar några som passar för mina katter.
Speciellt som jag har silverkatter. Men kan lika gärna ta en SIA då jag vet att Skatan bär på SIA anlaget. Om Ellie gör det kan jag antingen DNA testa eller så får det bli en överraskning..
Tyvärr finns det få hanar att välja på och ingen bra databas där man kan ta reda på var unghanar finns att låna.
/Elisa
Jag personligen tror, iaf tycker, att det är provocerande med det sätt man driver t ex IDP-klubben som utesluter och exkluderar vissa och verkligen får det att låta som att andra är mindre värda/fel/oäkta/dåliga. Sådana förhållningssätt är alltid av ondo, oavsett sammanhang. Dessa människor förstör för "er andra" med en ödmjukare inställning.
SES har sina egna regler. Det är för/nackdelen med independet (idp). Ingen annan IDP klubb har dessa krav på sina medlemmar…
/Elisa
#16 Haha neida det vet jeg Elisa
Og såklart er jeg enig med at man kan ikke gå rundt å kalle det blandras. Helt fel og slikt blir jeg flau over å høre.
Jeg har aldri vært borti noen militanter jeg heller altså,men jeg tror nok at det kan være slik at man lett kan bli sett på en om man feks aller helst låner ut hannkatt til en med ren tavle.Men der handler det jo ofte mer om hva som er interressant for oppdretteren tilbake og dette med å være litt forsiktig med spredningen av linjer.
Det kan fort gå så veldig galt både for siam og orientaler med en matador hannkatt 

BaraLisa, är det Svenska Siames Sällskapet du menar så tycker jag att det är tråkigt att du känner dig provocerad. Det är nog inte det som är meningen med klubben. Läser man om deras klubb så framgår det att uppfödare av andra raser också är välkomna. Det finns bl.a. uppfödare av Devon Rex och Perser i Svenska Siames Sällskapet.
Min älskade siames var uppfödd och registrerad i denna klubb. Men jag och hans uppfödare kom fram till att vi skulle flytta över honom till SVERAK istället. Detta för att det skulle bli lättare att eventuellt ställa ut honom. Där jag bor anordnas inga IDP-utställningar.
Uppfödaren till min katt är välkänd inom kattvärlden och en av grundarna i SES, vi har pratat mycket men hon har aldrig påstått att siameser med orientaler i stamtavlan skulle vara mindre värda/fel/oäkta/dåliga. Om jag vill får jag använda min siamespojke i avel. Vem jag väljer att para min siameshane med är mitt eget beslut. Det förklarade hon tydligt. Känner inte alls att hon skulle ha någon som helst hatisk inställning till dem som parar siameser med orientaler.
Det är ju tråkigt att upplever det så.
#16 Så det är därför som en del siamägare inte vill låta avelshanen para en orientalhona? Risken för matadoravel? Jag har hört annat jag men det kanske är bäst att vara tyst om det. För husfridens skull.
Jag har varit med om att bli tillfrågad om en hona jag ställde ut hade ren siamstamtavla. Jag uppfattade det som att personen trodde det eftersom det gick bra för min katt på utställningen. Nu hade inte min katt "ren" stamtavla så tyvärr tror jag att frågaren blev besviken.
Det som gör att jag kan respektera de som vill ha rena siamstamtavlor är ju att siamesen är en gammal ras. En kulturskatt. Som sådan kan jag förstå att man vill värna om rena stamtavlor. Däremot tycker inte jag att en siames med orientaler i stammen är sämre på något vis.
#20 Men de siameser som föds av en orientalhona, hos era orientaluppfödare, får inte vara med? Men de är "lika mycket värda"? Eller finns det ingen risk för siames hos era orientaler?
"Vi anser att det är fel att blanda in andra raser när man föder upp Siames" http://www.siames.se/intro.htm
Jag tycker ju inte att man direkt anstränger sig för att ens försöka vara ödmjuk på nåt sätt, så det är rätt tydligt för mig att man vill framstå som lite bättre utan skam. Med en slogan som "Det enda valet" och "att man inte vill bli en stor klubb"…
Självklart så ska inte enskilda individer dömas för att man är medlem, men jag tycker personligen att det är en extremt okonstruktiv och kränkande attityd.
Jag tycker det är jätteintressant att läsa det ni skriver. Känner mig lite klokare! Har större förståelse för begreppet "ren" siames nu, inga följdfrågor än men det kanske kommer. 
#21 Man skal ikke tro på alt man hører 
Nei det var ikke så jeg mente. Jeg snakket kun for meg selv jeg og at jeg tror at det er slik at man kan bli sett på som militant om man ikke med glede låner ut til enhver som spør
Jeg har lånt ut til orientaler jeg,men jeg må da kunne si at det er mer spennende for meg å låne ut til en ren siameser med tanke på noe tilbake i fremtiden av linjer.Eller låne ut til en god venn og et mulig samarbeid.
Men slik blir det jo uansett om man er hannkatt eier og kan finne på å si nei en gang, om det så er til en siam eller orientaler.
"Nu hade inte min katt "ren" stamtavla så tyvärr tror jag att frågaren blev besviken"
Synes du det er fel at frågaren ble besviken? Mener frågaren at din katt er sämre tror du ?
Jeg visste at jeg aldri skulle skrevet et ord i denne tråden 
Jag tycker att man i första hand ska avla för att få friska katter och se till rasens bästa, eller rasernas, eftersom stamboken är öppen för korsningar. Det är egentligen skrämmande att man ska behöva skriva sånt på sin hemsida ("Mitt främsta avelsmål är att få fram sunda och friska katter") vem vill få fram sjuka? Men nog om det. Den korsning man gör bör alltså först se till låg inavelsgrad och att de katter man använder är fria från hälsodefekter.
Sen tycker jag att man ska ha ett tydligt mål med din avel. Alltså att veta varför man håller på. Att vilja få fram en viss färg, en viss svanslängd eller vad det nu kan vara är ett mål. Att få fram katter som bara har siames i stamtavlan är ett annat. Det man ska ta med sig tycker jag är vad man _inte_ får på vägen. Om man alltså vill ha enbart maskat, vad missar man? Lika som ifall man bara vill ha brunmaksat, bara vill ha flyplansöron osv, vad tappar man på vägen? Orientalerna har i dag genomsnittligt bättre öronplacering tycker jag personligen, men de har tappat en del på ögonfärg, där siameserna ligger bättre till. Vad beror detta på? Kanske att vi tittar för ensidigt på vad vi vill ha, men glömmer att se efter vad vi inte vill ha? Jag vet inte, jag vara filosoferar kring detta.
Det man kan missa om man parar mellan siames och oriental är alltså det som ligger dolt. Vilken grön ögonfärg bär en siames anlag för om den korsas med en oriental och får orientalungar? Vilken utmaskning bär en oriental dolt? Givetvis är detta i stort sett omöjligt att svara på eftersom man aldrig får ett tillräckligt stort antal kullsyskon för att det ska bli ett statistiskt underlag. Detta i sin tur gör väl att korsningar mellan raserna är lite mer gissning när det gäller de här bitarna. Och om jag har tolkat förespråkarna för enbart siames/enbart oriental så är det just att man slipper gissa som är intressant. Egentligen borde det vara mer intressant att ha bara oriental i stamtavlan och få bort det maskade som ju kan dyka upp. Korsar man två siameser får man maskat och då är det ju lättare att se vad de har för anlag för ögonfärg, utmaskning, ljus kropp och allt sånt.
Jag förstår båda sidorna. Har man som avelsmål att t.ex. bara få fram brunmaskade siameser, ja, då får man välja därefter. Har man som mål att få fram katter med fin päls, ja då kanske man blandar. Det viktigaste tycker jag alltså är att man har klart för sig vad man jobbar för att få.
#24 Jag håller mig lite i bakgrunden, jag…

#26 samma här men läser allt intresserat.
Jag får en sån äcklig smak i munnen när det pratas om rena linjer o.s.v. Vi ligger för nära andra världskriget i tid och för mig känns det obehagligt. SVERAK bestämmer tycker jag. Är det OK att blanda så är det. Punkt slut. Det är min inställning.

Jaha. Det här verkar vara ett infekterat område att diskutera. Nilla och Lejonhjarta vill hålla sig utanför diskutionen men ändå vara med på ett hörn. Sacred Souls verkar känna sig lite påhoppad…
Sedan verkar IDP-klubben SES tankegångarr reta upp folk. De flesta här är väl medlemmar i någon SVERAK-klubb och där är det inte någon fråga om saken. Helt tillåtet att avla på katter som har SIA-OSH-SYS i stamtavlan. Alla helfärgade(med eller utan vitt) kallas orientaler, alla maskade katter kallas siameser och maskade katter med vitt är Seychellois.
Varför bli upprörd på att det finns en IDP-klubb för dem som anser att SIA-rasen vinner på att avlas för sig och OSH-rasen för sig? Det borde ju inte vara något som ni drabbas av. Så länge inte djuren blir lidande så får väl en uppfödare ha vilken vision som helst för sin uppfödning.
Felicula skrev ett bra inlägg tycker jag. Det viktigaste är väl att en uppfödare har ett mål för sin uppfödning. Om det då rör sig om mer extrema öron, bättre pälsar, bättre ögonfärg eller tydligare mönster är ju upp till uppfödaren själv. Vi som gillar våra kat.4-katter har ju oftast något särskilt hos rasen som gör att våra hjärtan klappar lite fortare. En del gillar att de har lång slank kropp, en del är förtjusta i deras härligt blåa/gröna ögon eller deras speciella temprament.
Har man då som uppfödare ett mål om att förbättra och utveckla just denna egenskap hos katterna i sitt katteri så finner jag det personligen mycket mer intressant än någon som väljer hanen som bor är närmast eller som är populärast för tillfället.
En del uppfödare anser alltså att SIA vinner på att bara ha SIA i stamtavlan. Det finns en egen klubb för uppfödare som har den åsikten. Vem har rätt att säga att just deras tankesätt är fel? Bara för att man får blanda raserna är det väl inget som säger att alla bör göra det. Vill man inte korsa sin SIA med en ORS så är ju det lika tillåtet.
Finns det fortfarande de som förfasas över detta tankesätt så kan det ju vara något att ta upp med klubben i fråga. Känner att jag inte är rätt person att försöka försvara den. Jag är inte ens med i klubben. Däremot tycker jag att man inte kan kritisera folk för att deras vision med sin uppfödning på något sätt skulle vara fel. Man kan säga att man inte har samma åsikt som personen i fråga.
Vi bör ju kunna acceptera att det finns folk (uppfödare) som har olika åsikter när det gäller att föda upp "den finaste katten".

Jag tycker diskusionen är intressant och tycker alla varit väldigt ödmjuka i denna tråd iaf.
#30 Ja, det tycker jag också. Ni sköter er utmärkt. 
#29 Nei jeg føler meg da ikke påhoppad
Denne diskusjonen har vært oppe så mange ganger før og det er alltid like gøy å se hvor det ender.
Alla får tycka som de vill, det är sättet man lägger fram det på och hur man formulerar sig som jag anser är ganska stötande, oavsett vad det hade handlat om. SES skulle kunna vända på det och skriva vad de vill ha och tycker om istället för vad de anser är sämre och inte gillar… Det är retorik och psykologi och lite förnuft.
#24 Tyvärr kunde jag inte hålla mig när en av anledningarna att inte låna en siam till orientalavel skulle vara risken för matordoravel.
Att inte tro på allt man hör är bra. Men det betyder inte att det jag hört inte är sant.
Jag ska också förtydliga mig ang frågan jag fick om att min katt hade ren siamstam. Personen som jag skrev om kommer fram med ett stort leende, säger - det är bara siam i hennes stam eller hur? Jag svarar - nej, hon har orientaler också. Då vänder personen omedelbart om och går därifrån. Leendet är borta och ett annat uttryck har tagit dess plats. Behöver jag säga att jag faktiskt blev chockad. Nog hade jag hört att det fanns en del människor som hade negativa åsikter om att blanda siam och orientaler i samma stamtavla men jag hade aldrig mött detta själv.
Faktum är att jag inte bryr mig om frågaren blev besviken eller ej. Det är det faktum att man kan vända ryggen till en levande varelse så totalt när den inte uppfyller ens förväntningar och den "rasism" det avslöjar som både chockar och bedrövar mig.
Om man ser en vacker siames, hur kan den känslan förbytas i avsmak när man får veta att den har orientaler i stamtavlan? Katten är väl lika vacker för det?
Hur många av er skulle gå fram till en för er okänd siamägare och börja med att säga: det är väl bara siam i hans eller hennes stam eller hur? Och då menar jag som det allra första ni säger till kattägaren.
Men vad är det jag skriver. Jag skulle ju inte störa husfriden. Tyst på mig

#34 Förstår att du blev förvånad, ledsen och arg. Det verkar finnas "en viss snobbism" bland uppfödarna, eller hur? 
#34 Det är tack och lov väldigt få.
Men nötter finns det överallt i vilken social samling som helst - bara för att vi har kattintresse gemensamt så är det inte alltid det är mer vi delar - vissa saknar även hyfs då tydligen. Tur att man kan sortera bort vilka man vill vara bekant med.
#34 Nei men da misforsto du hva jeg mente. Matador avl er da noe man er redd for uansett og det var med henblikk på å være forsiktig med spredningen av linjen(om det så er en siam eller en orientaler)
Man kan aldri være for tydelig
så et eksempel: Om jeg har lånt ut min hannkatt til to jenter og en 3 vil komme å spørre kort tid etter ville jeg da mulig sagt nei uavhengig siam eller orientaler. Håper det er oppklart nå.
Når du skriver litt mer som nå så forstår jeg såklart hva du mener angående personen som spurte. Men du sa ikke det i ditt forrige innlegg.Det er helt utrolig at noen kan oppføre seg slik og jeg forstår godt at du ble sjokkert da.
De aller fleste er virkelig ikke slik og jeg har aldri møtt en slik holdning noe sted
Vad menas förresten med matadoravel, jag förstår inte det?
#38 Om en hannkatt blir lånt ut fryktelig mye over lang tid og veldig mange avkom går i avl så vil han finnes i veldig mange stamtavler tilslutt. Noe som rett og slett gjør det vanskelig å finne ubeslektet og ikke gagner rasen i det heletatt,hverken siam eller orientaler.
Nettopp derfor er man litt forsiktig noen ganger med å selge hannkatter til avl og mange steder er det nesten umulig å få kjøpt hannkatt på åpent register (feks i uk) og det forstår jeg godt. En hannkatt sprer jo linjen på en helt annen måte enn en hunnkatt.
Mens en hunnkatt kanskje har ett kull i året hvor noen få går til avl kan en hannkatt ha ganske mange avkom på samme tid om han blir lånt ut til alle som spør.

#34 Du behöver inte vara tyst, jag hade också reagerat på samma sätt. Har sett mååånga vackra siameser med oriental i stamtavlan
Om det där att säga ja eller nej till att låna ut sin hankatt…
När jag fick förfrågningar på min (oci)hankatts tjänster ställde jag mig alltid frågan: "Tycker jag att det här är en så bra kombination att jag skulle kunna överväga att själv vilja ha en unge ur den blivande kullen? Om svaret på den frågan blev "nej" så var också mitt svar till honkattsägaren nekande.
I konsekvens med det lade jag f ö in en klausul i alla parningsavtalen att jag förbehöll mig rätten att få första valet att köpa - till normalpris - en unge ur blivande kullen. Undantaget förstås om honkattsägaren själv ville behålla en unge, då skulle jag få välja som nummer två. (Nej, jag samlade inte på mig en avkomma ur varje kull. Men en av de där parningarna resulterade i en snygg brunspotted hona fallen efter en efter en hona som jag satte stort värde på, bland annat för den lyckade avkomma hon tidigare gett. Den brunspottade tösen bor nu hemma hos oss).
#36 Ja, det finns gott om nötter och du har alldeles rätt, de finns i alla läger. Det här exemplaret var extremt ohyfsat och snobbigt. 
#37 Nej jag missförstod dig inte. Jag vet vad matadoravel är. Men jag kunde inte låta bli att raljera litet över din förklaring till varför du kunde tänka dig att vara restriktiv med att låna ut en hane till avel.
Att ens hane kan bli orsaken till matadoravel kan ju vara en förklaring som man kan använda när man inte vill att ens siamhane ska vara delaktig i orientalaveln.
Därmed inte sagt att just du skulle säga och göra något sådant.
Och jo visst finns det nötter överallt. Faktum är att det är första gången jag berättar det här annat än till mina närmaste så att säga. Det var en otroligt konstig händelse och jag kan inte tro att de flesta verkligen tycker så här. Fast nu när jag har berättat så kommer det väl att finnas de som berättar detta i samband med att man diskuterar rena siamstamtavlor kontra siam med oriental i stammen och då kommer någon att säga att man inte ska tro på allt man hör.
Ja Nilla det finns nog en del snobbism med i bilden. Men det är så synd för det finns verkligen väldigt många fina siameser med orientaler i stamtavlan, precis som du skriver Zandrinos.
Och hur är det nu med siameser som inte har orientaler i stamtavlan men är bärare av rött pigment. Det röda pigmentet kom väl in med en hona som var halvsiames, dvs huskatt. Räknas dessa siameser in bland de med ren stam eller ej? Och är agotigenen en gen som fanns med från början eller har den tillkommit via någon icke siames under resans gång? Om det inte är en siames som gav rasen agotigenen räknas dessa siameser då till de med ren stam? Eller är det så att det bara är de brunmaskade som är riktigt rena eller går det även an med blå-, choklad- och lilamaskade?
I USA har en del hävdat att det var burman som kan ha gett siamesen dilutions- och chokladanlaget. Och faktum är att burmans stammoder finns i stamtavlorna hos siameser och orientaler.
Men jag är inte emot att en del vill avla så att siameser bara paras med siameser. Man kan ju t ex ta burmorna som ett exempel. Där vill absolut inte burmauppfödarna att burmilla ska kunna finnas i stamtavlorna. Burmilla, som är en rasblandning mellan burma och chinchillaperser, skulle då kunna jämställas med vad en oriental är för en siamesuppfödare som inte vill ha orientaler i stamtavlan.
Samma med Sibirisk katt och Neva Maskerade (tror den stavas så). Fast tvärtom..
De som har "Sibbar" vill inte ha in katterna som bär på maskanlaget. Däremot är det helt ok att använda Sibbar med maskanlaget för att stärka Nevan.
/Elisa