Bada katten?
Hej!
Jag har precis skaffat mig min första oriental och är såååå nöjd med henne!! UNDERBAR RAS!!!
Men nu måste jag fråga… När ska jag bada henne inför utställning? Ska jag bada henne innan utställning? Vad mer ska jag tänka på? Blir jätte glad över alla tips och råd jag kan få om mina förberedelser inför utställningar!!!
Tacksam för svar! / Annika, S*Rexlicious www.rexlicious.se

Vilken söt liten tjej. :-) Hon ser ut som min gjorde när hon var liten.
Ska på utställning med mina katter nästa helg, så jag badade dom idag. Jag tycker det tar några dagar innan pälsen lägger sig.
En vecka innan ungefär alltså! Tack så jätte mycket! 
Det är inte nödvändigt att bada katten. Jag brukar använda en fuktig trasa. Det räcker gott. Sedan sämskinn för glans. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
#4 Aha!!! Då ska jag skaffa mig ett sämskinn bums!!!
TACK!

Hon var jättevacker. Nästa katt blir en oriental här hemma.
Elliot frågar när du kommer och hämtar honom? 
/Elisa
#7 Då får väl Kertin Smilla på köpet eller? 
NEEJ! inte lämnar jag ifår mig min feta sura Siamesgris..
Skrev detta inlägg innan Smilla valde Elliot.
Nu måste jag ju istället leta större hus..
Killen är till salu. Kommer bara vara svårt att släppa honom…
/Elisa
man behöver inte bada för utställning heller. Jag badade Opus innan vi åkte till Norge för två år sedan, men annars får de åka som de är. (I somras låg de och klämde i rosenrabatterna för att få svalka av jorden, men det var inte så mycket att göra åt liksom, jag kunde inte ha dem inne i hettan en hel vecka heller).
Men när jag har badat har jag satt in katten i duschkabinen, varit avklädd själv och stängt dörren. Sen får den gå lös omkring där inne. Man får se till att vattentemperaturen är jämn och ganska varm och speciellt nu när det börjar bli kyligt, att man har riktigt varmt när de ska torka också, ännu viktigare om du ska tvätta en sådär liten en.
Söt kisse förresten, det är så underbart med småttingar!
Jag badar mina katter inför show, orientaler. Det är bra träning utifall man behöver bada dem av andra anledningar också.
Jag använder ESPREE silky show schampoo och conditioner, badar 5 dagar före utställningen och innan kardar jag ur pälsen med en gummikarda för att få ur döda hårstrån. Sen använder jag ett spraybalsam efteråt för glans, som är silikonbaserat.
Väl på show så kör jag Silk Pet Silkdroppar, sånna silikondroppar, bara en liten liten liten droppe som jag kladdar ut i händerna och stryker över pälsen och sen 'polerar' jag upp det med ett sämskskinn.
Glöm inte heller att raka/klippa öronhåret på din oriental, jag brukar använda antingen en "ögonbrynskniv" eller en bikini-linje-rakhyvel som är suverän.
TACK FÖR ALLA TIPS OCH RÅD!!!
#11 Men vänta….hihi…raka/klippa öronhåret? Hur menar du? 
#12 "Utställningsöron"
En tråd jag startade förut, hehe.
# 12 Om du går in på min hemsida (öppnings sidan ) ser du Hälges välputsade öron, kolla under honor där ser du Kupidha hon är "rufsig" i öronen. Då ser du skillnaden på plockade och oplockade öron.
#13 #14 OK, ska genast in och kika!
#14 Å vad bra, det där har jag varit nyfiken på.. Jag glömde kolla på utställningen jag var på sist, hur plockade/rakade öron såg ut. Men där syndes skillnaden tydligt. :)
Nu kan jag typ aaallt om hur man rycker/klipper/rakar öronen… återstår bara att se hur mitt resultat blir?! 
Haha…vilken kamp det kommer bli mellan oss känner jag på mig! 
Använd dej av en bra rakhyvel, raka öronen när katten är trött och slö.
En katt blir van att man plockar stråna eller rakar dem i öronen lika så klipper klona.
Lycka till med att fixa katten inför utställningen.
#18 Tack så mycket! 
Anki - bodde inte du i Delsbo förut och hade en fjording? 
Grattis til en nydelig orientaler 
Jeg bader ikke mine før show. Men grer de mye uken før utstillingen og bruker silkedråper og et pusseskinn.
To av mine elsker å bli plukket i ørene så det er ikke sikkert det blir slik en kamp. Hannah ligger å nyter mens jeg bruker tommel/pekefinger og rykker det av.Hun spinner hun.Samme metode brukte jeg på Sami =stor gedigen fertil hannkatt
nå sist og det funket veldig bra.Også tar jeg de små tufsene med en pinsett.
Om det skal bli helt perfekt tilslutt så kan man rake det siste som er igjen.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Haha, jo det gjorde jag! Miramis hette han! Det känns som hundra år sedan… det var -95 tror jag! Nu blir jag nyfiken, vem är du då?
Tack, har länge velat ha en oriental/siames och nu äntligen så har jag fått hem en liten prinsessa som verkligen lever upp till alla mina förväntningar!
Får hoppas att min lilla tjej tycker det är lika mysigt att bli plockad i öronen som dina då! :)
Jenny Frölén heter jag :)
Nä men JENNYYYYYY!!!!! Nu när jag gick in på din hemsida såg jag ju vem du var!!! Det ÄR HUNDRA ÅR SEDAN!!! Va kul! Hahah! 
Det hoppas jag att vi gör Jenny!