Nedärvning av sköldpadds- och tabbymönster?
Sköldpadda: Om du tar ungar efter en sköldpaddsmaskad siames, hur stor andel av hennes döttrar kommer då - statistiskt sett förstås - att få sin mammas teckning?
Tabby: hur "starkt" är solidmaskat vs tabby? Alltså solidmaskad x tabby, hur stor andel solid- respektive tabbymaskade blir ungarna (låt oss kanske för enkelhetens skull tänka att den solidmaskade kattens föräldrar är solida och den tabbymaskade kattens föräldrar är tabby…)?
Statistiskt sett på en stor population blir det ju 50% tappy och 50% solid. På paddorna måste du ju först räkna att det föds 50% honor, men hur många som blir paddor i statistiken vet jag inte, antagligen hälften av honorna. Men så stora och måna kullar att det blir statistik av det hela kommer aldrig någon katt att få, därför är det ju helt omöjligt att svara vettigt på din fråga i verkligheten.
PS att ett anlag är ressesivt betyder inte att det nedärvs färre av detta, utan det har att göra med om det kan ligga dolt eller inte. Dvs mask kan ligga dolt, två solidfärgade katter kan plötsligt få maskade ungar, om de är bärare av maskanlag. Men två solida kan inte få tabby, utan det krävs att den ena (minst) är tabby för att det ska bli en sån.
Tack för snabbt svar. 
Jag har mycket att lära om siamesfärgerna.
Tittade på SVERAK statistik över stambokförda katter 2006. Där fanns till och med 1 chokladsköldpaddtabbymaskad kisse. Gissar att det tog litet tid innan uppfödaren vågade skicka in papperen för registrering på henne….
#2 "Jag har mycket att lära om siamesfärgerna"
Fast siamesfärgerna ärvs inte annorlunda än andra katters färger, det sker på exakt samma sätt och med samma sorts gener.
Enda skillnaden är att siameser har en gen som gör att dom blir maskade, och pigmentet i färgen syns endast på de kallare områdena. Det är samma typ av gen
Som Felicula skrev så är tabby dominant, och därför kan inte en katt bära på det. Minst en förälder måste vara tabby. Är båda föräldrarna tabby kan de fortfarande vara bärare för solid (som ju är recessivt), och därför kan solida ungar dyka upp i kullen. Då handlar det även om de är heterozygota eller homozygota osv..
Men sen finns det också olika typer av tabby (classic, tigré osv) och de nedärvs lite olika "starkt".
Jag tycker mycket förklaras på ett bra sätt på denna sida: http://www.kattgenetik.se/ ordförklaringar, hur färger och mönster nedärvs, defekter osv.
(Jag har läst mycket om tamråttors färggenetik de senaste åren, gissa om det var en lättnad när jag började läsa kattgenetik och upptäckte att det är likadant. Även siamesgenen! För råttor kan ju vara siamesfärgade de med. Var alltså inte så mycket nytt att lära.)
#3: Eh, jo jag menade mönstren
. Olika typer av tabby… Då är alltså tabbymarkeringarna på en tabbymaskad siames olika kraftiga, beroende på om där finns en tigre eller classic "under maskningen"?
#0: Funderade också på silveranlaget: skulle velat se någon bild på en icke-godkänd "silversiames" för att själv kunna jämföra med en vanlig utan silver i sig, men när jag googlade så var det nästan bara råttor och kaniner jag fick upp
. Och i inget av de fallen där jag tittade på en kattbild i den här sökningen handlade det om en "silversiames".
Jag tror mig läst att det är extremt svårt säkert se om en maskad katt har silver. För att då vara riktigt säker på att inte bära vidare silveranlaget, skulle man kunna belägga alla maskade avkommor till silver OSH med avelsförbud? För silver går väl inte att gentesta (än i alla fall)?
Är det en väldigt kontroversiell fråga, ovanstående? Tänker själv att om man konsekvent gjorde det - belade all maskad avkomma av silverkatter med avelsförbud för att vara på säkra sidan - då skulle inte det vara så "farligt" att använda silver OSH i avel (vilket jag förstått det finns en rädsla för)? De flesta födda raskattungar går ju ändå inte vidare till avel.
Sköldpadd:'
Rött sitter på X-kromosomen. Xr= Xkromosom m rött anlag, X= Xkromosom utan rött anlag.
Om Mamma är padda XrX och pappa "Icke-röd" XY så blir det 25% XrX = paddor 25 % "Icke-röda" hanar" XY, 25% röda hanar XrY och 25% "Icke-röda" honor.
Med "Icke-röd" menar jag alltså varken padda eller röd (bara honor blir paddor).
Med en röd hane (XrY) ´försvinner de "icke-röda" honorna och ersätts med röda ist (XrXr).
Kolla gärna min hemsida www.nelliots.se och klicka på 'Arkivet' också.
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
#5: Ah, tack infon på din hemsida hjälpte. Bland annat med mina "tabbyfunderingar ".